Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar alla samtidigt. Benji bor ändå med oss, de pussas, delar leksaker, vattenskål. Benji har inte harklat sig en enda gång. Hon har inte träffat några andra hundar sen i tisdags, Benji träffade samma hundar.

Känns så konstigt att Tinja skulle fått det och inte Benji? Och hon hostar ju liksom inte, utan mer hulkar och harklar sig som när man försöker få upp slem ur halsen/näsgångarna.

Svarar alla samtidigt. Benji bor ändå med oss, de pussas, delar leksaker, vattenskål. Benji har inte harklat sig en enda gång. Hon har inte träffat några andra hundar sen i tisdags, Benji träffade samma hundar.

Känns så konstigt att Tinja skulle fått det och inte Benji? Och hon hostar ju liksom inte, utan mer hulkar och harklar sig som när man försöker få upp slem ur halsen/näsgångarna.
När jag hade kennelhosta så var en hund jättesjuk, två harklade sig lite och en var symptomfri. Alla vaccinerade.

När jag hade kennelhosta så var en hund jättesjuk, två harklade sig lite och en var symptomfri. Alla vaccinerade.
Då åker vi till veterinären imorgon, får hitta någon här i Medelpad. Får även kontakta jaktträningsgruppen om det visar sig vara kennelhosta. Alla hundarna har ju delat dummys i tisdags. Undrar om det inte är därifrån hon fått det isåfall, eftersom hon reagerade på torsdag morgon.

Såklart började Tinja harkla sig så fort vi kommit upp till Ljungaverk. Hon går från att leka, springa och ha sig till att stå och harkelhulka och tycka jättesynd om sig själv och så direkt tillbaka till full fart utan några som helst känningar. Det verkar bara komma när hon är i farten, för hon harklade inte en enda gång under de fem timmarna i bilen. Eller under morgonen. Eller igår kväll.

Blir väldigt förvirrad. Harklar hon sig imorgon blir det veterinärbesök.
Det är inte grässtråt då?

Vi fick in kennelhosta här efter att ha haft en tik utlånad till polisen. Hon var den enda som blev sjuk. De övriga 4 klarade sig. Alla var vaccinerade, även hon som blev sjuk.
Intressant var den gången jag fick kennelhosta (rätt många år sedan nu). Den ovaccinerade hostade typ 2 gånger - den vaccinerade blev rejält dålig och kunde knappt äta pga hostan.

Intressant var den gången jag fick kennelhosta (rätt många år sedan nu). Den ovaccinerade hostade typ 2 gånger - den vaccinerade blev rejält dålig och kunde knappt äta pga hostan.
Så var det när uppfödaren hade några valpköpares hundar hemma. Hennes egna hundar hade typ inga symptom, var inte vaccinerade. Extra hundarna var vaccinerade och blev rätt dåliga..

Och hon hostar ju liksom inte, utan mer hulkar och harklar sig som när man försöker få upp slem ur halsen/näsgångarna.
Så har det varit för Svansson när han fått kennelhosta. Sist trodde jag att han typ höll på att få magomvridning eller något för han rosslade och hulkade och fick bara upp slem (lät som han skulle kräkas). Akut in till vet (efter att ha pratat med dem) mitt i natten och sen hemskickade framemot gryningen när dom inte kunde hitta något. Dagen efter samma sak och jag pratade med vanliga kliniken som bara ”ah låter som kennelhosta” :grin: Jag var såklart så glad över att det inte var magomvridning men mindre lycklig för natten på akuten :angel:

Så har det varit för Svansson när han fått kennelhosta. Sist trodde jag att han typ höll på att få magomvridning eller något för han rosslade och hulkade och fick bara upp slem (lät som han skulle kräkas). Akut in till vet (efter att ha pratat med dem) mitt i natten och sen hemskickade framemot gryningen när dom inte kunde hitta något. Dagen efter samma sak och jag pratade med vanliga kliniken som bara ”ah låter som kennelhosta” :grin: Jag var såklart så glad över att det inte var magomvridning men mindre lycklig för natten på akuten :angel:
Det är inte grässtråt då?

Vi lär få reda på vad det är hos veterinären. Vill bara att det ska vara över. Hon är inte allmänpåverkad alls, så det är ju bra iallafall. Men när harklingarna kommer blir hon väldigt ömklig. Hon tycker det är väldigt jobbigt då, vilket jag tycker är jobbigt.

Meh, nu får du berätta mer!! :D
:D Skrev världens märkligaste mail känner jag i efterhand :o Men fick med rätt vettiga frågor och en beskrivning av mig själv och vad jag vill göra med hunden. Glömde skriva min erfarenhet av hundar dock :banghead: Hoppas det inte skrämmer bort dem :down:

Hunden är medelstor, 6 år gammal kastrat. Beskrevs som trevlig. Påstås vara från renrasiga föräldrar med oreggad (jag har frågat varför).

Nu blir det "bara" att vänta :nailbiting::nailbiting::nailbiting: Jag skulle ju inte ha hund riktigt än, men har nog egentligen lika lätt att lösa det nu som om ett halvår så :p

Vi lär få reda på vad det är hos veterinären. Vill bara att det ska vara över. Hon är inte allmänpåverkad alls, så det är ju bra iallafall. Men när harklingarna kommer blir hon väldigt ömklig. Hon tycker det är väldigt jobbigt då, vilket jag tycker är jobbigt.
I ditt fall skulle jag vänta med veterinär. Många veterinärer vill inte ha in kennelhostehundar på praktiken eftersom det är så smittsamt och inte finns någon behandling. Om du absolut vill träffa en veterinär behöver du inte göra det på akuttid på helgen, utan vänta tills nästa vardag.

Se till att hundarna inte anstränger sig, dvs ta koppelpromenader, och att de inte träffar andra hundar.

Det som är farligt med kennelhosta är om hunden får ner host eller harklingsslem i lungorna och får lunginflammation. Om du tempar morgon och kväll märker du om en lunginflammation är på gång. Kolla på nätet hur länge du ska hålla hundarna isolerade så att de inte smittar andra hundar.

Så här lät Qarusell när hon hade ett ca 10cm långt grässtrå som hade fastnat typ mellan näsa och svalg. Hon blev stel i kroppen och ramlade även utför trappan en gång när det drog igång :( det här klippet var det jag kom mig för att filma när hon hade sina "anfall".
Det som gjorde att jag reagerade och åkte till veterinär typ samma dag var att det kom så plötsligt, typ när vi gick och la oss på morgonen så var det inget konstigt och när jag vaknade på em så var hon stel i kroppen och lät så där.

:D Skrev världens märkligaste mail känner jag i efterhand :o Men fick med rätt vettiga frågor och en beskrivning av mig själv och vad jag vill göra med hunden. Glömde skriva min erfarenhet av hundar dock :banghead: Hoppas det inte skrämmer bort dem :down:

Hunden är medelstor, 6 år gammal kastrat. Beskrevs som trevlig. Påstås vara från renrasiga föräldrar med oreggad (jag har frågat varför).

Nu blir det "bara" att vänta :nailbiting::nailbiting::nailbiting: Jag skulle ju inte ha hund riktigt än, men har nog egentligen lika lätt att lösa det nu som om ett halvår så :p

Men dåså! Då hoppas vi på det bästa ;)
Jag tänker att det viktiga är att du fått med information om dig och vad du tänker att du ska göra med hunden. Då får ägaren en uppfattning av vad för hem du har att erbjuda. Undrar de om din hunderfarenhet så får vi väl hoppas att de ställer frågan:up:

Så här lät Qarusell när hon hade ett ca 10cm långt grässtrå som hade fastnat typ mellan näsa och svalg. Hon blev stel i kroppen och ramlade även utför trappan en gång när det drog igång :( det här klippet var det jag kom mig för att filma när hon hade sina "anfall".
Det som gjorde att jag reagerade och åkte till veterinär typ samma dag var att det kom så plötsligt, typ när vi gick och la oss på morgonen så var det inget konstigt och när jag vaknade på em så var hon stel i kroppen och lät så där.
Det är EXAKT sådär Tinja låter, och hela världen verkar gå under för henne, hon blir låg och stel.

Jag har till och med film på när hon plötsligt får "anfallet", bara kanske 20 sekunder efter att hon ätit ett grässtrå.

Det är EXAKT sådär Tinja låter, och hela världen verkar gå under för henne, hon blir låg och stel.

Jag har till och med film på när hon plötsligt får "anfallet", bara kanske 20 sekunder efter att hon ätit ett grässtrå.
Hoppas att det är ett grässtrå! Då rekommenderar jag veterinärbesök i morgon. Min veterinär är väldigt liberal och avspänd på alla sätt. Det är bara en sak som är totalförbjudet, och det är att låta hunden äta gräs. Hon har opererat bort grässtrån från alla delar av en hunds innanmäte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 596
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve