Förberedelser 3årstestet 2009

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

*kl*

Har ni anmält ännu?

Jag är så velig vet inte hur jag ska göra. Dessutom är hon en häst som hela tiden skadar sig på diverse konstiga sätt så om jag anmäler nu och betalar 800 kr så kommer hon säkert att hitta på något som gör att hon inte kan vara med.

Dessutom ligger jag efter med visning vid hand... herrgud jag försökte springa med henne härom dagen och det gick inte hon bara stannade och fattade inte vad jag ville :crazy: Så det måste jag ta tag i NU typ.

Sedan är har hon en hopplös man och man får vare sig klippa eller rycka den för henne. Hon blir helt tokigt och står och slänger med huvudet hela tiden så just nu ser hon inte klok ut i den då jag försökt klippa henne.

Jag har jobbat med utställningsaraber i många år så jag är jättepetig med att de ska vara i toppskick när jag visar. Men denna häst går jag bet på.

Ska inte visa henne riden då vi inte ridit in henne ännu pga att hon växt så mycket och veterinären avrått från det då hon höll på att få patellahakningar.

Löshoppningen funkar bra de flesta gånger men hon testar gärna och kan lika gärna vägra i början men detta släpper efter en stund. Andra gånger funkar hon kanon och när hon gör det så ser det väldigt bra ut.

Någon som vet hur länge man vågar vänta med att anmäla? vill ju inte riskera att inte komma med pga av för många anmälda.

jag har ej anmält ännu, kommer vänta så länge jag vågar då vi har en del arbete kvar innan beslut kan tas.
jag vill gärna göra ridprovet så det blir fokus på ridningen ett par veckor nu, om hon verkar hänga med utan problem lägger vi in någon löshoppning på hemmaplan emellan och siktar på att bara åka iväg till ridhus för löshoppning en gång till innan testet.
om allt går enligt plan och hon blir anmäld kommer hon få vila minst en vecka innan själva provet.

Funderar också i samma banor som Carre10 angående vila och att inte hästen får vara ut-tröttad varken kroppsligt eller mentalt.
Läste nu senast en artikel om en som utbildade hästar inför 3-års och hon red dem 3-4ggr vecka vilket jag tyckte lät mycket?? Däremot lade hon in viloperioder på en månad och det är ju bra.
För min kommer det att bli så att hon aktiverats dom tre sista månaderna fast bara ca två ggr i veckan i början och nu lite mer.
Iof. sig så har hon fått nästan en veckas vila nu men planen framåt är nog att rida två-tre ggr veckan, löshoppa varannan och lägga in tömkörning m.m.
Veckan innan har jag tänkt att löshoppa på helgen och kanske ett ridpass på tex tisdagen. Vill att hon skall vila onsd, torsd, fredag innan visningen som är på en lördag.
Försöker också att vid aktivitet oavsett typ vila dagen efter, inte alltid det har stämt.
Denna veckan blir lite intensiv då jag skall rida på lördagen för instruktör ( inget jag gjort eller tänker börja med än kontinuerligt ).
Söndag löshoppning. Vill även få in ett tömkörningspass och ett kort ridpass innan. Var ute idag på en härlig vårtur.

Scilla: hade den paniken förra året när jag skulle visa på rådgivande, men har du en "smart" häst brukar det gå fort att lära dom, var helst ute på en rak väg det brukar dom tycka är roligt att få springa, sen är det bara att hänga med, tyvärr behöver man nästan springa lite fortare än på arab utställningar pga de oftast är större, sedan ska en halvblod springa mer bestämt och starkt än en arab som flashar lite mera (min känsla)

Annars har jag faktiskt anmält, kunde inte hålla mig!!!
O i helgen löshoppades det på en kurs och båda mina var uppe på 130 utan problem :bump::banana::bump: var så lycklig då den ena kan testa att stanna lite över 110 men han hoppa o stutsa o jag älskar hans frambensteknik!! :love: Den andra som jag kallar lite skämtsamt svarta faran brukar mesta delen hoppa stuts ( senaste rekordet ligger på 120) men nu hoppa han så fint och mer på muskler än fart. Det är så skönt att ha en person som vet lite när man löshoppar, sitter oftast på så jag kan gärna stressa lite känner jag. Ska försöka övertala min tränare att vara med mig på dagen D, kan kännas bra med stöd!

Det är svårt det där med vila eller inte vila. Rider eller aktiverar mina ca två gånger i veckan, det är mest ridning ute i skogen då så jag har inte tänkt att lägga in någon speciell planerad vila utan kommer köra på till maj om jag inte känner något speciellt, löshoppa vill jag göra två gånger till minst sedan tänkte jag även kanske löshoppa lite lågt över tex stuts eller sånt om vädret tillåter (måste göra allt sånt ute om jag ska göra det hemma)
Har pratat med olika o de tycker att det är så lite de går så de inte behöver någon längre vila, skillnad om de skulle aktiveras tre - fyra gånger i veckan.
Sen är det olika från häst till häst mina älskar att komma ut, men det finns kanske andra som inte riktigt vill komma ut.
Och självklart kolla vad man gör ut o skritta i skogen kan man ju göra jämt, men att jobba mer dressyrbaserat kanske högst en gång i veckan, de ska ju ha kul! :D

Jo hon verkar redan ha fattat efter att jag provade igår.

Däremot är hon rätt så vass så man får verkligen ha kolla på var man befinner sig så hon inte får för sig att försöka kicka mot mig.

Som tur är så är hon inte så hög skulle tippa på 1.55 (ja hon kommer säkert att få avdrag för det) men det gör henne mer lätthanterlig än om hon hade haft det humöret och varit 1.70 :o:D

Jag har ju visat hennes bror och han är ju större så där var det svårar att hänga med när jag skulle springa med honom.

Angående det här med att visa för hand, vilket jag aldrig gjort förr.

Alla säger ju att man ska springa fort. Men när jag gör det med henne så fattar hon galopp. Springer jag då för fort eller gör jag något annat galet tror ni?
Jag tycker inte jag springer SÅ fort. Hon har ju kapasitet för en ursnygg trav att visa upp om hon bara pushar fram den istället för att fatta galopp när det ökar. Tips på att få henne visa sin snyggtrav någon?

Brukade gå mycket promenader med henne innan jag började rida lite smått nu. När hon var pigg då och man sprang med henne. Jisses vilken trav hon hade då :d, så där så hon riktigt "hängde" med stäkta framben i luften innan hon landade för nästa steg. Det vore ju en dröm att få fram den igen...

Jag tänker ungefär som du när det gäller träning o vila inför 3-års.
Min går 2-3ggr i veckan. Mest ridning i skogen, sen varvar vi med tömkörning och löshoppning. Ska börja lite seriösare med visningsträningen nu å försöka springa lite med honom en gång i veckan. Men det är ju inte så ansträngande för honom. Mest för mej:angel:
Vi kör på fram till testet. Han vilade helt 2 veckor i slutet på februari. Och 2 månader innan jul.

Har bokat in ridning för instruktör denna vecka. Vi får se hur det går...måste få nåt utlåtande iaf, så man törs åka på 3-års. Har i princip bara ridit hemma.

Va på samma löshoppningskurs som Cissi K i helgen. Gick bra tyckte jag. Han e så kort bara. Hoppar snällt men man måste va med så han räcker till. Världens enklaste häst o ha med sej. Mamma va med o sa att hon hellre åker med honom än märren...det är bra betyg:banana:

Jaha, då var helgkursen inför 3-årstesten avklarad. Både häst och jag är helt slut. Mycket bra tips och råd MEN kursen skulle gått senast januari. Nu känns det som man har väldigt kort tid på sig att "rätta till" misstagen man gjort. Ett råd som jag kan vidarebefordra är att lägg inte ner så mycket kraft på ridprovet. Jobba mycket på visning för hand för det är det viktigaste momentet. Träna löpning för er själv! Träna hästens lydighet vid visningen. Kolla vad som behövs för att visa din hästs bästa sidor. Hur mycket drivning behövs t ex. Ska det finnas en piskförare bakom? - vilket det får. Ska jag hålla upp huvudet eller försöka ta ner det? Hur ställer den sig i halt? Har den jämn viktfördelning eller hänger den på frambenen? Det känns som tusen saker. Löshoppningen då! Träna in piskförare, var ska de stå för att hjälpa hästen på bästa sätt? Hur mycket drivning behövs? Lösgalopp är inte minst viktigt att hästen vågar slappna av och galoppera. Går inte detta bra så hjälper inga ridprov. Kursledaren påpekade att 3-årstest är lösgalopp, löshoppning och visning för hand - ridprov för de som kan satsa på diplom, d v s blir klass I vid de första bedömningarna. Jag kan rekommendera andra som har möjlighet att gå en liknade kurs att göra det. Dyrt men lärorikt och förhoppningsvis knaprar vi åt oss något poäng som vi annars missat.

kl

Jag var på löshoppning med min häst i Kumla i lördags, precis som några andra här. Känns så bra att ha hjälp av någon som verkligen kan, fick många bra tips.
Min häst hoppade KANON, nästan lite för bra. När vi höjde upp hoppade hon hur högt som helst, så hon valde att sänka igen, hon kunde bli rädd för sig själv annars när hon hoppar sådant. Hoppas hoppas hon kan visa såna språng på testet. Men det är ju lite ett lotteri, sådär bra har hon inte hoppat före. Men som hon som hade kursen sa, nu vet ju i varje fall du vad hon kan. Rådet jag fick var att om jag löshoppar henne mer före testet bara hoppa lågt så hon inte förhoppar sig.
Ett annat bra tips var att träna mycket på lösgaloppen. Hon sa att det inte är så lätt att bedömma galoppen på en häst som sätter huvudet och svansen i vädret och stutsar iväg. Dessutom är det bra konditionsträning. Så det ska jag försöka träna 1 gång i veckan tänkte jag tillsammans med lite små hinder, kanske lite stuts.
Mer som jag behöver träna på är visning för hand, då framförallt skritten. Min har riktigt dålig skitt, går med korta steg utan övertramp. Jag har sett att hon kan marchera på bättre men det händer väldigt sällan. när jag försöker få henne att gå på lite börjar hon bara småtrava. Tips mottages tacksamt även om jag vet att det inte kommer bli några toppoäng på den punkten.
Skor har vi fått på nu också, känns bra, nu slipper vi inte undan träning pga ömfothet i varje fall.
Oj vad långt det blev....

Tack Leteng och Cardett för att ni delar med er!:laugh:

Min häst skall åka i dagarna till killen som skall visa honom. Han skall stanna där i en vecka.
Löshoppningsbiten anser han att hästen är " färdig " med. Så han skall träna visning för hand och rida honom.
Efter den veckan skall han få vila 3 v. Sedan sättas igång igen veckan innan genrepet ( som är 2v innan testet ). På genrepet brukar man få råd om det är ngt extra att finslipa på, eller om de skall vila till testet.
Jag kör på den linjen nu och det känns bra.:)

Hoppas det går bra för alla er andra!

Det här med att visa vid hand är precis som ni säger en träningsfråga!!! sedan är det enklare om man är van och har rutin på den frågan...
Men det jag har snappat upp genom åren är att inte stressa in för fort i traven, utan öka med förstånd! Sen har alla mer eller mindre lätt för att länga "rätt" Men jag ska träna mer och ofta på just visa vid hand, bra för konditionen oxå :)
Ska in nästa vecka och rida för min instruktör tillsammans med andra ryttare (kom på det har aldrig ridigt tillsammans med andra) :angel:
Jag är dock orolig för en annan sak och det är konditionen på hästarna (för mig är jag alltid orolig!) kommer de att orka?
Alla intryck, alla nervösa människor, alla hästar + arbeta?
usch börjar bli för nervös!!!

Det tar väldigt hårt på dessa unga individer. Vår 3-åring var helt slut när vi kom hem på söndagskvällen efter att ha sovit borta med okända grannar plus alla dofter och intryck från en stor anläggning. Jag hade nästan lite dåligt samvete för att ha utsatt henne för det, men nu vet jag till nästa gång och inte ta så mycket.
Balansen är viktig och startar man för hårt är risken att man inte själv hinner med och stör hästen när man hänger i tyglarna. Där är vändningen en viktig del i det. Förbered hästen på vändningen - det ska vara en bakdelsvändning, inte en liten volt. Lär också hästen att inte springa för nära dig utan med en armslängds avstånd.

Sv: Är det för sent att börja förbereda för treårstestet?

synd att du bor i skåne, vi kommer ha i ridhuset här på plönninge i feb löshoppningar och även en kurs som börjar 11/1 med 6 träningstillfällen. !

brukar du vara på plönninge och löshoppa? Jag har varit där ett par måndagar och ska dit nu på måndag igen. Det är så kul!

Sv: Är det för sent att börja förbereda för treårstestet?

brukar du vara på plönninge och löshoppa? Jag har varit där ett par måndagar och ska dit nu på måndag igen. Det är så kul!

är det fortfarande löshoppning på plönninge? Trodde att det var slut. Då måste jag dit.

jap det är det!
varje måndag fram till treårs testet, dock inte röda dagar!
bara att ringa eller maila hon som har hand om det !

Tänkte kasta mig in i diskussionen :)

Ska visa ett underbart treårssto eftersom ägaren kommer vara höggravid när 3årstestet är - 1 månad och 1 vecka kvar!

Rider henne 1-2 gånger i veckan, och då rider jag ut i alla tre gångarterna. Sen löshoppas hon, tömkörs och longeras en hel del. Är lite halvnervös måste jag erkänna, för hon har börjat bli jättesseg i galoppfattningarna och fattar fel galopp.. Har ingen större erfarenhet av just visningen - måste de gå i rätt galopp under ridprovet?

ja, de måste gå i den galopp domaren ber om.

låter som er häst är väl förberedd -den kanske behöver en viloperiod nu om den börjar kännas seg?

själv känns det som om vi kommer hinna färdigt i tid om det fortsätter flyta på som nu.
har haft min prinsessa så pass kort tid att vi fått fokusera på det mest elementära för att hinna utvärdera om hon är redo.
men peppar, peppar är hon go och glad och väldigt samarbetsvillig så just nu lutar det åt anmälan.

Nu är min anmäld till 3års i Kumla. Hoppas att det ska gå bra, men min tränare säger att han kommer va stabil i ridningen om det fortsätter rulla på.

Just nu är han tyvärr lite seg, tror d beror på pälsfällningen. Pigg ute men trög i ridhuset. Ser fram emot att ridprovet går utomhus.
Letar ny sadel gör vi åxå. Har en allround mot hopp som ligger bra, men skulle vilja ha en dressyr åxå. Till hösten iaf. Vad ska man ha till en häst som har extremt kort ganska rak rygg, hög o lång manke? I övrigt normalbyggd. Kan själv ha en liten sadel (16,5"), men behöver ju ändå en med korta bossor o bred kanal eftersom han har så lång manke. Helst cutback åxå...många krav.
Tips någon?!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar