Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas att det är ett grässtrå! Då rekommenderar jag veterinärbesök i morgon. Min veterinär är väldigt liberal och avspänd på alla sätt. Det är bara en sak som är totalförbjudet, och det är att låta hunden äta gräs. Hon har opererat bort grässtrån från alla delar av en hunds innanmäte.
Det borde vara det, med tanke på att det kom så plötsligt efter att hon tuggat i sig ett.
Jag brukar inte låta henne äta gräs, speciellt inte de här långa sega på hösten. Mem hon tog ett i förbifarten, muppräven >_>

Hoppas att det är ett grässtrå! Då rekommenderar jag veterinärbesök i morgon. Min veterinär är väldigt liberal och avspänd på alla sätt. Det är bara en sak som är totalförbjudet, och det är att låta hunden äta gräs. Hon har opererat bort grässtrån från alla delar av en hunds innanmäte.
Alltså det är klart saker kan hända, men med tanke på hur många hundar som käkar gräs och hur få det händer något med så är jag inte speciellt orolig.

Ammo är verkligen ingen terapihund för hundrädda :angel:

Vi mötte ett gäng killar vid centrum, där den ena killen redan på avstånd ropade "Den är väl kopplad?"
"Jodå sa jag" och fortsatte mot dem.Väl där så stannar Ammo för att pinka och den rädde killen fortsätter vara en smula orolig över att jag ska släppa honom. Försäkrar honom att det ska jag inte göra. När han därimot får reda på vad det är för ras börjar han oja sig ordenligt och då uppfattar Ammo att det är en hundrädd person..
Ammo spänner ögonen i honom och drar iväg ett par skall. Killen springer ett par meter och Ammo skäller nöjt efter honom. (De andra i gänget verkade totalt oimpade av Ammo xD)
Gissa vem som hade lätta steg sista biten hem? :o:D Ammo var väldigt nöjd med sin insats..
Ammo vs hundrädd kille 1-0

(Innan någon blir arg, Ammo stog brevid mig i kort koppel hela tiden och jag hade inte stannat och haft en konversation med dem om inte de börjat. Det var inga hard feelings från killarna heller.)

Alltså det är klart saker kan hända, men med tanke på hur många hundar som käkar gräs och hur få det händer något med så är jag inte speciellt orolig.
Mina äter gräs av olika anledningar. Vissa tider på året för att det är gott och Mini kan käka kort gräs om hon får ett skov av magkatarr och då dämpas magsyran. Polly kunde käka massor med gräs de få gånger hon fick magont och det satte sådan fart på magen att "den onda skiten" kom ut - tillsammans med gräset - inom en timma. Så gräs fyller en funktion :)
Men absolut kan det hända att ett grässtrå fastnar, men det är nog mer ovanligt. Känner dock en som började harkla sig, hosta och få rinnsnuva. vetten hittade inget vid besök - inte ens med endoskop. Två veckor senare, med massor med snorklingar, hosta mm så började hunden nysa som en tok och ut kom massor med blodblandat slem och ett 10 cm långt grässtrå. Hunden var i storlek pappillon.

Jag ska slakta en tacka i veckan hela vintern, vilket innebär att en dag i veckan består hundarnas middag (valparnas lunch) av kroppsvarma inälvor. Hjärta, lungor, njurar, magsäckar, lever, strupe och fett. Klövarna får de som tuggleksak i hundgården och huvudet får valparna till lunch imorgon.

22814256_10155218837373666_7243103342629683524_n.jpg

Jag kan lova att nivån av beundran som valparna visar mig när jag kommer med en hel hink full med varmt, doftande slaktavfall, den går inte av för hackor. Snacka om att man blir betraktad som resurs! :D

De kunde inte hitta något grässtrå och tror att hon antagligen fått upp/ner det men att hon fortsatt harkla sig för att halsen är irriterad från att strået rivit och haft sig. Det eller att det sitter i näsgången. Sa att om det inte gett med sig på en vecka så borde vi få näsgången kollad med kamera.

Peppar peppar så har hon inte harklat sig sen vi kom hem från veterinären vid 14 :D

Den ger vibrationer om jag förstod det rätt? Det är väl ganska harmlöst i min mening om det inte är så kraftigt att den orsakar obehag.
Och det är där det blir en tolkningsfråga, det är väl klart att det är obehagligt att få vibrationer om ett halsband som sitter åt och vibrerar över strupen? Hade det inte blivit obehagligt hade det antagligen varit verkningslöst?

Och det är där det blir en tolkningsfråga, det är väl klart att det är obehagligt att få vibrationer om ett halsband som sitter åt och vibrerar över strupen? Hade det inte blivit obehagligt hade det antagligen varit verkningslöst?

Njae? Hunden kan väl reagera utan att för den delen känna obehag? Om jag petar till min hund för att få uppmärksamhet så petar jag givetvis inte till så att hunden får ont, men tillräckligt för en reaktion, "jaha, är du där, vad ville du?".

Men jag har ingen erfarenhet av dessa halsband så jag vet inte riktigt hur de fungerar.

Njae? Hunden kan väl reagera utan att för den delen känna obehag? Om jag petar till min hund för att få uppmärksamhet så petar jag givetvis inte till så att hunden får ont, men tillräckligt för en reaktion, "jaha, är du där, vad ville du?".

Men jag har ingen erfarenhet av dessa halsband så jag vet inte riktigt hur de fungerar.

Kombinerat med klassisk betingning kan dessa vara fantastiska att använda på hundar med hörselnedsättning tex!

När jag belönar valparna utomhus har vi sen några dagar tillbaka haft kriteriet att för att få godis hos mig ska alla tassarna vara i marken, och sen även rumpan. Började introducera lite omvänt lockande här om dagen och tycker att de verkar fatta konceptet. Idag tog jag det ett steg längre och lade till kriteriet att armbågarna ska ner i marken. Dessutom gjorde jag det svårt för mig och började med ett gäng helt vilda och galna glin som for omkring i lägenheten som nån slags rivningstjänst.

Drygt 4 minuter oklippt valpshejping. Tankar?

Den ger vibrationer om jag förstod det rätt? Det är väl ganska harmlöst i min mening om det inte är så kraftigt att den orsakar obehag.

Var hittar du info att det bara är vibrationer? (Inte så bara oavsett, med tanke på att även sådana brukar ha styrkeinställningar just för att kunna "nå fram" vilket för mig handlar rakt av om ökat obehag - är det bara kommunikation till en döv hund behöver man inte kunna göra den starkare.) Det här halsbandet har varningar att inte användas på hundar med hjärtproblem, eller hundar med aggressivitet, den har ett varningsljud, och piggarna benämns elektroder. Det är ett elhalsband, tolkar jag det som.

Edit:

Var hittar du info att det bara är vibrationer? (Inte så bara oavsett, med tanke på att även sådana brukar ha styrkeinställningar just för att kunna "nå fram" vilket för mig handlar rakt av om ökat obehag - är det bara kommunikation till en döv hund behöver man inte kunna göra den starkare.) Det här halsbandet har varningar att inte användas på hundar med hjärtproblem, eller hundar med aggressivitet, den har ett varningsljud, och piggarna benämns elektroder. Det är ett elhalsband, tolkar jag det som.

Helt förkastligt i så fall, jag menade så klart att det är vibrationshalsband som är användbara till hörselskadade/döva hundar!

Helt förkastligt i så fall, jag menade så klart att det är vibrationshalsband som är användbara till hörselskadade/döva hundar!

Det håller jag med om, det är dock jättevanligt att kalla elhalsband för "stimulans", "vibration", osv, så det är alltid läge att vara skeptisk när något sådant påstås - inte för att det inte har sin plats, jag håller helt med dig om tex användning för döva hundar, utan just för att det göms så mycket skit med trevligare omskrivningar.
Kolla filmen jag la in, den där hunden tycker uppenbarligen att den får en jättemysig stimulans från sitt fina halsband...

Det håller jag med om, det är dock jättevanligt att kalla elhalsband för "stimulans", "vibration", osv, så det är alltid läge att vara skeptisk när något sådant påstås - inte för att det inte har sin plats, jag håller helt med dig om tex användning för döva hundar, utan just för att det göms så mycket skit med trevligare omskrivningar.
Kolla filmen jag la in, den där hunden tycker uppenbarligen att den får en jättemysig stimulans från sitt fina halsband...

Åh jösses, blicken på hunden :cry: :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 596
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
889
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve