Betäckningar 2023 och föl 2024

Hur gosiga är era?🥰
Hedda (Santorio-D-Day) 6 månader nu.❤️
Två av "våra" är väldigt gosiga, stoet efter Opoque är väldigt glad i mig och hingsten e. Devin Franco älskar min mamma. Den tredje e. Straight Horse Leonardo är inte osocial men sig själv nog och brukar mest heja när hon har lust :D Väldigt olika temperament på våra tre även om alla är snälla och goa.

Hur gosiga är era?🥰
Hedda (Santorio-D-Day) 6 månader nu.❤️
VideoCapture_20241203-215021.webp

Min gosse är väldigt social och orädd. Man får putta på honom, klämma och känna överallt och han älskar att undersöka saker.

Jag är otroligt lycklig över honom. ❤️

Jag var inne på att eventuellt sälja årets fölunge, men efter att ha akut tvingats avliva en av tävlingshästarna så vacklar jag nu.
Han är makalöst snäll och ser ut som en liten nallebjörn. Kommer alltid fram när jag mockar lösdriftarna och tittar försynt på, ibland får jag en liten puff och då vill han bli kliad på. Otroligt lik sin morbror som tyvärr inte finns längre så blir lite nostalgisk.

Morbror i samma ålder:
AP1GczNetl01Onreo1c6kniSaoOtRZMK189SD3ky49t_n3BCQb4Jgt0TfVt4xqWUHjqI8SD90aQV9JzDVyuSaI46dNQfT2t78DnaAB2b0Ab7abwnIMF6pQXLRsRuyvnO2PKkv3kRgDC7pIDX8hylPsbbtCC56Q=w2036-h1352-s-no

Årets fölunge, för den skarpsynte är bilden tagen på i princip samma plats också:
PxWqIMo.jpeg

Mini är nu inne på tredje veckan med boxvila. I höger fram har hon fått en pinne i hoven precis upp mot kronranden, så där är hon bandagerad. Vänster fram röntgades idag och med misstänkt hovbensfraktur står hon nu med gips på den. :(

Om det nu är en fraktur som spökar så såg den ut att sitta bra, så vi hoppas nog att det är det. Men jag börjar få ågren för stoet, hon är 18 år och har lätt för att få kolik när det blir kallt, som nu. Skulle helst vilja att hon fick röra på sig dagligen, men är rädd för att det stressar Mini för mycket så att skadan förvärras. Dessa hästar alltså. :crazy:

Mini är nu inne på tredje veckan med boxvila. I höger fram har hon fått en pinne i hoven precis upp mot kronranden, så där är hon bandagerad. Vänster fram röntgades idag och med misstänkt hovbensfraktur står hon nu med gips på den. :(

Om det nu är en fraktur som spökar så såg den ut att sitta bra, så vi hoppas nog att det är det. Men jag börjar få ågren för stoet, hon är 18 år och har lätt för att få kolik när det blir kallt, som nu. Skulle helst vilja att hon fick röra på sig dagligen, men är rädd för att det stressar Mini för mycket så att skadan förvärras. Dessa hästar alltså. :crazy:
Brukar hon få förstoppningskolik? Lite olja och mycket vatten så håller vi tummarna för att det går finemang :up:
hur länge ska det boxvilas?

Brukar hon få förstoppningskolik? Lite olja och mycket vatten så håller vi tummarna för att det går finemang :up:
hur länge ska det boxvilas?

Nån gång har hon haft förstoppningskolik, men oftast har det varit andra orsaker. Peppar peppar så har det varit bättre efter att jag började ge ordentligt blöt mash för ett par är sen, men jag nojar ändå nu när hon blir så stillastående.

Vet inte hur länge det ska boxvilas, vi har återbesök nästa vecka för att förhoppningsvis kunna fastställa diagnos först.

Nån gång har hon haft förstoppningskolik, men oftast har det varit andra orsaker. Peppar peppar så har det varit bättre efter att jag började ge ordentligt blöt mash för ett par är sen, men jag nojar ändå nu när hon blir så stillastående.

Vet inte hur länge det ska boxvilas, vi har återbesök nästa vecka för att förhoppningsvis kunna fastställa diagnos först.
Okej, håller tummarna. Mash gör säkert sitt också :)

Jag var inne på att eventuellt sälja årets fölunge, men efter att ha akut tvingats avliva en av tävlingshästarna så vacklar jag nu.
Han är makalöst snäll och ser ut som en liten nallebjörn. Kommer alltid fram när jag mockar lösdriftarna och tittar försynt på, ibland får jag en liten puff och då vill han bli kliad på. Otroligt lik sin morbror som tyvärr inte finns längre så blir lite nostalgisk.

Morbror i samma ålder:
AP1GczNetl01Onreo1c6kniSaoOtRZMK189SD3ky49t_n3BCQb4Jgt0TfVt4xqWUHjqI8SD90aQV9JzDVyuSaI46dNQfT2t78DnaAB2b0Ab7abwnIMF6pQXLRsRuyvnO2PKkv3kRgDC7pIDX8hylPsbbtCC56Q=w2036-h1352-s-no

Årets fölunge, för den skarpsynte är bilden tagen på i princip samma plats också:
PxWqIMo.jpeg
Oj, vad lika de är! Tycker du ska behålla! :)

Hade Hedwig och Hedda på boxvila i en månad pga sårskada på fölis.
Gav mash tre gånger om dagen till Hedwig. Oroade mig också för kolik. Hedwig är ju 22 år men det gick bra. Hon mådde fint hela vilan.❤️

Hur många kg grovfoder tror ni era får i sig per dygn? Jag tycker det är svårt att uppskatta (fri tillgång)
Just nu beräknar jag foderstat på 4kg/ts per dygn men osäker på om det är för mycket/lite? (föl 6mån)

Hur många kg grovfoder tror ni era får i sig per dygn? Jag tycker det är svårt att uppskatta (fri tillgång)
Just nu beräknar jag foderstat på 4kg/ts per dygn men osäker på om det är för mycket/lite? (föl 6mån)
Jag vet faktiskt inte vad min får. Vi har en balkupa i hagen och de äter flera gånger per dag, mer intensivt om det är lite kallare ute.

På kvällen får han och mamma ca 7-8 kg när de kommer in. Är det för uselt väder kommer de kanske in tidigare och då får de en giva som jag inte mäter så noga, och den större givan senare på kvällen.

Han får väl i princip så mycket som han kan och vill äta, menar jag.

Mitt lilla barn har sedan en dryg vecka börjat gå i grimskaft ut och in från hagen. Lite chockad för det gick som en dans sedan dag ett. Mitt arga lill bi har faktiskt kommit på att det är ganska trevligt med människor så länge man får morötter så att säga 😂 Men vi kämpar på det blir nog folk av henne till slut med ska ni se 😅
IMG_20241210_162749.webp

Mina äter 15 kg per dygn/föl som 6-7 månaders. De är i perfekt hull och inte feta.

Tack för svar alla! Så svårt att uppskatta för fler ser jag, vilket är en liten tröst. Det skiljer sig ju såklart också mellan allas olika hösorter, mitt är lite grövre, någon har säkert lite mjukare hö osv.

Stoet äter 16kg/dygn som max - det har jag mätt upp och testat. Hon orkar inte mer.
Så jag tror inte hennes föl kommer upp i dom mängderna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka