Betäckning 2024 - föl 2025

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cili
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 7 240
Båda damerna ser ut som rejäla pilatesbollar nu. Förut kändes fölningarna så himla avlägsna, och nu är det bara strax över en månad kvar till första. Såhär såg lilla fröken ut för två veckor sedan:

1743003550624.webp

I måndags flyttade dom till sina fölboxar. Får upp kameran om nån vecka, det ska bli riktigt skönt att kunna ha lite mer koll på dom och få allt att funka som det ska innan det börjar bli skarpt läge.

Mitt dräktiga sto går med ett sto till och två valacker som är unghästar. Det har fungerat väldigt bra hittills, unghästarna behöver lite stöd av några äldre för när de gått sjäkva har de rymt en del (troligen blivit skrämda av tex älg) men väldigt lugnt i vinter. Men igår fick mitt sto ett spel och skrek och sparkade på en av unghästarna. Jag blev orolig att något hänt henne men antagligen fick hon nog och sa ifrån på allvar till unghästen som kan vara ganska på. Och som hade rivit sönder hennes täcke också. Men det kändes väldigt jobbigt att gå runt hagen och titta efter eventuellt foster om hon hade kastat....

Mitt dräktiga sto går med ett sto till och två valacker som är unghästar. Det har fungerat väldigt bra hittills, unghästarna behöver lite stöd av några äldre för när de gått sjäkva har de rymt en del (troligen blivit skrämda av tex älg) men väldigt lugnt i vinter. Men igår fick mitt sto ett spel och skrek och sparkade på en av unghästarna. Jag blev orolig att något hänt henne men antagligen fick hon nog och sa ifrån på allvar till unghästen som kan vara ganska på. Och som hade rivit sönder hennes täcke också. Men det kändes väldigt jobbigt att gå runt hagen och titta efter eventuellt foster om hon hade kastat....
Kanske dags att sära på dem nu då? Onödigt om någon blir skadad eller om stoet inte får vila i fred.

Bättre ström och bredvid varandra i hagen om det går kan väl fungera?
Det var så de gick i fjol vinter när grabbarna drog in i deras hage gång på gång. Men säsongen för älgar är förbi så kanske går bättre nu. Dock är det återigen väldigt lugnt i hagen igen så just nu stressar jag nog mitt sto mer att dela på dom, men det ska ju göras ändå framöver.

Det var så de gick i fjol vinter när grabbarna drog in i deras hage gång på gång. Men säsongen för älgar är förbi så kanske går bättre nu. Dock är det återigen väldigt lugnt i hagen igen så just nu stressar jag nog mitt sto mer att dela på dom, men det ska ju göras ändå framöver.
Men fungerar strömmen ordentligt då? Känns bara som en onödig risk. Unga valacker kan ju rent ut sagt vara skitjobbiga😅🙈

Men fungerar strömmen ordentligt då? Känns bara som en onödig risk. Unga valacker kan ju rent ut sagt vara skitjobbiga😅🙈
Ja det var ström då med. Men jag tror att valackerna håller sig inne nu, men eftersom det är stor risk att stoet blir stressad när jag ändrar i hagarna så gruvar jag mig lite.

Ja det var ström då med. Men jag tror att valackerna håller sig inne nu, men eftersom det är stor risk att stoet blir stressad när jag ändrar i hagarna så gruvar jag mig lite.
Det är ju problemet på vintern att den sällan riktigt funkar som den ska när det är mkt snö. Förstår du gruvar dig men det krävs ganska så mkt stress för det ska hända ngt med fölet och du tänkte väl dela på dem när stoet ska föla ändå? Valacker/hingstar kan ju vara farliga med nyfödda föl.

Dom ska delas i god tid innan fölning men jag hade tänkt göra det i samband med att hästarna flyttar från vinterhagarna, eftersom det ändå kommer bli lite stök då. Tanken är att hon ska gå med det andra stoet sen men jag vet att risken är stor att hon kommer bli stressad i samband med både hagbyte och ta bort kompisar så jag tänkte att det är bättre att göra dom två sakerna på samma gång. Det var en gång, på flera månader, som jag sett att hon varit irriterad på den valacken och senast i morse låg de alla och sov bredvid varandra. Jag var orolig för att hon hade kastat eftersom hon betedde sig märkligt, inte att hon ska kasta för att det är stökigt i hagen.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
3 119
Senast: thoora
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som... 23 24 25
Svar
481
· Visningar
58 852
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 248
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 386
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka