Förberedelser 3årstestet 2009

Sv: Förberedelser 3årstestet 2009

Jag har anmält nu. Får bära eller brista, mycket kan ju hända. Men man måste ju ändå räkna med att allt går enligt planerna:).

Jag har idag kört iväg min häst till " visaren ". Han skall stå där i en vecka nu för lite mer intensiv träning. Sedan vila ( jag har nog skrivit detta innan:o ) ca tre veckor.

Jag märker på min häst hur mkt det gör ( mest mentalt ) när han vilat helt en liten period. Alltså bara gå i hagen m kompisarna. Kan inte påstå att han vilar i hagen:D, men i huvudet gör han det.'

Lycka till alla!
När börjar testerna? Mitt går nog bland de senaste ( 16 - 17 / 5 ).

Usch är lite nervös ska in om en timme och rida för instruktören samtidigt som andra rider...
Tror inte att koncentrationen på mina killar kommer vara så hög!!
Ser om jag överlever detta. :crazy:
Red i fredags och då var mina oxå rätt sega på ridbanan, men allt fungerade jättebra de fattar galopp och orkar till och med att gå något varv på volten. Sen testade vi att trava över bommar lite konstigt skulle helt vilja gå på sidan men de kom över och gick sedan fint över bommarna i båda varven...
Ska rida nu idag och sedan ska vi avklara sista kursen men annars tror jag att det kommer bli sparsamt ridna till veckan innan testet.

Hur tänker andra nu vad behöver ni träna på mest? och hur lägger ni upp det sista månaden?!

hur gick det på träningen?

jag måste lägga störst fokus på visning vid hand, då det är gångarterna vi satsar på.
hon visar inte sin skritt alls ännu:crazy: och jag behöver verkligen löpträna:p
annars kommer jag rida 2 ggr/v och löshoppa 2-3 ggr till på hemmaplan.
skall på samma kurs som dig, kommer efter den bestämma om vi skall visa eller ej. börjar bli pirrigt! har era börjat fälla ordentligt? min har börjat men det rasar inte av precis...
min prinsessa är i behov av en viloperiod innan ev visning, troligen blir det direkt efter kursen eller veckan innan visningen beroende på hur hon känns.

min förra häst gjorde jag misstaget och fokuserade alldeles för mycket på ridningen och för lite på visning vid hand.
så denna gång gör jag tvärtom:laugh:!

Knapplån
Inridingen av min lilla gick på ett kick, hon kunnde allt när jag satt upp fast jag inte har lärt hon ett smack! Så jag lägger 1-2 dagar i veckan på att rida henne. Har börjat jobba hon från marken med inspänning för att få hon att jobba igenom sig och få lite muskler och kondis på sin kropp.
Löshoppades gjorde hon för ett år sedan, här hemma när jag rider eller jobbar från marken så drar hon dock i väg mot hinderna och det har redan blivit ett ofrivilligt hopp över cavalleti med mig på *hjälp*. Ska i väg nu på måndag och löshoppa henne. Här hemma har hon fått hoppa över små hinder när jag har haft hon i lina.
Fäller som en dåre gör hon.
Det som vi behöver till visningen är lite mer kondis, lite mer volym i hästen (ngt tunn) och så ska jag se hur hon reagerar på löshoppningen på måndag innan jag slänger i väg min anmälan. Visninge är den 22-24/5
Har länge varit väldigt tveksam till att visa henne då hon inte förrän nu i år börjat bli häst i sin kropp.
Känner ingen panik inför visningen av henne, mer än kondisen, det är ju en jobbig dag för de små.

Funderar på att dra ner på ridningen. Dock bra för kondisen som d e lite si å så med. Ska rida på kursen. Han fattar rätt galopp o så men han e fruktansvärt trög:crazy:
Ska rida en gång till hemma för tränare. Sen får vi se. Löshoppning blire på lördag, sen vete tusan om jag bara ska hoppa en gång till innan testet. Känns som han e mkt löshoppad o d e inte nåt direkt problem.
Ska lägga fokus på visning vid hand och tömkörning o ev longering med inspänningar så han börjar skjuta på bättre med sina låååånga bakben. Vila blir det några dagar före testet. så han e taggad. Måste ju ha nå extra å ta av eftersom han är så seg. Har funderat på att lägga till lite havre i foderstaten. Men jag vet inte om han blir nå piggare av det.

Bara pälsen kunde trilla av helt snart så kvicknar han nog till. Han va betydligt piggare innan fällningen började. I värsta fall får han en veckas vila efter kursen.

Nu har min pojk kommit hem igen. Så härligt. Han har blivit riden mkt i skogen i galopp, främst för att hitta framåtbjudningen ordentligt. Även blivit tränad i visning för hand.
Han kommer att få vila två veckor nu. Märks att det tagit på honom att va iväg med alla intryck o ny miljö. Men det har gått väldigt bra och han har blivit väl omhändertagen.

Nu blir det mat, pyssel och mys!:love:

Hur går det för er andra?

Halloj alla!
Har följt denna tråd ett tag men inte gett mig till känna förrän nu...
Mitt halvblodssto ska visas den 9 maj.
Jag har aldrig visat själv, så jag har en annan som ska göra det åt mig.
Gud vad alla är ambitiösa! Jag känner inte att jag har lagt ner så enormt mycket jobb på min dam, men hon är väldigt snäll och allt har liksom bara flytit på.

• Har mest ridit i skogen i alla gångarter. (Insutten i höstas och riden 2-3 gånger i veckan sedan feb. med ett par veckors vila)
  • Löshoppat några gånger. Hon har ingen jättebjudning, men hoppar ändå glatt och gör det hon ska. Har med lätthet hoppat 1,20 och mer vill jag inte höja.
  • Har ridits en gång i ridhus och 2 gånger på ridbana och sköter sig. Fattar rätt gallopp och så.
  • Nu har jag kommit på att det kanske är dags att lägga lite energi på att öva visning vid hand... Hon springer glatt, men springer nästan ifrån mig!! Mer övning...
  • När jag ställer upp henne verkar hon tycka det är helt onödigt och står och slår lite med huvudet och vill inte alls se snygg ut. DÄR måste vi träna mer, men jag har som sagt inte lagt ner någon direkt tid på det än!

Hur som helst är hon en väldigt trevlig och foglig dam med ett underbart temerament.

Vad tror ni? Öva mer visning vid hand, men annars?

Fast jag tycker att dom flesta verkar ha ganska lagom ambitioner och lägger in viloperioder m.m under utbildningstiden.
Min är väldigt framåt och ambitiös, ligger ganska lågt med ridning nu, hon "kan" det hon ska göra, ridprovet är inget avancerat.
Har tränat med henne vid hand och fick tips om att ut och jogga(!)-tjena-, om jag hade varit sprintermästare i så fall;). Känner mig väldigt nöjd över att ha lejt bort springeriet till en van visare..
Hon är iallafall väldigt lätthanterlig och trevlig, hoppas att det kan lugna mina nerver "dagen D". Är ju inget att vara nervös för men, men, lite pirrigt är det.
Min tränare sa att tre-års är lite som att kasta upp tärningarna i luften och se vart dom landar;)..

Har sysslat med hästar hela livet men aldrig tester/visningar och dyl. Vet inte riktigt vad som väntar även om jag har läst reglementet och så. Hade varit bra att varit och kikat "live" förra året men det var liksom inte på tapeten då.
Tack och lov är det inte jag som visar, även om hon är väldigt lätthanterad. Har varit och löshoppat ett par gånger hos personen som ska visa och hon tror inte att det blir några problem då jag "grejjat" så pass mycket med henne själv. Har även hjälp av en som är duktig med just unghästar här på hemmaplan, så jag (hästen) kanske är mer förberedd än vad jag själv tror. Fast när det närmar sig så... Ska på en förberedande träning på klubben där visningen ska vara, så då får man väl se vad de säger där.

Kul med en nykomling!:laugh:
Jag tror att vi alla här är förberedda. Jag var o kollade på testet förra året ( med ett trött o grinigt barn ), stannade inte så länge. Men min känsla var, att det verkade ganska enkelt. Men sedan nu i år när det gällde mig o min häst, då blev jag lite mesig:o

Men det är ju faktiskt en bedömning o ett utbildnings mål. Ingen tävling / prestation.

Jag har ingen aning om ifall min häst är en " blänkare " eller inte. Men jag vill ha honom o ha roligt med honom i många år. Så jag ser faktiskt detta som en kul grej. Vart väldigt bra att ha ett mål i utbildningen.
Men de bedömmer ju hur de är för dagen ....Unghästar, ny miljö, intryck... Exteriört kan man väl förvänta sig att de kan se det bästa av.

Jag förväntar mig inte att min häst kommer att visa alla sina kvaliteter den dagen :angel:

Men roligt skall det bli. Och väldigt kul att ha vart m i denna tråden och sen, förhoppningsvis, få ta del av hur det gått för alla.

:)

Exakt så känner jag med. Jag åkte också iväg och kikade förra året och kännde att ja, det där kan vi väll klara. Men nu när jag själv ska stå där i mitten med min pärla och alla åskådare, ja då är man inte så kaxig :o.

Men oavsett hur det går så vet jag att hon är det bästa jag kunnat få och bara hon inte far iväg och skadar sig, mig eller någon annan så är jag nöjd. Dvs det kan bara bli bättre ;).

Jag har haft mycket nytta av att ha treårs testet som mål, annars så hade jag nog släpat efter lite i utbildningen. Nu blir det en spännande utflykt och förhoppningsvis ett trevligt minne att se tillbaka på och vara stålt över att man fixade det till slut.

Nu är man i alla fall anmäld och nu är det bara att se frammåt. :bump:

Håller med till punkt och pricka.
Min tjej har en tid varit så laddad och det har pyst över på alla sätt och vis.
Jag hoppas hon hinner landa lite innan testet.

Jag har bara 2,5 vecka kvar så det börjar pirra rejält i magen nu.

Här är en färsk exteriörbild på min tjej:

27086374.jpg

hon ser välmusklad och fin ut din häst:bow:

min forts växa bak istället för fram så anmälning till treårs känns alltmer avlägsen:(.

men som tidgare skrivit har detta varit toppen för att få mig att sikta framåt med fokus och ta tag i tex ridningen.
så oavsett hur det blir har det varit positivt!

Din häst ser väldigt fin o maffig ut!:) Min, han är gänglig och hög nu. Som en giraff ungefär:D
Vad är det för stam?

min är också efter saigon! (ue:flemmingh) men hon är mer som en gänglig, överbyggd älgkalv för dagen:grin:

Halloj, nu dyker jag upp här igen :D

Verkar som att det flyter på ganska bra för alla? Ska ni iväg på träningen innan också, eller går ni direkt på testet? Själv ska jag iväg på träning nästa helg.. Är nästan mer nervös för den än för testet nu :p

Jag, unghästen och ägaren var iallafall iväg till ett ridhus igår och tränade "inför träningen". Hon trampar på jättefint i skritten och traven och ställer upp perfekt - utan träning :D Underbar häst det där:love: Hon har blivit bättre i galoppfattnignarna också. Har ju bara ridit i skogen innan men red på bana häromdagen och tränade mycket övergångar, och nu fattar hon rätt galopp från både skritt och trav.

Kom att tänka på en sak... Klädsel. Ska ni ha kavaj, eller hur klär ni er? Eftersom jag inte fyllt 18 än och måste ha väst tänkte jag köra på en vit polo och en svart v-ringad tröja över.. Och vita ridbyxor och läderstövlar såklart;) Shit, det börjar bli nervöst nu:crazy:

Håller med till punkt och pricka.
Min tjej har en tid varit så laddad och det har pyst över på alla sätt och vis.
Jag hoppas hon hinner landa lite innan testet.

Jag har bara 2,5 vecka kvar så det börjar pirra rejält i magen nu.

Här är en färsk exteriörbild på min tjej:

27086374.jpg

Men hallå man får inte visa 7-åringar på 3-års test ;):D

Vågar inte visa bild på min... Hon är inte vacker men jag har bestämt att visa henne iaf just för att ha lite mål med henne.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 601
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 330
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar