Förberedelser 3årstestet 2009

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

Ja för min del är det okej. tycker det hade varit smidigt att visa i ridbyxor, men eftersom dom hade påpekat att ridbyxor inte var lämpligt så förmedlade jag bara det.:)

Jo, tömkörning går bra, inga problem att gå "på bana", trava bommar och annat. Vi går på kurs med henne i detta, så det sker med jämna mellanrum. Longering sker inte så ofta eftersom jag inte gillar att 3-åringar springer på volt för mycket. Men vi har bestämt att bara rida i skogen och inte alls på banan. Ridhuset gick lite bättre när "hjälpte till" med långpisk och drev fram henne. Nej, jag slog inte henne utan gick en bra bit ifrån och ropade kommando ungefär som longering. Så detta får det bli.

*kl*

kommer inte in på avhs sida just nu, kan någon i huvet avstånden mellan hindrena på löshoppningen??

Avståndet du får välja att löshoppa på är 6.80-7.50m. Normalt är ett avstånd på 7.20-7.30 på en normalstor galopp.

Ja, man får ju alltid hitta bitar och vara kreativ så det blir positivt och ridning i skogen gynnar ju framåtbjudningen bra. Håller helt med att man vill undvika longering och att vara för mycket på böjt spår. Lyckans dig som har möjlighet att gå kurs i tömkörning, vi har sådana resurser där jag befinner mig tyvärr..

Idag har jag "bytt" häst med min kompis vid uteritt och det är ju roligt att sitta på en annan häst som är så olik.

Det är genom klubben som vi har tömkörningskurs. Har inte din klubb möjlighet att engagera någon duktig person i ämnet och köra det som en träning? Vi har turen att ha Göran Lindstrand, Flyinges eminent, hos oss. Han har ju enorm erfarenhet av detta. Det är en fröjd att se hur "enkelt" han kan hantera hästarna. En annan har fullt jobb med tömmar, pisk, häst och sig själv.
Vi red i ridhus sist eftersom vi trots allt vill få henne att fatta galopp på hjälperna där. Det gick ganska bra, lite hjälp med långpisken och kommando från marken just i fattningen, sedan galopperade hon glatt på. Hon vill i princip bara gå i vänster galopp, men det struntar vi i nu. Det är fattningen som är viktig. Hoppas det blir fint väder i helgen så det kan bli skogsturer igen. Nästa helg ska vi på helgkurs inför 3-års test. Där ingår löshoppning, visning för hand och ridlektion, plus teorilektioner för oss tvåbenta. Spännande!

*kl*

Veckans dumstrutfråga kommer här..

På proppen på kronobergsvarmblodsförning står det att för att deltaga så måste man vara medlem i någon lokal förening eller i ASVH. Menar de då någon lokal avelsförening då? eller vad?

Förra gången jag var med så stod det nämligen inget om detta.

Hej!
Jag antar att det är medlemskap i huvudklubben ASVH eller i lokal avelsförening dvs ASVH Kornoberg eller motsvarande som gäller. Själv löste jag medlemsskap i ASVH Örebro eftersom jag ska visa där.

Nja, vi har tyvärr inte så rikt utbud med sådana kurser..
Anders Eriksson har varit på "min" klubb och jag gick en kurs för några år sedan, det var hur givande som helst men lite smådyrt:angel:.
Vi har ingen i närheten som anordnar en kurs som inriktar sig specifikt på tre-års men det hade säkert gått att få god respons för en sådan..
Har iallagfall anmält nu och skall också bli medlem i en avelsförening, för mig blir det södra älvsborgs..

Om man har ett sto och vill kunna utnyttja stimulanspaketet så tror jag att dom vill att man är medlem i en avelsförening.

Tycker tiden tickar på, mitt test är ju redan den 2/5. Kul och pirrigt.
Annars känns det som "läget" är under kontroll, skall vaccinera idag och sedan får hon vila en knapp vecka..

*kl*

Här är en till som börjar inse att det är ju snart dags!!!
2/5 går det för oss.

Ella ska löshoppa några gånger till.
Vi ska även öva visning för hand samt ridprov på de två sista löshoppningstillfällena.

Jag tycker vi ligger bra till i utbildningen men känner mig nervös ändå.:crazy:

Veckorna rusar fram och rätt vad det är så är det dags!

Kul men pirrigt som sagt :bump:

Roligt att hitta en sån här tråd!!

Jag har två tre åringar att visa i år och det är min första gång, är redan lite nervös!!!
Löshoppningen har gått rätt bra en av dom är jättemodig och superenkel att löshoppa, bara han inte går för fort!!!
Den andra är superfin och hoppar jätte enkelt upp till 100 cm, därefter måste han tänka och kanske känner att han får ta i så då blir han försiktig och kan stanna, men jag får ta med mig några kompisar så jag kan driva han ordenkligt. Ridningen känner jag mig rätt säker på, rider dom en till två gånger i veckan mest ute på gärdena då det är sånt skitväder :cool:

Usch sen är det visa vid hand, kan ju inte hänga med.... de springer så fort! Kan man få ta med sig moppen :p nä ska väl ut o jogga lite se om det blir bättre.

*kl*

Det dyker upp lite frågor vartefter nu när det börjar närma sig. Undrar om någon kan svara på dessa? :laugh:

Vad händer om hästen hoppar uselt på testet redan på lägre höjd? Höjer man ändå alltid till 120cm?

Om jag som ägare ber dom att inte höja mer, får jag då inte heller poäng för exteriör och gångarterna?

Är det bättre att stanna hemma än att delta på testet om man tror att hästen kommer få dåliga poäng? :o

(låter som jag har en åsna som inte är förberedd alls, men så är det inte. Bara jag som är nervös och löshoppningen har liksom inte lossnat än för henne så man undrar ju hur det ska gå.)

Det är ju jättesvårt, det om man ska visa eller ej när man är osäker på att hästen är tillräckligt färdig..
Man skall ju till viss del betrakta testet som ett led i utbildningen och kanske inte dramatisera det så mycket.
Tycker att min Loppa sköter sig bra och borde få nöjaktiga poäng men mycket kan hända och jag vet ju ändå att hon är världens bästa;).
Personligen hade jag dock inte visat min om jag inte trott hon varit färdig för uppgiften.

Visning vid hand har jag lejt bort till en lite mer rutinerad visare så slipper min ha mig hängandes som en bromskloss:p.

Domarna har ju utbildning och vana för att se vad hästen har kapacitet för, hinderna ligger på 120-130 men mig veterligen bör de klara runt 110 cm, om hästen river flerfaldiga gånger och inte verkar reda ut situationen är jag säker på att man avbryter det hela.

Har du övat ngt hemma? Sätt upp hjälphinder, 7 meter till en oxer och höj successivt

Men kan du inte åka till en tränare eller något så du kan få en annans uppfattning om vad de tycker, jag tycker det är skönt att ha en person som man litar på, som säger vad de tycker om hästen. Har själv varit på löshoppningskurs för en domare, och har oxå åkt till min vanliga tränare.
Sedan kan du ju känna, hoppar hästen över 110 cm hinder är den godkänd, avbryter du då, eller säger att det räcker borde det inte vara någon fara. Sedan är domarna mycket erfarna så de kommer inte pressa en häst de inte tror kommer att klara hoppningen!

Det är ju fortfarande din häst och du bestämmer vad som ska hända med den. Men de tester jag har sett har alltid domaren diskuterat med ägaren om denne anser att hästen inte ska utsättas för mer. Naturligtvis får du fortsätta visa din häst. Det kan ju vara en gångartshäst som inte har hoppning som främsta talang.

Håller med dig Cicci K. Det var ett gott råd till Aramis, att be andra titta på hästen också om man åker på till exempel löshoppningsträning. Jag överöser min tränare med frågor, värsta nojja:crazy:. Vet flera i min närhet som inte gjort så mycket än, men känner att det räcker. Jag vet inte hur lugnt jag skall våga ta det med min, vill inte att hon skall vara trött och öm i muskler etc..Det blir nog två-tre löshoppningstillfällen varav sista gången helgen innan då vi gör allt positivt och väldigt lätt och lågt.
Ett annat bryderi jag har är att min lillsnutta som alltid varit jämn och liksom vuxit med rätt ända nu istället börjat växa bak..
Skulle inte förvåna mig om hon som aldrig har varit det helt plötsligt blir jätteöverbyggd och har får växtvärk..ja, ja, isåfall får man väl avstå.

Jo tack, vår är också lite överbyggd just nu. Det inverkar lite på gången f f a i skritt som blir lite kort och stel. Men vi ser 3-års som en kul grej för oss och ett mål att jobba mot. Hur det än går så tänker vi jobba mot 4-års championat nästa år.

*delvis knapplån*
Tack för alla kloka synpunkter :bow: Känns genast mycket bättre!

Jag har åkt iväg med henne till erfaren tränare, vi har löshoppat tre gånger. Men det är inget som flyter på med största glädjen för henne. Hon hoppar och rör sig bra, men hon har liksom ingen glädje i det. Man får driva driva driva och det bästa på hela tiden är när man får vila och åka hem :o Så därför så blir man ju fundersam på hur det kommer att gå.
Förhoppningsvis så släpper det och hon kommer igång. Vi har tagit det lugnt och inte pressat henne alls, bara för att hon ska se det possetivt och inte få (mer) negativa tankar om det hela.

Hon har fått mycket possetiva kommentarer om hennes fina kroppsbyggnad och att hon rör sig fint. Hon är ju avlad på dressyrhingst och det är det jag vill ha henne till, så jag är glad.
Men som sagt, jag skulle vilja visa på 3-års men det känns som allt hänger på löshoppningen....

Jag har ju en tre veckor till på mig att bestämma deffenitivt hur det blir, skönt att ha er att diskutera det hela med ändå :D

Hej alla!
Så kul att läsa o följa deras väg mot treårs testet. Vi får inte glömma sedan att göra en uppföljning på hur det gick för oss:)

Jag har vart och löshoppat med min idag i det ridhuset som arr treårs här. Väldigt stort ( 40 x 80 ), så han hade mkt att titta på. Men det gick väldigt bra.

Men en sak jag funderar på är hur ni lägger upp det nu när det är ganska snart testet är; Tränar ni dem ända tills testet är eller lägger ni in någon kort / lång vila?
Hon som arr löshopp idag tyckte att alltför många hästar hon sett genom åren vilat för lite innan testet. Att folk tränar dem ca 3 månader innan regelbundet och så när testet är blir de så trötta både i huvudet o kropp.

Jag tycker att det ligger lite i vad hon sa, vad tycker ni? Och framförallt hur har ni som har erf av testet gjort?

/ C

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud