Betäckningar 2023 och föl 2024

Min primadonna gjorde chippning och avritning i lördags, hon skötte sig faktiskt bra och nu är det bara vänta på att passet blir klart. Funderar och funderar på hur vi ska göra sen efter avvänjning allra helst hade jag velat skicka iväg henne till någon jämnårig men får luska lite är ju en stund kvar så att säga tills det är dags.

Betäckningssiffror är släppta. Intressant att vissa hingstar som jag vet till 100% att folk betäckt med men ej fått dräktigt står som att de har 100% dräktighet. Någon som vet när stationen senast behöver rapportera in?
Hur mycket tror ni det fuskas på stationerna för att snygga till siffrorna?

Betäckningssiffror är släppta. Intressant att vissa hingstar som jag vet till 100% att folk betäckt med men ej fått dräktigt står som att de har 100% dräktighet. Någon som vet när stationen senast behöver rapportera in?
Gäller det AI där du märkt detta?
på TAI tillhandahåller stationen inte hingsten själv och då tänker jag fuskrisken är mindre då det väl är stationen som rapporterar in. (om jag inte har helt fel?) ;)

Gäller det AI där du märkt detta?
på TAI tillhandahåller stationen inte hingsten själv och då tänker jag fuskrisken är mindre då det väl är stationen som rapporterar in. (om jag inte har helt fel?) ;)
AI och TAI. Jo jag vet, denna stationen har ingen hingst alls på plats men jag tror inte det spelar ngn roll för jag tror helt enkelt de inte alls lägger in i språngrulla förrän stoet är dräktigt och har man i detta fallet tex en utländsk hingst så kan sperman hämtas på DHL. Ser ju bra ut också om stona tar sig direkt på pappret🙄

Jag har upplevt det flera gånger, får en viss info från stationer etc (vill inte hänga ut någon) om att hingstar fått si och så många ston men bara si och så många procent dräktigt. Sen när de officiella betäckningssiffrorna kommer har hingsten fått färre ston än vad jag fått höra.

Jag har upplevt det flera gånger, får en viss info från stationer etc (vill inte hänga ut någon) om att hingstar fått si och så många ston men bara si och så många procent dräktigt. Sen när de officiella betäckningssiffrorna kommer har hingsten fått färre ston än vad jag fått höra.
Så med andra ord blir statistiken från SWB typ meningslös eftersom den inte är sann. Tror stationerna att de får mer kunder ju högre dräktighetsprocent de har eller vad tycker de att de tjänar på att fuska med siffrorna..

Så med andra ord blir statistiken från SWB typ meningslös eftersom den inte är sann. Tror stationerna att de får mer kunder ju högre dräktighetsprocent de har eller vad tycker de att de tjänar på att fuska med siffrorna..
Antalet dräktiga ston stämmer säkert, däremot inte hur stor andel av de betäckta stona som blivit dräktiga.

Känns som det borde finnas ett visst stoägaransvar här också.. jag gick ofta in på språngrulla förra året och kollade så att det stodf "DR-" och "DR+" efter UL-koll. Men kanske har stoägare också intresse av att deras ston framstår som mer fertila, jag vet inte..

Nu är ju säsongen över sedan länge i år men tänker tex inför nästa år om man tex vill ha en hingst med bra/hög dräktighetsprocent så vet man ju inte om det stämmer eller inte liksom när dom gör såhär. Trist att inte kunna lita på siffrorna.
Ja det fuskas.

Mitt sto är ett exempel som nog lätt glöms bort i statistiken. Hon är rapporterad dräktig 230815, men då var det efter två icke dräktiga försök på en hingst, sedan icke dräktigt första skicket med ny hingst, och till sist, dräktig med honom.

Statistiken från stationen skulle då egentligen visa tre semineringar med icke dräktigt resultat, och bara dräktigt vid fjärde.

Hade dessa uppgifter visats, så hade man kunnat se antal försök per hingst och ev hingstbyte.

Ofta byter man väl inte hingst, om planen är att betäcka med en?

Så byte i sig, kunde kanske indikera något?

Så jag instämmer, statistiken säger inget om den endast rapporterar de som till sist blir dräktiga.

1000000389.webp

Kom till stallet vid 11 tiden då fanns det ingen fölunge eller mamma häst i hagen 🙉 Så min lilla donna har provat att spränga staket idag. Ingen vet exakt hur länge det varit ute då min pappa sover på dagtid pga av nattjobb.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka