Förlovning.

uttrycker vilket konstigt frieri det var. Att de skulle tycka det var obegripligt, tuppa av, känna sig som kor, osv.
Att säga att frieriet var konstigt/fel på nåt vis vore väl inte så snällt. Men det var det väl ingen som gjorde? Att många reagerar på grejen med att en man ber pappan om lov innan han friar - det är ju en annan sak. Tycker man att det var en romantisk gest, så fine. Tycker man att det skulle kännas som kohandel från 1800-talet, så är det ju helt ok att uttrycka det också. Det är ju inte personlig kritik det handlar om, utan ett generellt resonemang om fenomenet.

@Tassetass @mandalaki
Jo såklart jag visste att invändningarna i stil med "detta är ett diskussionsforum" skulle komma. Det var inte att folk hade invändningar som jag reagerade på utan hur det gjordes.

Jag har inga invändningar mot att ifrågasätta icke-traditioner och traditioner som inte känns särskilt i tiden. Jag hade antagligen själv gjort det i en diskussionstråd om det ämnet.

Det är inte samma sak som att om någon lyckligt berättade om sin förlovning så skulle jag svara "om min sambo gjorde så skulle jag känna mig som en ko".

Men det kanske är jag som är överkänslig.

Avgiftsbröllop ja ... @Breaktown var det inte du som skrev det? Det är väldigt nedlåtande i mina öron, och mycket värre än om folk reagerar på att någon tyckte det var fint att hennes sambo bad pappan om lov att få gifta sig med henne.

(När jag googlar ordet får jag för övrigt en enda träff, tio år gammal ;))

@Tassetass @mandalaki
Jo såklart jag visste att invändningarna i stil med "detta är ett diskussionsforum" skulle komma. Det var inte att folk hade invändningar som jag reagerade på utan hur det gjordes.

Jag har inga invändningar mot att ifrågasätta icke-traditioner och traditioner som inte känns särskilt i tiden. Jag hade antagligen själv gjort det i en diskussionstråd om det ämnet.

Det är inte samma sak som att om någon lyckligt berättade om sin förlovning så skulle jag svara "om min sambo gjorde så skulle jag känna mig som en ko".

Men det kanske är jag som är överkänslig.

Jag håller helt klart med om att ko-kommentaren är över gränsen, där säger jag inte emot.

Jag skrev bara så eftersom jag fick svaret "meh herregud, orka läsa in nåt i det". Då svarade jag vad jag hade känt i det läget. Hade jag fått ett svar som mer öppnade upp för att diskutera fenomenet hade jag givetvis svarat i en mer resonerande stil snarare än med bara en mening.

Du får det att låta som att jag kommenterade ett helt frieri med att jag hade känt mig som en ko då. Det tycker jag är lite fult faktiskt.

Det var så jag tolkade det hela. Om det inte var det som var avsikten så är det såklart jättebra. Eller iaf bättre :)
Det är ju dock rätt lätt att se exakt specifikt vad jag kommenterar och syftar på i och med att jag i mitt första inlägg enkom citerar en mening. Sedan får jag svaret "orka läsa in nåt i det etc" varpå jag svarade som jag gjorde.

Precis som om jag skulle skriva ett inlägg om att alla får pröjsa för mig på mitt bröllop, någon citerar det och säger "eh, skulle jag få pröjsa för käket på ett bröllop så skulle jag inte gå" och jag sen säger "nähä, jag tycker inte det är hela världen faktiskt" och personen då svarar "ja, jag hade känt mig som nåt man skulle försöka krama ur pengar ur snarare än en gäst" så är det 1) helt uppenbar vad som syftas på samt 2) helt uppenbart att man uttrycker sin åsikt om att brudpar tar ut kuvertavgift. Också det en tradition man kan ha åsikter om.

Ibland kan en kommentar vara långt ifrån taket men ändå opassande i vissas ögon sett till den aktuella situationen.
Absolut, och så är det ju jämt här. Jag håller dock verkligen inte med om att det var så i det här fallet.

Jag argumenterar emot en sedvänja och tradition. Om någon tar personligen illa upp över det är det faktiskt dennes problem, hur otrevligt det än må låta.

Avgiftsbröllop ja ... @Breaktown var det inte du som skrev det? Det är väldigt nedlåtande i mina öron, och mycket värre än om folk reagerar på att någon tyckte det var fint att hennes sambo bad pappan om lov att få gifta sig med henne.

Om avgiftsbröllop tolkas mycket mer nedlåtande än kuvertavgiftsbröllop var det helt klart dumt att jag förkortade det.

Men visst jag skrivit om kuvertavgifter, säkert flera gånger och det finns en längre diskussion om det i bröllopstråden. Dock börjar den med en fråga från någon om folk tycker att man kan göra så. En liten annan ingång än här. Som sagt hade någon ställt frågan i en tråd "vad tycker ni om att mannen frågar brudens far om lov" så hade jag säkerligen hållit med både dig och @niphredil och andra.

En liten annan ingång än här.
Jag håller helt med om att det är en annan ingång än här. Jag tycker dock inte att mitt första inlägg på något vis är över någon form av gräns - varken på ett diskussionsforum eller i verkligheten - och mitt andra inlägg skrev jag som jag gjorde enkom pga, det i mitt tycke lite snipiga, svaret jag fick.

Om avgiftsbröllop tolkas mycket mer nedlåtande än kuvertavgiftsbröllop var det helt klart dumt att jag förkortade det.

Men visst jag skrivit om kuvertavgifter, säkert flera gånger och det finns en längre diskussion om det i bröllopstråden. Dock börjar den med en fråga från någon om folk tycker att man kan göra så. En liten annan ingång än här. Som sagt hade någon ställt frågan i en tråd "vad tycker ni om att mannen frågar brudens far om lov" så hade jag säkerligen hållit med både dig och @niphredil och andra.

Jadå, jag har sett diskussionen om kuvertavgifter komma upp många gånger, och att den ofta väcker starka känslor. Men jag har aldrig sett det kallas avgiftsbröllop, därför reagerade jag på hur nedlåtande jag tyckte det lät, bara i en bisats sådär. Hade du kallat det kuvertavgiftsbröllop hade det inte gjort någon skillnad.

Jag tvivlar på att någon som haft kuvertavgift på sitt bröllop själv skulle definiera sitt bröllop just utifrån avgiften. Det borde vara väldigt svårt att uppfatta det som annat än nedlåtande.

(Jag har f ö ingen åsikt om avgifter på bröllop)

@niphredil
Nej jag tycker inte heller att ditt första inlägg var över någon gräns. Det var ditt andra inlägg tillsammans med inlägg från andra om vilket konstigt sätt att fria det var som jag reagerade på. Hur jag än vrider på det kan jag inte få "om min sambo hade gjort så hade jag känt mig som en ko" till att låta som annat än "jag tycker din sambo behandlade dig som en ko".

Men om du inte menade något annat med det än som svar på en i ditt tycke lika snäsig kommentar så finns det ju ingen anledning att älta det vidare :)

@Breaktown Alltså. Först och främst: Fy så fint att kunna diskutera något vi tycker olika om men med så trevlig stämning. :up: på det! :).
Jag menade inget annat än det jag skrev; så hade det känts för mig. Jag menade inte att hon borde känna så. Men jag förstår absolut vad du menar. Och jag förstår vad du menar med efterföljande kommentarer etc men vad andra skriver kan jag ju såklart inte lastas för. Men ja, sammanslaget förstår jag om det ser värre och hårdare ut.

Men om du inte menade något annat med det än som svar på en i ditt tycke lika snäsig kommentar så finns det ju ingen anledning att älta det vidare :)
:up: :)

Jag tvivlar på att någon som haft kuvertavgift på sitt bröllop själv skulle definiera sitt bröllop just utifrån avgiften. Det borde vara väldigt svårt att uppfatta det som annat än nedlåtande.

Och jag hade absolut ingen annan avsikt med det än som ett annat ord för "bröllop med kuvertavgift" och det fanns inget syfte att få det att låta nedlåtande.

Självklart är det ingen som definierar hela sitt bröllop som avgiftsbröllop för att man tar ut kuvertavfgift, och borde inte göra det heller. Om jag skulle gå på ett bröllop med kuvertavgift skulle jag aldrig säga "nu ska jag gå på avgiftsbröllop", precis som jag aldrig säga "nu ska jag gå på kyrkbröllop" om vigseln råkade vara där.

Däremot i en diskussion som handlar om just den detaljen kan jag kalla det kuvertavgiftsbröllop eller kyrkbröllop utan att för den sakens skull anse att hela bröllopet definieras av det.

Svarar alla lite allmänt istället för att citera varenda inlägg och ge ett ungefärligt likadant svar.

Hade pappa spottat och fräst över det så hade han väl frågat mig ändå förmodar jag (fast kanske vid ett annat tillfälle...?) då det var hans avsikt från allra första början då han gick och köpte ringen flera månader tidigare, jag visste inte om det fören i efterhand och mitt svar hade med andra ord inte varit annorlunda än vad det blev.

Att ni känner er som kossor och hade tuppat av över det och gud vet vad samt gnäller över "dessa traditioner" som ni inte alls förstår er på, får ju helt stå för er. Men lägg inte över era egna känslor om era reaktioner om det hela på mig, då jag inte alls delar dom.

Jag vet vilken relation min sambo har med min pappa, att han gick och "tog en öl" för att visa honom ringen och prata med honom om det för att visa sina avsikter med vårt förhållande ser inte jag som någon handel med nötkreatur eller annan ful grej.
Tvärtom så tycker jag att det var väldigt fint och respektfullt av honom att göra det, just för att jag är min pappas enda barn och jag är hela hans värld, min pappa har också alltid tyckt otroligt mycket om min kille och min kille har väl själv sett en fadersfigur i pappa då han inte har en egen far att vända sig till.
Om det sedan är gammalmodigt eller what ever, fine - då får det vara det då. Jag är fortfarande lika lycklig för det.

Självklart är det här ett diskussionsforum, för all del liksom, men jag kunde verkligen inte låta bli att le åt många av era reaktioner - buke i ett nötskal alltså.
Självklart ska man haka upp sig på en enda liten detalj och se det som en otroligt ful, förnedrande och kvinnoförtryckande grej, istället för att faktiskt se helheten och det fina i det och framförallt noterat att jag inte alls hade några hard feelings över det, vilket då borde vara det enda som räknas så varför då ens ifrågasätta och kräkas när det framgår att det inte stör mig?!

Men tack så jätte mycket för gratulationerna, jag är otroligt glad och lycklig. Tack.:)

@Nikkis
Men jag förstår ärligt talat inte. Om någon skriver att deras föräldrar hittat dem en fästmän så nu ska de gifta sig - får ingen säga något då heller? Det är en tradition och sedvänja som ifrågasätts, varför är det så hysteriskt farligt?

Att du tycker att det var fint och bra är ju super men andra måste ju ändå få ifrågasätta traditionen? Skriver du att din sambo frågade din pappa om lov att fria till dig får du nog vänta dig reaktioner, just för att det inte är särskilt vanligt idag. Säger du däremot att din pappa och sambo kommer bra överens, träffades för en öl och din sambo berättade att han skulle fria så tas det ju givetvis emot på ett helt annat vis. För det är en helt annan grej.

Kan man verkligen kräva gratulationer för en förlovning? Du får ursäkta men jag grattar inte alla på Buke som förlovar sig, i min värld är det inget jättestort eller superviktigt. Men jag vet att andra tycker det och de grattar nog om de vill :).

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
581
Samhälle Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 057
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 756
Senast: Mineur
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 287
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII