Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

:bow: Håller med dig fullständigt. Har sett en del av bilderna du postat med dig och din häst. Ni verkar ha en bra harmoni, ser trevligt ut.

Jag är med på din teori, är själv där med min pålle.

Men det är en sak som jag har märkt med min envisa häst och det är att när det är andra i närheten försöker han visa med öron bakåt och sur uppsyn "att här är det jag som är kungen". Hans resepkt har jag förtjänat och nu respekterar även han mig (obs, ingen problemhäst, bara lite humörsvängningar) men som sagt, mot andra som inte fått denna respekt och som heller inte hanterar han på samma sätt som jag får denna fräcka uppsyn och ibland är det som om han vill äta upp dem. Inget spark eller bit dock. En last som han har är att flytta mig med bogen på ena sidan. Detta har vi tränat massor på, men det är som en fix idé och bogflyttandet går på rutin. Så efter ett år med tryck-eftergift tog jag spöt, för att markera en gång för alltid. Nu har det faktiskt blivit bättre med det, dock inte den sura uppsynen mot främlingar.

Det jag vill ha sagt är att: God hästhantering är A och O! Men, i vissa fall när det uppstår direkt farliga situationer kan det krävas andra åtgärder. Hästarna är individer och svarar olika på olika saker. Min häst anses inte farlig på något sätt, men hans flyttande av bog är dels dominant och dels en risk för att bli trampad på foten. Sen vill man ju att även andra ska kunna hantera hästen, sådana som inte har haft möjlighet att "visa vem man är" i rundpaddock tex. Därför tror jag på en rejäl markering när det gäller ett rent farligt beteende hos hästen. Direkt.

Hur fostrar man ett barn eller hund?

Människan har ej våld som straff utan inlåsning, men människan har kapacitet att tänka på vad dom kan hända pga dens handlingar.

det har inte hästen, men den kan guidas till rätt betéende.
Det är inte meningen att hovis, stallpersonal eller dylika ska behöva fostra eller riskera liv o lem för att hästägaren inte är förmögen att fostra sin häst.

Om man inte är konsekvent så blir det i förlängningen synd om hästen- det måste till tuffare tag än om det hade motats i grind.

Knapplån!

Eftersom tråden heter förtvivlad, förmodar jag att TS verkligen vill ha hjälp. Mitt råd är att testa lite ledarskapsövningar, tex en join up (det Ella_99 pratar om) så har du åtminstone undersökt den möjligheten. Det är verkligen en jättebra teknik, och du har ju inget att förlora.
Lycka till.

Men man kanske inte måste börja där?
Om man absolut måste använda våld för att lösa problem tycker jag att man bör ha provat andra utvägar först.

Jag kom nyss hem från stallet, en i stallet som skor, skulle sko min nya pålle på 5 år. Ett sto.

Ska tillägga att denna dam tycker inte om att man håller på där bak och donar, det har hänt något i hennes tidigare liv, så hon är rädd om sina bakben. Jag är förvånad att det änns gick att sko ena bak..
Nu till det jag är mest ledsen över.. och helt berörd!

Han började sko båda fram, ena bak och sedan börja hon steppa fram och tillbaks och slänga fram och tillbaks med svansen, och då vet man att hon ska sparkas. Hon sparkade och ville inte alls på den sista hoven. :cry:
Han tog då klubban (Som han klubbar till skorna med) och smällde till i magen! Helt förtvivlad blev jag! Våld löser INGENTING! Men man ska visa vem som bestämmer.

Sedan fortsätter hon och han ger ifrån sig en spark. Ska tillägga att det var en tjej i stallet som inte har häst där som var och hämta någonting och hon blev sparkad av min häst för att hon gick i baken på henne, och denna tjej sparkade min häst rejält, just för att min häst sparkat henne.

Iallafall så blev jag skitledsen och fattar inte hur man kan göra så. En del säger att "jo, sparkar hjälper!" å blabla.. Ska man inte lära hästen vett och etikett och vad som är fel och rätt istället? Jag håller just på med det.
Jag har nyss fått henne och det har som sagt hänt något tidigare, innan hon kom till sin ägare. Vad vet vi inte.

Nu har hon alltså 3 nya skor på sig och den andra är gammal som sitter på hennes ena bak nu.

Hur fan ska jag göra?
De hjälper inte att brömsa heller. Vi har provat när jag skulle tempa henne en gång, och då flög hon i taket när tempen kom till hands.
Jag sitter i en jävla sits nu och är så himla ledsen, att få se henne såhär.

Det är definitivt din sak att se till att din häst inte sparkar andra överhuvudtaget.
Hur roligt tror du att det är för hovslagaren att stå böjd med risk för sparkar.

Jag tillåter inga av mina hästar att sparkas överhuvudtaget, t o m när jag lägger ut mat i hagen så vet dom att jag blir skogstokig om det är någon som sparkar efter en annan häst.

Det är ditt ansvar att se till att veterinär o hovlsagare inte blir skadade.
Helt otroligt att det finns dom som tycker att det är okej med hästar som sparkar.

Jag hade en sån i mitt förra stall. Den hästen slog med frambenet och höll en gång på att träffa en tjej i huvudet.

Jag är med på din teori, är själv där med min pålle.

Men det är en sak som jag har märkt med min envisa häst och det är att när det är andra i närheten försöker han visa med öron bakåt och sur uppsyn "att här är det jag som är kungen". Hans resepkt har jag förtjänat och nu respekterar även han mig (obs, ingen problemhäst, bara lite humörsvängningar) men som sagt, mot andra som inte fått denna respekt och som heller inte hanterar han på samma sätt som jag får denna fräcka uppsyn och ibland är det som om han vill äta upp dem. Inget spark eller bit dock. En last som han har är att flytta mig med bogen på ena sidan. Detta har vi tränat massor på, men det är som en fix idé och bogflyttandet går på rutin. Så efter ett år med tryck-eftergift tog jag spöt, för att markera en gång för alltid. Nu har det faktiskt blivit bättre med det, dock inte den sura uppsynen mot främlingar.

Det jag vill ha sagt är att: God hästhantering är A och O! Men, i vissa fall när det uppstår direkt farliga situationer kan det krävas andra åtgärder. Hästarna är individer och svarar olika på olika saker. Min häst anses inte farlig på något sätt, men hans flyttande av bog är dels dominant och dels en risk för att bli trampad på foten. Sen vill man ju att även andra ska kunna hantera hästen, sådana som inte har haft möjlighet att "visa vem man är" i rundpaddock tex. Därför tror jag på en rejäl markering när det gäller ett rent farligt beteende hos hästen. Direkt.

Jo, men jag håller med dig. Har i stort sett alltid spöet när jag leker med min häst. Mest som förlängd arm men även som en säkerhetsgrej. Skulle min häst försöka flytta mig smäller jag till henne. Faktiskt. Så enkelt är det. Hon flyttar inte mig för jag har högst rang och jag bestämmer. Sen, när hon hoppar undan backar jag och flyttar henne istället för att visa att jag bestämmer. Men så fort hon hoppar unden berömmer jag också. Jag behåller hela tiden mitt lugn (detta har jag lagt ner jättemycket träning på, och nu kan jag hålla mig lugn även i de mest stressade situationer).

Men om en ranglåg häst försöker flytta den ranghöga från sin höhög vänder den hästen rumpan till för att markera att detta är min hög. Om detta inte hjälper sparkar den. Samma sak kan det vara med TS häst. Då gäller det att ta över rangen och visa att det är jag som bestämmer. Den som flyttar är den som får högst rang och den som flyttas är den som får lägre rang. Detta är jätteviktigt att komma ihåg, och får under inga omständigheter brytas! Då kan hästen bli farlig.

Tillägger: Hästar gör ofta så att de först markerar, och sedan smäller det. En chans har den andre på sig, lyssnar den inte ja, då är hotet gjort. Därför är det, som du säger, viktigt att man visar hästen att man menar allvar. Om hästen ska kunna lita på dig måste den också ha full tillit på dig att du kan försvara den. Annars kan den inte känna sig trygg med dig. Om man gång på gång hotar hästen, men aldrig gör det man hotat med kommer den inte att ta dig på allvar. Den kommer inte att lyssna på dig. Men detta är förutsatt att hästen redan vet vem som bestämmer. Om en ranglåg häst hotar med att köra bort en ranghögre (alltså försöker ta över rangen genom våld) försvarar ju den ranghöge hästen sin plats...

Senast ändrad av en moderator:

Japp! Jag köper allt du säger!

Men jag vill samtidigt spinna vidare på det där om att en NH-hanterad häst (skriver så för enkelhetens skull) får respekt för en viss människa men inte för alla om den inte hanteras på samma sätt. Har man en testar-häst, som jag har fått lyckan att äga, märker man exakt på honom när det är en ny människa i närheten, helst en som inte är så van vid hästar. Nu är han ju inte direkt farlig, som jag sa, men om man då har en häst som TS, som sparkas, jaa, då är det inte lika oskyldigt längre. NH är ingenting den lär sig, utan det är något den gör för att den blir tillsagd att göra det, kan jag tycka. Det kräver att den som hanterar hästen har mycket kunskap, vilket inte alla har...

Skönt att höra att du ändå inte räds att använda spöt! Ibland när man pratar med inbitna NH-människor (utan att vara ohövlig) verkar det som att ALLT går att lösa med ickevåld. Målet kan ju vara det, men ibland möter man sin överman och då får man ta till handgripligheter för att inte hamna i kläm. Har ej hamnat där än, tack o lov.

Senast ändrad:

Helt otroligt att det finns dom som tycker att det är okej med hästar som sparkar.

Vilka är det som tycker det?
Jag måste helt ha missat de inläggen, jag tycker att alla är ganska överens om att man måste hitta ett sätt att få sin häst att sluta med sådana farligheter, även om det def. finns många oenigheter i HUR man ska göra detta.;)

Ja, precis. Kan berätta om en situation som är ett ganska bra exempel. Jag och en kompis stod och pysslade med hästarna inne i stallet. Ella stod uppbunden i stallgången och våran lilla shettis Pysen var inne i boxen. Så skulle min kompis gå och hämta en morot till hästarna och lämnade Pysens boxdörr lite på glänt. Så han lyckades putta upp skjutdörren och smet ut. Så jag var tvungen och springa efter. Ella vart såklart väldigt orolig när Pysen smet ut så hon började piaffera i gången, gå runt och gnägga. Jag sade åt min kompis (icke hästvan) att ställa sig bredvid henne. Så fort hon flyttade sig mot henne skulle hon bestämt flytta tillbaka henne. Om hon började veva med hovarna skulle hon putta på bringan. Flyttade hon sig bort från henne skulle hon bara låta henne vara. "Reglerna" var alltså så att hon fick inte trycka sig mot min kompis och flyttade hon sig åt nått annat håll fick hon göra det men sen skulle hon stå still!

Så jag sprang ut och jagade efter Pysen och min ganska nervösa kompis fick hålla koll på Ella. Det tog ett tag att fånga den lilla rackarn men när vi kom tillbaka stod Ella och kompisen stilla.

Genom att kompisen flyttat Ella och sagt åt henne att stå still hade hon alltså kompisen tagit över rangen och blivit hennes ledare. Så det kan räcka med att hovslagaren t ex bara backar och flyttar lite på hästen, och inte flyttar sig för hästen, för att den ska acceptera honom/henne.

Hoppas ni förstår vad jag syftar på^^

Vilka är det som tycker det?
Jag måste helt ha missat de inläggen, jag tycker att alla är ganska överens om att man måste hitta ett sätt att få sin häst att sluta med sådana farligheter, även om det def. finns många oenigheter i HUR man ska göra detta.;)

Har man möjlighet och ork kan man kolla hur hästarna fungerar i flocken.

Och där smeker dom inte varandra när rangordningen ska bestämmas

Håller med dig! Men får jag fråga vad det har att göra med Allimac76´s inlägg? :D

Jag smeker inte min häst för att få honom att göra som jag vill heller.
Jag driver honom väldigt bestämt med kroppsspråk röst och blick, och det har fungerat bra hittills. Det är ju faktiskt just hästarnas kommunikation som jag är intresserad av.

Skulle man hamna i en situation där våld för att komma undan helskinnad är nödvändigt så kallar jag det självförsvar.

Skulle vilja tillägga en sak.
Vi har faktiskt fördelar mot hästarna då det gäller rangordning, vi är betydligt smartare och behöver inte alla gånger bete oss precis som dem. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jaa, jag förstår. Har med lärt sambon grunderna! Men fortfarande så stör det mig om man möter sin överman så att säga. Har man en häst som har kommit på att den kan sparkas för att komma undan tror jag inte att den slutar för att man flyttar den (tryck-eftergift). I det läget är det ingen nybörjare som ska ta den dusten, utan det gäller att se när sparken är på väg för att sedan ge en snärt med piskan eller vad man nu tar till direkt när det händer. Observera, bara "våld" när det är befogat annars duger tryck och eftergift.

Håller med dig! Men får jag fråga vad det har att göra med Allimac76´s inlägg? :D

Mitt svar på hennes fråga...

Har man hållt på med hästar länge vet man hur dom fungerar och att dom är olika.

Vissa är ganska hårda och vissa är veka.

Hos oss får den veka, mjuka skettisen stå tillsammans med ledarstoet, då han ska beskyddas, men skulle en annan tuffare försöka skulle hon säga till mycket skarpt.

Lyssna o lär av hästarna, men det verkar som vissa bara ska vara anti när det gäller hur man bestämmer ledarskapet gentemot hästen.

Alla hästar går inte att behandlas lika, vissa måste man vara tuffare mot och vissa mjukare.

Jo, det är jag med på! :bow: Men alla hästar måste ju ändå veta vem som bestämmer och lita på sin ledare. Sen måste man ju anpassa sig efter hästen. Det är omöjligt att hantera alla hästar lika. Men om man kan läsa av hästen kan man också se vad som fattas... Människan måste ju lära sig hur hästen fungerar och visa den att man är en bra ledare, annars kommer hästen inte att acceptera en.

Jo, fast å andra sidan (eller, bara en erfarenhet jag fått av mitt sto). Om man snärtar till hästen med spöet när den försöker sparkas (försvara sin plats) tror jag bara att man får en ännu sämre relation till hästen. Det är nästan bara de underlägsna som tar till våld, den ranghöge räcker det med att den marerar så går den andre undan. Tar du till våld vid ett sånt tillfälle tror jag att hästen ser dig som ranglåg. Den sparkar alltså nästa gång. Fast den bara hotat första gången. (är dock inte helt säker på om min teori stämmer).

Men om hästen hotar med att sparka mig skulle jag iställer flytta undan den. Hästar underviker ju helst våld, så om man kan visa hästen på ett vänligt men bestämt sätt vad man tillåter och inte tillåter, tror jag att hästen förstår och får förtroende för en bäst.

Dock kanske det inte heller är fel att smälla till hästen, om den försöker sparka. Men jag har bara gjort det om hästen försökt flytta på mig...

Aja, vill gärna höra era teorier? Hur skulle ni agerat?

Tycker en sak är konstigt, det är accepterat att hästen sparkar hovis än att hovis smäller till hästen. Se till att få din häst hanterbar o sen ber du en hovslagare sko den om den måste ha skor

:bow: Så sant, har inte läst hela tråden än men hallå TS du kan inte på seriöst allvar mena att du accepterar din hästs beteende?? Du har fått massa tankar o tips i tråden. TRÄNA istället för att klaga på hovslagaren! En häst är aldrig dum för att den tycker det är kul, det handlar om dålig respekt/tillit ont osv. Jag har bara en sak att säga o det är att sluta klaga o börja TRÄNA!!

Jo, fast å andra sidan (eller, bara en erfarenhet jag fått av mitt sto). Om man snärtar till hästen med spöet när den försöker sparkas (försvara sin plats) tror jag bara att man får en ännu sämre relation till hästen. Det är nästan bara de underlägsna som tar till våld, den ranghöge räcker det med att den marerar så går den andre undan. Tar du till våld vid ett sånt tillfälle tror jag att hästen ser dig som ranglåg. Den sparkar alltså nästa gång. Fast den bara hotat första gången. (är dock inte helt säker på om min teori stämmer).

Men om hästen hotar med att sparka mig skulle jag iställer flytta undan den. Hästar underviker ju helst våld, så om man kan visa hästen på ett vänligt men bestämt sätt vad man tillåter och inte tillåter, tror jag att hästen förstår och får förtroende för en bäst.

Dock kanske det inte heller är fel att smälla till hästen, om den försöker sparka. Men jag har bara gjort det om hästen försökt flytta på mig...

Aja, vill gärna höra era teorier? Hur skulle ni agerat?

Allt har att göra med vad du utstrålar när du håller på med din häst.
Minsta osäkerhet känner hästen och utnyttjar, det behöver ju inte vara sparkar.

Min förra häst läste av mig något ruskigt. När jag kände mig stark och var glad, så red jag med stor tillförsikt, och han gjorde allt jag bad om utan att jag knappt behövde göra något, det räckte med att jag tänkte nästan, så utförde han det jag ville, då var det helt underbart att rida..

Sen fanns det dagar då jag inte var så glad och kände mig låg, och då trilskades han en del, inget farligt, men antagligen tyckte han att jag var en för vek ledare.

Jag kommer ihåg ett tillfälle för 1 1/2 år sedan, då jag skulle hämta honom i hagen. alla hästarna var på bästa bushumör och galopperade runt och låtsades som att jag var en ruskig person, jag tjoade på dom, men så fort jag slutat så sprang han från flocken fram till mig och nästan stoppade huvudet i grimman, precis som att be om förlåtelse, det får ju hjärtat att smälta.

Jo, jag förstår vad du menar. Och håller med. Beror ju helt på hur man själv visar sig. Men att slå till hästen när den sparkar är jag ändå osäker på... Jag skulle nog försökt lösa det genom att flytta hästen och visa den på så sätt att jag bestämmer...

Vet iaf att om min häst skulle sparka och jag skulle boxa till henne på rumpan eller i magen skulle hon sparla igen, för att försvara sig. Hon skulle förmodligen även kanske utveckla det ännu mer och så fort jag nuddade eller ens närmade mig buken eller bakdelen så skulle hon sparka. Men alla hästar är ju olika, och jag har ingen jättestor erfarenhet av hästar som sparkar.

Men jag skulle nog undervikt att slå den...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka