Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Men snälla du.
Hästen har INBYGGD repekt för människan.
Hästen är inget rovdjur.

Okej... Jag skriver inget mer i denna tråd.

Känner mig inte kunnig nog att svara på era mothugg. Hantera era hästar som ni vill. Jag tänker från och med inte bry mig eller svara i sånna här trådar. Iaf inte tills jag är gammal nog att folk tar mig på allvar...

Senast ändrad av en moderator:

*Knapplån*

En tanke som faller mig in är varför dessa trådar om hantering av hästar ofta faller ut i två läger?! Måste det göra det? Kan det inte vara så att en god hästhantering kan innehålla båda delarna efter behag, alltså utefter hästen är som individ? Och jag hoppas och tror att det är få människor som regelrätt pryglar upp sina hästar, det är inte det det handlar om. Och, en god hantering av hästen är grundläggande!

Ett grått mellanting, de behöver inte vara svårare än så!

Senast ändrad:

Ella, tack för dina svar, dom har hjälpt mig. Även alla andras. Ville bara rikta detta till dig, att dina svar är inte det minsta onödiga eller något sånt.

Tack för alla svar, har fått nytta av dem!
Nu slutar jag att skriva i denn atråd också, eftersom jag fått reda på sådant jag sökt efter.
Kram

Snälla Ella du skrev att du är 14 år det är kul att du har bra förtroende mellan din häst och dig .men stor erfarenhet har du inte av hästar du sitter och talar emot människor med bra mycket mer erfarenhet av hästhantering som inte vill att det ska hända något när detta sto som Dockan har som är *vrångapa * som Nafaytte kallar dessa ston .

Och Nafayette har gett bra råd som kan få stoet att sluta sparka folk !
Frågan är hur många pållen ska sparka innan kvasten åker in i baken på pållen ?

Det har redan skett minst 2 gånger enligt tråden ?

Mvh Mia och Lycka till med din egen pålle :)

Herregud!!!
Vad är ditt problem?
Hon har varit väldigt trevlig och försökt förklara sin synpunkt på ett försiktigt och snällt sätt!

Jag tycker att Ella_99 verkar väldigt duktig, och hade nog aldrig trott att det var en 14 åring som skrev allt det om jag inte redan vetat att hon är ung.

*Knapplån*

En tanke som faller mig in är varför dessa trådar om hantering av hästar ofta faller ut i två läger?! Måste det göra det? Kan det inte vara så att en god hästhantering kan innehålla båda delarna efter behag, alltså utefter hästen är som individ? Och jag hoppas och tror att det är få människor som regelrätt pryglar upp sina hästar, det är inte det det handlar om. Och, en god hantering av hästen är grundläggande!

Ett grått mellanting, de behöver inte vara svårare än så!

DET kan jag skriva under på. Bra skrivet. :bow:

Något jag reagerar på är att lägrena också pratar om lite olika saker. Ena sidan pratar om timing och korrigering, medan det jag och (tror jag) Ella m fl. pratar om är förebyggande förtroende mellan häst och människa, inte precis då sparken inträffar, utan innan och efteråt.

Förstår fortfarande inte hur du tänker i hagen så måste du ha spö för att leka med hästen och som en förlängd arm enligt dina inlägg som jag citerat och då får du slå till med spöt :idea:

Här skriver du att du tar med spöt om din häst skulle anfalla dig och springa över dig :idea: Varför har du överhuvudtaget en tanke och tar med dig spöt till hagen när du har sååå bra kontakt med din häst ?

Men en häst i stallgången som är *tjurapa* och blir tjurig och vill sparka bort dig för att du är lägre i rangen än henne .
Den hästen ska man *prata med *:idea::D

Mina hästar skulle (troligen ) aldrig anfalla mig i hagen , jag skulle ALDRIG ta med mig ett spö för att leka jaga bort leken OM hästarna kommer för nära eller anfaller så jag måste använda ett spö för att slå in ledarskapet i hagen .

Jag tränar inget ledarskap jag är LEDAREN !!! I all min hästhantering och det behöver inte tränas men skulle en av dom mot förmodan hota /sparka mig i stallgången så skulle jag ta det som är i närheten och dänga till pållen oavsett om det är en kvast eller grimma jag har i näven .

Mia

:bow:

Satt och tänkte precis i dina banor och skulle skriva ett svar, men nu har du ju redan gjort det...

Jag håller med!

Herregud!!!
Vad är ditt problem?

Jag tror att problemet ligger i den dubbelmoral som beskrivits.

Det är helt ok att slå hästen med spöet i "vad ni kallar lekar".

Men en häst som på pin kiv sparkas och är vrång, den kan man inte få ge en smäll med en kvast för att få den att sluta med farligheter.

:confused::confused::confused:

Jag vet inte varför TS häst sparkas, vet du?

Jag har inte pratat om att slå hästen med spö.

Jag tränar inget ledarskap jag är LEDAREN !!! I all min hästhantering och det behöver inte tränas men skulle en av dom mot förmodan hota /sparka mig i stallgången så skulle jag ta det som är i närheten och dänga till pållen oavsett om det är en kvast eller grimma jag har i näven .
Mia[/B]

de där är inte ledarskap..behöver man göra så så är man ingen ledare..om man tittar på hästar så nuddar dom varandra väldigt väldigt sällan..dom hotar men inget mer..de brukar räcka o de ska räcka...
skulle min häst göra nåt sånt..råka bita mej eller nåt liknande räcker de med ett hotfullt kroppsspråk så reagerar min häst väldigt starkt..ingen ledare är nån värdig ledare om den slår hästen..

de va nog de galnaste ja läst av mycke ja läst..sånna som du kommer då inte i närheten av min häst.
ledarskap är inget man bara tar..man förtjänar sitt ledarskap o de får man inte genom att slå hästen.
usch..nu blev ja lite upprörd.

Men snälla du.
Hästen har INBYGGD repekt för människan.
Hästen är inget rovdjur.

så du menar att respekt och ledarskap är samma sak?
långt ifrån samma sak..bara för man har respekt för någon så betyder inte de att man litar på den till 110% i alla lägen..betyder inte att man har kul med den..

min häst har respekt för alla människor..men han litar däremot på långt ifrån alla..men respekt nog att ge follk utrymme och inte tränga sej på.

Inte alls.
Ella skrev att det inte gick att säga åt en häst som var högst i rang.

Det är ju den man ska ta- inte den som är lägst i rang.
om en flock uppför sig illa.

okej..men utmanar hästen än..som faktiskt vissa hästar kan göra som är väldigt ranghöga..då blir dom farliga och då ska man inte ta för givet att dom har den respekten för än att dom inte skadar än.

o dessutom många unghästar..2 stycken ja träffat nu i år som har vänt upp baken mot mej och skulle sparka när ja skulle flytta den när ja kom med maten..de kallar inte ja inbyggd respekt.

knapplån...
vem vill du helst uppfostrar din häst?
du med en smäll på arslet på henne,
lr hovis med en klubba lr rasp i magen?
ja smäller hellre till min märr själv om fötterna lyfter , än att hovis smäller till o hon inte litar på honom nån mer gång. Säger till henne en gång på skarpen lyssnar hon inte får hon en smäll. Då hon är "vass" i huvud. visst är de taskit att göra så, men hon ska fan inte lyfta dom mot mig,

Något jag reagerar på är att lägrena också pratar om lite olika saker. Ena sidan pratar om timing och korrigering, medan det jag och (tror jag) Ella m fl. pratar om är förebyggande förtroende mellan häst och människa, inte precis då sparken inträffar, utan innan och efteråt.

Jaa, men båda sakerna innehåller egentligen timing och korrigering, bara det är är olika verktyg som används. Jag förespråkar med förtroende i förebyggande syfte, men problemet kvarstår om man inte hunnit etablera det innan det smäller.

så du menar att respekt och ledarskap är samma sak?
långt ifrån samma sak..bara för man har respekt för någon så betyder inte de att man litar på den till 110% i alla lägen..betyder inte att man har kul med den..

min häst har respekt för alla människor..men han litar däremot på långt ifrån alla..men respekt nog att ge follk utrymme och inte tränga sej på.

Och när det gäller min häst har han då rakt inte respekt för alla människor. Det är något som man förtjänar när det gäller honom!! *hans inbyggda respekt kanske är bortavlad...:angel:*

Senast ändrad:

Och egentligen tror jag inte att deltagarna i diskussionen är så polariserade som man kan tro. Jag tror att de som talar om korrigering i form av en sopkvast i rumpan ser TS häst som en väldigt skarp häst, en ranghög häst som tidigare skrämt sin ägare, medan de som sätter kaffet i vrångstrupen ser en bakskygg häst. All korrigering handlar främst om timing, OCH eftergift.

Och all hästhantering handlar om att ha ett kroppsspråk och ett konsekvent beteende. Har vi det så kommer hästen att lita på oss och lyssna på oss. Personligen tycker jag att många NH-övningar är jättebra, men ibland så upplever jag att själva övningarna får för stor betydelse och man glömmer bort vad det är man egentligen tränar. För mig går NH-övningar och lekar ut på att människan ska lära sig läsa hästens reaktioner samtidigt som människan blir uppmärksam på sitt eget kroppsspråk. Hästen lär sig också vad människan vill med olika signaler och lär sig tyda människan lite bättre. Det är ett sätt för människa och häst att mötas. Jag är övertygad om att man i de flesta fall kan möta sin häst lika bra utan att göra några NH-övningar ur böckerna, utan bara genom att vara uppmärksam och konsekvent. Sedan finns det undantag från detta både vad gäller hästar och människor.

Skönt att TS fått en hel del bra svar, trotts att diskussionen splittrades i två läger som mer ägnade sig åt att angripa varandras förhållningssätt än att hjälpa TS tillrätta med problemet.

Och all hästhantering handlar om att ha ett kroppsspråk och ett konsekvent beteende. Har vi det så kommer hästen att lita på oss och lyssna på oss. Personligen tycker jag att många NH-övningar är jättebra, men ibland så upplever jag att själva övningarna får för stor betydelse och man glömmer bort vad det är man egentligen tränar. För mig går NH-övningar och lekar ut på att människan ska lära sig läsa hästens reaktioner samtidigt som människan blir uppmärksam på sitt eget kroppsspråk. Hästen lär sig också vad människan vill med olika signaler och lär sig tyda människan lite bättre. Det är ett sätt för människa och häst att mötas. Jag är övertygad om att man i de flesta fall kan möta sin häst lika bra utan att göra några NH-övningar ur böckerna, utan bara genom att vara uppmärksam och konsekvent. Sedan finns det undantag från detta både vad gäller hästar och människor.

Absolut. Jag håller med om det du skriver, och precis så tycker jag också. Jag tror att jag höll på med NH innan jag ens visste vad det var, och då en stallkompis introducerade mig till join up och andra övningar kändes det väldigt bekant. Fast jag kan tycka att övningarna har hjälpt mig att fokusera och att bättre förstå vad det är jag gör. Jag förstår min häst lite bättre, och han förstår mig. :)

Inget av det faktiskt. :crazy:
Jag föredrar att jobba med min häst och då det är dags för hovslagaren att komma så har min häst lärt sig att lyfta på fötterna utan att bråka. Skulle faktiskt hellre sedera om jag hade en väldigt bråkig häst, eftersom jag anser att sparkar och slag inte förbättrar hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII