Nja samhället de bor och är en del av.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, hade deras löner varit lika stora så hade de ju kunnat turas om att vara "hemmapartner", istället för att en av dem (hemmafrun/mamman) ska vara hemma i fyra år på grund av bristande och/eller dyr barnomsorg.Vilka är "ni"? Är det TS och hennes man för att de inte råkar bo i Sverige?
Ja, hade deras löner varit lika stora så hade de ju kunnat turas om att vara "hemmapartner", istället för att en av dem (hemmafrun/mamman) ska vara hemma i fyra år på grund av bristande och/eller dyr barnomsorg.
Fast jag tycker ändå att det är lite fult att basunera ut att folk lever ojämställt när de yttre omständigheterna gör att läget är som det är? De kan ju ha många anledningar till att bo i England, och tyvärr är det väl mycket begärt att @pudsey ska kunna ändra på hela systemet?Ja, hade deras löner varit lika stora så hade de ju kunnat turas om att vara "hemmapartner", istället för att en av dem (hemmafrun/mamman) ska vara hemma i fyra år på grund av bristande och/eller dyr barnomsorg.
Tillägg: i Sverige är vi oerhört privilegierade när det gäller föräldraledighet. Om jag hade bott i ett annat land med sämre samhälleliga möjligheter till jämställdhet mellan mig och min man hade det varit en förutsättning att vi kunnat ha en lösning där vi trots allt turas om att vara hemma.
Hur ser ni på de länder där man inte kan dela lika på föräldraledigheten?
Jag som bor i England t.ex kommer vara hemma tills dottern och ev. syskon börjar skolan dvs minst 4 år.
Att jobba och ha barn på dagis skulle gå plus minus noll i ekonomi alt. minus. Jag hade gärna börjat jobba om ett år. Sverige har det enormt bra med möjlighet till att båda föräldrarna kan vara hemma med barnen och sen en bra barnomsorg som inte ruinerar en.
Hade vi bott i Sverige eller det fanns samma möjligheter här skulle pappan gärna varit föräldraledig, nu hade han semester första veckan, skulle han tagit pappa ledigt som är en möjlighet hade vi förlorat 75% av vår inkomst rakt av.
Önskar vi hade problemet med att det ska vara jämnställt och vem som ska va hemma med barnet.
Så är det ju självklart, liksom förutsättningarna skiljer sig mellan olika länder. Har man buffert och är attraktiv på arbetsmarknaden är det ju också möjligt att säga upp sig och söka nytt jobb efter föräldraledigheten.Förutsatt att arbetsgivaren tycker det är okej med en anställd som är hemma för att passa barn. Det är ju ingen självklarhet att arbetsgivaren vill/måste behålla en anställd som också är "hemmapartner".
Att det är ojämställt är väl bara fakta, sen är det självklart att det är lättare att leva jämställt i Sverige (och trots det är det många som väljer bort det) än i länder där i samhället stöttar.Fast jag tycker ändå att det är lite fult att basunera ut att folk lever ojämställt när de yttre omständigheterna gör att läget är som det är? De kan ju ha många anledningar till att bo i England, och tyvärr är det väl mycket begärt att @pudsey ska kunna ändra på hela systemet?
Nja samhället de bor och är en del av.