Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@attheedge , har du kikat på den kvinnliga tränare som är på Backamo? Hon har själv Mallar bla en med minst sagt skral mentalitet. Hon kör reko och är grymt pedagogisk mot både förare och hund.
Om du vill ge det en chans till. Men jag förstår dig till fullo om du ger upp :heart
Nej det har jag faktiskt inte. Ska se om jag orkar kolla upp det, tack!

Har många andra duktiga och erfarna människor med brukshundar runt mig som hjälpt mig enormt med många delar. Men just nu känns det som det är helt kört :cry:

Jösses. Tittar nu på ett brittiskt program där en person åker runt och pratar med folk som "räddar" gatuhundar m.m. och sedan åker runt och pratar med folk som köpt de där hundarna men där det gått helt fel med allt.

Nog för att hundhållningen är olika i olika länder, men fy. Jag tror inte att det är inspelat i England utan i något "varmt och fint" land. Nu har ett par tagit in en hundtränare. De har en hund som sitter i bur, med munkorg och den är såklart allt annat än lugn, skäller på fan allt och det är än så länge massor av prat om ledarskap på ett inte allt för kul sätt...

Får se hur länge jag står ut med att titta... ska se hur den där hundtränaren är. Jag tycker i alla fall att det är bra att det visas hur mycket problem det kan bli med att ta hundar för att "rädda dem".

----
Tillägg: tränaren gjorde inte så mycket utan konstaterade mest att det nog inte var allt för mycket fel på hunden men att det där paret inte borde ha kvar den. Bra det iaf.

Jösses. Tittar nu på ett brittiskt program där en person åker runt och pratar med folk som "räddar" gatuhundar m.m. och sedan åker runt och pratar med folk som köpt de där hundarna men där det gått helt fel med allt.

Nog för att hundhållningen är olika i olika länder, men fy. Jag tror inte att det är inspelat i England utan i något "varmt och fint" land. Nu har ett par tagit in en hundtränare. De har en hund som sitter i bur, med munkorg och den är såklart allt annat än lugn, skäller på fan allt och det är än så länge massor av prat om ledarskap på ett inte allt för kul sätt...

Får se hur länge jag står ut med att titta... ska se hur den där hundtränaren är. Jag tycker i alla fall att det är bra att det visas hur mycket problem det kan bli med att ta hundar för att "rädda dem".

----
Tillägg: tränaren gjorde inte så mycket utan konstaterade mest att det nog inte var allt för mycket fel på hunden men att det där paret inte borde ha kvar den. Bra det iaf.
Stillwell? Vad heter programmet?

Stillwell? Vad heter programmet?
Nä, Louis Theroux's L.A. Stories hette det. Det var menat som en dokumentär och inte alls underhållningsprogram i stil med någon hundtränare som åker runt osv. Här var det en man (Louis) som åkte runt och pratade med olika människor, olika tränare, följde några hundar, besökte något hundstallsliknande ställe osv. Och yes, de var i L.A. visade det sig ;)

Generellt så tycker jag det är problematiskt att lösa problem mellan hundar med "tummen i ögat"/förbjuda beteenden, problemen finns som regel kvar och antingen dyker upp igen eller tar sig nya uttryck. Mer effektivt (men kortsiktigt långsammare) med gradvis desensitisering, valfrihet och träning i stil med BAT eller liknande. (Alternativt helt undvika situationerna.)

Andra tydliga nackdelar med den sortens lösning är att det blir så ohyggligt tungt för människorna att bära det ansvaret hela tiden, och maktlösheten när det händer saker ändå.

Specifikt i just ert fall så skulle jag gissa på att den sortens träning i det här läget känns oöverkomligt, med tanke på att där redan finns flera hundar i hushållet? Jag skulle inte heller tro att det är något särskilt som gjort att det blir värre just nu, annat än att valpen blivit större... Vad som är rätt för just er är ju just ert val, men om du skulle vilja kämpa vidare så skulle jag rekommendera en kursändring, med hjälp av någon som har erfarenhet av hund-hundproblem och långsiktiga lösningar.

Förstår att det är jättetungt just nu!
Det är ju inte enbart hund-hundproblem, hon har dödat en katt, tycker det är riktigt jobbigt med små barn, vaktar huset och "sina grejer". Vad som är hennes grejer kan skifta, allt från bädden ena dagen till en specifik filt nästa.
Jag kan hålla henne ifrån barn, ser till att hon är kopplad runt katter, undvika att hon utsätts för mer nya hundar - där är jag väldigt restriktiv och hon har några få hundar utanför de jag och sambon har som hon ibland träffar. Men är man aktiv och vill tävla så är det svårt att undvika att hålla henne isolerad... samtidigt måste hon få jobba - hon är en aktiv brukshund.

Å ja i och med att vi har fler hundar i hushållet så tvingas hon att träffa andra hundar dagligen. Så jag vet inte ens om det är värt att kämpa, beteendena som finns nu såg ju jag redan för 5 år sedan.

Det är ju inte enbart hund-hundproblem, hon har dödat en katt, tycker det är riktigt jobbigt med små barn, vaktar huset och "sina grejer". Vad som är hennes grejer kan skifta, allt från bädden ena dagen till en specifik filt nästa.
Jag kan hålla henne ifrån barn, ser till att hon är kopplad runt katter, undvika att hon utsätts för mer nya hundar - där är jag väldigt restriktiv och hon har några få hundar utanför de jag och sambon har som hon ibland träffar. Men är man aktiv och vill tävla så är det svårt att undvika att hålla henne isolerad... samtidigt måste hon få jobba - hon är en aktiv brukshund.

Å ja i och med att vi har fler hundar i hushållet så tvingas hon att träffa andra hundar dagligen. Så jag vet inte ens om det är värt att kämpa, beteendena som finns nu såg ju jag redan för 5 år sedan.

Jag förstår det, men anledningen att jag pekade specifikt på hund-hunddelen är just för att hon bor med hundar, jag uppfattade det som att de andra sakerna var inte en del av hennes vardag? Mao är det den knuten man måste lösa först, som sagt om du vill fortsätta. Jag säger absolut inte att det är rätt sak att göra i det här läget, utan det är helt din sak att avgöra. :)

Jag har själv levt (lever) med en riktigt farlig hund, det är inte lätt och jag har full förståelse för om det blir för tungt.

Nä, Louis Theroux's L.A. Stories hette det. Det var menat som en dokumentär och inte alls underhållningsprogram i stil med någon hundtränare som åker runt osv. Här var det en man (Louis) som åkte runt och pratade med olika människor, olika tränare, följde några hundar, besökte något hundstallsliknande ställe osv. Och yes, de var i L.A. visade det sig ;)

Han har gjort en hel del bra program har jag för mig. Pratat med mycket intressanta människor.

Det blev att luncha med bästa kompisen, hennes kille och deras bebis :love: Hade glömt träningsväskan hemma så det blev bara lite läggande under gång och fjärr på parkeringen hemma. Bra att öva på dyblöt, kall asfalt i regn också :p

Jag har för övrigt äntligen fått till det snyggt att Tinja tittar bort åt ena hållet, och sen andra hållet! Det ser så gulligt ut :love:

Jarla och Slyngeln har spårat i mörker. Sambon lipade över dålig pannlampa så han tyckte det var svårt att utvärdera vad hundarna presterade.
Nya pannlampor måste införskaffas!! En livlina här på vischan.

Satt idag och pratade salukiavel med ägaren till en av mina absoluta favorithanar (som dessutom är delaktig i kenneln han kommer från). Vi har verkligen lika syn på saluki, och när jag visade en hund som jag tyckte hade lite exteriöra brister så sa personen själv att det var en av de saker de vill förbättra på sina hundar också. Det känns som om det är otroligt ovanligt att folk ser brister på sina egna hundar, så jag blev jätteglad åt att höra det där :)

Och fy sjutton vad valpsugen jag är.

Satt idag och pratade salukiavel med ägaren till en av mina absoluta favorithanar (som dessutom är delaktig i kenneln han kommer från). Vi har verkligen lika syn på saluki, och när jag visade en hund som jag tyckte hade lite exteriöra brister så sa personen själv att det var en av de saker de vill förbättra på sina hundar också. Det känns som om det är otroligt ovanligt att folk ser brister på sina egna hundar, så jag blev jätteglad åt att höra det där :)

Och fy sjutton vad valpsugen jag är.

Jag vet inte om jag hamnat i en negativ dipp men just nu ser jag negativa saker i alla våra hundar :laugh:

Bäst är Mamma Mu nu. Hon är bara cool :love:
Jarla är toppen och jag inser att vi sitter på ett riktigt ämne. Men vacker är hon inte. Men galet charmig och vacker på sitt corky sätt:p

Jag vet inte om jag hamnat i en negativ dipp men just nu ser jag negativa saker i alla våra hundar :laugh:

Bäst är Mamma Mu nu. Hon är bara cool :love:
Jarla är toppen och jag inser att vi sitter på ett riktigt ämne. Men vacker är hon inte. Men galet charmig och vacker på sitt corky sätt:p
Haha! :D Ja alltså, med tanke på hur otroligt mycket otur ni haft så är det ju inte konstigt om du hamnar i en svacka vad gäller hunderiet. Och Jarla är väl ändå sund och funktionellt byggd så om hon är vacker eller inte spelar väl ingen större roll?

Det enda jag bryr mig om när det gäller salukins konstruktion är iaf att de ska vara sunda och hållbara, och kunna jaga på rätt sätt. Som tur är tycker jag ju att det allra vackraste är de hundar som jagar bra. Anledningen till att jag tex tycker att det är fult med veka mellanhänder, dåliga ryggar eller för kraftiga vinklar bak är just för att jag inte kan se förbi hur det påverkar funktionen.

Haha! :D Ja alltså, med tanke på hur otroligt mycket otur ni haft så är det ju inte konstigt om du hamnar i en svacka vad gäller hunderiet. Och Jarla är väl ändå sund och funktionellt byggd så om hon är vacker eller inte spelar väl ingen större roll?

Det enda jag bryr mig om när det gäller salukins konstruktion är iaf att de ska vara sunda och hållbara, och kunna jaga på rätt sätt. Som tur är tycker jag ju att det allra vackraste är de hundar som jagar bra. Anledningen till att jag tex tycker att det är fult med veka mellanhänder, dåliga ryggar eller för kraftiga vinklar bak är just för att jag inte kan se förbi hur det påverkar funktionen.

Visst är hon sunt byggd :) Men det tycker jag alla våra hundar är om man tex tittar på Calibra och Criga som både är korrekt och sunt byggda OCH vackra. Men allt på Jarla är knas. Öron som en åsna, ben och kropp som en gepard, svans som en ål. Tur hon har den färg hon har, klassisk schäferfärg för annars hade nog ingen sett att hon var en Schäfer :p
Man vill ju i alla fall att hunden ska följa rasstandarden :o

Jag håller med dig till fullo om vinklar, mellanhänder, ryggar mm. Schäfer har ju en väldigt tolkningsbar rasstandard tyvärr. Den borde skrivas om. Tightas till så extremaveln inte rymdes.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 584
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.