Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Inte särskilt sant.

Axel skrev mot människor och Axel har helt rätt.
Häst som siktar och slår mot folk är inte snälla utan odrägliga.

Rädda hästar i fritt luftrum, ex box, hoppar först fram och sen slår.
Är den rädda bunden så slår den först och hoppar fram sedan för att se vad som hände.

Men går du ut i hage och hästen backar och slår så är dett en elak jävel...någon sån har vi faktist haft..mycket farliga djur.

AM

kan ju lägga in min historia nu då,även om jag inte läst mer än en fjädedel av tråden.
har en ardenner som jag fick gratis eftersom ägaren trodde att hans leder var slut, han var halt hela tiden...(suck)
kom hem, tillkallade vet, vet sa hovböld och kassa hovar i allmänhet. runt om.....
ringde hovis, ingen kunde eller ville så fort jag sa ardenner....
fick tag i en.... idiot som inte hade koll alls, detta var då hästens hovslagare han hade haft innan, killen livrädd hästen ännu räddare, bremsa och stojja och mata och hålla på..... funkade inte alls. fara för hovis liv, så han åkte hem.
och lika glad för det är jag...

sen kom nummer två.... med en klövtång som man klipper koklövar med, hon stod på behörigt avstånd och klippte hästen i trakterna utan att ens röra vid hästen, och sen skulle det bli bra......(det blev det inte)

sen, efter mycket letande hittade jag en snubbe som inte hade några problem med hästens storlek, och han skulle göra ett försök.
min stora kille är friskförklarad sen ett år tillbaka nu...
så fort han gjorde fel(kasta sig, sparka, stegra, vifta med hovarna, mm) fick han en armbåge i revbenen och ett nej från hovis, inte mer, inte mindre..förta gången tog verkningen över två timmar...nu tar den 20 minuter runt om..

tänkte bara dela med mig av storyn...

Det kanske bara lät så, men tidigare i tråden så formulerade du dig/'lät' du som om du såg på det hela som 'jaja', te x genom kommentarer som 'thats it' osv.

Därför jag tog 'i', för att du inte verkade se det som ett lika stort problem som det faktiskt är.

Är hästen ny är det i det här sammanhanget bra, då har du en chans att bryta cirkeln och komma rätt från början om du tajmar det rätt =)

Var hon lika hos förra ägaren btw? (Med sparkandet)

Jo hon var likadan hos ägaren, och jag antar att dom ej tränat något alls på uppförande.

Axel skrev mot människor och Axel har helt rätt.
Häst som siktar och slår mot folk är inte snälla utan odrägliga.

Rädda hästar i fritt luftrum, ex box, hoppar först fram och sen slår.
Är den rädda bunden så slår den först och hoppar fram sedan för att se vad som hände.

Men går du ut i hage och hästen backar och slår så är dett en elak jävel...någon sån har vi faktist haft..mycket farliga djur.

AM
Min val. kosparkade mot mig en gång som 2årshingst- det gjorde han aldrig mer- 16 idag.
Ringde Vet. för kastration dagen efter.

Bakskygga hästar blir mer rädda av att ngt plötsligt dyker upp bakom- går att träna bort.
Tror inte att det rör sig om så i detta fall- bara en gräsligt ouppfostrad häst.

Det verkar vara snällare i längden att börja fostra den istället för att sko den själv- prova.
KL
Har ni sett hur hästar fostrar varandra?- inte alltid snälla tag- en del ger sig knappt ändå.

Hur går det för dig att lyfta på hennes ben, kratsa hovar m.m.?

Om det ågr bra så kanske du kan hålla i hennes ben när hovis verkar eller skor, om det är akut eftersom hon endast vart skodd på 3 ben..

Då har du ju knappast köpt grisen i säcken om du visste om detta beteende.

Alltså jag kanske var otydlig, men det jag visste om var att hon var rädd om sina ben, "då något hade hänt tidigare".
Jag visste inte fullt ut att hon sparkade och frågade inte änns ägaren om det, eftersom jag inte alls tänkte på något sådant.

Eftersom ägaren kanske inte har hållt på mycket ben bensnören och kännt mellan bena på henne och hanterat henne fullt ut, så kanske inte ägaren har sagt detta till mig att hon beter sig såhär. Det kan ju vara därför för att hon ej hanterat denna pålle ordenligt och fostrat den.

Hur går det för dig att lyfta på hennes ben, kratsa hovar m.m.?

Om det ågr bra så kanske du kan hålla i hennes ben när hovis verkar eller skor, om det är akut eftersom hon endast vart skodd på 3 ben..

Det går bra att lyfta benen och kratsa hovar, flytta på henne, känna igenom benen på yttersidan, ej på innersidan fullt ut, då hon tycker detta är obehagligt. När man drar uppifrån och neråt lyfter hon på hoven om jag ber om dt.

Hur gjorde hästen när du borstade för provridningen?

Kan du inte borsta ta på benen nu heller?

Alltså jag kanske var otydlig, men det jag visste om var att hon var rädd om sina ben, "då något hade hänt tidigare".
Jag visste inte fullt ut att hon sparkade och frågade inte änns ägaren om det, eftersom jag inte alls tänkte på något sådant.

Eftersom ägaren kanske inte har hållt på mycket ben bensnören och kännt mellan bena på henne och hanterat henne fullt ut, så kanske inte ägaren har sagt detta till mig att hon beter sig såhär. Det kan ju vara därför för att hon ej hanterat denna pålle ordenligt och fostrat den.

Fast märkte du inte det när du kollade på henne? Eller är det bara jag som envisas med att tafsa på dem överallt redan vid provridningen? =)

Kan säkert ha missat det i tråden....Därför jag frågade.

Men du, får du ta på benen osv så ÄR det faktiskt bara rena rama dumheterna från henne att slå.

Hur kan du be någon annan att hantera hennes bakben när du inte ens klarar det själv? Fruktansvärt oansvarigt! Hovslagaren kunde blivit skadad. Se till att träna din häst.

Jag får röra hennes ben och det gjorde ju hovslagaren också. Men när han skulle sko den sista hoven började hon dumma sig och steppade och så fort han kom nära höll hon på å slå och gå fram och tillbaka.. :mad:

Oj, jag tänkte helt fel.. Jag trodde hon menade att hästen inte slår om det inte är en elak människa :o

men ack så sant.
Det måste vara stressande för hästen att ständigt behöva sparkas och försvara sig, kände jag bara. Och desstuom få skit för det hela tiden, avlivning kan vara en vänlig hjälp för en sån häst.

Det kräver en oerhörd hästkännedom och lite jädrar-anamma för att ta sig an en sån häst och göra den trevlig för andra att hantera. Har du inte det måste du ta hjälp av en som kan hästbeteende.
Speciellt om man står i någon annans stall.
Vänligt menat, men hårt sagt kanske, vet inte hur man på ett humant sätt lägger fram just denna typen av åsikter annars.

Man säger till en gång och eventuellt två gånger samma dag och sen är det slutsparkat för all evig framtid.

Oj, vad tråden har puttrat iväg sedan jag var inne sist.
Håller helt med om ovan, gör man det ordentligt är det slutdiskuterat.

En lydig häst är en lycklig häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark