Förberedelser 3årstestet 2009

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

Ja, det blir verkligt, liksom.:eek:
Men jag tycker att vi skall stötta varandra nu!! Och försöka att se det som en kul grej oxå! För det är det. Vi kommer att fixa det m våra underbara hästar!
Det är en milstolpe i deras liv ( o ivår träning med dem ). Det är fantastiskt om man tänker efter vad fort de lär sig, de små. Så vi kan väl hålla tråden igång nu!?

Jag skall åka o löshoppa på sön igen. Red ute senast i ons. Hans trygga kompis som jag ridit ut m innan har skadat sig i hagen. :( Så jag red en runda själv m honom och hade en kompis gående på marken bakom.
Min hund fick va draghjälp! Det funkade faktiskt; när hon sprang före på stigen, då sänkte han huvudet och skritade avslappnat. Men så fort hon inte var före, då spände han sig lite o höll koll. Det var lite gulligt..räcker m en hund, liksom:p
/ C

Visst är det roligt allt med di små liven..
Tycker det är lite svårt med formen då min kan bli lite låg och vika in nacken..
Jag brukar då ta ett milt uppresande tygeltag och rida henne framåt och det fungerar bra. Säkert jobbigt med stjärnkikare också som höjer upp nacken och biter sig fast men det inte helt enkelt när dom är lite "blöta" heller..
Hon känns väldigt fin i sin mun men räcker ut tungan lite, alltså inte åt sidan utan rakt fram som en liten snok, vet inte riktigt hur eller om jag ska påverka detta något nu..
Annars förvånas jag och kompisen som också har en tre-åring över hur stabila dom känns både mentalt och att rida.:laugh:
Skrittar mycket på långa tyglar och tar ett lätt stöd i traven. Strävar alltid efter att få mjuka övergångar och det fungerar jättebra.
Det är så trist med hästar som är oroliga i munnen eller kastar med huvudet, det gör inte min och mycket tror jag att jag kan tacka tömkörning/"tygelkörningen" för.
Sedan kanske det kommer mer bus o brall ju mer balanserade dom blir??:crazy:

Vår snutta har fått vila denna vecka. I söndags var hon inte alls med på noterna i ridningen. Hon skulle inte galoppera utan bara sparka bakut och stå och sura. Så vi bestämde att inte rida på minst en vecka och låta henne smälta vad hon varit med om fram till nu. Idag började vår tömkörningskurs som vi går på 1 ggr/mån. Sist var innan jul. Det gick jättebra idag. Vi repeterade där vi slutade och det verkade sitta.
Jaha, då är det väl till att anmäla då. Vi ska till Flyinge eftersom det ligger nära. Maj låter avlägset när man tittar ut i Skåne idag, men veckorna trillar på snabbt. Och vi måste träna visning för hand också...nu börjar jag få lite panik! Nej, jag tycket det ska blir jättekul. Naturligvis blir vi glada om det går bra men annars är det inte hela världen.

Hur går det för er inför treårs?

Här går det framåt men tar det lugnt ändå. Min har ridits ut två ggr denna v m draghjälp i skritt, trav o galopp. men det är tung snö här o jag märkte att han va lite spak igår under ritten. Får vila till löshopp på sön, sedan vila hela nästa vecka.
Vill inte trötta ut honom mentalt el fysiskt.
Vi har fått en ny häst i stallet / hagen och det tar hårt på honom märker jag m rangordningen igen. busar sig svettig i hagen varje dag nu.

/ C

Var iväg och red henne i ridhus för första gången i onsdags och det blev mycket miljöträning eftersom det var tre ekipage till därinne bland annat en busig ponny som vid några tillfällen kom galloperande på tvären mot oss:crazy:.
Igår kunde jag äntligen använda min paddock så vi körde igenom alla gångarter och min tes att hon blir lite"hetare" ju mer hon förstår vad det handlar om verkar stämma:angel:.
När vi skulle trava så ville hon hellre gallopera och tyckte att hon var jätte duktig.
Efteråt skrittade och travade jag av henne lite lätt en bit bortfrån stallet på grusvägen och det var inga protester att ge sig iväg så snart tar jag min första lilla ensam tur, hon e´såå duktig:love:..
Imorgon blir det löshoppning.
Hur ofta aktiverar ni era?
Jag försöker rida max två ggr/v och åker o löshoppar varannan. Jobbar henne ca 4ggr i veckan och lägger då in även tömkörning/longering.

*kl

Vi (eller iaf jag :angel: ) har ev tänkt visa systers treåriga fjordsto på ponnyvisning om det kommer finnas plats.

Dock har vi ännu inte kommit så långt eftersom hon fick en fraktur i benet i somras. Vi har börjat skritta på henne både ute och i padock. Innan är hon smått löshoppad och hade haft sadel, träns, blivit tömkörd och så så allt är ju inte nytt.
Men innan vi fortsätter så måste vi röntga och få klartecken från veterinär.

Jag hoppas att jag får rida(om det nu ingår) och visa, men syster vill säkert göra nåt själv med Sin häst. :angel:

*kl*

vi får hem ett treårssto denna vecka som jag hoppas vi kan visa i örebro den 16 maj.
hon är dock bara longerad lite inspänd innan, så det beror helt på hur lätt hon har för sig, vi får se!
ridningen är jag övertygad att vi fixar till, men hon behöver ju få lite kondition så hon orkar med hela visningen och får en positiv upplevelse.
vore superkul att få visa henne, men om hon inte är redo får vi sikta på kvalitets istället.
känns dock väldigt nervöst då jag har så höga förväntningar på denna häst, rädd att bli besviken om det går åt skogen.
fast jag vet ju att jag kommer hem med samma underbara häst som jag åkte dit med... men iaf:angel:

Jag känner samma sak. För oss är det inte bara viktigt att just 3-åringen får bra poäng utan också för vårt avelssto. Hon har en skada som gör att hon bara kan användas i aveln, men om henne avkommor inte blir bra så kan hon inte användas till någonting. Hemska tanke...Men å andra sidan vad är en bra häst??? Tror man att man avlat fram nästa OS-häst så kommer man antagligen att bli besviken. Vill man däremot ha en trevlig och hållbar ridhäst kommer man nog att bli glad.
Förrästen! Är det någon som sett proppen till Flyinge?

Hur går det med era 3-åringar? Vår är duktig bara man inte rider på bana. Jag vet inte vad vi ska göra. Vi har en jätestor äng hemmavid där vi brukar hålla till. Men där blir det lite "diskussioner" om hon ska gå fram eller inte. Galopp är jättesvårt. Där studsar hon och tjurar. Men lastar vi henne och kör till skogen är det inga problem. Där går hon glatt fram i både trav och galopp. Sist red vi i skogen - jättefin. Trav och galopp med spetsade öron. Där finns också en sandvolt som vi skulle rida på lite -tvärstopp, och det går verkligen inte att få henne gå fram trots att hon kan få ordentlig drivning med pisken. Det skiter hon i. Sedan vänder vi ut i skogen igen och vips är det jättekul att galoppera. (OBS detta sker i korta sträckor så det är inte att vi flänger runt i skogen med en 3-åring)

Vad tråkigt att din inte vill vara med på banan sas;).
Rid mycket i skogen och prova longering och tömkörning på banan, det kanske kan få henne lite mer positiv till det?
Min sköter sig bra och det känns som jag har kontroll på bitarna inför tre-års, nojjig som jag är inför detta..
Har ordnat springare och även en tjej som ska ta ridprovet då jag inte litar på mina nerver och känner mig som en anfallande jättepadda..
Igår löshoppade vi, samt att visaren sprang med henne och tjejen som ska rida "provred", litet minitre-års. Allt gick jättebra så hur det än går för henne på testet så vet jag ju att jag har en underbar liten poppsa:love:..
Planerar en veckas vila i slutet av mars eftersom jag ändå skall vaccinera m.m.http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/26490000-26499999/640x480/26499008.jpg

Kul att följa alla och att det går så bra för er. Hemma är det stiltje totalt, det är isbana på gårdsplan och vägarna närmast stallet är superhala, det vräker ner blötsnö med jämna mellanrum och känns så där lagom kul när man inte kan göra någonting alls. :(

Sakta sakta så smälter isen, så jag hoppas det lättar i veckan i alla fall. Jag har lånat ett sidepull att rida i tills jag fått bort vargtänderna på fröken. Sen så ska vi på tredje löshoppningen på söndag. 3-årstestet skulle behöva vara i höst för att jag ska hinna med känns det som....

Planerar att visa i Kumla i maj. Bara inte pållen, vallack e Cornetto-Nebraska, är mitt i en växtperiod. Just nu ser det ut som det ska gå vägen.:)

Han är tömkörd, och nu rider jag honom ett par dagar i veckan. Har hunnit rida i alla gångarter och han är rätt snäll. Varvar ridningen med löshoppning o longering. Underlaget har dock varit lite kass så han har vilat nästan 2 veckor nu.

Vi har iaf bokat in oss på unghästträning inför 3års. Hoppas han tycker det är roligt o komma iväg. Han gillar iaf att löshoppa.
Ska börja visningsträna, och hoppas snön försvinner så vi kan rida för vår instruktör några gånger innan 3års. Annars får vi ta till plan B o rida i ridhuset för den andra instruktören.

*kl

Jag har nu börjat trava så smått på min lilla kille. Han har varit väldigt valpig, men nu tycker jag att han han blivit stadigare på foten. Jag tänker hålla på nu några veckor med just att trava små bitar och sen får han vila upp sig och samla sig lite. Galoppen tar jag nog tag i när det verkligen börjar närma sig. Vi ska klämma in en löshoppning- och visningskurs innan själva 3-års. Det är vid 4 tillfällen som vi ska åka iväg och hoppa och visa för hand. Tror att det är super för både häst och ryttare!

Än så länge har det gått super och mitt självförtroende inför 3-års börjar komma nu ;)

CARDETT, BONHEUR (mfl):

OM ATT VISA VID HAND:

Det är inte så svårt egentligen. Såhär gör jag:

* Klä dig propert. T.ex. vita ridbyxor med vita eller svarta gympaskor, svart el marinblå v-ringad tröja.
* Träna mycket hemma. Försök ta hjälp av någon om du har möjlighet.
* Skritt: höger hand något under hästens käke pekfingret mellan tyglarna, vänster hand håller tygeländen. Trav: samla upp hela tygeln i höger hand. Jag brrukar höja hande något, mot där hästens huvud möter halsen lite. Var jättenoga med att ge hästen frihet att röra huvudet så du inte låser den - då rör den sig bättre.
* I traven vill ofta exteriördomaren se något långsammare trav först (arbetstrav, inte att den drar benen efter sig). Då har han lättare att bedöma benställning etc. Sedan kan man visa mer kraftfull trav så hästen får visa sitt steg ordentligt.
*Vänd alltid hästen IFRÅN dig när du vänder, dvs. åt höger.
*I trav, bryt av något/några steg innan vändningen, skritta genom vändningen och ta upp traven när hästen är rak igen.
* Uppställning: Hästen ska stå med öppna sidan mot domaren. Visaren bör stå framför hästens huvud (med en tygel i varje hand.)
Tänk på att domaren kommer troligtvis gå runt hästen, h*n ska titta på den från båda sidor. Därför är det viktigt att ha tränat på att kunna ändra hästens öppna sida till den motsatta snabbt och lätt. Oftast är det lättast att rygga två steg.
*Och lyssna på domarens instruktioner!
* Försök se några visningar innan det är din tur.

Tror det finns någon tråd om att visa vid hand om man söker.

CARDETT, BONHEUR (mfl):

OM ATT VISA VID HAND:

Det är inte så svårt egentligen. Såhär gör jag:

* Klä dig propert. T.ex. vita ridbyxor med vita eller svarta gympaskor, svart el marinblå v-ringad tröja.
.

Enligt visningsanvisningarna som ligger på ASVH Örebros sida är det inte lämpligt med ridbyxor även om dom är vita. Jag visade föl i vita rdbrallor men alla andra hade vita jeans eller annan typ av vita byxor. I övrigt har jag inget att anmärka på :laugh:

tränar häst vid hand varje gång vi är i paddocken eller ute på vägarna :) men ursh, svårt tycker jag att de är att få rätt fart på hästen så de kan visa sitt yttersta i traven. Så jag lejar bort visningen till ett proffs så kan inget gå fel :P

Men bra att du skrev ut de där, har printat ut de för att alltid ha kvar de.. tackar..

För övrigt har jag först nu kommigt igång med löshoppningen, men hoppas vi är klara tills mitten av maj.. Någon annan som ska till bollerup och visa? Hade först tänkt visa i flyinge, men blir för tidigt för vår del.

Fast föra året i örebro när jag var där och kikade var det flera par som hade vita ridbyxor.

Nu har vissa proppar kommigt ut ...

Någon som ska visa i Bollerup??

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud