Har behov av att gnälla av mig, tycker synd om Ascot och mig. Vill att Ascot ska bli helt friskförklarad nu. Som det är nu har vi Ascot under hökögon… Sen är både Ascot och jag så trötta på att inte få träna ordentligt!
Ascot fick ju hjärnhinneinflammation i somras
. En mycket läskig upplevelse. Han insjuknade obehagligt fort. Ascot svarade dock bra på behandlingen så läketiden bestod mest av att försöka hålla honom lugn, vilket INTE var det lättaste då Ascot tyckte att han kunde hoppa och skutta som vanligt (hoppade bl.a. ner i havet från en brygga 2,5-3 meter upp när min pappa hoppade i vattnet
). I alla fall kunde vi avsluta kortisonkuren utan några återfall (vilka vi hade blivit varnade för). Tyvärr hann vi bara med ett ynka spår innan jag skulle operera korsbandet (mindre kul kan jag säga!). Operationen innebar ju att jag inte kunde träna ordentligt utan vi fick hålla oss till tricksträning, rallylydnadsmoment där jag kunde stå stilla samt efter några veckor även nosework. Sen när jag började få röra mig mer så blev Ascot sjuk igen med hjärninflammation
, återfall alltså ca 6 veckor efter han avslutat kortisonkuren. Stackarna låg inne på Albano i fem dagar, åkte på någon magåkomma efter två dagar så fick även diarréer. När vi tillslut fick hämta hem honom var han rakad på alla möjliga ställen efter alla prover han hade fått göra (nacken, magen, olika ställen på benen var rakade, vilket Ascot inte tyckte var behaglig). Nu går han på en mkt hög kortisondos och ska som sagt ta det relativt lugnt så fortfarande får vi inte spåra eller träna mer seriöst…
Stakars Ascot är även helt hysteriskt hungrig av kortisonet, på en nivå jag inte sett några av våra hundar vara. Han är typ besatt av mat! Häromdagen försökte han faktiskt ta min macka från min hand
, vilket är något han aldrig ens haft en tanke på att göra innan! Jag ser alltså inte detta som att han är ”ouppfostrad/olydig” utan som ett tecken på hur extremt hungrig (besatt
) han är (han har aldrig varit någon super matglad hund). På promenaderna går han även i princip hela tiden som ett plåster vid ens vänstra ben i förhoppning om att få en sketen torrfoderkula. Hungrig var det.
Vår plan att under sommaren fokusera på momenten i startklass samt få mer struktur på spårandet gick alltså käpprätt åt skogen. Vi som skulle försöka oss på att debutera i startklass nu i höst samt gå en dragkurs. Alla sådana planer är pausade.
Återbesök hos vet nu på fredag. Håller alla tummar för att veterinären kan säga att Ascot nu är HELT FRISK samt även att vi får klartecken på att börja träna mer seriöst. Osäker dock om veterinären kan säga det med tanke på att återfall är en risk som finns.
Märker på Ascot mer och mer att han behöver träna. Visst fyller jag till viss del hans behov med tricksträning, enklare rallylydnadsmoment samt enklare nosework men inte alls på samma sätt som när han t.ex. får spåra. Då lyser han!
Nåja nu ska jag sluta gnälla och istället lägga upp två fantastiskt fina bilder på Ascot i bildtråden som hans hunddagis har tagit.