varför är det så konstigt? om man får 1 års betald ledighet, varför är det så märkligt att hon som burit barnet inte kan få merparten innan hon måste prestera på jobbet igen? Även om man inte är ledig med barn är det iaf en frihet man inte har med jobbet.
Många kvinnor har det tufft fysiskt både under graviditet och efter förlossning, varför får man inte ta tid att läka?
Jag hajjar inte varför det är sånt fokus på just det där året. Jag tror att andelen mammor som blir sjukskrivna hade ökat om vi tvingar föräldrar att ta 50/50. Precis som dagens arbetsliv tvingar många, trots stillasittande kontorsjobb, att sjukskriva sig under graviditeten då det inte finns utrymme för att ta det lugnare.
Som trebarnsmor, blir jag mer än upprörd när jag läser om hur jobbigt det är med graviditet och förlossning.
Det KAN vara det men är oftast inte så jobbigt med de fysiska besvären, och för den absoluta majoriteten, så är kroppen helt återställd inom tre månader. Foglossning går tillbaka, kroppen vänjer sig vid att ge di, och man kan återuppta lämpliga fysiska aktiviteter.
Det är inte ett sjukdomstillstånd att få barn, det är en naturlig del av livet.
Det som är verkligt jobbigt, är att som förälder, så måste man "ställa om" sitt liv. Mer än om man skaffar skötsel- och passningskrävande djur. För under ca 20 år, så ska man vara förälder med direkt ansvar för sina barn, och sedan, lite mer extensivt under resten av livet.
Det är i den psykiska och praktiska omställningen som utmaningarna finns. Det är i den positionering i sitt förhållande med partnern, som man tvingas att göra när första barnet kommer, som kommer att prägla många, många år framöver.
Det är enormt kortsiktigt att se föräldraskapet enbart över de få månaderna som föräldraledigheten innebär, utan föräldraledigheten måste ses som inledningen till ett långsiktig sätt att vara.
Efter föräldraledigheten, finns ett antal år av dagis och skola, barn som ska hämtas och lämnas, ett antal tillfällen med sjuka barn, och "någon", som ska vara hemma och VAB:a, det ska stöttas med skolarbete, fixas med kompisar, skjutsas till aktiviteter, och mycket annat.
Den förälder som inte är med och delar på lika villkor i början, kommer antagligen inte heller att börja med det senare heller...