A
Allimac76
Sv: Förtvivlad.. :'/
Håller med dig fullständigt. Har sett en del av bilderna du postat med dig och din häst. Ni verkar ha en bra harmoni, ser trevligt ut.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kom nyss hem från stallet, en i stallet som skor, skulle sko min nya pålle på 5 år. Ett sto.
Ska tillägga att denna dam tycker inte om att man håller på där bak och donar, det har hänt något i hennes tidigare liv, så hon är rädd om sina bakben. Jag är förvånad att det änns gick att sko ena bak..
Nu till det jag är mest ledsen över.. och helt berörd!
Han började sko båda fram, ena bak och sedan börja hon steppa fram och tillbaks och slänga fram och tillbaks med svansen, och då vet man att hon ska sparkas. Hon sparkade och ville inte alls på den sista hoven.
Han tog då klubban (Som han klubbar till skorna med) och smällde till i magen! Helt förtvivlad blev jag! Våld löser INGENTING! Men man ska visa vem som bestämmer.
Sedan fortsätter hon och han ger ifrån sig en spark. Ska tillägga att det var en tjej i stallet som inte har häst där som var och hämta någonting och hon blev sparkad av min häst för att hon gick i baken på henne, och denna tjej sparkade min häst rejält, just för att min häst sparkat henne.
Iallafall så blev jag skitledsen och fattar inte hur man kan göra så. En del säger att "jo, sparkar hjälper!" å blabla.. Ska man inte lära hästen vett och etikett och vad som är fel och rätt istället? Jag håller just på med det.
Jag har nyss fått henne och det har som sagt hänt något tidigare, innan hon kom till sin ägare. Vad vet vi inte.
Nu har hon alltså 3 nya skor på sig och den andra är gammal som sitter på hennes ena bak nu.
Hur fan ska jag göra?
De hjälper inte att brömsa heller. Vi har provat när jag skulle tempa henne en gång, och då flög hon i taket när tempen kom till hands.
Jag sitter i en jävla sits nu och är så himla ledsen, att få se henne såhär.
Jag är med på din teori, är själv där med min pålle.
Men det är en sak som jag har märkt med min envisa häst och det är att när det är andra i närheten försöker han visa med öron bakåt och sur uppsyn "att här är det jag som är kungen". Hans resepkt har jag förtjänat och nu respekterar även han mig (obs, ingen problemhäst, bara lite humörsvängningar) men som sagt, mot andra som inte fått denna respekt och som heller inte hanterar han på samma sätt som jag får denna fräcka uppsyn och ibland är det som om han vill äta upp dem. Inget spark eller bit dock. En last som han har är att flytta mig med bogen på ena sidan. Detta har vi tränat massor på, men det är som en fix idé och bogflyttandet går på rutin. Så efter ett år med tryck-eftergift tog jag spöt, för att markera en gång för alltid. Nu har det faktiskt blivit bättre med det, dock inte den sura uppsynen mot främlingar.
Det jag vill ha sagt är att: God hästhantering är A och O! Men, i vissa fall när det uppstår direkt farliga situationer kan det krävas andra åtgärder. Hästarna är individer och svarar olika på olika saker. Min häst anses inte farlig på något sätt, men hans flyttande av bog är dels dominant och dels en risk för att bli trampad på foten. Sen vill man ju att även andra ska kunna hantera hästen, sådana som inte har haft möjlighet att "visa vem man är" i rundpaddock tex. Därför tror jag på en rejäl markering när det gäller ett rent farligt beteende hos hästen. Direkt.
Helt otroligt att det finns dom som tycker att det är okej med hästar som sparkar.
Vilka är det som tycker det?
Jag måste helt ha missat de inläggen, jag tycker att alla är ganska överens om att man måste hitta ett sätt att få sin häst att sluta med sådana farligheter, även om det def. finns många oenigheter i HUR man ska göra detta.![]()
Håller med dig! Men får jag fråga vad det har att göra med Allimac76´s inlägg?![]()
Tycker en sak är konstigt, det är accepterat att hästen sparkar hovis än att hovis smäller till hästen. Se till att få din häst hanterbar o sen ber du en hovslagare sko den om den måste ha skor
Jo, fast å andra sidan (eller, bara en erfarenhet jag fått av mitt sto). Om man snärtar till hästen med spöet när den försöker sparkas (försvara sin plats) tror jag bara att man får en ännu sämre relation till hästen. Det är nästan bara de underlägsna som tar till våld, den ranghöge räcker det med att den marerar så går den andre undan. Tar du till våld vid ett sånt tillfälle tror jag att hästen ser dig som ranglåg. Den sparkar alltså nästa gång. Fast den bara hotat första gången. (är dock inte helt säker på om min teori stämmer).
Men om hästen hotar med att sparka mig skulle jag iställer flytta undan den. Hästar underviker ju helst våld, så om man kan visa hästen på ett vänligt men bestämt sätt vad man tillåter och inte tillåter, tror jag att hästen förstår och får förtroende för en bäst.
Dock kanske det inte heller är fel att smälla till hästen, om den försöker sparka. Men jag har bara gjort det om hästen försökt flytta på mig...
Aja, vill gärna höra era teorier? Hur skulle ni agerat?