Och nej, jag har nästan bara stött på folk med den syn som du har - att jag bara är negativ och att det är överdrivet för aaaaaaaaaaaaalla har haft det såååååååååå bra och underbart och härligt och trevligt och mysigt och liknande. Tills man skrapar på ytan och får höra sanningen att nej, det var nog inte så rosendoftande ändå.
Jag har för den delen till och med varit med på en förlossning som gick bra. Det hjälper dock inte min graviditet ett piss, snarare tvärtom.
För den delen så talar siffrorna sitt tydliga språk, att majoriteten får problem. Hur kan du säga att det är en minoritet då?
Du har det uppenbarligen väldigt svårt, och mår riktigt dåligt.
Jag hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver, både av nära och kära, och av "vården".
Jag försöker hålla en diskussion på en generaliserad nivå, och undviker att enbart basera det jag säger på egna erfarenheter, men du tar tyvärr generella uttalanden, som påhopp på dig. Det är det inte.
Kan du backa upp påståendet om att en majoritet får problem av att föda barn med någon statistik? Hur definierar du i sammanhanget "problem"?
Det är, mer eller mindre jobbigt att vara gravid, men det är också mer eller mindre jobbigt med det mesta av lite större dignitet som man gör.
Att förlossningsvärkar gör ont (på ett väldigt speciellt sätt) är inte ett problem, utan en del av processen, liksom att gå upp i vikt under graviditeten eller t.ex. ha hormonsvängningar. Men det går ju normalt över!
Kvinnor har fött barn i alla tider, under lång tid och fortfarande idag i många länder, så har det varit förenat med stora risker. I dagens Sverige är riskerna väldigt små, såvitt jag minns av statistiken, minst i världen.
"År 2005 var den maternella mortaliteten i Sverige 3/100000 levande födda barn, vilket är bland de lägsta i världen [1]." "Mellan 1997 och 2005 dog 36 personer". Citat från Läkartidningen.
Trafiken är oändligt mycket farligare:
"År 2010 omkom 270 personer, eller 2,9 personer per 100 000 invånare, i den svenska vägtrafiken, enligt SCB. Det är det lägsta talet någonsin.
I den senast tillgängliga EU-sammanställningen, från 2009, hamnade Sverige på andra plats med 3,9 trafikdöda per 100 000 invånare, strax efter Storbritannien där motsvarande siffra var 3,8." från FoF.