Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Du verkar ju vara på rätt väg:)

Ett tips är att försöka ha bakdelen mot väggen så att ingen kommer ivägen för hennes sparkar innan du har tränat bort dem!

Jag accepterar inte heller att hovslagaren slår till en häst, det har hänt en gång när jag jobbade att en från hovslagarskolan slog till en häst som var bakskygg. Diskuterade detta med hans lärare, den eleven blev aldrig hovslagare:devil:

Sen är det ju så att man måste upplysa hovslagaren om problemet, det är ju inte rätt att hovslagaren ska bli skadad för att hästen inte är säker.

Hur går det att kratsa hovarna? Fungerar det?

Nu vet jag inte hur länge du haft hästen men ett sådant problem ska vara löst inom ett par veckor.

Därför att vissa saker ska man nte ge sig på för att det kan förvärra eller bli farligt.

Klarar man inte att hantera hästen är dte bättre att den hamnar hos någon som kan.

En häst som tar övertaget tror jag faktiskt inte det hjälper med tränare på. Tränaren kan säkert lösa det hela, men vad gör man när denna åkt hem?

Därför att vissa saker ska man nte ge sig på för att det kan förvärra eller bli farligt.

Klarar man inte att hantera hästen är dte bättre att den hamnar hos någon som kan.

En häst som tar övertaget tror jag faktiskt inte det hjälper med tränare på. Tränaren kan säkert lösa det hela, men vad gör man när denna åkt hem?

Grejen med en tränare är ju att den lär en vad man gör i olika situationer och varför, så att man klarar sig själv när tränaren inte är där :) Det är ju samma sak som när man har en ridtränare, även om tränaren inte är där vareviga dag blir ju ridningen bättre och bättre för varje lektion :)
Alltså jag har ialla fall hela tiden snackat om en tränare som lär upp både häst och människa, inte en sån man skickar sin häst till.

Har läst om detta:
svår häst lämnas på tillridning där den beter sig exemplariskt, ägaren kommer o hästen blir lika omöjlig igen... Den som behövde tränas var ägaren, inte hästen:p

Har läst om detta:
svår häst lämnas på tillridning där den beter sig exemplariskt, ägaren kommer o hästen blir lika omöjlig igen... Den som behövde tränas var ägaren, inte hästen:p

ja precis :) de är därför man ska träna både häst och människa :) jäkligt mycke mer effektivt än skicka hästen fram o tillbaka :p

Men OM hästen lyckats skrämma ägaren då?

Ägaren känner obehag, vad är nöjet?
Dessutom kommer en häst som gett sig sjutton på att köra med en osäker människa göra det till tusen.

Är du livrädd kvittar det nog vad du gör, även om du följer tränarens instruktioner till punkt och pricka.

Men OM hästen lyckats skrämma ägaren då?

Ägaren känner obehag, vad är nöjet?
Dessutom kommer en häst som gett sig sjutton på att köra med en osäker människa göra det till tusen.

Är du livrädd kvittar det nog vad du gör, även om du följer tränarens instruktioner till punkt och pricka.

Är man livrädd för sin häst är det så klart bäst att sälja eländet ja! MEN jag tror att med kunskap kommer säkerhet. Så är det för mig personligen i alla fall, ju mer jag lär mig om hästars beteende och hästhantering desto säkrare känner jag mig, även i kniviga situationer. Men så har jag aldrig varit jätterädd heller.

Grejen med en tränare är ju att den lär en vad man gör i olika situationer och varför, så att man klarar sig själv när tränaren inte är där :) Det är ju samma sak som när man har en ridtränare, även om tränaren inte är där vareviga dag blir ju ridningen bättre och bättre för varje lektion :)
Alltså jag har ialla fall hela tiden snackat om en tränare som lär upp både häst och människa, inte en sån man skickar sin häst till.

Fast det lär bli rätt så dyrt om man måste ringa till sin tränare varje gång man ska lägga på hästen ett täcke ;)

Till TS: Jag tycker det låter som en rätt farlig situation, tänk om någon av dina stallkamrater blir sparkad när du har hästen i gången? Lyssna på Nafayettes råd! Tror du att en ranghög häst hade accepterat att bli sparkad av en häst som var lägre i rang?

Fast det lär bli rätt så dyrt om man måste ringa till sin tränare varje gång man ska lägga på hästen ett täcke ;)

Jaha så du ringer till din dressyrtränare varje gång du ska göra en skänkelvikning då? (eller vad för sorts ridning du kan tänkas pyssla med) :p ;)

Vi har precis haft precis samma problem med vårat 3års sto..(hon har mycket nerv och det fungerar inte att skälla på henne eller slå på henne, då blir hon bara upprörd och allt blir värre!) Hon gick på bete hela sommaren och blev inte mycket hanterad då. Så när hovis kom och skulle verka henne på sommarbetet så gick båda framhovarna bra och ena bakhoven sen fick hon nog och slog vilt omkring sig.. :crazy: hovis fick ge upp, för sin egen säkerhets skull och ett nytt försök skulle göras så fort de kommit in i stallet igen. (kan tilllägga att det inte var våran vanliga hovslagare, han var fullbokad då)

Så från att vi hade tagit hem hästarna till stallet igen så började vi jobba med henne varje dag, vi var alltid två stycken, för säkerhets skull.
Till att börja med så var det borstning över hela kroppen som gällde, även på bakbenen, hon fick stäppa runt om hon ville men slog hon så var det ett bestämt "nej" bara för att markera, och sen fortsätta som om inget hade hänt.
När hon accepterade borsten på bakbenen så tränade vi att ta på henne överallt, både insidan och utsidan av benen. stryka, kläma och klappa..
Slängde även grimskaft över hennes rygg och ner över benen, bara för att "härda" henne, att det händer saker som inte är farligt. (Inte hårt!)
Och från första dagen lyfte vi på framhovarna varje dag och efter några dagar även bakbenen, då nöjde vi oss från början att hon bara lyfte benet, hon behövde inte hålla det kvar uppe..
sen utökades tiden allteftersom hon började lita på oss mer och mer.

Men var jätteförsiktig när du ska lyfta bakbenen! när de slår så går det fort och man hinner inte flytta sig om man står ivägen!
Stå alltid så långt mot huvudet då kan, vid magen och håll ena handen på ryggen och stryk med den handen som ska lyfta benet hela vägen ner över rumpan och efter benet ner till strax ovanför kotan, där tar du tag och ber henne lyfta och lyft det framåt! under hennes mage.. då är risken att bli sparkad betydligt mindre.
Efter några gånger när hon känns trygg i det så kan du från det läget föra hoven bakåt. (hoppas du förstår min snurriga förklaring...:smirk: )

Och tillkalla inte ny hovslagare igen fören du känner att det fungerar, det är inte hovslagarens jobb att uppfostra din häst. och glöm inte att berätta precis vad som har hänt innan han/hon ska börja sko!

Det gick jättebra med våran pålla iaf, hon skötte sig exemplariskt vid nästa tillfälle! :D (då var våran vanliga hovslagare dessutom tillbaks!)

Måste Tacka Nafayette för allt tålamod (och även älgen )i tråden och för hennes fördömliga hästhantering att* läsa av* både ilskna märrar och rädda ston med både *en kvast och mycket puss**.;)

Ibland måste man inse att hästar inte är små marsvin som en del hästägare vill tro :crazy:

Mvh Mia

Kan bara instämma.

en häst sparkar aldrig mot en människa om det inte är en elak :devil: eller en i slyngelåldern.

den kan vägra att lyfta på benet- om den har ont.
en bakskygg häst drar åt sig rumpan o flyr

Nä, vissa saker ska man inte ge sig på, UTAN hjälp. En tränare ska ju inte komma dit och träna hästen, utan både häst och människa för att få dem att funka tillsammans.

jag tycker du ska göra så. motionera din häst ordentligt innan hovis kommer så den är lite trött. sen att han börjar med bak å klappar mkt å så. så hade jag gjort för då hinner hon ej bli otålig innan han tar bak om han börjar med de. prova ge henne mat under tiden i en hink. de funkar på min

jag tycker du ska göra så. motionera din häst ordentligt innan hovis kommer så den är lite trött. sen att han börjar med bak å klappar mkt å så. så hade jag gjort för då hinner hon ej bli otålig innan han tar bak om han börjar med de. prova ge henne mat under tiden i en hink. de funkar på min

Har förstått att vi hästägare är speciella :rofl: och så klagar man allmänt på hovslagare om att de är nonchalanta och inte kommer i tid att dom dänger till en häst som inte sköter sig osv :devil::rofl::devil:

Vilken tur att jag har en superhovis sen 15 år tillbaka och jag förstår mer och mer varför han *städat* bland sina kunder och börjat dra ner på hovslageriet :o

Mia:)

börja sko själv! :D

jag hade inget val, ingen kunde sko vilddjuret...
fast han är likadan med mig iblnd och jag vat inte hur många ärr jag har på händerna. Men man vet ju ändå mäst om sin häst.
För honom så måste det göras på hans vis. Han är modig men vek och kan tas som tuffing vilket blir helt fel. Som treåring ponny så skickade han hovslagaren i en volt in i vägen :p
sen vid 5 års ålder behövdes det 3 starka karlar innan de fick ¨på några skor över huvud taget(bra blev det dock inte) då lyfte de typ honom ^^

Jag är ju inte bäst på att sko då, så några gånger har en vän gjort det och då har jag stått och matat honom medans. Jag gillar inte att man sträckmatar de för att vara lugna, men det fanns inget annat att göra.
Det hjälper ju inte att han har alla fel i vinklar och hovfel finns i massor"

Typen jag pratar om rycker, sparkar,försöker ställa ned foten rakt ned, tränger in mig i väggen m m men det är det värt, för han blir bättre och med fel hovis skulle han få ruskigt med stryk :crazy:

:bump:Har inte läst allainlägen så mitt kanske blir likt något annat:bump::bump:
Jag köpte en 4åring som var skod fram och som dom hadde fått dråga.Nu hör det till saken att denna flicka tålde ingenting rädd för sig skälv gått på lösdrift ingen mänisko kontakt.
Den hovslagan jag hadde dåär hästmäniska...Jag sa att hon var stolli så om han kundegjöra en fot ,ta av sko värka. så fick han komma till baks nästa dag.Men han gjorde alla fötterna ..jag vill nämligen inte dråga utan det är övning som hjäller..Men vi har inte kunnat sko bakfötterna .så hon går oskod där och det funkar
.Jag menar att det måste vara en hästmäniska..Misförstå mig inte nu..Min häst är 9år i dag.Chik:bump:

Hallå, jag har nyss fått hästen!
Vad ska jag göra mer än att träna varje dag tycker du?
Jag försöker säga att vi tränar på det här. Och jag ska fortsätta ännu effektivare med det.
Snälla!

Tror du har missförstått alltihop.

När det gäller träning så tränar man...inte vet jag...kondition, sopsäckar, gå fyrkantigt/runt och på tvären, hoppa och trav på stället.

Sånt är träning då hästen gör framsteg i sin prestation.
Men trana att ej slå??
Ska den slå mindre för var månad som går?
Eller ska den sluta slå om tio gånger?
Ska den sluta slå om fem gånger?
(tänk om den träffar nåt varje gång? )

En häst som slår är nämligen en helt annan sak.
Man tränar inte på att få hästen att sluta slå.
Man säger till en gång och eventuellt två gånger samma dag och sen är det slutsparkat för all evig framtid.

Tillägg är att eftersom du nyss fått hästen så har du en chans att tillrättavisa den.
Hon ska i sit nya boende veta hur man för sig.
Det är bara så. Hon har nu fått en ägare med lite jävlar anamma.
AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden