För alla "nygravida"!

Sv: För alla "nygravida"!

Oj, vilket värde! Måste kännas skönt :D Vi får svaret på KUB i nästa vecka och efter det ska vi bestämma om vi ska göra fvp eller inte. Misstänker att jag är rätt mycket äldre än du, mitt bakgrundsvärde var 1:205, så det blev ju betydligt bättre efter undersökningen i alla fall. Får se nu bara hur blodprovet påverkar.

BM = Barnmorska
Fvp = Fostervattenprov
UL = Ultraljud
VUL = Vaginalt ultraljud
NUPP = Fosterdiagnostik där man mäter nackspalten för att bedömma risken för kromosonförändringar, görs med UL
KUB = Samma sak som NUPP, men kombineras med blodprov för att få bättre säkerhet

Någon som kan fylla på med fler konstiga förkortningar?

hej vill också vara med i denna grupp... har fått ett + på testet och ska ringa mv på måndag och boka en tid. så vet inte vilken vecka jag är i men borde vara 5-6 nånting för det är så länge sen ja hade mens sist. men detta är mitt första så är inte så insatt i det här med veckor och så än. men får se vad dom säger på mv.

*kl*
Alltså, jag kan ev. ha känt av bebis!! :eek: Igår var det något som fladdrade till långt ner i magen på vänster sida, ungefär där livmodern bör vara nu. Antagligen var det bara en fis som smet förbi, för det känns ju lite väl tidigt kanske att känna något nu (v. 12, 11+2). :D Samma sak med magen, ibland ser det verkligen ut som en riktig gravidmage, men även det känns lite väl tidigt. Intalar mig själv att jag bara blivit fet, även om jag faktiskt gått ner i vikt ;)

Hur mår ni andra? Jag tror tamme tusan att jag börjar må bättre! Visserligen trött som tusan, men annars mår jag nog ganska bra. Underbart ju. :love:

Tråkigt med ditt missfall. Å andra sidan kan jag glädja dig med att statistiken säger att om man fått ett är det osannolikt att man ska få ett till. Om man får utomkveds däremot är det större risk att det händer igen.

Och faktum är att de flesta graviditeter går jättebra.

Hur mår ni andra? Jag tror tamme tusan att jag börjar må bättre! Visserligen trött som tusan, men annars mår jag nog ganska bra. Underbart ju. :love:
Jag tror faktiskt också att jag mår bättre! Igår ringde en f.d stallägare till mig och frågade om jag kunde rida hennes häst i några dagar. Klart jag kunde! :banana: Har inte ridit på nästan ett år, då min medryttarhäst såldes. Det var jättekul att komma tillbaka till stallet och träffa dom och det visade sig att hästan (som jag aldrig ridit innan) var en riktig "Oregano-häst"! :idea: :love: Nu har jag iaf ridit två dagar på raken och trots att jag tagit ut mig och inte fått mat lika ofta pga tiden stallet så har jag inte mått illa alls. Men det kanske är för att jag är så lycklig över att fått rida igen. :D

Nu vill hon iaf att jag ska fortsätta rida hennes häst någon dag i veckan och det har jag inget emot. Fast jag lär ju berätta ganska snart att det inte blir allför länge. :p

*kl*

Jag mår fint hittills, men jag har väldigt svårt för lukter! Jag känner konstiga lukter överallt, och vissa lukter klarar jag inte alls av längre tex sambons snus. *spysmiley*
Sen är jag nästan aldrig hungrig längre, och när jag väl äter kan jag bara äta lite grann sen är jag proppmätt!
Någon som känner igen sig?

Vissa lukter har jag också svårt för - sambons snus är ett exempel. :D Känslan av att vara proppmätt känner jag också igen, fast jag känner hunger. Äter och så tar det bara stopp. Dock har det blivit lite bättre nu sen illamåendet gått över (peppar, peppar - kan ju komma tillbaka..).
Under 200 dagar kvar nu - 198 till BF! :D

Tack för förklaringarna.

Ni som har gjort KUB och /eller NUPP är det för att ni är över en viss ålder eller har ni bekostat det själva?

Jag kommer göra Kub/nupp.

Jag är 23 år och det kommer inte kosta mig någonting.
Här i stockholm får vem som helst göra oavsett ålder.

För min del så erbjuder inte landstinget det. Skulle jag vilja så får jag boka det privat vilket innebär ca 2000kr och en hel dag med besök på ort 12mil härifrån. :(
Har en tendens att nojja över saker och detta har blivit en sådan.

Vi gjorde KUB för att jag är 36 år och vi ville ha bättre beslutsunderlag för att kunna bestämma om vi ville göra fvp eller inte. Fick KUB-resultatet i går, 1:2840 :bump: Så vi har bestämt att inte göra fvp. Bor i nordöstra Skåne, och vi fick göra KUB privat, kostade 2500 kr i Malmö som var närmaste stället. MAS (skjukhuset i Malmö) erbjuder det, men bara till kvinnor över 35 som bor i Malmö, vi andra får vackert fixa det själva fastän det är region Skåne alltihopa :confused:

Senast ändrad:

Grattis till det positiva beskedet!
Jag tycker också att det är konstigt att det kan vara så stor skillnad mellan olika landsting. Att ni dessutom har en skillnad inom regionen är ju helt otroligt. Ibland undrar man hur poliktikerna resonerar.
Vi har resonerat oss fram till att vi ska göra ett test (jag närmar mig 30 med stormsteg ;)). I bästa fall så lugnar det min oro och i värsta fall får vi ett besked som vi måste ta ställning till. I vilket fall så kommer det i så fall göras privat. Det som stör mig mest är inte att jag måste betala för testet utan att det inte finns på mitt närmsta sjukhus eller i alla fall i på ett av de sjukhus som finns inom 5mils radie. Ja, ja det är väl bara till att ta en hel dags "utflykt".
Ursäkta mitt svammel... :angel:

Vi var ganska nöjda med att hitta en klinik på 10 mils avstånd efter att ha insett hur få ställen det fanns överhuvudtaget i landet. Hoppas att det är en metod som blir mer och mer spridd, känns skönt att det är helt riskfritt och så är det lättare att veta hur man ev vill gå vidare med fvp eller ej. Att vi sedan fick se att det faktiskt finns ett litet barn där inne gjorde inte saken sämre :D Min man tyckte det var helt fantasktiskt. Jag förstår att det kan vara svårt att känna sig delaktig som man innan det syns något så det var verkligen en bonus att kunna se huvud, kropp, 2 armar och 2 ben!

Senast ändrad:

Förstår att maken tyckte det var häftigt. De är ju ganska icke involverade så här i början.

Läste på nätet efter mycket googlande att min region har uppe till diskussion om testet ska erbjudas till alla gravida. Även om det är "för sent" för mig (den här gången) så kan man ju hoppas att det blir det för alla andras skull.

KL på mig själv

Måste bara beklaga mig lite idag... Är nu i vecka 8 och jag ser ut som en tonåring i ansiktet. Tror inte ens att jag hade så här mycket finnar när jag faktiskt var tonåring :eek: Känns som om alla har ploppat upp på en dag. Morr! Jag som precis hade firat att jag blivit av med alla *slutat-med-p-piller-finnar* Jag trodde att man skulle vara vacker när man var gravid :confused:

Förhoppningsvis går det över, jag hade en period med lite mer finnar - många för att vara mig då jag normalt har helt extremt bra hud. Var skitjobbigt, men nu i v. 12 verkar det ha lugnat ner sig rejält, har bara nån liten röd plita kvar.
Verkar som att det är rätt vanligt med förändringar i hud, hår och naglar i början av grav. Här stämmer det iaf - mer finnar än vad jag haft tidigare och väldigt mycket bättre kvalité på naglarna, som dessutom verkar växa som ogräs. :D

Tänk vad bra den dagen alla delar av landet erbjuder det åtminstone till grupper med förhöjd risk!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 262
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar