Förlovning.

Men, kan vi inte gå tillbaka till att att folk beskriver hur deras förlovning gick till? Sen kan ju ni som vill diskutera i en annan tråd angående överlämningar, fråga om lov mm. Denna tråd började så himla fint, kan vi inte fortsätta med att folk berättar om deras förlovning? :)
Ja, det är väl bara att folk skriver om sina förlovningar helt enkelt så kommer jag tråden handla om det igen?

Och ja, tråden började fint men det är lätt hänt att trådar blir side trackade. Det är liksom sånt som händer.

Men, kan vi inte gå tillbaka till att att folk beskriver hur deras förlovning gick till? Sen kan ju ni som vill diskutera i en annan tråd angående överlämningar, fråga om lov mm. Denna tråd började så himla fint, kan vi inte fortsätta med att folk berättar om deras förlovning? :)

Men alltså ... är det en ny trend det där, att så fort det kommer synpunkter i en tråds ämne som inte är positiva så ska det skapas separata trådar för dem?

Normalt brukar ju ett ämne - en tråd, vara det som gäller. Jag hoppas sannerligen att det får fortsätta vara så.

Stärka idéer och känslor? Hur menar du då?

Tackar som frågar! För att då något sånär komma tillbaka till själva ämnet och samtidigt försöka svara så;

Vid tidpunkten för mitt frieri var det mycket som kändes rätt. Samtidigt som det fanns en önskan att berätta för hela världen ville jag ju hålla det hemligt. Nånstans här i tror jag min tanke bottnar sig, att mitt i all den euforin som jag kände över att "nu gör vi det här" behövdes det samtidigt lite sans och balans.
Svärmor visste jag skulle vara med på tävlingsdagen så verkade det lite tråkigt att informera henne, jag skulle däremot ljuga om jag sa att det inte fanns ett visst sug efter att faktiskt ringa svärfar, eller min blivande frus systrar precis innan för att berätta vad jag skulle göra.
En blandning av för mig överraskningsmomentet, det oväntade och behovet att stärka mig, att "jag klarar det här" samt bekräftelse eller trygghet i att få höra ett "Ja" i förväg. Lite flum kanske men ni som har varit i liknande situation förstår kanske och ni andra får fråga igen så ska jag förklara så gott det går.

Nu blev det aldrig så att jag berättade för någon i förväg utan njöt av den underbara känslan.
För den intresserade så hade min sambo något år tidigare frågat, jag tyckt att vi skulle avvakta och hon svarat något i stil med "Ja, men då är det din tur att fråga nästa gång".
Njut!

behovet att stärka mig, att "jag klarar det här" samt bekräftelse eller trygghet i att få höra ett "Ja" i förväg.
Men ingen annan kan ju säga ja i förväg? Och om det var stöd i din egen nervositet du behövde; varför inte dela det med en god vän eller någon i din egen familj?

Haha, ja vad tokigt det blev. Meningen var tänkt att vara "Ja, men va' kul" eller liknande, inte bara "ja".
Så var inte rädda ni som satte kaffet i halsen, fick hjärtat i halsgropen eller vart svimfärdiga, ingen tog er tillbaka till 1800-talet och ingen var bortlovad.

Gällande min egen nervositet och sinnes-stämning så tror jag de närmast kring mig var leda trötta på mitt planerande och idéer kring frieriet rätt så snabbt, men tack ändå för tipset! =)
Tanken var ju att överraska min egna familj (tänker då främst mina föräldrar). Nog för att de hade/har lite dåligt minne men överraskningsmomentet lär ändå ha uteblivit eller decimerat om jag berättat för dem tidigare.

Senast ändrad:
Så var inte rädda ni som satte kaffet i halsen, fick hjärtat i halsgropen eller vart svimfärdiga, ingen tog er tillbaka till 1800-talet och ingen var bortlovad.
Du får ursäkta men det du skriver ovan tycker jag bara är tramsigt raljant. Vi måste kunna diskutera jämställdhet utan att någon ska göra sig lustig över att vi inte ska svimma av.

Får jag fråga varför du var så nervös? Varför var det viktigt att överraska dina föräldrar?

Ja, det är väl bara att folk skriver om sina förlovningar helt enkelt så kommer jag tråden handla om det igen?

Och ja, tråden började fint men det är lätt hänt att trådar blir side trackade. Det är liksom sånt som händer.

Nja så enkelt är det ju inte riktigt. Jag gjorde ett försök men 10 sidor senare så handlar det fortfarande om något helt annat. Och då säger alla alltid att hallå det är ett diskussionsforum du kan inte bestämma vad folk ska diskutera. Nä visst kanske det är så men nog är det lite tråkigt ändå att tråd på tråd handlar om något annat? Jag tyckte att det var roligt att läsa om folks förlovningar. De senaste 10 sidorna tycker jag är helt ointressanta, så för mig är ju då tråden förstörd. Jag får väl läsa något annat. Men tråkigt är det tycker jag.

Jag håller med! Den här tråden blev ju urtråkig nu. :(

Du får ursäkta men det du skriver ovan tycker jag bara är tramsigt raljant. Vi måste kunna diskutera jämställdhet utan att någon ska göra sig lustig över att vi inte ska svimma av.

Får jag fråga varför du var så nervös? Varför var det viktigt att överraska dina föräldrar?

Men varför är det viktigt att veta? Vad är det som är fel i att överraska sina föräldrar?

Det är ingen som diskuterar din situation. Det som diskuterats är företeelsen "fråga om lov" och hur olika användare uppfattar det och tycker om det. Och framförallt hur de skulle reagera OM det hände i deras eget liv. Det är ett diskussionsforum där människor gärna vill diskutera olika företeelser som kommer upp i olika trådar. Om ditt intresse för diskussionen är noll, finns inget krav på att vare sig läsa, svara eller följa.

Fast jag tycker visst att @Nikkis situation blivit diskuterad och hon har förklarat och fått massor av följdfrågor och folk kan tydligen inte nöja sig med att man kan ha olika åsikter men så länge Nikkis och hennes sambo är glada och nöjda så spelar det väl ingen som helst roll att andra tycker att det är fel? Varför får inte en person tycka att det är rätt bara för att ni tycker att det är fel?

Men varför är det viktigt att veta? Vad är det som är fel i att överraska sina föräldrar?
Har jag sagt att det är nåt fel i det? Jag är nyfiken, jag undrar, så jag frågar. Om det inte är okej är det ju fritt fram för @ThomasM att säga att han inte vill svara.

Nja så enkelt är det ju inte riktigt. Jag gjorde ett försök men 10 sidor senare så handlar det fortfarande om något helt annat. Och då säger alla alltid att hallå det är ett diskussionsforum du kan inte bestämma vad folk ska diskutera. Nä visst kanske det är så men nog är det lite tråkigt ändå att tråd på tråd handlar om något annat? Jag tyckte att det var roligt att läsa om folks förlovningar. De senaste 10 sidorna tycker jag är helt ointressanta, så för mig är ju då tråden förstörd. Jag får väl läsa något annat. Men tråkigt är det tycker jag.
Det kanske inte finns tillräckligt med intresse för att diskutera förlovningar? Vad vet jag.

Men steg ett är nog att sluta svara på mina inlägg då i första hand, och Sjobergas, och istället kommentera det som du VILL att tråden ska handla om. Så länge du drar upp mina inlägg så håller du OT-diskussionen igång, så enkelt är det. Jag kommer inte låta bli att svara på ett inlägg taggat med mitt nick bara för att vara schysst mot någon annan. Jag vill bemöta den kritik som riktas mot mig.

Det kanske inte finns tillräckligt med intresse för att diskutera förlovningar? Vad vet jag.

Men steg ett är nog att sluta svara på mina inlägg då i första hand, och Sjobergas, och istället kommentera det som du VILL att tråden ska handla om. Så länge du drar upp mina inlägg så håller du OT-diskussionen igång, så enkelt är det. Jag kommer inte låta bli att svara på ett inlägg taggat med mitt nick bara för att vara schysst mot någon annan. Jag vill bemöta den kritik som riktas mot mig.

Jomen visst kan det vara så! Och jag menade inte mitt inlägg som någon kritik utan bara att det gick ju inte att få tråden tillbaka till att handla om förlovningar eftersom jag tyckte att några gjort ett försök :)

@niphredil Jag måste fråga, menar inget dumt men just för att jag läst tråden men jag förstår inte riktigt. Om någon vill hålla fast vid en tradition (eller icke-tradition som jag läste att det ju var) och inte far illa av det, varför är det då så fel i mångas ögon?
Jag menar att bara för att jag inte vill bli "överlämnad" av min pappa, så har jag som ingen direkt åsikt om att någon annan vill det. Men väldigt många här i tråden verkar ju tycka att det är förlegat och hemskt - och det på grund av vad det betydde förut? Vad betydde det ens förut? Jag har ingen aning! Men om det för personen som vill göra det känns bra, varför blir folk så "upprörda" om du förstår hur jag menar? Det blev ju ändå typ 9 sidors diskussion om det hela..
Vet att du brukar vara duktig på att uttrycka dig så därför taggar jag dig!

@niphredil Jag måste fråga, menar inget dumt men just för att jag läst tråden men jag förstår inte riktigt. Om någon vill hålla fast vid en tradition (eller icke-tradition som jag läste att det ju var) och inte far illa av det, varför är det då så fel i mångas ögon?
Jag menar att bara för att jag inte vill bli "överlämnad" av min pappa, så har jag som ingen direkt åsikt om att någon annan vill det. Men väldigt många här i tråden verkar ju tycka att det är förlegat och hemskt - och det på grund av vad det betydde förut? Vad betydde det ens förut? Jag har ingen aning! Men om det för personen som vill göra det känns bra, varför blir folk så "upprörda" om du förstår hur jag menar? Det blev ju ändå typ 9 sidors diskussion om det hela..
Vet att du brukar vara duktig på att uttrycka dig så därför taggar jag dig!
Törs jag svara på detta utan att få skit för att gå OT? ;) :D

Jag tror att de flesta reagerar för att det symboliserar något fruktansvärt och, i vårt land, förlegat. Jag reagerar likadant som om nån skulle säga att de vill ha en negerslav som ska bära ringen för för mig känns det ungefär lika modernt och uppfriskande typ.

Angående att be farsan om lov handlar det ju om att man gör så där kvinnan inte har någon rätt till sin egen kropp, där besluten går genom fadern. Även om hon gillar snubben så måste det godkännas av pappan eller ett syskon, som sitter med någon form av veto gällande hennes liv.

Angående överlämning handlar det ju om att kvinnan lämnas från en förmyndare; fadern, till sina nya; maken. Ungefär lika fräsch och vackert.

För min del får folk göra hur de vill men jag kommer aldrig sitta och låtsas som att jag tycker att detta är vackra och fina traditioner som vi ska släpa med oss in i framtiden.

Törs jag svara på detta utan att få skit för att gå OT? ;) :D

Jag tror att de flesta reagerar för att det symboliserar något fruktansvärt och, i vårt land, förlegat. Jag reagerar likadant som om nån skulle säga att de vill ha en negerslav som ska bära ringen för för mig känns det ungefär lika modernt och uppfriskande typ.

Angående att be farsan om lov handlar det ju om att man gör så där kvinnan inte har någon rätt till sin egen kropp, där besluten går genom fadern. Även om hon gillar snubben så måste det godkännas av pappan eller ett syskon, som sitter med någon form av veto gällande hennes liv.

Angående överlämning handlar det ju om att kvinnan lämnas från en förmyndare; fadern, till sina nya; maken. Ungefär lika fräsch och vackert.

För min del får folk göra hur de vill men jag kommer aldrig sitta och låtsas som att jag tycker att detta är vackra och fina traditioner som vi ska släpa med oss in i framtiden.

Haha ja tack, jag vill gärna förstå vad allt handlar om!
Har väl legat under en sten det senaste århundradet eller nått för jag hade helt ärligt ingen aning :/
Tack för förklaringen! Förstår mycket mer varför du/ni reagerat! :bow:

Moderator kanske kan ta och bryta ut alla diskussioner ur tråden så den handlar om förlovning igen?
Tycker att buke har blivit sämre på detta med att hålla sig till ämnet, man kan dra till med argumentet "det är ett diskussionsforum" men jag tycker det argumentet om något börjar kännes förlegat. Innan tycker jag det oftare var spin-off trådar.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
581
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 057
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 756
Senast: Mineur
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 287
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka