Förberedelser 3årstestet 2009

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

kl
Ursäkta en dum fråga:o
är det bara renrasiga hästar/ponnyer som får delta?
eller är korsningar också välkomna?

Min 06:a (tornesch-majim g) är förvisso ingen skönhet för tillfället, men jag tänkte visa på 3-års testet.

Hon är riden i skritt och trav
Löshoppad flera gånger, varit på löshoppningskurs 2 ggr. Har hoppat C.a 110cm.
Jag är mest orolig för visningen för hand, ridningen kan jag sköta. Ska se om jag kan hitta någon som kan visa henne, fast helst vill jag lära mig själv, bra att kunna.

Jag fick hem mina nya förmåga för bara några veckor sen. Han har blivit riden i alla gångarter hos sin uppfödare. Jag tycker att det är lite väl tidigt för det så vi leker mest i ridhuset, longerar och har även löshoppat med gott resultat. Jag har suttit på honom en gång och tänker nu ta det väldigt lugnt med honom till visningen.

Jag tänkte jobba med transporten lite längre fram, men prio ett är att han ska komma till ro här i sitt nya hem först.

Är det för sent att börja förbereda för treårstestet?

Jag blir galen av nervositet redan. Är det för sent att börja förbereda och sådant nu? Har en halvblodshingst som är helt underbar. :)
Han har haft sadel på en gång, relativt lättlastad vad jag vet, välväxt, går på lösdrift och har mycket muskler! "Limpor" över ryggen, och med denna info menar jag att muskeluppbyggnad är ett avklarat steg. Löshoppning... han har nog inte ens skådat ett hinder, än mindre hoppat :(
Jag har tränat honom lite i horsemanship-liknanade övningar som går ut på att han ska vara uppmärksam på vart jag befinner mig och rätta sig efter mig, följa mig dit jag går osv. Inga svårare saker, och detta endast i skritt.
Jag blir så nervös, för jag vill verkligen visa honom i treårstestet.
Ge mig råd! Jag vill jobba med honom själv. Jag bor i sydöstra skåne och skulle vara själaglad över att ha ett ridhus tillhanda ibland. Någon som har ett stående som skulle kunna lånas ut mot lämplig summa pengar och självklart noggrann vård. Snälla hjälp mig!:cry:
/Sophie

Nej, det är inte för sent. Du behöver ju inte visa honom riden om du känner tiden är knapp. Det är inga större krav de har på ridningen. Ta kontakt med en ridklubb i närheten, de brukar ha någon tid som är avsatt till löshoppning. Förhoppningsvis finns det fler i samma sits så ni kan hjälpas åt.

Just via asvh är det bara halvblod, dock får man vara med som reserv, utom tävlan med korsningar/andra hästar i samma ålder om det finns plats s a s. Sen finns det ju ett drös med andra 3 årstest, men dem är jag inte så bekanta med :D

Sv: Är det för sent att börja förbereda för treårstestet?

synd att du bor i skåne, vi kommer ha i ridhuset här på plönninge i feb löshoppningar och även en kurs som börjar 11/1 med 6 träningstillfällen. Titta in på Skånes hästhemsida!

Just via asvh är det bara halvblod, dock får man vara med som reserv, utom tävlan med korsningar/andra hästar i samma ålder om det finns plats s a s. Sen finns det ju ett drös med andra 3 årstest, men dem är jag inte så bekanta med :D

Tack för ditt svar =):bow:

Rolig tråd!! Jag planerar oxå att visa på 3-års , Han är löshoppade c:a 3 gånger och insutten. Just nu vila han men ska snart sätta igång tänkte bara sko honom fram först.
Såg att strömsholm hade löshoppnings träningar i vår planerar att åka på en sådan iallafall! Måste träna mkt på att visa för hand...Det är första gången för mig så det ska bli ett roligt äventyr...hoppas jag :)

*KL*

Min -06:a Har varit på Flyinge för inridning Okt-Nov.

Är longerad, tömkörd och riden ca 10-12ggr i skritt, trav och galopp. Löshoppad ca 7ggr, sen har hon vilat hela dec och är nu riden 3ggr efter vilan och det har gått jättebra. Hon går i fin form i alla tre gångarter och har en bra frammåt bjudning.

I löshoppning är hon fullständigt klar på vad hon skall göra, har hoppat vanlig traditionell löshoppning med hjälphinder och oxer upp till 120, sen har hon vid ett par tillfällen hoppat studs eller serier på ett mkt bra sätt.

Hon skall nu arbetas ca 3-4 dagar per vecka i jan-feb, sen en liten vila igen på ca 2v för att smälta allting. Löshoppning kommer att ske en dag per vecka hela våren fram till 3-års testet.

Hon skall visas på Flyinge, brukar vara i slutet av April.

Planen är sedan att ev betäcka henne om hon får Diplom el Klass 1.

Tittade på Flyinges hemsida, ser ut som maj i år enligt kalendern, alla säger att det blir maj för de flesta, förra året var det mig veterligen sista helgen i april.

Vad skönt att ni fått ett så bra upplägg och en plan att följa. :)
Jag har ju ett halvblod och en korsning och har tänkt delta 4 ggr på löshoppningen med mina, 2 ggr vardera sen får det vara nog med löshoppningen. Förra året hoppade de kanske 2-3 ggr väldigt enkelt och vi var som högst på 110 på ett hinder, känns skönt att komma iväg där folk med god erfarenhet har byggt löshoppningsbana och kan ge lite tips :bow:

Är det eleverna som ridit in din pålle?

Vi har en på jobbet som ska visas. Har gått på lösdrift men blev väll uppstallad så han står inne i stallet nu om nätterna i stället och har väll gjort en månad ungefär. Fodras på lite ytterliggare, var ju ganska välhanterad innan men blir mer hanterad ändå nu. Ska snart börja springas med. Ej riden någonting ännu så vitt jag vet. Kommer förmodligen åka till någon på utb. innan för o matchas.

Jag vet flera som börjar månaden innan bara, det ska ju vara enkelt och kravlöst egentligen och tanken är för mig att sedan betäcka och ställa henne på vila eftersom jag tycker det är för ungt egentligen ;)

Jag vet flera som börjar månaden innan bara, det ska ju vara enkelt och kravlöst egentligen och tanken är för mig att sedan betäcka och ställa henne på vila eftersom jag tycker det är för ungt egentligen

Det tycker jag är absolut är det sämsta man kan göra med sin unghäst att börja så sent.

Unghästen mår bra av tidig träning i väl avvägda proportioner och i korta pass, 3-4ggr/vecka i ca 8v därefter vila 2-3 veckor för att smälta alla nya intryck. sen sätterman igång dom där man slutade och repeterar allting i ca 2 månader, därefter en kortare vila på ett par veckor innan igångsättning ca 6v innan 3-årsterstet.

Det är dokummenterat i massor av undersökningar att tidig träning, dvs belastning av leder, senor och muskulatur (hjärta, lungor)ger en hållbarare häst i framtiden. Men träningen skall ske med omdöme och stor kunskap, korta regelbundna pass skadar inre hästen äveen om den växer. Vila i perioder är bra för återhämtning ffa den mentala biten.

Därför anser jag att skall en 3-åring gå 3-års test så bör den senas påbörja sin utb nu, för att kunna få en liten vila på ett par v i mars månad för att sedan sättas igång igen och vara i toppform till testet.

Dom som börjar en månad innan, ger inte sin häst en ärlig chans, den har varken kondition, koordination eller har hunnit muskla sig på denna månaden, utan är snarare muskel öm och full i nya intryck av löshoppning och sadeltämjning, longering, tömkörning etc.

Jag anser attt dom skall vara löshoppade minst 15 ggr innan testet för att orka, samt ha förmåga att genomföra testet på för den hästen det mest optimala sättet.

Man kan teknikförbättra en häst mkt på dessa ggr med hjälp av olika serier på låga höjder som dessutom ger kondition, koordination och en häst som kommer att älska att löshoppa...

Ridprovet är det enklaste momentet, man behöver bara styra runt i alla gångarter. Men jag är perfektionist och tycker att det är trevligt om unghästarna går i en för 3-åringen en ändamålsenlig form och har munnen stängd och trivs med bettet och är framför skänkeln, Bonus är om man byter varv i galopp att dom också byter galopp på ett okomplicerat sätt.

Det tycker jag är absolut är det sämsta man kan göra med sin unghäst att börja så sent.

Unghästen mår bra av tidig träning i väl avvägda proportioner och i korta pass, 3-4ggr/vecka i ca 8v därefter vila 2-3 veckor för att smälta alla nya intryck. sen sätterman igång dom där man slutade och repeterar allting i ca 2 månader, därefter en kortare vila på ett par veckor innan igångsättning ca 6v innan 3-årsterstet.

Det är dokummenterat i massor av undersökningar att tidig träning, dvs belastning av leder, senor och muskulatur (hjärta, lungor)ger en hållbarare häst i framtiden. Men träningen skall ske med omdöme och stor kunskap, korta regelbundna pass skadar inre hästen äveen om den växer. Vila i perioder är bra för återhämtning ffa den mentala biten.

Därför anser jag att skall en 3-åring gå 3-års test så bör den senas påbörja sin utb nu, för att kunna få en liten vila på ett par v i mars månad för att sedan sättas igång igen och vara i toppform till testet.

Dom som börjar en månad innan, ger inte sin häst en ärlig chans, den har varken kondition, koordination eller har hunnit muskla sig på denna månaden, utan är snarare muskel öm och full i nya intryck av löshoppning och sadeltämjning, longering, tömkörning etc.

Jag anser attt dom skall vara löshoppade minst 15 ggr innan testet för att orka, samt ha förmåga att genomföra testet på för den hästen det mest optimala sättet.

Man kan teknikförbättra en häst mkt på dessa ggr med hjälp av olika serier på låga höjder som dessutom ger kondition, koordination och en häst som kommer att älska att löshoppa...

Ridprovet är det enklaste momentet, man behöver bara styra runt i alla gångarter. Men jag är perfektionist och tycker att det är trevligt om unghästarna går i en för 3-åringen en ändamålsenlig form och har munnen stängd och trivs med bettet och är framför skänkeln, Bonus är om man byter varv i galopp att dom också byter galopp på ett okomplicerat sätt.

Riktigt bra :) Du verkar klok och dina rekommendationer verkar vettiga! Ska försöka börja snarast med träningen... och hoppas att jag hinner :eek:

Du kommer att hinna:) Bara du har ett väl avvägt system och är grundlig och konsekvent och har ett system i det du tänker och gör. Samt var inte rädd för att ta hjälp av människor som du ser är duktiga och lyckas med sina unghästar... det är alltid det bästa konceptet, att INTE vara rädd för att ta hjälp av rutinerade och mera erfarna unghästutbildare:laugh:

Lycka till!

Underbart att det finns människor som tänker :bow:

Jag blir TOKIG på hästägare som inte ger sina hästar en ärligt chans :mad: Och om de sedan DESSUTOM är MISSNÖJDA med hästen efter testet då j*vlar alltså :eek:

Min ungis hann tom med att bli skadad och stå på box hela januari och att bli inkörd under vintern utan att det störde hans visning. Planering hade inte skadat om vissa öht tänkt på innan de anmälde sig :crazy:

Min treåring löshoppades och tränades för hand inför rådgivandebedömningen i höstas. Han är sadelvan och hängd /suttenpå. Nu har han vilat och ska kastreras. I Februari blir det att ta tag i ridbiten och repetera löshoppningen (var mkt duktig på rådgivandebedömningen) Vila i Mars sedan repetera ridningen i April och gå lungt eller vila 14 dagar innan treårstestet 1 Maj. Detta är planen...men mkt kan hända....

:bow::bow::bow:

Absolut och kloka ord! Vad jag dock blivit skrämd av är att ha sett FLERA sönderridna 3 åringar, tragiskt enligt mig. Förberedda ska dem vara. Men sen måste man ju också ha i åtanke att det faktiskt bara är en 3 åring och att den ska hålla många år till

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 597
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur