Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snälla Ella du skrev att du är 14 år det är kul att du har bra förtroende mellan din häst och dig .men stor erfarenhet har du inte av hästar du sitter och talar emot människor med bra mycket mer erfarenhet av hästhantering som inte vill att det ska hända något när detta sto som Dockan har som är *vrångapa * som Nafaytte kallar dessa ston .
Och Nafayette har gett bra råd som kan få stoet att sluta sparka folk !
Frågan är hur många pållen ska sparka innan kvasten åker in i baken på pållen ?
Det har redan skett minst 2 gånger enligt tråden ?
Mvh Mia och Lycka till med din egen pålle
*Knapplån*
En tanke som faller mig in är varför dessa trådar om hantering av hästar ofta faller ut i två läger?! Måste det göra det? Kan det inte vara så att en god hästhantering kan innehålla båda delarna efter behag, alltså utefter hästen är som individ? Och jag hoppas och tror att det är få människor som regelrätt pryglar upp sina hästar, det är inte det det handlar om. Och, en god hantering av hästen är grundläggande!
Ett grått mellanting, de behöver inte vara svårare än så!
Förstår fortfarande inte hur du tänker i hagen så måste du ha spö för att leka med hästen och som en förlängd arm enligt dina inlägg som jag citerat och då får du slå till med spöt
Här skriver du att du tar med spöt om din häst skulle anfalla dig och springa över dig Varför har du överhuvudtaget en tanke och tar med dig spöt till hagen när du har sååå bra kontakt med din häst ?
Men en häst i stallgången som är *tjurapa* och blir tjurig och vill sparka bort dig för att du är lägre i rangen än henne .
Den hästen ska man *prata med *
Mina hästar skulle (troligen ) aldrig anfalla mig i hagen , jag skulle ALDRIG ta med mig ett spö för att leka jaga bort leken OM hästarna kommer för nära eller anfaller så jag måste använda ett spö för att slå in ledarskapet i hagen .
Jag tränar inget ledarskap jag är LEDAREN !!! I all min hästhantering och det behöver inte tränas men skulle en av dom mot förmodan hota /sparka mig i stallgången så skulle jag ta det som är i närheten och dänga till pållen oavsett om det är en kvast eller grimma jag har i näven .
Mia
Herregud!!!
Vad är ditt problem?
Satt och tänkte precis i dina banor och skulle skriva ett svar, men nu har du ju redan gjort det...
Jag håller med!
Jag tränar inget ledarskap jag är LEDAREN !!! I all min hästhantering och det behöver inte tränas men skulle en av dom mot förmodan hota /sparka mig i stallgången så skulle jag ta det som är i närheten och dänga till pållen oavsett om det är en kvast eller grimma jag har i näven .
Mia[/B]
Men snälla du.
Hästen har INBYGGD repekt för människan.
Hästen är inget rovdjur.
Något jag reagerar på är att lägrena också pratar om lite olika saker. Ena sidan pratar om timing och korrigering, medan det jag och (tror jag) Ella m fl. pratar om är förebyggande förtroende mellan häst och människa, inte precis då sparken inträffar, utan innan och efteråt.
så du menar att respekt och ledarskap är samma sak?
långt ifrån samma sak..bara för man har respekt för någon så betyder inte de att man litar på den till 110% i alla lägen..betyder inte att man har kul med den..
min häst har respekt för alla människor..men han litar däremot på långt ifrån alla..men respekt nog att ge follk utrymme och inte tränga sej på.
Något jag reagerar på är att lägrena också pratar om lite olika saker. Ena sidan pratar om timing och korrigering, medan det jag och (tror jag) Ella m fl. pratar om är förebyggande förtroende mellan häst och människa, inte precis då sparken inträffar, utan innan och efteråt.
Och all hästhantering handlar om att ha ett kroppsspråk och ett konsekvent beteende. Har vi det så kommer hästen att lita på oss och lyssna på oss. Personligen tycker jag att många NH-övningar är jättebra, men ibland så upplever jag att själva övningarna får för stor betydelse och man glömmer bort vad det är man egentligen tränar. För mig går NH-övningar och lekar ut på att människan ska lära sig läsa hästens reaktioner samtidigt som människan blir uppmärksam på sitt eget kroppsspråk. Hästen lär sig också vad människan vill med olika signaler och lär sig tyda människan lite bättre. Det är ett sätt för människa och häst att mötas. Jag är övertygad om att man i de flesta fall kan möta sin häst lika bra utan att göra några NH-övningar ur böckerna, utan bara genom att vara uppmärksam och konsekvent. Sedan finns det undantag från detta både vad gäller hästar och människor.