Förtvivlad.. :'/

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förtvivlad.. :'/

Du svarar alltså att det är okej att slå hästen. Jag menade mer på att sparka hästen, vilket jag inte tillåter. Är det okej? Tycker du dom lär sig något utav det?

Jadå, det är OK, enligt mig.
Om jag har en yngre häst som vänder baken till för att slå/ eller slår då gör det min dag om jag har turen och kvickheten att få in en välriktad spark på häsens bak med min fot.
En eller två sådana tillfällen och sedan blir det aldrig mer problem med den hästen gällande tanken att sparka människor.

Jag tycker det låter som att din häst inte vet vem som bestämmer? Hon har rangen över dig, annars skulle hon aldrig våga sparka så?

Det jag skulle göra om min häst gjorde så är att gå ut med hästen i longerlina och med longerpisk. Sedan skulle jag jaga iväg hästen runt mig. Låta den springa ordentligt och inte låta den sakta av förrän den ber dig om det. Du ska inte göra hästen skrämd utan bara se till att hästen håller samma fart och hela tiden iakta den med blicken. När hon vinklar ena örat mot dig, sänker huvudet, börjar tugga och du ser att hon ber dig om att få sakta av och komma dig nära. Då sänker du blicken från henne och sjunker ihop med axlarna, och har du gjort rätt så kommer hon att komma in till dig och sedan om du går, så kommer hon att följa dig.

Jag har testat det här på min häst och det funkar otroligt bra! På så sätt har jag visat henne att det är jag som har högst rang och jag har visat henne att ska hon vara nära mig så ska hon respektera det. Vet inte om det skulle funka, men det kan ju vara värt att testa :bow:

Nej. Att sparka en häst är inte en bra lösning.
Av den enkla anledningen att man då kommer för nära om hästen slår en gång till.

Men om en häst slår för att den vill ta överhand och bestämma så slår jag tillbaka. Då med något som t.ex en kvast eller liknande.
Så vet jag att märra har en sådan tendens så börjar jag borsta framifrån med ena handen och har kvasten i den andra och hela tiden har jag koll på vad hon tänker.
När jag närmar mig baken och hon slår så får man vara snabb och slå tillbaka med ett stort NEJ.
Märra ska bokstavligen flyga åt sidan för kvasten. Och aldrig någonsin mer komma på tanken att göra om sitt misstag.

Hanterar man sådana märrar så är det mycket, mycket viktigt med en sak:
Man får aldrig backa undan och man får aldrig vara rädd för henne.
Gör man det så är man körd i alla evighet hos en sådan. För då vet hon exakt vart hon ska lägga in stöten nästa gång.
På mycket kort tid så blir hon helt omöjlig för dig.

Jag säger inte allt detta för att vara nån besserwisser eller vara dum åt dig.
Jag försöker bara förklara från min ganska stora erfarenhet av just lynniga märrar om hur du snarast möjligt tar dig ur ditt dilemma innan du får ett rent helvete..

AM

Jag håller med Naffa.

Hålla på och slå i tid och otid FÅR de helt enkelt inte göra.

våld löser ingenting:mad:. hästen vet bara inte vem ledaren är så mitt tips är att träna horsemanship. hästen ska ha respekt för dig men det kommer inte via våld. hoppas de löser sig med din häst:)

Berätta exakt vad du gör med en märr som slår på dig samtidigt som du ska lyfta ett bakben p.g.a. du måste lägga om henne för ett spiktramp.
Eller vad gör du när just den märren har fått en skada på juvret som du måste på en gång fixa??
Vad exakt gör du med en märr som du direkt på en gång ska tempa?

Vid samtliga tre fall så plockar du säkert fram en brems. Om du inte vill få dina egna tänder insparkade :angel:

Så då kan vi återgå till TS märr uppbunden på gången och nyss sparkat en som gått förbi.
Ska märra få hållas?

Det här handlar inte om nån form av ledarskap eller NH som vissa till och med skrivit direkt ur boken om.
Här handlar det om en märr som börjar bli farlig för omgivningen.

Visst kan man trötta ut en sådan på volt med lina..visst.
Men kan du veckan efter ställa henne på gången och be hovslagare eller veterinär gräva i fötterna?
Knappast.
Hon har enbart lärt sig att springa i cirkel men inte lärt sig hyfs på stallgång.

AM

Det där låter precis som min häst var i början :( jobbigt!
Det va en hovslagare som skulle sko henne och allt gick bra med första hoven, sen var jag tvungen att sticka (skulle på jobbintervju) så hon skulle sko klart själv (kommer aldrig mer låta nån hovslagare sko min häst ensam mer). Jag vet inte exakt vad som hade hänt, bara att ingen mer hov gick att sko, att hästen vägrade gå in i det stallet mer och att hon efter det var så rädd för den hovslagaren att svetten rann om henne bara hon hörde hovslagarens röst bakom stallknuten. Jo och så fick jag ju höra att min häst inte var värd mer än slaktpengarna och att de hade slagit, bremsat, försökt binda upp ett ben i taket (!!?? vem FAN kommer på nåt sånt :eek: ) men inte lyckats sko henne eftersom hon ryckte ner hovarna och kastade sig och hade sig.

Den hovslagaren skor aldrig mer min häst! Det jag gjorde var att leta reda på en riktigt LUGN, tålmodig och orädd hovslagare. Jag berättade exakt hur läget var och han hade en ängels tålamod med hästen :) Och allt gick jättebra!!
Allt handlar om att vinna hästens förtroende! Och det gör man inte genom att slå hästen!
Min häst är väldigt lättstressad och rädd av sig och att slå henne löser aldrig någonting. Så mitt tips till dig är att leta reda på en snäll och duktig hovslagare, berätta allt och säga att du INTE vill att din häst blir slagen. Om han känner att han inte klarar av situationen är det MYCKET bättre att han avbryter än att man börjar slå och hästen tappar förtroendet för både dig, hovslagaren och allt som har med skoning att göra. Då är det bättre att man i lugn och ro sätter sig ner och funderar på vad man kan göra annorlunda.

Som sagts tidigare i tråden. Hovslagarens uppgift är att på ett säkert sätt utföra sitt arbete. INTE uppfostra andras hästar.

Säger inte att hovis ska börja banka och slå, men nog sjutton får de ryta till på mina om de inte har vett att uppföra sig.

Skulle också skämmas ihjäl om någon slog efter någon.

Vissa hästar hjälper det kanske att slå, men jag tror (efter att ha läst ts inlägg) att det här är en häst som är bakskygg och rädd. Slår man en rädd häst vinner man inte direkt dess förtroende, utan den blir bara ännu mer rädd.
Det bästa i det läget är snarare att vänja hästen vid det den är rädd för, försiktigt så klart så ingen blir skadad. Gärna med hjälp av en duktig tränare :)

Som sagts tidigare i tråden. Hovslagarens uppgift är att på ett säkert sätt utföra sitt arbete. INTE uppfostra andras hästar.

Säger inte att hovis ska börja banka och slå, men nog sjutton får de ryta till på mina om de inte har vett att uppföra sig.

Skulle också skämmas ihjäl om någon slog efter någon.

Fast i det här fallet handlade det ju inte om uppfostran, utan om att min häst var RÄDD för just hovslagaren på grund av att den där idioten till hovslagare hade skrämt henne :crazy: Jag kan ju hålla på och uppfostra henne hur mycket jag vill, men hon var fortfarande rädd för hovslagare fram tills min nya snälla hovslagare kom och bevisade att hovslagare kan va rätt trevliga typer :love:

Naffa skrev inte att man skulle slå bakrädda hästar...

Rent allmänt:
Kan man inte hantera sin häst utan att den slår omkring ...och behöver hjälp av en tränare....då ska man nog inte ha (just den) hästen iaf.

Det här handlar inte om nån form av ledarskap eller NH som vissa till och med skrivit direkt ur boken om.
Här handlar det om en märr som börjar bli farlig för omgivningen.

Visst kan man trötta ut en sådan på volt med lina..visst.
Men kan du veckan efter ställa henne på gången och be hovslagare eller veterinär gräva i fötterna?
Knappast.
Hon har enbart lärt sig att springa i cirkel men inte lärt sig hyfs på stallgång.

Det jag föreslog var ett tips på hur man kan ta över rangen på hästen. En häst som vet sin plats sparkar inte hej vilt mot sin ledare! Man måste visa hästen vem som bestämmer och genom att jaga hästen tar man också över rangen över den. Man kan träna att backa, flytta och så vidare, och genom att man flyttar undan hästen så visar man också att "Det är jag som har högst rang. Det är jag som bestämmer."

Om man t ex släpper en ny häst i en flock jagar ledaren hästen tills den ser att den nya hästen "ger" sig och respekterar rangordningen i flocken, eller hur?! Hästen känner sig då trygg i flocken och om man börjar såhär kan man suggesivt bygga upp ett förtroende med hästen och man kan lära hästen att inte bli rädd och sparka när något nuddar bakdelen (om det är så att den är bakskygg.)

Så har jag gjort med min häst, och hon skulle aldrig komma på tanken att sparka mig nu, som hon däremot gjort två gånger innan.

Men alla gör på sitt sätt... det var bara ett tips till TS.

Senast ändrad av en moderator:

...precis.

Och läser man TS inlägg riktigt noga så tror inte jag att denna är rädd.

Men av någon anledning så är det lätt att säga att ens egna pålle har råkat ut för "hit och dit" (inte riktat till TS)

Sämre är det att säga i stil med "nu slår hästen på mig. Blir rädd och tycker det är läskigt"

Och här är det avgörande.
För en rädd häst krävs ett visst jobb och en korkad (läs viljestark och tuff) krävs helt andra metoder.

AM

Så om jag jagar runt en häst i två timmar är jag ledaren sedan då?

*förvirrad*

Kan tillägga att det där hade jag inte kommit långt med när det gällde några av "pojkarna"

Men ovavsätt om det är en rädd eller "tuff" (ranghög) häst så måste man ju visa hästen att jag är flockledaren och på så sätt få hästens fulla förtroende och tillit, eller? Hur skulle du lösa det?

Tuff häst=sopkvast i röven.
Jag har inga hovar, Den som sa att ända mot ända kan ingenting hända har inte sett två pissmärrar backa upp mot varandra:angel:

En bakskygg häst vänjer man helt enkelt.

Ella...

Av alla korkade märrar och hingstar vi har haft att göra med så har vi inte en endaste gång behövt gå ut och jaga runt den på nån volt.

I stort sett alltid så räcker det med att vara bestämd.
Dom få undantagen har fått sig ett par smällar.
Och vi har hanterat hundratals djur så med enkel matematik så förstår även du att vi använder vår auktoritet och inte bestraffning för att få hästarna att göra det dom ska.

MEN, mycket mycket sällan så krävs det hårdare metod. Och då får man göra så som det fungerar.

I TS fall så har hon i sin hand en märr, smart sådan, som är på väg att skaffa sig en "fri zon"
Den kommer att utöka sin zon i kvadrat på mycket kort tid om inget görs snabbt.

Ibland får man överaska ston med att vara mer egensinnig än vad dom själva är.

AM

En kompis till mig har ett sto som av någon anledning sparkas när man kommer för nära bakom oavsett om du sitter på en hästrygg eller går förbi. Kompisen säger aldrig till hästen i fråga när den sparkar utan låter den hållas. Jag är livrädd för hästen och skulle aldrig gå i närheten av den om jag absolut inte måste.

En häst som sparkar oavsett anledning måste fostras/tränas till att sluta med sitt beteende. Inställning från ägaren FÅR INTE var That´s it! Det är ägarens ansvar att se till att hästen inte sparkas. En riktigt bra och lugn hovslagare är kanon att ha men det är inte deras uppgift att lära hästen att stå still vid skoning.

Jag vet vad jag har framför mig då min häst vägrade att bli verkad när hovis var här....Träning, träning och åter träning. :banana:

Men å andra sidan vad kan vara roligare än att gosa med sin häst?:bump:

Instämmer med Nafa också.
Ledarskapsövningar är bra o det kan ni göra o har säkert nytta av, MEN vid de tillfällen hästen beter sig så illa ska detta korrigeras på plats - direkt.
Nej, jag skulle heller aldrig sparka min häst men har vid ett tillfälle smällt till han ordentligt då han betedde sig på ett sätt som var direkt farligt för båda. Och som Nafa skriver, en bra tillrättavisning behöver inte upprepas, så ingen pratar om ständig aga.
I övrigt arbetar vi med ledarskap från marken, kalla det NH eller vad du vill. Det är bra, men jag tror inte att det räcker hela vägen med en häst som är uppenbart farlig för sin omgivning.

Naffa skrev inte att man skulle slå bakrädda hästar...

Rent allmänt:
Kan man inte hantera sin häst utan att den slår omkring ...och behöver hjälp av en tränare....då ska man nog inte ha (just den) hästen iaf.

Jaha, sorry måste ha missat det :o

Ja det är en jättefarlig situation. Men har man en häst som beter sig så här och inte vill sälja den tycker jag att ta hjälp av en riktigt bra tränare är det bästa man kan göra. Folk tar ju hjälp av tränare när de har problem med ridningen, så varför inte med hanteringen?

Men ovavsätt om det är en rädd eller "tuff" (ranghög) häst så måste man ju visa hästen att jag är flockledaren och på så sätt få hästens fulla förtroende och tillit, eller? Hur skulle du lösa det?

Fel.

Det handlar inte om "oavsett"
Det är två skilda saker.

Tuff häst kräver tuff metod.

Rädd häst kräver silkesvantar och mycket lugn.

Resultat:
Tuff häst slår ett par gånger men får på nöten och kommer på att det är dumt att slå.

Rädd häst slår inte alls eftersom jag hanterar den framifrån och bak..långsamt.

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat