Fortsätt uppdatera, del 15.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det normalt att bli helt lycklig i själen bara av att sitta i sängen och hålla i en länga lammrevben medan hunden ligger bredvid och gnager? :love:

Fyrverkeri-idioter!! :mad: Trodde att kusten var klar nu efter nyår. Vårat Skrälle klarar av en smäll eller två, men nu drog nån av ett helt batteri precis vid kvällsrundan. Stackarn krälade efter marken och lät som att han skulle strypa sig själv i kopplet hela vägen hem.
Och med den positiva inledningen gör jag debut i ”Uppdatera”. Sysslar mest med läsa-utan-att-skriva i vanliga fall men nu fick irritationen lite utlopp här :o

Fyrverkeri-idioter!! :mad: Trodde att kusten var klar nu efter nyår. Vårat Skrälle klarar av en smäll eller två, men nu drog nån av ett helt batteri precis vid kvällsrundan. Stackarn krälade efter marken och lät som att han skulle strypa sig själv i kopplet hela vägen hem.
Och med den positiva inledningen gör jag debut i ”Uppdatera”. Sysslar mest med läsa-utan-att-skriva i vanliga fall men nu fick irritationen lite utlopp här :o

Förstår din ilska och frustration. Har haft en skotträdd hund och det var så himla jobbigt. Är väldigt tacksam över att de tre vi har nu är helt oberörda.

Välkommen till tråden :)

Apropå fyrverkerier..
26169614_10210057562823675_5346798664588357987_n.jpg

Kan folk inte iallafall plocka upp efter sig??
Mitt på en vältrafikerad gångväg också. Tog bilden igår. Idag har jag skrivit på en namnlista för att förbjuda skiten. Snacka om att fyrverkerier är toppen av människor fåfänga. Så många som lider av det; vilda djur, tama djur, äldre som tror att det blivit krig, folk som blir skjutna på och inte allra minst miljön. Men de är ju så fiiiina och vi har ju alltid firat med fyrverkerier! :banghead:

Apropå fyrverkerier..

Mitt på en vältrafikerad gångväg också. Tog bilden igår. Idag har jag skrivit på en namnlista för att förbjuda skiten. Snacka om att fyrverkerier är toppen av människor fåfänga. Så många som lider av det; vilda djur, tama djur, äldre som tror att det blivit krig, folk som blir skjutna på och inte allra minst miljön. Men de är ju så fiiiina och vi har ju alltid firat med fyrverkerier! :banghead:
Ett av de värsta argumenten jag hört flera gånger i debatten är "vadå varför ska jag bry mig om hundägare och sluta med fyrverkerier när hundägare inte visar någon respekt genom att inte plocka upp hundskiten??" :banghead:

Lyran ha fått prova att gå i midjebälte och sele två gånger nu och vilken draghund hon kan bli :) Igår hade jag alla fyra i midjebältet en bit av kvällsrundan där pästen inte kunde vara lös, av fyra hundar var det bara den minsta gråhundstiken som verkligen låg på i sin sele :laugh::banghead: Pästen gick mest med slak lina, hanen sträckte precis på sin och Lyran som inte vet vad som förväntas gick mest och lullade... däremot strök grannens katt över vägen framför oss och då var det ingen som hade problem med att ligga på :mad:

Apropå fyrverkerier..

Det släpps ut tonvis med giftiga tungmetaller i våran miljö, bl a barium. Väldigt giftig för hundar att äta upp resterna av fyrverkerierna för att inte tala om all skit som hamnar i naturen.

Igår fick vi hem vårt nya BoosterBath och ställde ut i duschutrymmet i hundhuset :banana:! Helt otroligt bekvämt att bada hundar där i jämförelse med att sitta på knä och knö in överkroppen i duschkabinen inomhus :D!

Fick även fram min 2200w hårfön som fått stå instängd i ett skåp ett tag, så nu har vi perfekta hundtvättsmöjliheter :up:!

26173855_1577418565681603_4597916141207963696_o.jpg

26232104_1577418569014936_3245108773637745033_o.jpg

26113968_1577418572348269_4168669616167930707_n.jpg

26230952_1577418575681602_1075108783487978651_n.jpg

Glad att Astas första nyår blev bra å hon visade inget obehag för att de smällde ute. Vera lika lugnt hon. Skönt :)

Har börjar greja lite me stoppsignalen på Asta - det går ganska bra en så länge :D

Vi jobbar även vidare med fokus, små linjer å avlämningar, här en slarvig avlämning men ändå i hand :)

Äh, de där siffrorna är rent nonsens. :cautious:
Först och främst är det inte utrett vilka gener som gör vad i frågan om hd, så det finns inget att mäta på det sättet. Men mer avgörande tycker jag det är att det oavsett inte hade gått att påstå något så absurt, "arv" i sammanhanget handlar mer om ett arv för hur, hur mycket, och på vilket sätt "miljö" inverkar, och "miljö" handlar till stor del om inverkan på genuttrycken. Vill man ändå diskutera andel arv vs andel miljö (även om jag tycker det är skamligt att inte begripa genetik bättre om man är uppfödare, vilket jag förstår det som att det handlar om i det här fallet) så är "miljö" verkligen inte bara det hem valpen hamnar i efter åtta veckor. Det är allt valparna upplever hos uppfödaren, det är vad tiken utsatts för medan valparna är i magen, det är vad deras mormorsfarfarsmormorsfar åt på en blåsig tisdag i mars för x antal år sedan...

Andel på det sättet är en ickefråga, plåga er inte med det. Det finns saker att tänka på som kan påverka utveckling av hd, men om och hur det påverkar är även det en fråga om arv. :)

Rent nonsens skulle jag inte säga att det är, det går att mäta arvbarhet även för egenskaper som har komplex (icke klarlagd) nedärvning och i stor grad påverkas av miljön. Det är just det som är definitionen på begreppet arvbarhet - helt enkekt hur stor del av den fenotypiska variationen hos en population som beror på arv. Däremot inte sagt att siffrorna är särskilt säkra eller precisa. Jag vet inte om det var det du syftade på med "nonsens", men jag tolkade ditt inlägg som att siffrorna skulle vara påhittade helt och hållet och att arvbarhet inte går att mäta för egenskaper vars arvsgång inte är helt klarlagd, vilket alltså inte stämmer.

@Dobby
Siffran 20% är alltså inte påhittad, däremot tagen ur sitt sammanhang. Flera studier har gjorts på arvbarheten för HD och sammanställer man resultaten verkar den ligga någonstans mellan 0,2 - 0,6, dvs 20 - 60%. Arvbarheten för HD är svårmätt (bl.a. pga de faktorer @Monstermom nämner) och därmed vet vi inte exakt hur stor arvbarheten är, bara att en arvbarhet finns och att den inte är 100%.

Jag ville mest klargöra att det finns siffror på arvbarheten men att de är långt ifrån exakta, i övrigt håller jag med @Monstermom helt och hållet i att du inte ska ha dåligt samvete, faktorerna som påverkar HD-status är långt, långt fler än de få man kan göra något åt som hundägare! Tråkigt när det förekommer skuldbeläggande på det sättet inom rasen :down:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 193
Senast: movi
·
Övr. Hund typ chihuahua, shih tzu etc. ja, de som väger under 5 kg och bara är en skit hög :D Har ju en liten blandras-tik som hänger med på...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 482
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18