Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

unghästen som jag hjälpte/hjälper till med var förjävlig med sina baktassar.
Första gången de skulle sko henne bak fick de vara fyra personer och det slutade med att de höll i fossingen med grimskaft...

Hon är väldigt snärtig och skickar gärna ut ett bakben när hon blir stressad, rädd, osäker eller när det helt enkelt inte passar henne.

Jag har tränat, tränat, tränat och tränat för att få lyfta hennes bakfötter. Sparkade hon, då fick hon veta att hon gjort fel, lyfte hon foten och höll den stilla fick hon veta att hon gjorde rätt.

Att ha en häst som sparkar lite när den känner fungerar inte, det spelar ingen roll om den är bakskygg eller ej, den ska inte sparka!
Själv är jag stolt ägare till en riktig pissmärr som läser människor på två röda och vet precis vilka hon kan köra med och vilka det inte fungerar att köra med.
Hur som helst så måste du träna, mycket! Och du måste tala om när hon gör fel, att säga nej och klappa lite, det ska vara ett NEJ och köper hon inte det då får man slå. En flat hand på rumpan känns inte nämnvärt men det låter. Jag säger heldre ifrån en gång ordentligt än att stå och dutta flera gånger.

*hukar för ickevåldsmänniskorna*

Hmm.. tror inte riktigt du förstår vad jag menar. Men ungefär som en Joih-up (eller vad det heter^^). Kanske säger dig nått? För mig tog det 5 minuter (max!) innan min häst bad att få vara i min närhet (att få vara med i flocken).

När en ny häst kommer till flocken jagar ledarhästen runt den nya hästen (bort från flocken) tills den visar att den respekterar att ´få lägre rang än den andra (dvs sänker huvudet och tuggar). Hästar är ju flockdjur och vill vara i flocken, och för att det ska fungera är det ju viktigt att det finns en tydlig rangordning. Jag tror att TS häst kanske inte riktigt har en tydlig rangordning och inte ser sin ägare som sin ledare och därför blir väldigt osäker och otrygg. Kanske därför hon sparkas?

Men helt omöjligt att avgöra eftersom jag aldrig sett hästen. Bara lite teorier jag har, som funkat för mig och som jag kommit fram till...

Jo, men vet hästen sin plats så räcker det ju bara genom att påminna den om det.

Aja, vi ser det olika och mina teorier är bara tips. Sen är det upp till TS om hon tycker känns bra eller inte, och om hon tror att det funkar.

Till ditt andra inlägg:

Jovisst, man ska ju behandla en rädd häst på ett annat sätt än en tuff. Men det är ju ändå samma grund (som jag ser det). Om hästen vet sin plats i flocken blir den lugn och trygg och man kan säga till hästen med kroppspråket i sånna situationer när den blir rädd, eftersom den litar på en.

Senast ändrad av en moderator:

Folk tar ju hjälp av tränare när de har problem med ridningen, så varför inte med hanteringen?

Helt enkelt för även detta är olika saker.
En märr läser av skötaren på tre röda sekunder.
Inom den tiden vet hon exakt var hon har dig.

Så skulle t.ex Kyra Kyrklund eller Gudrun Skyman eller Göran Persson ta i hästen så skulle den säkert sköta sig prickfritt då den läser av personen och vet att där var det inget att hämta.

När den sen återgår till ägaren så kommer den inom ett dygn bli lika korkad igen.

AM

Även om Join-up eller andra övningar skulle få hästen att sluta slå mot ägaren så beter den sig ju mot alla, jag är för dessa övningar men jag är också för att korrigera ett beteende. För inte ska väl hovis behöva ranta runt på volten innan de kliver in i stallgången?
*oj, nu kunde jag inte hålla mig för skratt:rofl::rofl::rofl:*

Hmm.. tror inte riktigt du förstår vad jag menar. Men ungefär som en Joih-up (eller vad det heter^^). Kanske säger dig nått? För mig tog det 5 minuter (max!) innan min häst bad att få vara i min närhet (att få vara med i flocken).

När en ny häst kommer till flocken jagar ledarhästen runt den nya hästen (bort från flocken) tills den visar att den respekterar att ´få lägre rang än den andra (dvs sänker huvudet och tuggar). Hästar är ju flockdjur och vill vara i flocken, och för att det ska fungera är det ju viktigt att det finns en tydlig rangordning. Jag tror att TS häst kanske inte riktigt har en tydlig rangordning och inte ser sin ägare som sin ledare och därför blir väldigt osäker och otrygg. Kanske därför hon sparkas?

Men helt omöjligt att avgöra eftersom jag aldrig sett hästen. Bara lite teorier jag har, som funkat för mig och som jag kommit fram till...

Detta funkar inte i verkligheten alla gånger.

Skulle inte ens ha vågat prova liknande med några av de vassa hingstarna tex. Inte märrarna helelr.,

Är det inte bättre att lära sig hantera hästar INNAN man köper dem?

Klart det är bättre att lära sig hantera hästar innan man köper dem!! (det va ju det jag sa) Men OM man har köpt en häst som "bråkar" och inte vill sälja den tycker jag att det är TUSEN gånger bättre att ta hjälp av en tränare än att börja slå den med kvastar!

Jag har sett såå många hästar bli slagna med både grepar och kvastar och ta mig fan när jag tänker efter så har nog ingen av dem "blivit bättre" (eller vad man nu ville uppnå).

:confused::confused:
Men då skulle ju samtliga stallpersonal plus veterinärer och hovslagare få göra likadant.
Ut och jaga pållen innan vi slår på skor..

För hur ska då du som ledare (hatar det ordet) få hästen att förstå att Du har bestämt att den ska lyfta bakfötter därför att DIN kompis vill det?????

Om den sedan slår ändå på DIN kompis...
Är det ut i leran jaga på några varv till????

AM (tur att man inte är hovis)

Helt enkelt för även detta är olika saker.
En märr läser av skötaren på tre röda sekunder.
Inom den tiden vet hon exakt var hon har dig.

Så skulle t.ex Kyra Kyrklund eller Gudrun Skyman eller Göran Persson ta i hästen så skulle den säkert sköta sig prickfritt då den läser av personen och vet att där var det inget att hämta.

När den sen återgår till ägaren så kommer den inom ett dygn bli lika korkad igen.

AM

Jaha och om man inte är Kyra eller Gudrun eller Göran så är det kört för alltid då? Jag tror alla kan lära sig hantera hästar om de får lära sig!

Om hästen vet sin plats i flocken blir den lugn och trygg och man kan säga till hästen med kroppspråket i sånna situationer när den blir rädd, eftersom den litar på en.

Alla hästar kan tyvärr inte läsa, min ranglägre häst drog på sig massa skador på sommarbetet för att han är för dålig på att fatta vissa saker. Han kan inte heller läsa axlar eller armar heller för den delen. Han behövde mao klarspråk från de andra hästarna.
Min ranghögre som antagligen gått mer i flock hade dock inga problem med de andra hästarna.

Jo, men om hästen förstår människans kroppspråk och litar på sin ledare kan även andra människor hantera den eftersom om de "pratar samma språk".

T ex (kanske dåligt exempel, men det bästa jag har). Jag leker mycket med min häst och hon litar på mig och följer mig osv. Sen fick mamma testa att leka med henne, och hon förstod henne och svarade för precis samma hjälper som hon gör med mig.

*detta är första gången mamma leker med Ella*

Här ska Ella precis vända med mamma^^

Det jag vill säga är att om hästen litar på sin ledare som är människa, och andra människor behandlar den på samma sätt i den dagliga hanteringen förstår ju hästen dem också. Om de använder samma signaler och behåller lugnet.

Men bara teorier som sagt... Har inte hanterat så hysteriskt många hästar, utan detta har jag lärt mig av min ganska nervösa och rädda arabsto.

Jag kan inte sko längre pga av att någon "glömde" tala om att shiren "kunde" slänga sig platt fall ner i gången...

Stora dasslock i ryggen känns...Därför har jag stor förståelse för hovisar som vägrar hantera hästar som inte är uppfostrade.

Som sagt. Verkligheten kan vara en helt annan.

Därför jag säger att man ska se till INDIVIDEN och hantera mer en ett par hästar.

Okej, ni vill inte lyssna... Har ni ens försökt?

Jag har inte så stor erfarenhet av detta utan det var ett tips till TS för att få förtroende med sin häst... Nu överlåter jag diskutionen till er, som anser er (och är väl troligtvis också) mer kunniga än jag.

Godnatt...

Och till TS: Lycka till och hoppas det löser sig! :bow:

Jaha och om man inte är Kyra eller Gudrun eller Göran så är det kört för alltid då? Jag tror alla kan lära sig hantera hästar om de får lära sig!

Alla kan lära sig att hantera hästar.
Men inte alla hästar som accepterar en ägare som först backar undan en period och sedan tuffar upp sig.
Den relationen blir en evig strid på kniven som är helt förkastlig då tilliten försvinner som en månadslön

Däremot kan säkert en sådan nylärd hästägare utan problem hantera liknande häst utan trassel. Men inte just den som problemet startade vid.

Och angående orsaker så har jag radat upp dom i mitt första inlägg.
Men reviderade bort skada då hästen hade sparkat en förbipasserande.
Hästar som har ont slår när smärtan träder in.

Den gick heller inte att tempa och den slår med bak då TS går bakom hästen.

TS har inte bekräftat att den beter sig som en bakskygg varelse.
Har även skrivit hur en sådan gör.

Alltså återstår ren oförskämd häst.

AM

Återigen så antar du att alla kan läsa finstilt.
Jättefina bilder, men hästen i fråga gör sig direkt farlig till den grad att den inte ens får skor.

Jo, men vet hästen sin plats så räcker det ju bara genom att påminna den om det.

Aja, vi ser det olika och mina teorier är bara tips. Sen är det upp till TS om hon tycker känns bra eller inte, och om hon tror att det funkar.

Till ditt andra inlägg:

Jovisst, man ska ju behandla en rädd häst på ett annat sätt än en tuff. Men det är ju ändå samma grund (som jag ser det). Om hästen vet sin plats i flocken blir den lugn och trygg och man kan säga till hästen med kroppspråket i sånna situationer när den blir rädd, eftersom den litar på en.

Jag håller med! :bow: Grunden i allt är att hästen har respekt för en och ser människan som sin ledare! Utan det funkar ingenting alls! Ifall hästen sparkar för att den saknar respekt måste man ta ledarskapet över den!
Sen kan hästen självklart bli rädd i olika situationer. Den kan ha varit med om hemska saker, vara lite nervöst lagd eller så blir den bara på hästars vis rädd helt enkelt för att de är flyktdjur. Då måste man som människa i första hand hålla sig LUGN och i andra hand vänja hästen vid det den är rädd för :)

Tycker en sak är konstigt, det är accepterat att hästen sparkar hovis än att hovis smäller till hästen. Se till att få din häst hanterbar o sen ber du en hovslagare sko den om den måste ha skor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat