Förlovning.

Min partners mamma är präst och hon träffar titt som tätt på brudpar som vill ha en överlämningsceremoni. Hon informerar alltid vad symboliken står för och säger att om de trots de vill att brudens pappa ska föra henne till altaret så kan inte hon viga dem (utan att de får vända sig till en annan präst). Men än så länge har ingen hållit kvar vid den ursprungliga tanke, utan så fort de blir varse om vad det står för så ändrar de inställning.

Dubbelgilla!

Men vi kan ju inte begära att de ska dela upp trådar varje gång ett inlägg leder till reaktioner som skapar ett nytt spår i ämnet?

Nu börjar det kännas jäkligt ömtåat på Senior.
Men kanske när vi är sidor utanför aktuella ämnet? Det kanske börjar bli ömtåat på senior, jag läser knappt här inne längre eftersom allt som sägs oftast har sagts innan numera.

Men kanske när vi är sidor utanför aktuella ämnet?
Men egentligen; lika gärna som att prata om ifall man ska ha en eller två ringar och varför, om man ska gifta sig i kyrkan eller rådhuset och varför, så kan man ju prata om ifall man ska ha överlämning eller inte och varför, om man ska prata med pappan eller inte och varför. Det handlar ju fortfarande om förlovningar/frieri/giftermål etc.

Ibland kanske det är bra att istället för att sträva efter att "göra det rätt" enligt nån slags mall som man upplever att det finns; fundera på varför mallen ser ut som den gör, vad den innebär och vad man i så fall tycker om det - för att kunna göra det rätt enligt sin egen uppfattning. Det innebär förstås att man behöver fundera lite. Och att det inte känns lika enkelt och tryggt som när man kan följa receptet rakt av. Men man växer som människa av att ifrågasätta sin omvärld och ta aktiv del i skapandet av den.

Men kanske när vi är sidor utanför aktuella ämnet? Det kanske börjar bli ömtåat på senior, jag läser knappt här inne längre eftersom allt som sägs oftast har sagts innan numera.

Men det handlar ju fortfarande om giftemål och förlovning, inte om strumpbyxor.

Nu är vi förlovade. Känns så himla bra. :)
Vi var uppe i min familjs ena sommarhus där jag har varit min barndoms alla somrar och vi bestämde gemensamt att det var dags. Platsen kunde inte ha varit bättre. Sen åkte vi och handlade en ring till mig (jag är väldigt petig med sådant så han vågade inte köpa utan jag fick bestämma). :D

Hade det gått att lösa med ett formulär på nätet, hade vi valt det. .
Jag hoppas vid alla makter att det aldrig ska inträffa!!

För äktenskap ska ingås frivilligt mellan två fria individer. Inga former av blankett-, intyg- eller fullmaktsäktenskap!

Som feminist borde du vara klokare än att ens nämna det.

För äktenskap ska ingås frivilligt mellan två fria individer. Inga former av blankett-, intyg- eller fullmaktsäktenskap!

Varför skulle det vara mindre frivilligt med en blankett? Det är ju självklart ingen annan som ska fylla i den åt någondera parten.

Akta dig så att jag inte gifter bort dig, förresten ;)

Jag skriver ju "hade det gått". Jag vet att det inte går. Jag vet också varför det inte går.

Det hindrar inte att det hade varit en precis lagom festlighetsnivå för mig. Om det hade gått. Jag vill inte ha symboliken, jag vill ha en fungerande ordning för det som jag ser som min familj, i händelse av mitt förtida frånfälle.

Det jag politiskt vill, eller åtminstone det jag politiskt skulle vilja se en idéutveckling kring, är att skrota äktenskapet helt, juridiskt. (Inför Gud, kan människor givetvis gifta sig ändå.) En helt ändrad lagstiftning på området, som sagt.

@tanten

Varför skulle det vara mindre frivilligt med en blankett? Det är ju självklart ingen annan som ska fylla i den åt någondera parten.

Egentligen är det ju överraskande många och viktiga frågor, där vi helt nöjer oss med en ifylld blankett och något så gammalmodigt som en namnteckning. Namnteckning - trots att många från min ålder och neråt, överhuvudtaget inte har en handstil.

Samtidigt som det är helt uteslutet för just äktenskapet.

Egentligen är det ju överraskande många och viktiga frågor, där vi helt nöjer oss med en ifylld blankett och något så gammalmodigt som en namnteckning. Namnteckning - trots att många från min ålder och neråt, överhuvudtaget inte har en handstil.

Samtidigt som det är helt uteslutet för just äktenskapet.
Dessutom fyller man väl i papper ändå när man gifter sig? Det låter ju lite tveksamt rent juridiskt om det bara är Gud som ska hålla reda på alla gifta par. Visserligen är hen allsmäktig, men ...

Fast med bank-id borde det inte göra nån skillnad tänker jag. Nått papper fyller man väl ändå i när man gifter sig, blir ju sak samma.

Dessutom fyller man väl i papper ändå när man gifter sig? Det låter ju lite tveksamt rent juridiskt om det bara är Gud som ska hålla reda på alla gifta par. Visserligen är hen allsmäktig, men ...
Ja, man fyller i papper.

Gud är förvisso allsmäktig, men uttrycker sig ju av tolkningsoenigheterna bland de troende att döma lite oklart ibland, så hederliga jordiska register har ändå en funktion att fylla.

Kyrkliga bröllop i Sverige är ju också både inför Gud och legala samtidigt. Den del av det som handlar om Guds välsignelse, kan vi väl med varm hand överlåta just åt Gud. Det är det legala som har med pappersexercis att göra.

Medan tex de muslimska församlingarna inte har vigselrätt i legal mening, endast inför Allah. Det är därför så många par från Mellanöstern också gifter sig på rådhuset.

Fast med bank-id borde det inte göra nån skillnad tänker jag. Nått papper fyller man väl ändå i när man gifter sig, blir ju sak samma.

Fast det kan inte vara omöjligt att tilltvinga sig min bank-id och sedan tvångsgifta sig med mig? (Jag är väldigt attraktiv på äktenskapsmarknaden och värjer mig dagligen mot sådana försök. :p)

Om tex familjen väldigt gärna vill att två unga personer (fyllda 18) gifter sig, kan man då verkligen lita på att det är de unga själva som fyller i papperen och har kontroll över bank-id:t osv?

Nu kan man förvisso även tvingas till altaret, men det blir ändå en extra instans som skyddar parterna från yttre tvång.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
581
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 057
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 287
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10