Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Suttit och läst alla inslagen.Du har mkt jobb framför dej men ge inte upp.Kan du få ngn att dra av bakskorna eller kan hon inte gå barfota?Öva varje dag lugnt men konsekvent att lyfta hovarna ,inte bara som vid kratsning utan även i den ställningen som hovslagaren arbetar i.Om det är så att ngt har hänt så att hon är bakskygg så är det mkt tålamod som gäller.Skippa bensnörena på täcket,finns hästar som inte gillar att ha dem mellan benen(har en sådan själv).Som många skrivet det är viktigt att hovslagerens "arbetsmiljö" är säker men försök få tag på en som är lugn och har tålamod,när hon accepterar att du grejar med henne.

Hon gillar helt enkelt inte att man är där bak på henne, det beror på att hon är bakskygg måste det vara. Sparkar mot andra hästar om dom kommer för nära, i ridhus och för nära i stallgången med mera. That's it..

Då kanske man inte ska kräva att hovslagaren ska kunna vara bak på hästen heller.Du får försöka träna den i att kunna verkas bak iaf, det kanske inte är möjligt att kunna sko hästen bak utan att hovslagaren riskerar sin hälsa & då hade jag som hovslagare låtit bli.

Visst är det stressande för en häst att alltid försvara sej,men vadå slakt,menar du att alla hästar som hamnat i fel händer tidigare i livet ska obönhörligt skickas till slakt??Du har väl haft tur att alltid hållit på med hästar som haft en okomplicerad uppväxt låter det som.Själv fick jag en fem-åring som skulle slaktas,gick inte ens att klappa henne pga klåpare,(har inget bättre ord på dem).Tillät inte att ngn annan höll på med henne pga skaderisk men oftast GÅR det att få ordning på dem,mkt tålamod och slit krävs förstås.

Man tränar inte på att få hästen att sluta slå.
Man säger till en gång och eventuellt två gånger samma dag och sen är det slutsparkat för all evig framtid.

Jag håller med om mycket du skriver, och jag kan mycket väl klappa till en häst som hotar eller slår efter mig... (om den inte är rädd!) Men problemet är ju om den här hästen verkligen är rädd, då kan det hela bli värre om man "sätter den på rumpan" och jag själv tycker att det är ganska svårt att bedömma efter ett inlägg här på buke om hästen är rädd eller inte. Vad grundar du din bedömning på att hästen inte är rädd? (inget påhopp, bara undrar, jag kanske har missat något..)

Till TS upplever du att hästen är rädd eller "bara dum"?

Hon är absolut inte rädd, fler har sätt henne och säger likadant. Hon dummar sig helt enkelt bara på ett elakt sätt och ska genast få känna på uppfostran och hur man beter sig och inte.

kl

Har inte orkat läsa alla inlägg, men..
Givetvis ska inte din hovslagare prygla upp hästen, men samtidigt är det ditt ansvar som hästägare att se till att din häst inte är farlig för hovslagaren.

Det är också såklart stor skillnad på en häst som är "dum" och en som är rädd. I vårt stall hade vi en 19-årig märr som fått för sig att hon inte skulle bli skodd bak. Hon kickade friskt med bakhovarna, och efter ett slag i magen med klubban stod hon sen som ett ljus den resterande tiden av den skoningen, och även nästa och nästa och nästa..
Det var en häst som helt enkelt testade om det gick att komma undan.
Och i det fallet kan jag hålla med hovslagaren som sa "Är hästen nitton år, och har blivit skodd var 8:e vecka, så borde hon fatta att det inte är ngt att bråka om, annars är hon dum!"

Däremot har vi en ponny i stallet som är väldigt, väldigt rädd om sin bakdel. Där får hovslagaren ta till en helt annan taktik. Lugnt och fint får han närma sig baken genom att stryka på ponnyn och prata lugnt med den. Om ponnyn visar obehag eller rycker i benen så gäller det att ta det lugnt, prata med den, vissla lite och vara lugn.

Är det så att din häst är rädd så måste du träna den, det förstår ju vem som helst att det inte är acceptabelt att ha en häst som sparkar efter en, det spelar ingen roll om det är vid skoning eller när man ska spänna loss bensnörena, hästen ska inte sparka!

Du måste helt enkelt vänja din häst vid att vara där bak. Det kan ta tid, men det är ett måste.
Man kan inte ha en farlig häst.

Lycka till!

Jag håller med om mycket du skriver, och jag kan mycket väl klappa till en häst som hotar eller slår efter mig... (om den inte är rädd!) Men problemet är ju om den här hästen verkligen är rädd, då kan det hela bli värre om man "sätter den på rumpan" och jag själv tycker att det är ganska svårt att bedömma efter ett inlägg här på buke om hästen är rädd eller inte. Vad grundar du din bedömning på att hästen inte är rädd? (inget påhopp, bara undrar, jag kanske har missat något..)

Läs igenom inläggen igen.
Har på minst två ställen beskrivit skillnaden på dum häst, bakskygg häst och skadad häst och hur dom gör i just den situstion TS är i.

AM

Jag tolkar dina inlägg så som att du har i alla fall en märr som du fortfarande kämpar om ledarskapet med. men ändå envisas du med att din metod är den enda rätta...

Jag tolkar dina inlägg så som att du har i alla fall en märr som du fortfarande kämpar om ledarskapet med. men ändå envisas du med att din metod är den enda rätta...

Ge dig :mad:

HAr för nuvarande över 25 märrar uppstallade och över 40 totalt.
Bedriver stuteri och har bra på fötterna när det gäller hur man handskas med ston.
Har aldrig någonsin haft problem med våra ston.

Om folk här tycker det är helt ok att märrar slår sönder folk så varsågod.

Så fort en häst beter sig som en idiot så tycker oftast dom minst rutinerade ätt det är synd om den hästen ska få veta vart skåpet ska stå.

Någon här nämnde slakt.
Mycket drastisk åtgärd men klart inte helt orimlig framtid.
Märrar med mycket vilja och en uns lynnighet blir mycket farliga hos mesiga hästägare.

När dom sedan har sparkat in ansiktet på ägare, besökare och som Alex skrev, nån unge så blir det i alla fall slakt som enda utväg.

JAg försöker ge råd till en som har mindre rutin på sk "vrångapor"

Jag skiter fullständigt i märra men vill ändå varna vad som kan hända.
Hos oss skulle den tösen sparkat en gång och inget mer..så inte är det mitt problem. Nä!

Har beskrivit hur många gånger som helst vad man kan göra med vilken sorts häst UTIFRÅN min ganska stora erfarenhet om just problemston.

Hoppar av denna tråd nu.

Ingen idé att "så på Hälleberget"...

AM

Jag tror inte på att dänga till hästarna.
Våld leder till mer våld, så tror jag. Håller med Ella_99 om att man klart och tydligt måste ta över ledarskapet, på ett sätt de förstår.
Det är väl tillåtet att tycka annorlunda än dig?

Så du menar genom att man springer runt på en ridbana får hästen att villigt lyfta fötterna och sluta sparka. Du får gärna förklara hur denna teori fungerar mer ingående, gärna med ett exempel från verkligheten om det finns...
Jag kanske är seg, men jag får dock inte det hela att hänga ihop.

Nej, det finns ingen anledning till att jag ska göra det. Det finns utmärkt litteratur i ämnet NH, bland annat av Monty Roberts där allt förklaras på ett betydligt mer pedagogiskt sätt än vad jag klarar av att bistå med.
Det Ella_99 talar om handlar inte om inlärning, man lär inte hästen att inte sparka, utan man får hästen att lämna över ordförandeklubban. Mycket bra teknik, det lilla jag hunnit pröva på.
Naturligtvis finns andra sätt att reda ut problem, men detta är det bästa sätt jag kommit i kontakt med.

Hur menar du då?
Att man endast kan hantera en häst med våld?
Jag har ingen teori.
Jag har läst böcker och fått lite undervisning, andras teorier alltså.

(försöker förklara hur jag menar)

Om man jagar hästen och den frivilligt ger en rangen (tar en ranglägre plats) blir det mycket lättare sen när man sedan ska göra det där hästen visat sig ranghög. Som i TS fall, som har en häst som sparkar. Då vet hästen att det är du som har högst rang (du är hästens ledare) och då kan du också visa hästen att detta tollererar jag inte!). Det kan räcka med att du med ditt kroppspråk visar dig aggressiv mot hästen (säger ifrån) och eftersom den tagit den ranglåga platsen och vet att du har högre rang, kommer den då att vika undan och sluta.

Min häst är väldigt kittlig under magen nu under vintern och när hon är brunstig. Tidigare hotade hon med att sparka och gjorde det till och med en gång. Men sedan jag tränat detta har det räckt med att jag säger ifrån, och hon står prick stilla. Visst märker jag att hon är väldigt irriterad när jag tar på bakre delen under magen (rycker till i darrningar och så) men hon lyfter aldrig hoven och hotar med att sparka som hon gjorde förut. Hon vet att jag är hennes ledare och skulle inte våga sparka mig!

Hon vet att du är hennes ledare, men vet hon att hovis också är hennes ledare, eller veterinären, eller massören?

Visst jag kanske är trångsynt som inte vill eller kan ta in detta. Men jag förstår bara inte hur det fungerar.

Senast ändrad av en moderator:

Det Ella_99 talar om handlar inte om inlärning, man lär inte hästen att inte sparka, utan man får hästen att lämna över ordförandeklubban..

Så genom att du bestämmer så slutar den automatiskt att sparka, häftigt!

Hon vet att du är hennes ledare, men vet hon att hovis också är hennes ledare, eller veterinären, eller massören?

Men om hästen vet att den inte får sparka mot dig blir den också säkrare mot andra människor om de talar samma språk. Om de behandlar hästen på samma sätt som du själv så kommer hästen att förstå dem också.

Kolla längre bak i tråden. Har förklarat och även bildbevis på hur hästen förstår andra människor också, om den förstår dig och litar på dig.

Så genom att du bestämmer så slutar den automatiskt att sparka, häftigt!

I princip ja. Om hästen vet att det är du som bestämmer, litar på dig och vill vara med dig så sparkar den inte dig! Det är jag helt övertygad om, och om ni ska få mig att tro något annat får ni bevisa det för mig.

Kan också säga att jag inte är emot att man ryter åt hästen och visar att det är jag som bestämmer. Men att stå och slå på den eller att bara smälla till den med sopkvasten varje gång den sparker tycker inte jag låter särskilt vettigt... Att visa hästen vem som är ledaren med kroppspråket först och sen påminna den om att det är jag som bestämmer genom att flytta bort rumpan eller säga till den att hålla mer avstånd när hästen förstår ens kroppspråk tycker jag däremot är rätt. Men man måste berömma så fort hästen gör rätt, annars ser den negativt på en och förstår inte vad som är tillåtet/rätt eller fel...

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka