I en corgigrupp på FB hävdar man att höftledsdysplasi är 20% arv och 80% miljö. Är det så? Vi fick ju ta bort Dobby pga höfterna och det har varit plågsamt nog. Nu börjar jag grubbla över om vi orsakade det också.
Äh, de där siffrorna är rent nonsens.
Först och främst är det inte utrett vilka gener som gör vad i frågan om hd, så det finns inget att mäta på det sättet. Men mer avgörande tycker jag det är att det oavsett inte hade gått att påstå något så absurt, "arv" i sammanhanget handlar mer om ett arv för hur, hur mycket, och på vilket sätt "miljö" inverkar, och "miljö" handlar till stor del om inverkan på genuttrycken. Vill man ändå diskutera andel arv vs andel miljö (även om jag tycker det är skamligt att inte begripa genetik bättre om man är uppfödare, vilket jag förstår det som att det handlar om i det här fallet) så är "miljö" verkligen inte bara det hem valpen hamnar i efter åtta veckor. Det är allt valparna upplever hos uppfödaren, det är vad tiken utsatts för medan valparna är i magen, det är vad deras mormorsfarfarsmormorsfar åt på en blåsig tisdag i mars för x antal år sedan...
Andel på det sättet är en ickefråga, plåga er inte med det. Det finns saker att tänka på som kan påverka utveckling av hd, men om och hur det påverkar är även det en fråga om arv.