Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har försökt hitta vildsvin i två dagar nu, klaga inte på när ni får dem gratis rätt i famnen :rage: :D
Igår sköt vi 3 och idag sköts det 1 :up: Mina hundar har nästan bara drivit rådjur idag, Otis hittade en älg och en hare också. Igår hade vi ett hardrev på Otis och Ladda kom på löpan för ett av vildsvinen, men det sköts för en annan hund.
I morgon ska wachtlarna följa med sambon på rådjursjakt, så de kommer nog nana rätt skönt i morgon kväll :D Än så länge har de pillat ihop knappt 3 mil vardera, off road med västar och pejlar :up: Det väger inte så mycket, men det blir nog knappt ett kilo extra/hund i alla fall.
Vi tänkte också hitta gris, men det blev bara ett rådjur som Lyra visserligen drev en bit :up: men visst är det typiskt att de kommer rätt i famnen när bössan inte är med...:mad:

Killen sa samma sak :p
Vart ute och jagat idag och de hade inte sett nåt alls.. :angel: Hoppas på bättre lycka för honom ikväll/natt då han är på väg ut igen nu.

Precis, ett jäkla gnäll för nåt andra bara önskar skulle hända :D Skitjakt till honom!

Vi tänkte också hitta gris, men det blev bara ett rådjur som Lyra visserligen drev en bit :up: men visst är det typiskt att de kommer rätt i famnen när bössan inte är med...:mad:

Härligt med drev! Har hon kommit igång nu? :)

Så himla typiskt :mad:

valpen va ute och kissade och när han kom in så smaskade han (jag såg inget, det är svårt med skägget :p ) han får alltid en godis när han kommer in så han sprang in och satte sig vid spisen för att få sin godis och jag frågade vad han smaskade på, valp spottar då ut en skogsmusunge, död men hel :yuck: antar att byteshandeln gett lite resultat iaf :cool:

Precis, ett jäkla gnäll för nåt andra bara önskar skulle hända :D Skitjakt till honom!

Härligt med drev! Har hon kommit igång nu? :)

Så himla typiskt :mad:
Kommit igång och kommit igång... :p men flera bra drev, några på 3-400 m. Hon blir 9 mån 1 Jan så ska kanske inte ha för höga krav på henne :o hon skällde typ 5 skall på tre älgar för någon månad sen, de gick vidare till passkytt som sköt kalven. Jag gick efter i löpan med henne så hon fick komma fram först, raggade mer än rejält men tror det måste ramla framför ögonen innna poletten trillar ner rejält. Däremot är hon så himla bra på alla andra vis, trygg, stabil och glad! Precis som vi önskade :) Mannen var inte så nöjd härom dagen bara då han fick mail från åtelkameran, med en bild på Lyra. Hon smet ifrån mig på en kvällsrastning och kameran sitter 400 m från huset så hon var egentligen bara borta och vände - men smart tjej som sprang dit djuren borde vara för att äta. :idea: Hon får gå i koppel numer :D

Och jag kommer ut ur de allra flesta affärer och tänker att det mesta de säljer kan jag tillverka själv, med bättre passform och för en femtedel av priset :D

"Snål" tror jag det kallas :D
Precis så är jag också :D

Hur långt/länge har ni gått med era valpar? Vi bor ju i lägenhet och har ingen tomt där valpen kan springa av sig på. Senaste tiden har vi varit ute i skogen och gått ca en-en och en halvtimme med henne lös några gånger i veckan och vilken skillnad det blir på henne! Inte alls samma vilda huggande på kvällen och överslagshandlingar och hon verkar mycket mer harmoniskt och nöjd med livet. Men berättar man för vissa vänner blir tillrättavisad eftersom valpar knappt får röra på sig har alla läst. Hur har ni gjort? Hon är 16 veckor imorgon.
Tja, jag resonerade som så med min yngsta att hon verkade ha en viss mängd energi hon ville göra av med. Det jag kunde styra var på vilka platser hon gjorde av med energin. Själv föredrog jag att hon var ute i skogen och flög runt, än att hon härjade som en galning inomhus (bor också i lägenhet, så att släppa ut på tomten är inte ett alternativ). Hon fick därför vara lös i skog varje dag, vissa dagar flera gånger, och när hon var ett halvår gammal kunde jag fortfarande räkna på en hand hur många dagar som gått där hon bara varit ut i koppel. Jag höll koll på om hon verkade bli trött och hon fick som liten åka barnvagn till skogen eftersom det var långt att gå dit och hon var fruktansvärt dålig på att gå i koppel.

Visst, folk tyckte att jag var fullständigt dum i huvudet och vissa som äger släktingar till mina hundar höll på att sätta morgonkaffet i halsen när de såg att jag skrev på facebook om skogspromenader med monstret. Vissa blev verkligen otroligt upprörda! Samma personer skrev samtidigt om hur deras valpar sprungit på tomten eller i rastgård i några timmar varje dag :grin: Just det där att jag skrev om SKOGEN och PROMENADER var oerhört provocerande. Så tja, jag slutade. Jag sa bara "Vi har varit ute och busat idag igen" om någon frågade, men det kunde mycket väl betyda 5km skogspromenad med 5 månader gammal valp, valp av modell som absolut inte är lugn ute utan springer i vinthundstempo konstant.

Något gjorde jag uppenbarligen rätt med henne, för när hon besökte fysioterapeut innan det var dags att börja träna för tävling osv så fick jag mycket(!) beröm för just skogspromenaderna. Även de som hade släktingar till mitt monster pratade mycket om hur otroligt fint hon växt, hur bra hon höll ihop kroppen, hur välmusklad hon var osv. På tävlingar? Vi har precis klarat av hennes första tävlingssäsong och hon slutade som Sveriges vinstrikaste tik ;)

BRÖL! Jag skulle plocka ihop kamerautrustningen nu, för imorgon ska jag med hundarna till favoritängarna och jag tänkte ta med nya kameran och teleobjektivet i hopp om att få fantastiska bilder.

Kameran får inte tillräcklig kontakt med objektivet för att det ska gå att fokusera ordentligt med det! Jävla skit! :arghh::arghh::arghh::arghh:

Tack @linnsan @Tonto @Migo @Red_Chili för era svar! Jag har resonerat precis som ni och det känns skönt att ni tänker likadant eftersom ni är vettiga hundmänniskor som jag ser upp till. Jag tror jag får börja göra som du @Red_Chili att jag helt enkelt inte berättar vad jag gjort eftersom det verkar vara oerhört provocerande. Som ni säger så tycker jag att det verkar vettigare att valpen springer av sig i skogen där jag märker att hon hamnar i en annan slags balans och harmoni än om hon rusar här inne på våra hala trägolv och far in i möbler. Skulle vara intressant om det fanns studier som visade hur valpar som fått röra på sig under uppväxten kontra valpar som inte fått röra på sig under uppväxten utvecklades med avseende på bentäthet, skador m.m.

Tack @linnsan @Tonto @Migo @Red_Chili för era svar! Jag har resonerat precis som ni och det känns skönt att ni tänker likadant eftersom ni är vettiga hundmänniskor som jag ser upp till. Jag tror jag får börja göra som du @Red_Chili att jag helt enkelt inte berättar vad jag gjort eftersom det verkar vara oerhört provocerande. Som ni säger så tycker jag att det verkar vettigare att valpen springer av sig i skogen där jag märker att hon hamnar i en annan slags balans och harmoni än om hon rusar här inne på våra hala trägolv och far in i möbler. Skulle vara intressant om det fanns studier som visade hur valpar som fått röra på sig under uppväxten kontra valpar som inte fått röra på sig under uppväxten utvecklades med avseende på bentäthet, skador m.m.

Mina hundar har haft A höfter och fria armbågar så dom är inte helt trasiga i alla fall. ;)

Dom skulle bli förfärade över det faktum att man börjar köra in unghundar innan de magiska 12 månaderna också. :laugh:

Kommit igång och kommit igång... :p men flera bra drev, några på 3-400 m. Hon blir 9 mån 1 Jan så ska kanske inte ha för höga krav på henne :o hon skällde typ 5 skall på tre älgar för någon månad sen, de gick vidare till passkytt som sköt kalven. Jag gick efter i löpan med henne så hon fick komma fram först, raggade mer än rejält men tror det måste ramla framför ögonen innna poletten trillar ner rejält. Däremot är hon så himla bra på alla andra vis, trygg, stabil och glad! Precis som vi önskade :) Mannen var inte så nöjd härom dagen bara då han fick mail från åtelkameran, med en bild på Lyra. Hon smet ifrån mig på en kvällsrastning och kameran sitter 400 m från huset så hon var egentligen bara borta och vände - men smart tjej som sprang dit djuren borde vara för att äta. :idea: Hon får gå i koppel numer :D

Det låter väl som att hon kommit igång :D
Som du säger - hon är ju ung!

hahaha :D Han ska ju inte gnälla på viltintresse... :angel:

Floyd gick sin första mil när han var typ 6 månader :) Vi gick en dagsvandring och var väl ute i 5-6h, inkl lunch och fika. Han hängde med oss på våra vanliga promenader från att han var typ 4 månader gammal. Friröntgades häromveckan.
Däremot ska man ju så klart inte motionera valpar, men jag är övertygad om att det inte är någon fara att du låter valpen rusa av sig i 1,5h.

Det finns bra studier på andra djurslag, häst bla.

Asta är snart 6 månader å vi går dagligen 1 långpromenad varje dag i skogen lösa. Vera behöver ju sitt så Asta får hänga på.

De blir mellan 5-8 km långt beroende på runda. Men aldrig upplevt henne trött eller ”sliten” på något vis, endast nöjd å harmonisk. Mina valpar har alltid varit med i skogen sen dag ett, i början kortare rundor men ganska snabbt ökat på. De bestämmer ju själva helt tempot å aldrig upplevt de varit problem å heller aldrig haft höftproblem på någon hund förutom samojeden som föddes med D-höfter å somnade in 10 månader gammal.

Eller ja - om hon är frisk är väl tveksamt? ;)
8QUecVg.jpg

e91Bfjy.jpg

Det finns bra studier på andra djurslag, häst bla.

Finns en på hund med. Läste den för nått halvår sen när någon länkat på fb.
Kommer inte ihåg alls vem som skrivit den eller så men kontentan var väl den samma.
Valpar och unghundar skulle röra sig och leka i fri rörelse och tempo som de orkar och vill. Trappor är inga problem
Det man skulle vara försiktig med var nedhopp från höjder, hala golv, boll och pinnkastning (tvärnitar och stoppsladdar) samt hårda lekar med hundar i större storlek. Detta för att muskler och ligament inte var utvecklade nog för att hjälpa skelett och leder att fånga upp påfrestningarna från hårda stötar. Men för att bygga upp dessa nödvändiga muskler behöver givetvis hunden få röra sig.
Rasskillnader finns. En masiff skulle givetvis ta det betydligt lugnare än en Jack Russel osv.

I en corgigrupp på FB hävdar man att höftledsdysplasi är 20% arv och 80% miljö. Är det så? Vi fick ju ta bort Dobby pga höfterna och det har varit plågsamt nog. Nu börjar jag grubbla över om vi orsakade det också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar