Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
I en corgigrupp på FB hävdar man att höftledsdysplasi är 20% arv och 80% miljö. Är det så? Vi fick ju ta bort Dobby pga höfterna och det har varit plågsamt nog. Nu börjar jag grubbla över om vi orsakade det också.

Äh, de där siffrorna är rent nonsens. :cautious:
Först och främst är det inte utrett vilka gener som gör vad i frågan om hd, så det finns inget att mäta på det sättet. Men mer avgörande tycker jag det är att det oavsett inte hade gått att påstå något så absurt, "arv" i sammanhanget handlar mer om ett arv för hur, hur mycket, och på vilket sätt "miljö" inverkar, och "miljö" handlar till stor del om inverkan på genuttrycken. Vill man ändå diskutera andel arv vs andel miljö (även om jag tycker det är skamligt att inte begripa genetik bättre om man är uppfödare, vilket jag förstår det som att det handlar om i det här fallet) så är "miljö" verkligen inte bara det hem valpen hamnar i efter åtta veckor. Det är allt valparna upplever hos uppfödaren, det är vad tiken utsatts för medan valparna är i magen, det är vad deras mormorsfarfarsmormorsfar åt på en blåsig tisdag i mars för x antal år sedan...

Andel på det sättet är en ickefråga, plåga er inte med det. Det finns saker att tänka på som kan påverka utveckling av hd, men om och hur det påverkar är även det en fråga om arv. :)

För två år sen fick vi nya grannar 150 meter uppåt grusvägen. Förra året sköt de raketer. Då hade vi en valpkull på 2 v hemma. Sådär kul även om nu tiken inte bryr sig ett dugg om smällare men det vet ju inte de. Hade hoppats på att de skulle vara smartare i år när de bor 150 m från en kennel och 200 m bort går hästar samt 2 getter på lösdrift...plus en skog runt om med vilt i.
Men nääää. .. :rage:
Våra hundar brydde sig förvisso inte men svärmors hund mådde jättedåligt och har varit superstressad ända tills nu på förmiddagen då de for hem.
Jag blir så jäkla less. Här har varit befriat från ärthjärnor med smällare under de 11 år sambon bott här till dessa dök upp. Av de 12 hushållen här har de flesta djur.
Man kan väl iaf prata med sina grannar, kolla av läget och informera innan braxar av skiten?:mad:

För två år sen fick vi nya grannar 150 meter uppåt grusvägen. Förra året sköt de raketer. Då hade vi en valpkull på 2 v hemma. Sådär kul även om nu tiken inte bryr sig ett dugg om smällare men det vet ju inte de. Hade hoppats på att de skulle vara smartare i år när de bor 150 m från en kennel och 200 m bort går hästar samt 2 getter på lösdrift...plus en skog runt om med vilt i.
Våra hundar brydde sig förvisso inte men svärmors hund mådde jättedåligt och har varit superstressad ända tills nu på förmiddagen då de for hem.
Jag blir så jäkla less. Här har varit befriat från ärthjärnor med smällare under de 11 år sambon bott här till dessa dök upp. Av de 12 hushållen här har de flesta djur.
Man kan väl iaf prata med sina grannar, kolla av läget och informera innan braxar av skiten?:mad:
Håller verkligen med!

Hemkommer från en nyårshelg med gubben och hans hund. Ultrajobbig hundjävel som blev dålig i magen i fredags natt och bajsade ned sin nya filt vi skulle haft med oss dit. Så den fick jag stå och handtvätta i badkaret klockan 5 på lördags morgon. Hela lördagen bestod i princip av konstant springande ut och in med diarréhund som dessemellan stod och gnällde för att han inte fick uppmärksamhet och var avsundsjuk så fort man klappade på gubbens labbe. Hon har första löpet på G så de måste hållas åtskilda annars rusar han efter henne och ska slicka henne i rumpan oavbrutet. Ryter man ifrån fattar han vinken i 2 min sen är han där igen... Kompostgaller är en bra uppfinning. Söndagen blev lite lugnare och 12-slaget passerade utan problem. Första nyåret för labbetrasan och det gick som förväntat, allt löser sig med ett tuggben. Nu hemma igen... lugnt och skönt.

Att prata med grannarna innebär att man måste motivera sin idioti. Det är jobbigt. Här har vi sommarstugeägare som åker ut till stugan på nyår för att "kunna smälla ostört"...

Sonic gick ut på trappen och tittade på vad det var som lät, Fritte kom och lade sig i sängen för att sova när det small som värst i övrigt såg jag inte en enda reaktion på nån av dem. Trots att det lät som en krigszon här, värre än nånsin.

Ammo var lite belastad vid smällarna men inte värre än att han käkade godis och gjorde trix - och sen satt och kollade skeptiskt vid 12 slaget.
Han är mest brydd inne faktiskt - ute skiter han i smällarna underligt nog. Är iaf inte särskilt orolig för att det ska bli något mer av det här.

Hemma var det inga smällare annat än låångt bort och hundarna var trötta och nöjda i sina gårdar. Vi var hemma tidigt pga missförstånd med skjutsen, så vi skålade in nya året med mina föräldrar och deras gäster innan vi hämtade hundarna och gick hem :)
I morse åt vi frukost med lite vänner på ett litet berg vi har på marken, och det är vad Wachtlarna gjort idag :D sedan lade de sig i soffan med husse och jag tog Floyd för att träna apportering med ett par träningskompisar.
Floyd har haft två vilodagar på 1,5 vecka nu, det märks att han börjar bli lite mör :D

Äh, de där siffrorna är rent nonsens. :cautious:
Först och främst är det inte utrett vilka gener som gör vad i frågan om hd, så det finns inget att mäta på det sättet. Men mer avgörande tycker jag det är att det oavsett inte hade gått att påstå något så absurt, "arv" i sammanhanget handlar mer om ett arv för hur, hur mycket, och på vilket sätt "miljö" inverkar, och "miljö" handlar till stor del om inverkan på genuttrycken. Vill man ändå diskutera andel arv vs andel miljö (även om jag tycker det är skamligt att inte begripa genetik bättre om man är uppfödare, vilket jag förstår det som att det handlar om i det här fallet) så är "miljö" verkligen inte bara det hem valpen hamnar i efter åtta veckor. Det är allt valparna upplever hos uppfödaren, det är vad tiken utsatts för medan valparna är i magen, det är vad deras mormorsfarfarsmormorsfar åt på en blåsig tisdag i mars för x antal år sedan...

Andel på det sättet är en ickefråga, plåga er inte med det. Det finns saker att tänka på som kan påverka utveckling av hd, men om och hur det påverkar är även det en fråga om arv. :)

Äsch, jag är inte bra på att ens lyckas svara med citat :/. Tack för ditt svar Monstermom, nu känns det bättre :).

Så bra! :)

Och om du fortfarande funderar på miljö/arv nästa gång det är dags, här är ett inlägg från en uppfödare (bortse från 20/80 :D) om miljö i valplådan som för mig framstår som ganska rimligt (delvis, om man bortser från en del av orsaksresonemanget), kombinerat med att valpköparen håller hunden slank, stark och inte låter den halka omkring på hala golv så har man garderat sig så gott jag tror man kan. :)

Hemskt tråkigt det som hände er hund, men jag hoppas det går bättre nästa gång.

Apropå skuldbeläggande, jag är innerligt asless på det. Sele är fel. Halsband är fel. Hoppande hundar är fel, de är understimulerade och självdestruktiva. Coola, väluppfostrade hundar är känslomässigt avstängda. HUR I HELA HELVETE Blev den allmänna synen på andra hundägare att de är nonchalanta as som inte bryr sig om sina djur? Eller att det bara finns ett rätt? Gaaaaaaaah.

Idag ska Tinja få simma inomhus! Hon vann ett gratispass som de är så otroligt snälla att låta mig använda även så här 2 dagar efter att det gick ut. :love: Väskan är packad med allt som behövs!

Morgonpromenad med hundarna, kom nyss in. Kommer ta ett tag innan jag får till några nya vägar.. Jag ogillar att gå på samma sträckor en promenad så försöker gå rundor, men nu när det byggts och fortfarande är barrikader här och var så vet jag inte. Min stig längs vattendraget är blockerad! Jag gick där ändå, men det var ett jäklans sjå att komma förbi blockeringen på andra änden :cautious: Sen går det inte att komma över järnvägen på gamla stället, hoppas verkligen de öppnar den. Bron i all ära, men vill man bara in till kolonilotterna (eller min å-stig :angel:) blir det en väldig omväg.

Så här lätt är det att fota bäverstammar med två nyfikna hundar...
26167913_10210057584824225_3926734990729300272_n.jpg

Sen fick vi oväntat sällskap vid porten :D
26168119_10210057618585069_3907529815420282878_n.jpg

Apropå skuldbeläggande, jag är innerligt asless på det. Sele är fel. Halsband är fel. Hoppande hundar är fel, de är understimulerade och självdestruktiva. Coola, väluppfostrade hundar är känslomässigt avstängda. HUR I HELA HELVETE Blev den allmänna synen på andra hundägare att de är nonchalanta as som inte bryr sig om sina djur? Eller att det bara finns ett rätt? Gaaaaaaaah.
Det är bara det man själv gör som är rätt, alla andra gör fel om de inte gör likadant som ensjälv. Det är lite samma syn som när folk inte vill sälja/omplacera djur för att de inte tror att det finns folk som kan ta hand om djuret lika bra som ensjälv kan. Egen är bäst helt enkelt.

Det är samma med föräldrar. Alla andra föräldrar gör fel och själv är man felfri och ens ungar är världes mest perfekta och såååå snälla och väluppfostrade. Lärare är utsända av djävulen för att göra livet krångligt för barn och föräldrar med onödiga krav :grin:

Livet med Ammo består till stora delar av att se ut såhär: :nailbiting: på promenaderna. Idag voltade han först när han försökte att ruska på sig samtidigt som han gjorde en tvär sväng i full galopp på lera.
Senare gjorde han ett rådjurshopp över ett träd som trillat och höll på att trilla igen när han landade bland massa grenar på andra sidan.
Han har ju tidigare i sitt liv flugit flera meter genom luften och voltat när han skulle hoppa över en massa stockar som låg på marken, och så han han trillat 2 gånger i ån och håll på att åka med i strömmen.
Tur man inte är så nojjigt lagd :D (För han har garanterat inte lärt sig något :rofl:)

Ammo hälsar att det värsta är att matte ska torka bort all lera från en efter, det är så tråååkigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar