Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det en självklarhet?Tillägg; Det dagen vi gifter oss, så är det en självklarhet att pappa får lämna över mig - mamma med om hon vill!
Såg nu att du gjorde ett tillägg när jag redan hann svara på det.Kan man verkligen kräva gratulationer för en förlovning? Du får ursäkta men jag grattar inte alla på Buke som förlovar sig, i min värld är det inget jättestort eller superviktigt. Men jag vet att andra tycker det och de grattar nog om de vill .
Du får ursäkta men "välsignelse och romantisk gest" säger mig inte så mycket mer än att be om lov. Att be om någons välsignelse är väl ungefär precis exakt samma sak att be om lov?@niphredil Fast jag skrev ju i ett inlägg senare att det var väl lite fel ordval och förklarade lite kortfattat. Varför ska jag skriva en hel novell som nu bara för att ni ska förstå trots en rättelse redan?
Att du var sarkastisk framgick med all önskvärd tydlighet. För mig är inte "Be om lov" en liten detalj, för mig är det en väldigt stor grej. Jag skulle aldrig vara i en relation med någon som anser det vara viktigt att be om min farsas välsignelse eller lov om något gällande mig och jag har inte ens hört talas om någon nuförtiden som uppskattar sånt. Därför reagerade jag på den "lilla detaljen".Självklart grattar man dom man vill, jag var ju en aningen sarkastisk just för att all fokus lades på den lilla detaljen.
Det är en självklarhet uppenbarligen för att jag själv vill vet, vad annars? Hela min familj kan gott gå och hålla mig i handen den dagen jag ska gifta mig. Problem med det?Varför är det en självklarhet?
Att du har varit din pappas hela värld gör ju inte att han äger dig och att du är en egendom som han ska lämna över till en annan man. Ser du verkligen inga bekymmer med det?
Du får ursäkta men "välsignelse och romantisk gest" säger mig inte så mycket mer än att be om lov. Att be om någons välsignelse är väl ungefär precis exakt samma sak att be om lov?
Du är ursäktad.Du får ursäkta men "välsignelse och romantisk gest" säger mig inte så mycket mer än att be om lov. Att be om någons välsignelse är väl ungefär precis exakt samma sak att be om lov?
Vi har inte riktigt för oss sånt i min familj så den rättelsen förklarade det inte det minsta mer för mig. Det känns som att vi diskuterar något som jag bara sett i amerikanska rom-coms samt läst om i böcker så det är inte helt lätt att hänga med på hur det funkar.
Jag har inte påstått att du sagt att han äger dig. Jag skrev att det inte gör att han äger dig. Och lämnar över något gör man med fast egendom eller med t ex ansvar.Det är en självklarhet uppenbarligen för att jag själv vill vet, vad annars? Hela min familj kan gott gå och hålla mig i handen den dagen jag ska gifta mig. Problem med det?
Men oj, oj, OJ då! Exakt vart har jag skrivit att min pappa äger mig? Ta och kamma till dig nu än att påstå saker som aldrig sagts bara för att du drar förhastade slutsatser.
Jag är verkligen inte intresserad av en "allmän och generell diskussion där man gifter bort tjejer/traditionella bröllop".
Så nej, jag ser inga som helst bekymmer med det, inga alls faktiskt i just mitt fall.
Att jag är hela min pappas värld gör ju att jag har en väldigt bra relation med honom, båda mina föräldrar för den delen. Dom båda är otroliga måna om mig och jag tycker det var fint att min kille pratade med honom om det.
Nöj er med det svaret, skiter sen fullkomligt i vad ni anser om det och vad som annars händer runt om i världen - för det berör inte mig och min förlovning.
Vilket jag också redan har svarat på i ett tidigare inlägg.Frågan är väl vad som händer om ens pappa inte ger en den där välsignelsen ..
Okey my bad, läste för snabbt.Jag har inte påstått att du sagt att han äger dig. Jag skrev att det inte gör att han äger dig. Och lämnar över något gör man med fast egendom eller med t ex ansvar.
Att du reagerar genom att bli arg ser i mina ögon ut som att du inte tänkt igenom symboliken i det du berättar, du tycker bara att det är fint. Och visst, det inte mitt problem. Men det skulle vara intressant att veta vilken symbolik du själv ser i det.
Jag försökte bara förklara varför kanske ingen snappade upp din rättelse - kanske för att de liksom jag inte riktigt ser skillnaden.Du är ursäktad.
Men okey, tough shit then - du/ni fick en tredje detaljerad förklaring av det hela, passar det inte så fine. Tänker inte sitta och förklara och diskutera i oändlighet. Nu är det som det är, jag har inga issues med det, inte alls och det är det enda som räknas för mig.
Nu är jag inte riktigt med vad du menar men antar och gissar att du syftar på detta?Bara för att du anser en sak betyder inte att det är det enda rätta. Vilken himla tur att vi alla kan leva våra egna liv såsom vi själva vill.
Det är ju en FÖRKLARING till varför man reagerat på det du anser vara en "liten detalj". Det är inte för att övertyga dig om någonting utan bara för att förklara.För mig är inte "Be om lov" en liten detalj, för mig är det en väldigt stor grej. Jag skulle aldrig vara i en relation med någon som anser det vara viktigt att be om min farsas välsignelse eller lov om något gällande mig och jag har inte ens hört talas om någon nuförtiden som uppskattar sånt. Därför reagerade jag på den "lilla detaljen".
Det ska du vara.Om det sedan är gammalmodigt eller what ever, fine - då får det vara det då. Jag är fortfarande lika lycklig för det.
Jag försökte bara förklara varför kanske ingen snappade upp din rättelse - kanske för att de liksom jag inte riktigt ser skillnaden.
Du behöver absolut inte förklara eller diskutera något, jag bemöter bara det du skriver.
Nu är jag inte riktigt med vad du menar men antar och gissar att du syftar på detta?
Det är ju en FÖRKLARING till varför man reagerat på det du anser vara en "liten detalj". Det är inte för att övertyga dig om någonting utan bara för att förklara.
trots att jag FÖRTYDLIGAT varför jag skrev som jag gjorde. Ska jag förväntas sitta och förklara saker jag inte ens skrivit blir det lite väl tramsigt kan jag tycka.Fattades bara en kommentar i stil med -"Hade min kille gjort så, DÅÅ hade jag minsann dumpat honom på studs! Vilket kvinnoförtryckande svin han är!"
@Nikkis Som sagt, jag har bara försökt förklara 1) varför jag reagerade, samt 2) varför din rättelse inte gick fram. Ingenting annat. Jag kan inte riktigt känna att du bemöter det jag skriver dock. Du skriver till exempel detta, otroligt överdrivna;
trots att jag FÖRTYDLIGAT varför jag skrev som jag gjorde. Ska jag förväntas sitta och förklara saker jag inte ens skrivit blir det lite väl tramsigt kan jag tycka.
Ah, okej, då är jag med.Nu är det jag som är otydlig igen, jag syftade inte att en sådan kommentar skulle komma från dig - inte alls! Och jag är helt med på att du förtydligar din frågeställning. Men jag känner väl bara att måste allt verkligen ha en så detaljerad förklaring om "hur när varför" än att bara nöja sig med ett enkelt "Nej så var det inte riktigt", typ.
Jag pratade rent generellt om "bukefenomenet" när det sätts igång med något liknande och vilka kommentarer som oftast kommer då.
Dessutom är det såhär, åtminstone för min del, givet vad det representerar "att be pappan om lov" så vill jag reagera på det.
Jag förstår mycket väl vad du/ni menar med bortlämnade och vilken innebörd det har på andra ställen.
Men just i mitt specifika fall så finns det ingenting sånt bakomliggande, det är bara så jag själv ser mitt bröllop - omringad av min familj och jag är i centrum, bara jag jag jag för jag är så egocentrisk.
Jag är liksom inte intresserad av att diskutera sakfrågan på djupet om vad det i vanliga fall oftast betyder, just för att det inte är så i mitt fall och det är just mitt egna fall som intresserar mig. Så enkelt är det bara.