Fortsätt uppdatera del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet så många uppfödare som säger att de ofta valt bort folk på mail men som de sedan kanske pratat i telefon med eller träffar och då är det en helt annan sak. Jag tycker själv att det är svårt att låta vettig på mail, det är liksom inte lika lätt att filosofera på mail utan att låta som världens enstörning :o

Så jag ringer alltid uppfödarna istället för att maila. Vill de hellre att jag skickar mail så får de väl säga det, men hitintills har alla uppfödare jag talat med föredragit telefonsamtal. ;)
Men jag ÄR världens enstöring :angel: Jag har så hiskeligt jobbigt med att prata i telefon :( I text kan jag låta någorlunda vettig, i telefon märks det vilket mentalt vrak jag är och jag kan säga de mest konstiga saker bara för att jag håller på att kräkas av ångest.

Men jag ÄR världens enstöring :angel: Jag har så hiskeligt jobbigt med att prata i telefon :( I text kan jag låta någorlunda vettig, i telefon märks det vilket mentalt vrak jag är och jag kan säga de mest konstiga saker bara för att jag håller på att kräkas av ångest.

Jag mailade en gång en uppfödare och fick inget svar. Flera månader senare kom det ett mail om att de hade valpar och undrade om jag fortfarande var intresserad.

ååhh, någon som har en mirakelkur för förkylning? Vi ska släppa Morris på älg i helgen men jag har såklart gått och blivit superförkyld :arghh:

Han behöver verkligen släppas nu så vardagen blir lite mer dräglig :nailbiting:

Jag var också lite det i början! Blev jättekonstigt. Men allt eftersom (har pratat med mååånga uppfödare nu) har det blivit bättre och bättre!

Försök skriva upp vilka punkter du vill ha svar på så du har färdiga frågor. Sedan kan det vara bra att veta ungefär vad man ska svara på de standardfrågor man får av uppfödaren. Frågorna kan ju skilja sig lite beroende på vad för ras du vill ha. Annars - öva genom att ringa någon bekant, eller en bukefalist. Det gjorde jag! :o:D

Det är så fascinerande att se!
Måste fråga, kanske jättesvårt att förklara i text, men hur visar du för hunden vilket får som han ska utskilja? :)
Jag tittar eller pekar på det/de jag vill ha! :) Alternativt pekar jag med armen/staven där jag vill att han skapar luckan och har överkroppen riktad mot den grupp jag vill att han ska ta kontroll över, syns lite här (fotat på tävling).

19961468_10154921053123666_4799555791490157480_n.jpg

Jag tittar eller pekar på det/de jag vill ha! :) Alternativt pekar jag med armen/staven där jag vill att han skapar luckan och har överkroppen riktad mot den grupp jag vill att han ska ta kontroll över, syns lite här (fotat på tävling).

19961468_10154921053123666_4799555791490157480_n.jpg
Aha :idea: Då förstår jag! Tacl för pedagogisk förklaring :)

Jag tycker också det är svårt att ringa. Det svåra är att uppfödare är också människor ;) och föredrar olika sätt att bli kontaktade på.

Du kanske kan fundera på att ringa och presentera dig och ditt ärende, och sedan fråga om det är okej om du skickar ett mejl med info och frågor.

Edit: att de inte svarar på mejl kan bero på hundra saker, och inte alls att de dissar den som skrivit som framtida valpköpare.

Vi har ÄNTLIGEN kört ett rejält bollpass. Det var ett tag sedan, och det är svårt för både mig och hundarna att sluta i lagom tid - vi har liiite för kul :D

Bollarna är så perfekta att använda för att hitta små svagheter. Billy är till exempel lite klenare i högersidan just nu, han gör dåliga knuffar mot mig när jag puffar på hans vänstersida. Skulle tippa på att det är något med höftböjaren i och med att jag har sett att han sparar några steg med höger bak under promenaderna.

Ivans knän har överraskande bra stöd, kanske det bästa någonsin just nu. Att gå lös i skogen är hans bästa knägrej, men bollarna och coreträningen har gjort jättemycket för honom.

(Jag har upptäckt en ny bollmodell som inte finns på marknaden här, ska ta hem ett par samples och testa...)

I dag har jag verkligen varit en lat hundägare. Jordfelsbrytaren löste ut i går kväll så hela förmiddagen gick åt att fundera ut var i hela jä**a huset en mus varit framme samt jaga elektiker. Tack vare det fick jag jobba eftermiddag istället. Så det har bara blivit snabbrundor i dag. Men de har då inte klagat.

I morgon är det BH-prov på klubben. Har erbjudit mig att "gruppa". Det ska bli riktigt kul. Har hört väldigt gott om den kvinnliga provledaren så det ska bli spännande :)

Jag är sån som skickar mail och inte ringer. Vet att det kan reta gallfeber på vissa, men har också väldigt svårt för att ringa.
Har däremot lärt mig att skriva i mailet att jag gärna ringer om det går bra och att de gärna får ringa mig.
Vissa vill bli uppringda och andra vill fortsätta maila.

Om någon inte svarar på mailet så hade jag gett det lite tid (ja om det inte brådskade). Sedan hade jag mailat igen. Eller ringt. Troligen mailat.
Har också varit med om uppföddare som mailar tillbaka ett antal månader senare och undrar om man fortfarande är intresserad av valp. :)

Ska jag ringa så skriver jag ner första tre meningar där jag presenterar mig och vad jag vill, sedan stöd punkter.

Förstår det så väl. Själv är jag riktigt trött på att jobba sent.... Nu är jag dock äntligen klar för dagen, bara 5 h till nästa arbetsdag :p
Jag har dock ALDRIG problem att sova så jag blir sjukt påverkad när jag väl inte kan det :rofl: Tvärtom, just nu är jag inne i en nästan smått narkoleptisk period, mitt på dagen vill kroppen bara somna :confused:

Förhoppningsvis går det över när alla byråkratiska grejer är iordning igen :p

Idag har Gissa spöat upp staffen som bor en bit bort och är ett :devil: kräk ,efter det anföll han mopsen :mad: ,10 mån stor,olydig,bufflig och med sunkiga ägare. :down:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 570
Senast: Enya
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 142
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar