Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar det ramla in efterlysningar överallt om hundar som sprungit bort, för att folk skjuter fyrverkerier vid fel tid på dygnet. VARFÖR lär sig inte folk att det är så varje år? VARFÖR har folk inte sina hundar kopplade?! Usch. Jag hoppas att alla hundar som springer bort kommer hem igen och att ägarna lär sig något...

Till och med jag som inte hört en ända raket på hela dagen hade mina i sele och halsband när jag skulle köra sista rastrundan innan 12 slaget. Jag kan höra att det smäller i stan, men det är så långt bort så det låter som åska.

Nästa år ska vi dock tillbringa nyår ännu mer i skogen, i en liten stuga i Hälsingland, där lär det vara ännu lugnare än här. :up:

Nu är 2017 slut för vår del. Vi har hissat upp miljövänliga, tysta lyktor och Tinja har upptäckt att man kan jaga snöflingorna som syns i ficklampors sken.

Nu ligger Benji ihoprullad vid fotänden och Tinja har draperat sig över min bröstkorg. Snart ska vi sova. God natt och Gott Nytt År på er alla :heart

Min ena hund ligger bredvid mig just nu och sover så sött, men snart kommer han vakna och bli rädd :( Han har varit orolig hela kvällen, och vid sista kvällskissen smällde det långt bort över åkrarna, men han blev rädd, la sig ner och ville inte gå.
Den andra bryr sig inte ett dugg.
Jag har lampan på, persiennen neddragen och tänker dra igång något att lyssna på ganska högt inför tolvslaget. Men vet inte riktigt vad än, som dämpar fyrverkerier och smällar så bra som möjligt.

Blir han allt för orolig stänger vi in oss på toaletten eller går ner i källaren.

Och juste! Gott nytt år alla! :D

26230381_1566950546724235_2259162874263771001_n.jpg

Nu tycker folk att det är nyår här. Vi lyssnar på Marilyn Manson för att lugna mig :angel: Hundarna kunde omöjligt bry sig mindre än vad de gör. Får se om det blir så att väggarna skakar vid tolvslaget, det blev så förra året, eller om det var förrförra...

Ok, Ebrah är väldigt lik sin moster. Varje nyår ville moster titta ut genom fönstret för att se alla fyrverkerier. Så även Ebrah nu när hon för första gången var vaken vid tolvslaget...

Film: https://www.instagram.com/p/BdYnwgcAdOc/?taken-by=ninniosterholm
(man behöver inte ha instagram för att kunna se och fyrverkeriljudet är inte högt)
Precis så gjorde Sherlock en stund. Sen tyckte han att det blev tråkigt och rullade ihop sig i soffan istället. Bara hans andra nyår och han är lite spökig så jag var småorolig, men det var hur lugnt som helst. Ute är det som att han inte ens hör att det händer nåt. :love:

Första nyåret i nya huset och oj vad lugnt det var :love: visst sköts det raketer, men på långt håll. Från att man såg ljuset till smällen gick det lätt 4-5 sekunder så väldigt lugna hundar. Vi kunde sitta i uterummet och kolla på fyrverkerier på flera kilometers avstånd, Lyran tyckte det var riktigt spännande och Pästos som annars har varit berörd var helt lugn och tillfreds.

Jag hann inte somna innan tolvslaget. Vi har ju inga grannar nära på så det smällde på avstånd. Det lät ungefär som om någon poppade popcorn utanför fönstret. När det smällde som värst så lyfte Tinja på huvudet, kollade på fönstret och vred på huvudet fram och tillbaka i takt med smällarna. Efter typ två minuter tröttnade hon på att inte förstå vad som lät och somnade.

Själv firade jag in nya året med att krama toaletten kl 3 på natten :up: Vaknade typ kallsvettig av illamående. Gissar att magen tyckte att det blev lite mycket nyårsmat :cautious:

Blir så trött på folk här. Fyrverkerier i all ära, men fulimporterade polska bangers är det roligaste här - dom låter som handgranater när dom smälls av :banghead:
Höll på att få båda hundarna ihjälskrämda då det brann av flera på en gång precis när jag hade gått utanför dörren för en tidigare kvällspromenad med hundarna. 16.30..... Dom hann precis utanför dörren när dom flög åt varsitt håll då det skakade i väggarna. ingen av dom ville gå ut efter det (Mini har med åren börjar bli orolig/förbannad) men vi kom iväg och så fort vi kom utanför området var det lugnt. Bombande på lite avstånd är inga problem, men på riktigt nära håll gjorde Skalman orolig - galet trist då han är skottfast med pistol och gevär.
Insåg dock efter att ha studerat hundarna under kvällen att det är hur Mini är (tik 7 år) när det bombas som gör mycket om hur Skalman reagerar (1,5 år). Saknar Polly som kunde visat sin son att man tar det helt coolt när det bombas - hon hade betytt mycket här.
Men Mini slutade sitt oros/vaktskällande när det började bombas mer och mer och inte lika överraskande och då blev även Skalman lugn, så hennes agerande är viktigare än jag trodde för unge herrn. Jag vet ju att hon är den som drar igång honom att vakta i trädgården mm. Jagar Mini upp sig med skall och rest ragg, så gör även Skalman detsamma. Något att jobba med framöver helt klart, men inte lätt lätt få Skalman att inte bry sig om vad "tant boss" gör :meh:
Men tolvslaget (som varade typ 23.30-01.00) gick alldeles utmärkt och vi körde godislek med lite trix mm och Skalman busade med sin leksaks-munk, så jag är ändå väldigt nöjd med hur han var när kvällen fortskred :) Han är lite känslig mot vissa känslointryck från andra hundar och hur dom beter sig, men han avreagerar bra och släpper när fara å färde är över med nära-så-huset-skakar-bomber :love:

Här var det också lugnt under 12 slaget, höjde Tv:n lite och satt kvar i soffan med hundarna runtomkring oss. Hörde inga raketer eller smällar alls faktiskt! (Bor på landet med bara småbyar i närheten)
Tidigare under kvällen kom det nån dov smäll då och då, men då reagerade bara hundarna med att vakta lite, Ebun som är rädd låg och sov hela kvällen :love:

Bor mitt i centrala Malmö men har flyttat till ny lägenhet och här är det sjukt mycket lugnare, kunde tom gå ut vid 22 för sista kissen utan att vara rädd för att fölk slänger raketer efter oss. Nu kan ju detta bero på att det är nybygge och inte så många hus byggda än. Får väl se hur det blir om ett par år.

Här är det inte lugnt alls. Varken nyår eller månaden före och efter. Jävligt störande. Nyår gick dock förhållandevis bra. Bäddade ner hanen och när det var som värst vid 17.00 åt han mjukost. Han var ändå rätt lugn men lite orolig när vi var utomhus och det smällde. Tiken bryr sig inte alls lyckligtvis.

Här var det värre än vanligt. Det började redan på eftermiddagen. Runt 12 var det en re-enactment av det sena tunga bombardemanget . Pysslingen sov i knävecken.

Gott nytt 2018!

Berättade jag att byrackan kissade ner sängen vid 18 tiden när första smällen brakade loss?
Kan inte 08or hålla sig hemma o smälla?:rage::rage::rage:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar