Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
HD-debatten går het hos sheltiesarna nu när det lagts ut i en grupp att 30% av de hundar som röntgats iår har HD-fel (C, D, E). Men de stora uppfödarna ser ändå inte detta som något problem, där man argumenterar för att "mina hundar kan hoppa en viss höjd, varför skulle jag röntga dom?" Sedan verkar de ogilla att fler och fler har börjat importera shelties från utlandet, men inte är det konstigt när de flesta uppfödarna i övriga europa röntgar? :banghead::wtf:

Jarla och Slyngeln har spårat i mörker. Sambon lipade över dålig pannlampa så han tyckte det var svårt att utvärdera vad hundarna presterade.
Nya pannlampor måste införskaffas!! En livlina här på vischan.
Vet ju inte vad ni har men rekommenderar LED Lenser SEO 5. Vi köpte dem till valpkursen i november förra året. Både instruktören och deltagarna tyckte att våra lampor var ”imponerande”. Var några gånger vi fick höra ”kan nån av er lysa hitåt?” :D
Riktiga livräddare här uppe i de norrländska vinterskogarna!

Vet ju inte vad ni har men rekommenderar LED Lenser SEO 5. Vi köpte dem till valpkursen i november förra året. Både instruktören och deltagarna tyckte att våra lampor var ”imponerande”. Var några gånger vi fick höra ”kan nån av er lysa hitåt?” :D
Tack för det tipset, klickade hem en sån bums!

Tack för tippset. Våra två värstingar kolavippade. En för två år sen och en för ett år sen. De var slut helt enkelt. Nu har vi nån billig skit som äter batteri.

@Elementary Har du några rekommendation på skär?
Tänkte klippa Valp, har klippt en del hästar och hundar tidigare, men då endast med 10:an mer eller mindre.
Nu vill jag klippa så att hon kommer ha c:a 1 cm päls kvar på kroppen och kort (typ 10:an) på tassar och i ansiktet. Är då inne på 4:an, ska jag ha FC eller med glesatänder? Visst är det så att benen ska vara klippt något kortare? Eller spelar de någon roll om det är "lammklippning"?
Vad brukar du använda när du klipper?

Jarla och Slyngeln har spårat i mörker. Sambon lipade över dålig pannlampa så han tyckte det var svårt att utvärdera vad hundarna presterade.
Nya pannlampor måste införskaffas!! En livlina här på vischan.
Jag har en från tradera som är grym! Billig men lyser bra. Dock inte en sån liten lampa som den som tipsades om tidigare. Men den är på fler lumen och billigare. :) Jättenöjd :)

@Elementary Har du några rekommendation på skär?
Tänkte klippa Valp, har klippt en del hästar och hundar tidigare, men då endast med 10:an mer eller mindre.
Nu vill jag klippa så att hon kommer ha c:a 1 cm päls kvar på kroppen och kort (typ 10:an) på tassar och i ansiktet. Är då inne på 4:an, ska jag ha FC eller med glesatänder? Visst är det så att benen ska vara klippt något kortare? Eller spelar de någon roll om det är "lammklippning"?
Vad brukar du använda när du klipper?
Jag har 10 för öron, tassar och ansikte (eller kroppsklippning beroende på hur kort det ska bli :p). I normalfall har jag 7F (sommar) och 5F (vinter) för kroppen men vet inte hur mycket de egentligen lämnar i cm. Använder F för att det inte ska bli randigt, men pälsen måste vara välkammad för att de ska fungera bra. Benpälsen ska ju egentligen klippas och vara längre än pälsen på kroppen men vi rakar oftast benen på samma sätt som kroppen bara.
5F är det skär som "alla" brukar använda för skulderpartiet och sådant vid utställningsklippning så jag skulle nog satsa på att skaffa det. Då har du det om du vill klippa en riktig bedlisfrisyr någon gång. Tycker du att det lämnar lite för lite så växer det ju snabbt ut igen. ;)

Ughh blir så trött på att det inte finns några reflexvästar som passar Tinja. Medium passar bra i längd och spänner man ut halsen till max så passar den jättebra där. Men magremmen är så kort att det inte går att spänna ut den tillräckligt. Large är istället alldeles för långa, spänner man in halsen till max kan den passa okej men magremmen går inte att spänna in tillräckligt för att det inte ska bli ett stort glapp.

Iförsig gäller det typ ALLT. Tjänstetecken, täcken, selar.. Det är jättesvårt att hitta något som passar en räv som Tinja. Vilket jag tycker är konstigt, för det finns ju MASSVIS med hundar som har samma generella form som Tinja. :cautious:

Ughh blir så trött på att det inte finns några reflexvästar som passar Tinja. Medium passar bra i längd och spänner man ut halsen till max så passar den jättebra där. Men magremmen är så kort att det inte går att spänna ut den tillräckligt. Large är istället alldeles för långa, spänner man in halsen till max kan den passa okej men magremmen går inte att spänna in tillräckligt för att det inte ska bli ett stort glapp.

Iförsig gäller det typ ALLT. Tjänstetecken, täcken, selar.. Det är jättesvårt att hitta något som passar en räv som Tinja. Vilket jag tycker är konstigt, för det finns ju MASSVIS med hundar som har samma generella form som Tinja. :cautious:

Jag har också problem med att alla täcken/selar/västar är nästan dubbelt så stora runt magen som vad som behövs. Löser det genom att sy egna reflexvästar.

Jag har också problem med att alla täcken/selar/västar är nästan dubbelt så stora runt magen som vad som behövs. Löser det genom att sy egna reflexvästar.
Är inte det konstigt?
Någon dag när jag har plats ska jag köpa en symaskin. Hittills syr jag allt för hand, vilket går, men det går jäkligt segt.. Och med en del blodvite :rofl:

Något att tänka på för mitt framtida hundföretag... Selar, västar, täcken och andra grejer som passar de tydligen 'ovanliga' hundtyperna :D

Är inte det konstigt?
Någon dag när jag har plats ska jag köpa en symaskin. Hittills syr jag allt för hand, vilket går, men det går jäkligt segt.. Och med en del blodvite :rofl:

Något att tänka på för mitt framtida hundföretag... Selar, västar, täcken och andra grejer som passar de tydligen 'ovanliga' hundtyperna :D

Har du testat Hööks reflexväst? Har två olika modeller därifrån och de funkar på Minn som också kan ha svårt med täcken och tjänstetecken.

Har du testat Hööks reflexväst? Har två olika modeller därifrån och de funkar på Minn som också kan ha svårt med täcken och tjänstetecken.
Det är rätt långt att åka 25 min till en Hööks-affär bara för en reflexväst :o Om jag hade något annat jag behövde skulle det ju kunna vara värt det, men har allt jag behöver..

Det är rätt långt att åka 25 min till en Hööks-affär bara för en reflexväst :o Om jag hade något annat jag behövde skulle det ju kunna vara värt det, men har allt jag behöver..

Tar det verkligen 25 minuter från dig till Väsby? Hmm kanske det gör. Har inte planerat att åka till klubben nått men om jag gör det kan jag höra av mig och se om du ska dit så kan jag ta med mig Minns så kan du få testa dem.

Jag har 10 för öron, tassar och ansikte (eller kroppsklippning beroende på hur kort det ska bli :p). I normalfall har jag 7F (sommar) och 5F (vinter) för kroppen men vet inte hur mycket de egentligen lämnar i cm. Använder F för att det inte ska bli randigt, men pälsen måste vara välkammad för att de ska fungera bra. Benpälsen ska ju egentligen klippas och vara längre än pälsen på kroppen men vi rakar oftast benen på samma sätt som kroppen bara.
5F är det skär som "alla" brukar använda för skulderpartiet och sådant vid utställningsklippning så jag skulle nog satsa på att skaffa det. Då har du det om du vill klippa en riktig bedlisfrisyr någon gång. Tycker du att det lämnar lite för lite så växer det ju snabbt ut igen. ;)
Stort tack! :) Då ska jag satsa på att köpa 5F. Ja, jag vill ha en funktionellklippning, hon får tovor varje dag efter att ha röjt i stallet. Såklart gör det ont när det ska borstas ut. :cry: (Mesmatte)

I dag fyller vår lilla kennel 6 år.
Det ska firas med märgben till vofforna och lammstek och potatisgratängen för oss tvåbeningar.
Jaaa...vofforna ska också få lite lamm, såklart :p
ina_dance5.gif

Stort tack! :) Då ska jag satsa på att köpa 5F. Ja, jag vill ha en funktionellklippning, hon får tovor varje dag efter att ha röjt i stallet. Såklart gör det ont när det ska borstas ut. :cry: (Mesmatte)
Aww, lillskruttan! Förstår att det blir problematiskt i stallmiljö. Men det blir bättre... om sisådär två år! :laugh:

Har jag tur så köper en vän valp om några veckor :D Fantastiskt fin kull, uppfödaren säljer gärna till henne eftersom jag säger att hon är bra och vännen har både tid och råd. Det enda som krävs är att vännens sambo går med på det hela... Gah.

Note to self: Skaffa aldrig sambo, framförallt aldrig sambo som inte älskar att vara omringad av husdjur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 571
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar