Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Du kan ju inte gå bakom henne utan att det smäller? Du kan inte sätta på benremmarna??

Men du menar att du utan problem kan ta hand om henne som konvalescent med ett sår på hasen säger vi? Dvs tempa, binda upp svansen, tvätta, smörja, bandagera?

Då förstår jag ingenting längre..

Det har jag inte sagt! Snälla lyssna vad jag har att säga. Jag har sagt att vi håller på att tränar på det.
Jag har nyligen fått henne och detta kommer ta en period innan hon blir en annan häst. Man kan inte ha för bråttom, men samtidigt måste man säga till vem som är ledare och visa vad som är rätt fel - de håller jag med om, jag har inte sagt annat.
Men just nu nej kan man inte tempa henne och bandagera m.m

Om det är något nära benen, övre delen. Typ något mellan benen, som att det typ kittlas, då kommer hon med svansen å sedan lyfter på benet för att sedan sparka bort de som är ivägen. De kan t.ex vara bensnörena på täcket.

är hon kittlig? eller gör hon så om du tar med rejäla tag och pratar så att hon vet att det är du också?

är hon kittlig? eller gör hon så om du tar med rejäla tag och pratar så att hon vet att det är du också?

Ja, alltså enligt hon kittlar det eller irriterar om jag tar där. Hon vet att det är jag också.. :crazy:

Men vi ska träna mer på de här.. dag för dag.. säga till när hon gör fel

Kan hålla med att vassa kan lämna vassa.
Men olater???

Vi har inte märkt något sådant i alla fall...
Eller tja..vi har en Slef Confidentare som har lämnat roliga föl. Men hon är en extrem märr..betäckt flera år på rad med supervass hingst...

AM

Det där med att de blir dumma att fånga tror jag är att morsan lärt dem på något vis. För ofta verkar de inte begripa varför märren kutar runt i hagen i tre timmar och inte låter sig fångas. Tror kanske att det ska vara så..

Gäller iof bara en märr.

Det du har sagt är att du inte kan gå bakom henne utan att hon sparkas. BARA det är för mig helt oacceptabelt och ngt som måste lösas NU, innan det ställer till än mer problem.

Jag anser också hästar ska få tid, men man måste också inse att det finns saker där det inte kan få ta tid. Så jag skulle utan tvekan lägga ALL hästtid jag kan uppbringa till att träna, träna och träna att få ta på henne överallt, gå bakom etc.

Att kunna gå bakom hästen, tempa och få ta på den överallt är A och O, fungerar inte det då har man väldigt stora problem.

De måste inte gilla att man 'tafsar' dem på juvret t ex - men de måste acceptera.

Och att tycka 'vi jobbar på det, det löser sig nog på sikt' är enligt mig att endera spela rysk roulette med hästens välmående, eller med de arma stackare som ska försöka undersöka/behandla hästen om den skadar sig.

Och, jag slår inte mina hästar 'generellt', men det finns ETT läge där jag utan minsta lilla tvekan klappar i, och gör det så ordentligt att de aktar sig NOGA för att prova den strategin igen. Det är om/när de hotar/attackerar. Den gränsen får helt enkelt aldrig överskridas. Piska med svansen, gör fula miner, önska mig dit peppar växer och tänk ondsinta tankar - fine. Men inte hota och absolut inte slå.

Mitt förra sto kunde vara gräslig i boxen när hon var understimulerad. Fick hon så högg honf ram, knuffades på mitten och kickade bak. Jättecharmigt, verkligen. Jag sa åt henne, på skarpen och med stora bokstäver. Hon höll sig på mattan efter det, såg ut som en elak huggkobra, men mycket noga med var hon riktade det.

Min mamma, som är betydligt osäkrare, hon ignorerade först beteendet. Jippie tyckte hästen och trappade upp. När mamma inom samma minus blivit huggen i armen och sparkad på låret av hästen så blev honf örståeligt nog rädd. Och hästen blev etter värre.

Så, att köra manjana, manjana och undvika problemet på sådana hästar bäddar - enligt mig - för helt urspårade lägen.

Och en häst som sparkar allt och alla som går bakom den, den skulel av mig få en synnerligen begränsad tid att bättra sig, med massiv träning givetvis, men jag skulle ha en deadline, och om/när den passerats utan förbättring så skulle hästen helt ärligt få en enkelbiljett till Trapalanda. Man KAN INTE ha hästar som är farliga, och tycka 'ja men jag vet ju hur man undviker att trycka på knapparna'. När ett barn gått bakom hästen och fått ansiktet insparkat, då kan man inte säga till mamman att 'ja vi jobbar på det, det blir nog bättre snart'

Ja, alltså enligt hon kittlar det eller irriterar om jag tar där. Hon vet att det är jag också.. :crazy:

Men vi ska träna mer på de här.. dag för dag.. säga till när hon gör fel

Okej.. tyvärr verkar det som ni har en del problem med ledarskapet eftersom hon inte accepterar att du tar på henne överallt. Men det är bara att kämpa på! Sen kan hon förstås vara bakskygg och rädd om sin rumpa också. Hur beter hon sig när du tar på täcken eller om du till exempel testar att "slänga" en filt på hennes bakdel?

Svansen går bra att borsta!

Kan du när du borstar svansen liksom av 'misstag' nudda henne strax nedanför där hon tycker det börjar bli obekvämt, och så gå lite uppåt, och sen fortsätta borsta svans som om ingenting hänt? Så det inte blir en grej av det, du bara nuddar (kittla inte bara), och så fortsätter du med det som går bra, dvs borsta svansen?

Ta gärna under svansroten, lyft svansen och sånt när du borstar med, och om/när det går bra pilla lite närmare anus, dvs förbered för om det skulle tempas.

Det du har sagt är att du inte kan gå bakom henne utan att hon sparkas. BARA det är för mig helt oacceptabelt och ngt som måste lösas NU, innan det ställer till än mer problem.

Jag anser också hästar ska få tid, men man måste också inse att det finns saker där det inte kan få ta tid. Så jag skulle utan tvekan lägga ALL hästtid jag kan uppbringa till att träna, träna och träna att få ta på henne överallt, gå bakom etc.

Att kunna gå bakom hästen, tempa och få ta på den överallt är A och O, fungerar inte det då har man väldigt stora problem.

De måste inte gilla att man 'tafsar' dem på juvret t ex - men de måste acceptera.

Och att tycka 'vi jobbar på det, det löser sig nog på sikt' är enligt mig att endera spela rysk roulette med hästens välmående, eller med de arma stackare som ska försöka undersöka/behandla hästen om den skadar sig.

Och, jag slår inte mina hästar 'generellt', men det finns ETT läge där jag utan minsta lilla tvekan klappar i, och gör det så ordentligt att de aktar sig NOGA för att prova den strategin igen. Det är om/när de hotar/attackerar. Den gränsen får helt enkelt aldrig överskridas. Piska med svansen, gör fula miner, önska mig dit peppar växer och tänk ondsinta tankar - fine. Men inte hota och absolut inte slå.

Mitt förra sto kunde vara gräslig i boxen när hon var understimulerad. Fick hon så högg honf ram, knuffades på mitten och kickade bak. Jättecharmigt, verkligen. Jag sa åt henne, på skarpen och med stora bokstäver. Hon höll sig på mattan efter det, såg ut som en elak huggkobra, men mycket noga med var hon riktade det.

Min mamma, som är betydligt osäkrare, hon ignorerade först beteendet. Jippie tyckte hästen och trappade upp. När mamma inom samma minus blivit huggen i armen och sparkad på låret av hästen så blev honf örståeligt nog rädd. Och hästen blev etter värre.

Så, att köra manjana, manjana och undvika problemet på sådana hästar bäddar - enligt mig - för helt urspårade lägen.

Och en häst som sparkar allt och alla som går bakom den, den skulel av mig få en synnerligen begränsad tid att bättra sig, med massiv träning givetvis, men jag skulle ha en deadline, och om/när den passerats utan förbättring så skulle hästen helt ärligt få en enkelbiljett till Trapalanda. Man KAN INTE ha hästar som är farliga, och tycka 'ja men jag vet ju hur man undviker att trycka på knapparna'. När ett barn gått bakom hästen och fått ansiktet insparkat, då kan man inte säga till mamman att 'ja vi jobbar på det, det blir nog bättre snart'

Hallå, jag har nyss fått hästen!
Vad ska jag göra mer än att träna varje dag tycker du?
Jag försöker säga att vi tränar på det här. Och jag ska fortsätta ännu effektivare med det.
Snälla!

Okej.. tyvärr verkar det som ni har en del problem med ledarskapet eftersom hon inte accepterar att du tar på henne överallt. Men det är bara att kämpa på! Sen kan hon förstås vara bakskygg och rädd om sin rumpa också. Hur beter hon sig när du tar på täcken eller om du till exempel testar att "slänga" en filt på hennes bakdel?

Sådant är absolut inga problem med.
Ledarskapet ska vi jobba med hela tiden nu, tänker inte rida allt för mycket tills hon bättrat sig.

Tycker en sak är konstigt, det är accepterat att hästen sparkar hovis än att hovis smäller till hästen.

Håller med!! Hästen sparkas ju så vad är det som är så hemskt med att smälla tillbaka:confused: Om hästen nu inte verkligen är livrädd. Men är det bara dumhet så är det helt oacceptabelt att sparkas, bitas mm :mad: dom ska inte ens tänka tanken, en häst ska veta sin plats annars blir dom farliga. En häst väger ca 600 kg mot mina ynka 52kg och kan lätt ha ihjäl mig. Min ena häst har nypt mig i armen en enda gång när hon va 2 och då åkte hon på en REJÄL smäll sen dess har hon ALDRIG haft en antydan till att försöka igen och nu är hon 13. Jag är väldigt hård mot mina hästar i den bemärkelsen att det är JAG som bestämmer, o är det ngn som biter eller sparkar mig får dom helt enkelt smaka på sin egen medicin!!

Senast ändrad:

Sådant är absolut inga problem med.
Ledarskapet ska vi jobba med hela tiden nu, tänker inte rida allt för mycket tills hon bättrat sig.

Mycke bra! Accepterar hon andra "dominanta" saker från din sida, som att du backar henne, driver henne, ber henne sänka huvudet eller flyttar hennes bakdel?

Mycke bra! Accepterar hon andra "dominanta" saker från din sida, som att du backar henne, driver henne, ber henne sänka huvudet eller flyttar hennes bakdel?

Ja, alltså när hon kom då gick hon typ på mig, bara en sån sak.. Att gå på mig.
Det gör hon inte nu, nu kan hon backa om jag ber henne om det, jag är envis där. För hon är tung!
Hon flyttar sig om jag ber henne det också, så något sådant har vi inte problem med eller liknande.

Måste Tacka Nafayette för allt tålamod (och även älgen )i tråden och för hennes fördömliga hästhantering att* läsa av* både ilskna märrar och rädda ston med både *en kvast och mycket puss**.;)

Ibland måste man inse att hästar inte är små marsvin som en del hästägare vill tro :crazy:

Mvh Mia

Senast ändrad:

Hallå, jag har nyss fått hästen!
Vad ska jag göra mer än att träna varje dag tycker du?
Jag försöker säga att vi tränar på det här. Och jag ska fortsätta ännu effektivare med det.
Snälla!

Det kanske bara lät så, men tidigare i tråden så formulerade du dig/'lät' du som om du såg på det hela som 'jaja', te x genom kommentarer som 'thats it' osv.

Därför jag tog 'i', för att du inte verkade se det som ett lika stort problem som det faktiskt är.

Är hästen ny är det i det här sammanhanget bra, då har du en chans att bryta cirkeln och komma rätt från början om du tajmar det rätt =)

Var hon lika hos förra ägaren btw? (Med sparkandet)

Ja, alltså när hon kom då gick hon typ på mig, bara en sån sak.. Att gå på mig.
Det gör hon inte nu, nu kan hon backa om jag ber henne om det, jag är envis där. För hon är tung!
Hon flyttar sig om jag ber henne det också, så något sådant har vi inte problem med eller liknande.

Okej, det verkar ju som ni är på väg åt rätt håll :) det är ju bara att kämpa på och jobba vidare helt enkelt. Och känner du dig minsta osäker så kontakta en tränare.
När jag köpte min häst så tog det väl sisådär två månader innan hon begrep att man INTE under några omständigheter går på mig, att man inte går förbi människan hur som helst, stannar när människan stannar och backar när hon backar :p Sen skaffade jag en tränare (ville främst ha hjälp med ridningen, men han envisades med att börja från marken) och han lyckades på två minuter med det det jag hade kämpat med i två månader (och mer därtill) :p
Kändes lite jobbigt men det bästa är att jag har lärt mig så nu kan jag ta kommandot över en häst på lika kort tid :)

Senast ändrad:

Rent allmänt:
Kan man inte hantera sin häst utan att den slår omkring ...och behöver hjälp av en tränare....då ska man nog inte ha (just den) hästen iaf.

Jag förstår inte varför det anses så fel att ta hjälp av tränare? Man lär sig ju aldrig om man inte får hjälp av någon som kan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka