Och varför då poängtera så hårt att hon "som trebarnsmor blir upprörd" och att "graviditet inte är en sjukdom"?
Hon generaliserar och spottar ju uppenbart på alla som har problem eftersom hon blir så provocerad. Hon är välkommen att ta över min graviditet då så ska vi se om hon tycker att det är en sjukdom att inte kunna gå.
Men snälla nån! Vad vet du om mina graviditeter?
Vid min andra graviditet, hade jag foglossningen från helvetet. Men det var på den gamla goda tiden, när våra välfärdssystem fortfarande fungerade. De två sista månaderna var jag sjukskriven p.g.a. foglossningen, och kunde knappt ens gå inne i lägenheten, än mindre gå ut. Det var dessutom ordentlig vinter, och halt och snö.
Numera så verkar det som extraordinära graviditetskomplikationer (som extrem foglossning) inte ger sjukskrivning, utan man tvingas istället tulla på föräldraledigheten. Det tycker jag är skamligt, för föräldraledigheten är till för barnet, inte för föräldern.
Men faktum är att foglossningen går över, den styrs bl.a. av hormonsystemet, och det gäller att se till att träna på rätt sätt efter födseln, för att stabilisera bäckenet. Jag fick god hjälp med det via sjukgymnast, och den tredje graviditeten kunde jag klara utan nämnbara problem, och t.o.m. träna på elitnivå till sista månaden.
Lämplig fysisk träning både före och efter förlossning är viktigare än man kanske tror många gånger.
Vid min tredje graviditet, så fick jag stora inre bristningar, och behövde opereras akut, och sövdes därför. Efter det fick jag en lättare variant av förlossningsdepression: under den första månaden vågade jag inte somna (sova), för jag var rädd att inte vakna. Men med lite (väldigt lite) hjälp av kurator via MVC, och en väldigt bra partner, som tog mycket ansvar kom jag ur det efter en månad ungefär. Men allt är så mycket lättare med barn två eller tre: man är inte nybörjare som förälder längre helt enkelt.
Att några (minoritet) har problem vid graviditet och eventuellt är rädda för förlossningen, innebär inte att alla (majoriteten) har det.
I det nutida samhället i Sverige är det valbart att få barn (för majoriteten). Det finns inte någon skyldighet att föröka sig.
Men föräldraskapet handlar bara lite om det första året. Det handlar om ungefär 20 år framåt, och jag kan garantera att under den tiden, så kommer det att finnas gott om tillfällen när två väl fungerande föräldrar är väldigt önskvärt.
Har då den ena parten "tagit över" på ett tidigt stadium, så blir det väldigt svårt för den andra parten att komma ikapp som förälder.