Förberedelser 3årstestet 2009

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

I måndags var min tjej och löshoppade för första gången på länge. Hon har mognat enormt mkt vilket även löshoppningstränaren anmärkte på. Vi ska öva teknik med henne då tränaren ansåg att några problem med höga hinder lär hon inte ha, dock hoppar hon lite snett i kroppen när hon hoppar i vänster varv, när vi byte till höger varv hoppade hon rakt. Så jag ska ta och hoppa hon på lina över små hinder och studs i vänster varv för att få upp smidighet, styrka.
Hennes kroppsbyggnad är gansk gänlig och inte alls så välmusklad och fin som Pellis häst är, min är även outvecklad i bogen och växer. Fast hon börjar bli snygg i kroppen. Har hon även på gödning nu då jag tycker hon är lite tunn.
Ridningen sitter som den ska fast hon bara är riden ett fåtal gånger. Från första gången jag red henne kunde hon redan gå fram för skänkel, stanna, svänga, fatta rätt galopp för galoppskänklen från lugn trav till lugn galopp(även på rakt spår) och hela tiden jobbar hon i balans. Har ridit in en hel del hästar men aldrig varit med om en häst som redan kan allt och har så bra balans. Väldigt roligt dock och det underlättar ju väldigt mkt ;-)

Skickade i väg min anmälan till 3 års testet i dag.
Sedan är det väldigt spännande att följa hur det går för alla!

ang ridningen får jag instämma -har aldrig träffat en häst som har så naturligt lätt för sig som den treåring jag har nu. jag är helt mållös!:love:

däremot löshoppade vi idag (hästens 3:e gång någonsin) och den var inte alls lika spänstig som de två första gångerna.
fin teknik över hinder och god samarbetsvilja men tung i avstampet och trött i ansatsen (vilket visar sig i att hon rusar mot hinder)
vilket gjorde att hon rev ett par gånger. dock rättade hon sig alltid språnget efter så det kändes iaf bra. vi nöjde oss med några få rundor för att iaf behålla glädjen i henne till nästa gång.
troligen har hon träning och/eller växtvärk men det är liksom inte läge då vi fortf har lite hoppning kvar att fila på:grin:
det får bli stretching, massage och vila två dagar sedan är det visning-vid-hand-kurs på söndag.
sedan verkar det som om vi får promenera vid hand ett par dagar efter det för att hämta nya krafter.

ju längre bort chansen att hinna bli färdig till testet är, desto mer vill man vara med... är det inte märkligt så säg:p

*KL*
Jag hade gärna gått på en liten kurs i visning för hand innan testet, men nu finns ingen sådan innom rimmligt avstånd så jag får träna på hemma själv och hoppas det går bra ändå.

Jag har ju i princip bara ridigt ute i skog och mark och längs vägar hittills, det har ju gått toppen. Stabil och taktfast trav med god bjudning. Ett par lugna fina galoppbitar har vi gjort med. Så jag tänkte att jag skulle rida i paddocken och öva på galopppskänkel, rätt galopp och så.

Men inne på paddocken så gick det bra att skritta och sen var traven vinglig, utan bjudning och när jag försökte få mera fart i henne så drog hon bara ner huvudet och slängde runt med skalllen och vinglade ut från vår tänkta väg frammåt. :grin:
Hoppas jag kan "skylla" på att det stod två nyfikna kusar som hon inte känner och hängde en meter från ena kortsidan, (där hon strulade mest).
Någon galopp var det inte tal om att försöka få till.

Ja, jag får väll träna på i paddocken här framöver så ska det väll släppa. Jag är bara rädd för att tråka ut henne med att "nöta" där. Men om jag startar med ca 15 minuter där och sen avslutar med en trevlig skogspromenad alternativt härlig trav/galopp på ängen efteråt så ska det väll inte vara någon fara?!

ja, jag har insett att springa så att hon visar någon trav är inte jag rätt person att göra... just nu tränar vi på att jogga på rakt spår utan att vika halsen mot mig och sedan slå över i galopp:grin:
jag är helt värdelös på att visa vid hand:(

så jag sätter stort hopp till träningen på söndag sedan blir det totalvila minst en vecka för min prinsessa, annars kommer hon inte vara i närheten av anmälningsbar.

så här ser hon iaf ut för dagen, med vinterpäls och i växt:p;
skatansida_1_090417.jpg

Jag antar att du ska till Kumla på söndag, det ska jag med. Hoppas även jag att få bra tips på visning för hand, min gör allt möjligt konstigt, går och nosar i backen och galopperar hejvilt. Dessutom har hon öronen bakåt när hon travar med mig vid sidan, ser ju inte så trevligt ut. Om allt går bra på söndag skickar jag iväg anmälan

jo det är kumla och samma här -känns som om tips och råd på söndag blir avgörande...
har pratat med uppfödaren som visat både hingstar och ston mycket så jag fick lite tips, så nu är jag lite mer peppad:laugh:
hans bästa tips är att man måste ge hästen stöd i munnen, precis som vid ridningen och sedan brukade han cykla (:p) med sin hingstar så de kunde trycka i ordentligt.
när de lärt sig vad det är man vill går det som tåget enl honom:laugh:
så idag har vi cykeltränat, dvs bara joggat på lång tygel så hon skall vänja sig vid makapären -gick jättebra!

*kl

Vad alla verkar ha kommit långt!

Vi har ifs varit på löshoppningskurs ett par gånger och så har jag precis börjat galoppera med min lilla älgkalv.
Nu har jag mest en stor klump i magen :(

Det har gått uselt med allt sista dagarna. Hästskrället ville inte in i transporten varken till eller från löshoppningen. Det tog sammanlagt 2 timmar att bara lasta sist. Och nu pratar vi samma häst som bara gick rakt in för ett par veckor sen.

Sen så är jag rädd att jag kommer att få mycket kritik för att han är så himla smal. Vi ger honom foder så det räcker och blir över (Ja, allt är analyserat och noga uträknat). Han har ökat på bara någon vecka sen jag bytte ut höet, men inte tillräckligt för att han ska se ok ut på visningen:crazy:
Han har vuxit jättemycket sen jag fick honom och det har lixom inte blivit något över till kroppen. Usch vad jag har tappat suget...

Kom igen, kom igen....Jag har en likadan häst. Svårfödd, stor, gänglig ( vet inte om din e likadan i kropp, men problem verkar vara detsamma ).
Min kan skifta hull från dag till dag känns det som..Jätte jobbigt.
Men alla hästar e ju olika ( som vi människor ). Han är som han är i kroppen o jag kan inte göra mer än vad jag gör i fodringsväg o träning / vila.....

Lycka till!!!:)

*KL*
Jag åker åxå till Kumla på söndag. Hoppas att fler ska rida i min grupp. När jag va ute o kollade i gruppindelningen va det bara jag som anmält att jag skulle rida. Hoppas på att få kunna öva ridning tillsammans med några andra treåringar. Han e riden i grupp hemma, men d e ju med gamla erfarna hästar.

Löshoppade gjorde vi förra helgen o han hoppade 1,25 med lätthet. Det kändes bra! Lite seg dock så nu har han fått havre en vecka. Detr har gett resultat så bara pälsen släpper blir han nog pigg.

Ang typ o exteriör är han ganska jämnhög fram o bak. Något högre fram. Dock lite rund. Han såg ut som en köttbulle jämfört med alla andra när vi va i Kumla förra gången så nu får han mindre hö. Vore bra om han tappade några kilo innan visning, men d e ju 4 veckor kvar.
Har provsprungit lite hemma. Å han e stor o jag e liten så jag får springa allt vad jag förmår för att han ska visa trav ordentligt. Tur att han e snäll o tar spöt om man viftar lite med det framför näsan på honom. Annars skulle han springa ifrån mej.
Uppställning måste vi öva mer på. Han står snällt, men d e svårt att ställa honom öppen fram. Kanske kan få nå tips på söndag.

Tack för ditt svar!

Måste nog säga att din häst ser ut att ha mer fett på kroppen än mig:crazy: Han har vuxit enormt sen han kom hem, men han ser ut som om han vore vanvårdad. Jag vill inte lägga ut bilder här på nätet eftersom jag vill vara helt anonym här på buke. I morrn är det ännu en dag av lastträning, om det så ska ta hela dagen, så ska skrället in!

Jag antar att det blir att ladda om till generalrepetitionen inför 3-års och agera därefter. Vi fick iaf mycket god kritik på löshoppningen. Han vet sin uppgift och löser den med bravur. Enl instruktören är hästen klar inför 3-års testet, alltid något:)

Lycka till du med!

*kl*
då är vi hemma från unghästkursen och jag fick en hel del bra tips ang visning vid hand tycker jag.
hästen skötte sig bra och som jag förstod det är det helt upp till mig att kunna visa upp hästens gångarter som finns där.
rådet vi fick till min häst var att ge ordentligt stöd på tygeln och ha en pådrivare vid sidan av.
sedan att bryta av innan väggen för att visa att hästen kan samla upp sig och inte tvärnita mot vägg.
jag skulle också försöka ladda upp min häst mer redan i vändningen så hon var på G när vi fick rakt spår.
ridningen gick helt ok, första gången på bortaplan och 3 st i grupp gjorde att det var lite motsträvigare än hemma och fick göra om galoppfattningarna några gånger men ingen fara
summa sumarum var att jag skall fokusera på visning vid hand, fodra på lite och satsa på att visa. så nu åker snart anmälan in tror jag -spännande!
unghastkurs090419036.jpg

Nu är det bara 11 dagar kvar för mig. :eek:
Jag har börjat fundera på vad jag ska ha på mig..världsliga ting men ändå.

Jag ska varken visa henne för hand eller rida men kommer vara med i ridhuset och hantera henne därimellan.
Vita jeans är ju snyggt men jag gillar dem inte och att köpa ett par bara för testet...hm jag vet inte.
Hur gör ni andra?

första gången hade vi som visade hästen ljusblå jeans och mörkblå tröja. efter det har vi haft beiga byxor och mörkblå tröja.
i år lutar det nog ändå mot vita jeans och mörkblå tröja.
för mig känns det dock viktigast att teamet ger ett enhetligt intryck:laugh:

För ett par år sedan när syrrans ena häst var 3 år så var hon överförtjust i att gå in i transporten, tills hon efter ett par gånger insåg att varje gång hon gick in i transporten så skulle hon i väg och jobba och bli lite trött. Så då började hon strula med lastningen. Vi kämpade på och till slut insåg hon att det inte hjälpte och började bli lättare att lasta.

Tänkte att det kanske är något liknande med din, att hästen kopplar ihop transporten med jobbigt arbete?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar