Michael J Fox, finns ju
Och Fox Mulder!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Michael J Fox, finns ju
Låter som min Cristallo, brås på mamma som var mycket speciell för att uttrycka sig milt... Man får akta sig även om det "bara" är bus.Känslan när Rally Sally Super Racer kommer störtande mot en som en furie, gör ett lappkast och slår bakut så högt att hon nästan sular en mitt i nyllet... Har nog inte haft en man måste kasta sig ur vägen för vid under en veckas ålder förut. Hon är jättegullig emellan varven, men lite lurig också då jag kan svära på att hon siktar på en på skoj.
Det är nog väldigt olika men min var också lite skygg.Behöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v
Åh vad jag minns det här sedan förra våren. Båda mina föl var lite rädda för grimman och det går inte att ha föl lösa här, väldigt trafikerat. Jag tog på dem grimman först och höll i den, sedan en större grimma som jag tog av och på, strök försiktigt över hals o nacke med grimman samtidigt som jag höll i den grimma som redan var på osv. Höll på jättemycket med det, det funkade tack o lovBehöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v
Jag är inte så bestämd med att fölen måste ha grimma faktiskt. Det brukar gå bra om man är två och en går med mamman och en bakom som hjälper till med riktningen med fölet. Glöm inte att vänta in honom med mamman så ni inte bara går iväg. Vill du bestämt ha grimma och leda fölet så öva varje dag men tvinga inte dig på honom.Behöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v
Behöver lite goda råd. Liten är flyktbenägen och lite skygg. Han tar sig däremot frihet att gå iväg från mamma när vi ska till och från hagen.. Får på honom grimma/sele i boxen men han blir skräckslagen varje gång. Det går såklart bättre och bättre för varje gång men han blir livrädd så fort jag närmar mej.. Så nu har jag slutat ta på grimma och istället engagerat halva stallet varje gång vi ska ut och in så han följer med morsan vilket såklart är ohållbart i längden. Han måste ju lära sig att grimman inte är farlig. Han är inte det minsta elak utan bara rädd. Vad göra? Fortsätta ta tjuren vid hornen och hoppas på det bästa,att han lär sig att det inte är så farligt? Eller ta det lite senare? Han är nu 3v
Åh, precis vad jag ville höra Tack!Jag har aldrig trängt mig på mina föl utan väntat in dem. En fick jag på grimman första gången när hon var tre veckor. Det tog minst en månad till, kanske två, innan det gick att få på grimman utan krångel. Hästen är idag nio år och kommer springande till mig och stoppar huvudet ivrigt i grimman när jag kommer med den.
Har jag behövt leda fölen har jag gjort det med ett grimskaft runt halsen.
Åh, precis vad jag ville höra Tack!
Jag leder alltid fölen med bara ett långt grimmskaft i en 8-a kring bogen och rumpan, använder inte grimma innan de är minst ett par månader gamla. Det går snabbt och enkelt att lägga runt fölis och släppa upp när man är vid hagen. Men om den är för skygg för det med, så gosa bara massor med mamman och lite försiktigt med fölis på dens premissar, tills den är lugn med att du tar över hela kroppen på den.