Förlovning.

Fast det kan inte vara omöjligt att tilltvinga sig min bank-id och sedan tvångsgifta sig med mig? (Jag är väldigt attraktiv på äktenskapsmarknaden och värjer mig dagligen mot sådana försök. :p)

Om tex familjen väldigt gärna vill att två unga personer (fyllda 18) gifter sig, kan man då verkligen lita på att det är de unga själva som fyller i papperen och har kontroll över bank-id:t osv?

Nu kan man förvisso även tvingas till altaret, men det blir ändå en extra instans som skyddar parterna från yttre tvång.
Det låter som om du kanske missförstått vad det är de fiskar efter med phishing ...

Fast det kan inte vara omöjligt att tilltvinga sig min bank-id och sedan tvångsgifta sig med mig? (Jag är väldigt attraktiv på äktenskapsmarknaden och värjer mig dagligen mot sådana försök. :p)

Om tex familjen väldigt gärna vill att två unga personer (fyllda 18) gifter sig, kan man då verkligen lita på att det är de unga själva som fyller i papperen och har kontroll över bank-id:t osv?

Nu kan man förvisso även tvingas till altaret, men det blir ändå en extra instans som skyddar parterna från yttre tvång.
Fast är man tillräckligt hotad/skrämd så lär man nog snällt säga ja vid altaret och skriva under de papper som krävs. Typ. Och tyvärr :(

Fast är man tillräckligt hotad/skrämd så lär man nog snällt säga ja vid altaret och skriva under de papper som krävs. Typ. Och tyvärr :(
Ja. Sådant sker ju. I alla tider och överallt, om än inte oftast.

Även det är kanske ett argument för att undersöka möjligheterna att helt riva upp äktenskapsbalken och ersätta den med annan lagstiftning?

Fast med bank-id borde det inte göra nån skillnad tänker jag. Nått papper fyller man väl ändå i när man gifter sig, blir ju sak samma.
Nej!!

Det är INTE det samma som att klart och tydligt svara JA till en oberoende officiant som gör vigseln i kraft av ett ämbete.

Precis.
Det är inte altaret som är grejen.
det är att en myndig person inför en oberoende vigselförättare, i lika oberoende vittnens närvaro, svarar ja på en fråga.

Dessutom fyller man väl i papper ändå när man gifter sig? Det låter ju lite tveksamt rent juridiskt om det bara är Gud som ska hålla reda på alla gifta par. Visserligen är hen allsmäktig, men ...
Dessutom fyller förättaren i en hel hög papper. Och nej det är inte guden/gudarna som håller reda på nå't. Det är den allsmäktiga länsstyrelsen ;)
(Bästa vännen är förättare, därav min insikt och intresse för vigslar).

@Narcissa Sambon frågade med en kanin och en "tillfällig" ring.

Vi kommer gifta oss näst-nästa sommar (ehh 2016), denna sommaren som kommer är vi bjudna på bröllop lång-bort-som-fan och pengar som annars kunde gått till vårt bröllop (kanske runt 40.000:-) kommer istället bli resan till det vi blev bjudna på. :meh:

Idag ska jag gå till någon guldsmed och försöka få förlovningsringen gjord åt mig, kommer ärva en vigselring och vill att de ska passa ihop. Är lite nervös... :o

Vi bestämde tillsammans 2011 att vi skulle förlova oss på midsommarafton (vår favorithögtid). Sagt och gjort köpte vi ringar, vanliga, släta, likadana guldringar och åkte iväg till en utsiktsplats en bit hemifrån där vi åt frukost och bytte ringar. Jättemysigt :) Året efter fick vi vår dotter så några bröllopsplaner fanns ej i tankarna förrän senare. Så midsommarafton 2013 gifte vi oss hemma i vår trädgård i hemlighet. Hade hem präst och två vittnen. Litet och lagomt för oss och nu har vi alltså snart varit gifta i 1,5 år :) Min vigselring är en slät guldring med tre nedsänkta diamanter i. Enkel, snygg och praktiskt! Älskar den! :love: Min man har ingen vigselring, han var nöjd med en ring bara.

Sitter här och funderar på att fria till sambon. Nu när han medgett att han nog skulle kunna tänka sig att ta mitt efternamn (Yes, det har varit mitt största huvudbry! :angel:) så känns det bäst att passa på! Så när jag såg att ni buttat upp den här tråden blev jag typ såhär: :bump: (förutom att jag blev lite såhär::banana:när jag bestämde mig för några timmar sen för att jag nog ska köpa ringar och fria och sådär).

Så, allvetande Buke:
  • Kan jag köpa ett par snygga, men inte så häftiga ringar (typ silverringar eller några släta enkla i vitguld) som förlovningsringar? Jag tänker oss att vi gifter oss till sommaren och då (tillsammans!) väljer ut två nya ringar att ersätta dem med, blir det helt fel?
  • Kan jag ta med en ring som passar honom till affären och be dem mäta hur stor den är? Om den inte passar, kan man byta då? Kan man ändra storlek på fingrarna på några år? :o Hur funkar det om man vill beställa på nätet?
  • Kan man gifta sig en dag, i kyrkan hundra meter härifrån, och typ bjuda på tårta i trädgården och på kvällen gå ut och äta bara vi två, eventuellt med närmaste familj och sen ha en bröllopsfest vid senare tillfälle? Vill inte ha något för avancerat!

@Narcissadenna sommaren som kommer är vi bjudna på bröllop lång-bort-som-fan och pengar som annars kunde gått till vårt bröllop (kanske runt 40.000:-) kommer istället bli resan till det vi blev bjudna på. :meh:

Vart ska ni då egentligen? :eek: Kan man inte flyga till Australien och allt möjligt för några tusen nu för tiden?

@nejlica Vi ska till Texas men typ samma sak ;) När jag kollade flygbiljetter skulle de gå på strax under 20.000:- för oss två tur och retur. Sen ska man typ bo och äta också..

Sitter här och funderar på att fria till sambon. Nu när han medgett att han nog skulle kunna tänka sig att ta mitt efternamn (Yes, det har varit mitt största huvudbry! :angel:) så känns det bäst att passa på! Så när jag såg att ni buttat upp den här tråden blev jag typ såhär: :bump: (förutom att jag blev lite såhär::banana:när jag bestämde mig för några timmar sen för att jag nog ska köpa ringar och fria och sådär).

Så, allvetande Buke:
  • Kan jag köpa ett par snygga, men inte så häftiga ringar (typ silverringar eller några släta enkla i vitguld) som förlovningsringar? Jag tänker oss att vi gifter oss till sommaren och då (tillsammans!) väljer ut två nya ringar att ersätta dem med, blir det helt fel?
  • Kan jag ta med en ring som passar honom till affären och be dem mäta hur stor den är? Om den inte passar, kan man byta då? Kan man ändra storlek på fingrarna på några år? :o Hur funkar det om man vill beställa på nätet?
  • Kan man gifta sig en dag, i kyrkan hundra meter härifrån, och typ bjuda på tårta i trädgården och på kvällen gå ut och äta bara vi två, eventuellt med närmaste familj och sen ha en bröllopsfest vid senare tillfälle? Vill inte ha något för avancerat!

Efternamns-problemet har vi inte löst... Vill ha kvar mitt efternamn men det är ovanligt (typ 20 stycken i Sverige) och dåligt om jag kommer få ett sådant jobb jag är sugen på. Brorsan och hans fru var inte överrens men han bokade flygbiljetterna till bröllopsresan i hans efternamn så hon fick så snällt byta ;)

Förlovningsringar (traditionellt alltså!) använder man ju också så jag skulle välja att antingen ha en billig bijouterier-ring eller en "riktig" direkt. Min sambo friade med en jättebillig och sen fick jag välja själv.
Vill du inte ha förlovningsringen sen utan bara en vigselring låter det som en bra idé :)

Klart att ni kan!
Erat bröllop = eran fest och ni bestämmer. Låter mysigt tycker jag.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
581
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 057
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 751
Senast: Mineur
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 287
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10