Förberedelser 3årstestet 2009

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

Har oxå en 3-åring e. Sandakan - Vivaldi som jag håller på att rida in. Det blir 4:e gången jag visar på 3-årstest och jag brukar vilja att mina hästar ska vara lugna med mig på ryggen. Hittills har jag lyckats visa fram dem riktigt bra och de har fått väldigt gott beröm för ridningen just för att jag har visat dem som domarna tycker de ska vara ridna = lugna och harmoniska med att ha en ryttare på ryggen och går i de gångarter man begär utan protester och med ett lätt stöd i tygeln.

Jag har börjat sitta på mina i november, ridit dem lite lätt ute och inne, med och utan sällskap, varit ute och gått så de har vant sig vid bilar, hundar människor och barnvagnar :grin: och sen åkt iväg till andra ridhus ett par gånger så att de är vana vid andra saker. Inte så blodigt och som sagt, det har räckt. Löshoppningen har jag gjort väldigt olika med beroende på förutsättningar. Den jag håller på med nu har väl löshoppat 4 gånger och fattar nu vad det går ut på så man kan börja testa lite annat än X.

Mitt test ordnas av BohuslänsDals varmblodsklubb och de har redan lagt ut på sin hemsida när de är. 8-10/5-2009 Treårstest , Nuntorps Naturbruks Gymnasium, Brålanda

Jag ska visa mitt NF-sto kat C/D (141 cm vid hemmamätning med plankor och måttband :grin:) prel 17 maj i Örebro.

Vi löshoppade andra gången igår (första gången tillsammans med kompis förra sommaren). Jag är nöjd trots att hon var okoncentrerad och lite osäker då hon hittills inte är tillfreds med att vara ensam. Hindren kändes inte lika viktiga för henne som kompisen som hon gnäggade på. Däremot hon var glad att ha fast mark under fötterna istället för lera/isfläckar som det är i hagarna just nu.

Hon behöver träna på att åka och stå ensam i släpet (har hittills inte gjort det ensam någon gång), och att vara ensam inne på löshoppingsbanan. Annars är hon cool på nya platser. Lastar sig själv.

Det blir regelbunden löshoppning varannan vecka fram tills 3-årstestet; och åkasläp-träning. Har även börjat hänga på henne med sadel (är sadelvan sedan sommaren), tur att ponnyn inte ska visas riden, det är hon just nu inte mogen för, enligt mig.

Visad förra sommaren med 98867=38p, hon ville tyvärr varken skritta eller trava utan kompisen (vart är gris-smileyn?). Har enligt löshoppningstränaren en mycket bra trav. Jag hoppas att galoppen hinner utvecklas lite mer.

Någon mer som ska visa ponny?

/Karin

*kl*

nu börjar jag få panik inför treårs testet. har fortfarande inte kommigt igång med grabben efter kasteringen som tog riktigt hårt på honom tyvärr.

han är in sutten i alla fall. Men de återstår att de som vi kan dyka upp som planerat i flyinge.

Jag har nyligen kört ut asvh:reglemente så mina förberedelser är väl att studera det nu:).
Visste t.ex inte att man ej får ha bakbens-skydd, huva, boots ej tillåtet vid ridprovet.
Detta förgjordade väder gör mig tokig..
Jag kan inte åka någonstanns och nu ligger det blötsnö över glansisvägar eller knöggliga åkrar, grrr.
Red ut en liten tur efter två veckors vila i måndags och det gick bra.

Att hon spatserar coolt på halvlång-lång tygel i fri skritt.
Att hon är stadig och lydig och tar ett fint stöd på bettet i traven.
Inte rusar i galoppen utan galopperar stadigt och gör övergången stadig alt att man tom kan göra ett enkelt byte i galoppen när man byter varv för visa att hästen har försåelse för skänkelgivningen.
Vill också visa upp en trygg och positiv häst, det är nog det allra viktigaste.
Att hon har sin glädje, trygghet, ork och positivitet på visningen.

Någon som vet när de brukar lägga ut datumen? Känns som man vill veta nu, liksom:confused:

Det finns datum. Om du på ASVH:s sida för 3-årstest för över muspekaren på Sverige-kartans "röda pluppar" dyker det upp datum.:D:D
Men jag letar efter propositioner jag... Någon som sett några?:confused:

Det verkar dessvärre inte bättre än att Sörmlands Hästavelsförening inte ska ha något 3-årstest i år - någon som vet?

Senast ändrad av en moderator:

Men det har jag fattat som att det var förra årets datum!?. Och det har inte kommit ut något om årets platser el prop? Har jag fel?:confused:

Senast ändrad:

17 - 18/5 som det står är i Jkpg län är en sön och mån. Trodde de arr testen på helgen. Jag e lite förvirrad nu;)

Det låter som du är väl framme med din lilla. Vår går också fint men vi har ännu inte galopperat. Vi har å andra sidan bara ridit 6 ggr. Men igårmorse tog vi henne direkt från stallet, hoppade upp utanför och red till en äng ca 100 m från stallet. Men hon gick fint, travade på utan något bus eller annat.:love: Däremot blir hon fort trött. Hur tränar man kondis på en 3-åring? Tips emottages med tacksamhet.
Detta väder kan göra vem som helst gråhårig. Enda positiva med det är att man tränar lastning och transportåkning, även om det inte är problem att lasta vår. Hon blir väldigt trött av att åka. Antagligen står hon och spänner sig. Sist vi körde till ridhus, ca 1 mil, var hon helt slut efter två varv i trav i 60-ridhus. Så det var bara att skritta lite och köra hem.

:oDet lät lite för bra. Snubblar fram över tangenterna utan att riktigt ha koll på hur jag formulerade mig..
Det jag beskrev var snarare min målsättning.
I dagsläget är hon bara galloperad en gång och det dröjer nog ett litet tag innan jag försöker befästa detta mer..;).
Men dock i fredags var vi ute, var väl tyvärr lite halka men hon känns väldigt ridbar och tar ett jättefint stöd.
I skritt går hon coolt och avpännd och skrittar genom hela kroppen på lång tygel.
Kan ju i nuläget inte åka någonstanns pga väglaget..

Det du frågade om, konditionsträning, vet jag inte.
Min är ju väldigt cool mentalt även om hon bjuder på bra framåt så hon blir inte "trött" på det viset.
Jag undviker därför att "träna" konditonen, den får vävas in i det framtida löshoppningsarbetet, tömkörningsarbetet m.m.Träna mentalt och vänj henne vid allt nytt hon kommer att stöta på, tror att det är mentalt dom blir trötta då tre-års testet inte är sååå fysiskt även om kanske löshoppningen kan suga en del!?

Lånar tråden lite. Är det nån som vet om man kan visa en treårig fjordvalack på treårstest i stockholmsområdet och vart man hittar information?

Jag det är nog en mental trötthet hon känner för det går inte att få kontakt med henne, om du förstår vad jag menar. Blicken är lite frånvarande och trots att andra hästar galopperar förbi, så reagerar hon inte alls. Vi får väl rikta in oss på mer miljöträning.

Det är ju fortfarande ca 3 månader kvar så jag hoppas på bättre underlag än den här ishalkan som vi har haft i flera veckor. Har förvisso ridhus inom gångavstånd men småttingar behöver just omväxling för att träna sig i att möta intryck utan att bli helt utslagna.

Jag vill kunna ut och gå i omgivningarna (tömköra ute på plöjda fält går ju inte och det är det enda som finns precis i närheten). Själv brukar jag rida ut 3 ggr i veckan (när underlaget fungerar). Första gångerna hoppar jag av efter halva sträckan och går och sen sitter jag kvar längre för att slutligen rida hela rundan. De slappnar ju av mer när jag som ledare är på marken och visar att inget är farligt. Likaså har jag en bra travtränarbacke på 1 km som jag tränar kondition i (bra om de bockar oxå). Där går jag bara halvvägs första gångerna men ökar sedan längden och antalet gånger.

Ja, underlaget sätter många käppar i hjulet. Igår trotsade vi vädrets makter och gav oss bort till ängen i alla fall. Det blåste och snöade och dessutom hade grannen barnkalas så det hängde färgglada balonger i postlådan. Men det gick hyfsat ändå. Hon gick förbi med viss tvekan men utan att få panik eller vända hem. Vi brukar ta med hennes mamma som ska handledas, men lillstumpan ska gå först och inte hänga mamma i "kjolen". Vi har också nära till ridhus men det är inte optimalt för en unghäst att springa runt i ett ridhus.
Men fortsätter detta oväder som vi har just nu i Skåne så får det bli så. Jag funderade på om man kunde lägga ut lite bommar här och var i ridhuset och trava över, just för att det ska hända lite och få henne att tänka. Vad säger ni om det? Hon är löshoppad och vet nog vad hon ska göra med bommar.

Nu har min kille vart igång i 2v efter sin vila i 2v.
Ridit lite i ridhuset i skritt och trav ensam. Gick bra. Även tränat uppställning och visning förhand. Var hos killen som skall visa honom i tisdags och löshoppade. Nytt ställe o hästar runt omkring. Han skötte sig väldigt bra, tycker jag. Blev lite övertänd i manegen. Men var tuff och orädd. En ny och bra erfarenhet.
I morgon skall jag rida ut med en äldre hästkompis i skogen. Det skall bli kul. Jag har bara ridit i skogen innan med en medhjälpare på marken.
Fick sina tänder kollade i dag oxå av vet. De var jätte fina, skönt. Jag har hittat ngr tänder i krubban, så det kändes bra att kolla upp dem.
Jag önskar mig själv lycka till imorgon, att det inte blir för mkt brall och bus;)

Hur gick din uteritt? Idag blev det galopp för första gången på vår snutta. Hon har ju blivit longerad lite och kan kommandoord för galopp vilket dottern som rider använder. Hon började galoppera men blev nog väldigt förvånad för när hon saktade av så sparkade hon bakut ordentligt. Det blev en galopp till ca 50 meter, sedan var hon trött. Hon hade ju travat en del före galoppen. Det var en ny erfarenhet för henne att galoppera med ryttare. Så efter det blev det ridning i skritt med halter och igångsättningar och lite volter. Vi rider ca 15 min. Jag vet inte om det är lagom. Vi försöker rida detta 4 ggr/v. Hon verkar ha väldigt bra balans. Det ser inte alls vingligt och hon går naturligt i form, d v s håller huvudet stilla ganska lågt och tar stöd på bettet. :d

Jo, tack. Uteritten gick alldeles över förväntan. Han var hur duktig som helst!!!! Tog sin första galopp med ryttare. Bara tuffade på. Jag var lika stolt och lycklig som man kan va över sina barn!;). Jag har testat galopp i ridhus, men det blir svårt m framåtbjudn. Nu tänker jag endast rida ut de gånger jag rider, tills han hittar bjudn.
Idag vart vi o löshoppade:http://s291.photobucket.com/albums/...314/carre10/?action=view&current=100_0584.flv

Senast ändrad:

NU äntligen har datum och bedömningsplatser kommit ut!:bump:
Så hur går det för er? Var ju ett par dagar sedan vi hördes;)

jag skulle just komma med samma nyhet att datumen kommigt ut. ursh nu har jag ännu mer ångest. hade tänkt visa i flyinge, men de är redan 1 -3 maj. så blir icke de.. så de får nog bli åstorp tror jag, måste bara höra med min springare vart han ska vara så de inte bli någon krock.

Såg också datum på min bedömningsplats 3/5..huu, vad pirrigt det blev..
Hoppas det ordnar sig med din springare, jag skulle nog behöva en sådan med..Ridningen skall en kompis ta för jag litar inte på mina nerver men nu känns det som det hade varit skönt att leja bort och sitta på läktaren och våndas:crazy:.
Måste få bättre väder så jag kan befästa galoppen på sikt, hon ju galoppsad nu dom två sista skogsturerna och fattar villigt ur tätposition så jag tror inte det blir en så stor grej..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 598
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt