Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi utökat våran runda nu när mopsen är 6 1/2 mån,12 km varav 4 offroad och sen kanalspångsträning (det går 2 brädor breda spångar över vid kanalslussarna) vi har ca 9 spångar men jag nöjde mig med att gå 4a av dom,så nu kan hon det.
Sen var vi ute i trädgården i ca 1 1/2 tim inkl fika i kuvösen, toppenväder idag 12 grader o sol.

Har testat nya balansbollen nu - shit vad rolig den är! :bump: Den kan inte rulla iväg, men den är väldigt instabil = perfekt! Hundarna gillar den :up:

Får hem två andra nästa vecka, och ytterligare en veckan efter det. Då blir det till att hårdtesta.

Fy tusan, stackars dig @Acto och stackars Ascot :( Håller tummarna att återbesöket går bra!

Jag håller också tummarna för er @Acto Låter verkligen hemskt :(

Fy fasiken @Acto, vilken pärs. Håller tummarna stenhårt att Ascot snart kan få jobba igen.

Återbesök hos vet idag för Ascot där vi fick både läskig och positiv information. Till den läskiga. Provet som tog i Ascots hjärnhinna visar att han har steroid-responsive meningitis-arteritis; en hjärnhinneinflammation där det uppstår inflammation i de skyddande membranen som täcker ryggmärgen och hjärnan samt inflammation i kärlväggarna. Tydligen är denna typ en autoimmun sjukdom MEN 95 % blir helt återställda.

För att bli bra kommer Ascot behöva äta kortison i 7-8 månader… Ska säga det att man inte vill läsa biverkningarna hos hund av kortison men det är det enda som hjälper så.

De positiva nyheterna var som sagt att 95 % blir helt återställda samt att vi kan sätta igång med vanlig aktivering (trappa upp) så nu ska vi börja spåra igen bland annat :).

Och jag instämmer @Acto Det är ofta läskigt att läsa biverkningslistor men som ägare till hund som kortisonbehandlas flertalet gånger/år så säger jag att det inte måste vara så hemskt (och att det nästan alltid är värt det).

Kan även tipsa om att Svansson äter Medrol eftersom han inte mår bra på Prednisolon - det kan vara bra att veta att det finns alternativ ifall det inte fungerar jättebra med ett alternativ. (Jag visste det inte utan vi kämpade på med prednisolonet i flera år).

Och jag hoppas att Ascot blir bra på behandlingen och att upptrappningen av träning kommer göra livet roligare :heart

Såklart började Tinja harkla sig så fort vi kommit upp till Ljungaverk. Hon går från att leka, springa och ha sig till att stå och harkelhulka och tycka jättesynd om sig själv och så direkt tillbaka till full fart utan några som helst känningar. Det verkar bara komma när hon är i farten, för hon harklade inte en enda gång under de fem timmarna i bilen. Eller under morgonen. Eller igår kväll.

Blir väldigt förvirrad. Harklar hon sig imorgon blir det veterinärbesök.

Såklart började Tinja harkla sig så fort vi kommit upp till Ljungaverk. Hon går från att leka, springa och ha sig till att stå och harkelhulka och tycka jättesynd om sig själv och så direkt tillbaka till full fart utan några som helst känningar. Det verkar bara komma när hon är i farten, för hon harklade inte en enda gång under de fem timmarna i bilen. Eller under morgonen. Eller igår kväll.

Blir väldigt förvirrad. Harklar hon sig imorgon blir det veterinärbesök.
Tycker det låter som kennelhosta. Har den andra hunden några luftrörsproblem än?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 596
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve