Betäckningar 2023 och föl 2024

Har köpt en fölunge född -24 😍 hon heter också Mini. 🥰

img_9909-webp.155513
Grattis! Vad kul!! Berätta mera!
Vilken vacker fölunge du fått.

Senast ändrad:
Jag är så nöjd med min gosse. Jag kunde inte fått en trevligare fölunge. :heart

Han accepterar det mesta och än så länge väldigt lätt att hantera i snart sagt alla möjliga situationer.

Hans mamma är tuff emot honom och han får inte äta som han vill, och om han ligger och drar sig i boxen så kan hon puffa upp honom ganska omilt.

Men han har fått en extramamma i vår irish cob. Han hänger ofta med henne och hon är alltid så snäll så snäll...

Grattis! Vad kul!! Berätta mera!
Vilken vacker fölunge du fått.
Ett sto efter Zucchero (Zafferano-Ampere) som verkar jättetrevlig! Hon går kvar hos uppfödaren tills början av mars så det är lång väntan…
Visad på fölbedömning med fina omdömen och poäng. Tror inte hon blir så jättestor vilket passar mig perfekt, max 165 om jag får önska 😁

Förhoppningsvis en blivande bästa kompis och tävlingskamrat 😍 ska hälsa på henne igen i december, står 2h från mig.

Ja min lilla loppa växer och frodas men hon gillar inte människor 😅. För övrigt har hon varit snäll med avmaskning och liknande hon har bara inget behov av att umgås med människor, men det släpper väl hennes mamma är världens socialaste och snällaste så hade hoppats att det skulle prägla även den här precis som hennes systrar.

IMG_20241019_171109.webp

Ett sto efter Zucchero (Zafferano-Ampere) som verkar jättetrevlig! Hon går kvar hos uppfödaren tills början av mars så det är lång väntan…
Visad på fölbedömning med fina omdömen och poäng. Tror inte hon blir så jättestor vilket passar mig perfekt, max 165 om jag får önska 😁

Förhoppningsvis en blivande bästa kompis och tävlingskamrat 😍 ska hälsa på henne igen i december, står 2h från mig.
Åh vad kul! Zucchero är jättefin! Vad har hon för mamma?
Grattis igen!

Vilken lång väntan...

Det blir spännande att följa er. 😀

Ja min lilla loppa växer och frodas men hon gillar inte människor 😅. För övrigt har hon varit snäll med avmaskning och liknande hon har bara inget behov av att umgås med människor, men det släpper väl hennes mamma är världens socialaste och snällaste så hade hoppats att det skulle prägla även den här precis som hennes systrar.

Visa bifogad fil 155592
Vad lustigt! Har inte ditt sto får sociala föl förut?

Hur länge planerar du att ha dem där?
Ingår någon typ av hantering?
De kommer vara där fram till betet nästa år. Vi har jättefina beten hemma så då får de komma hem över sommaren. Ca fyra månader.
Sen är tanken att Hedda åker tillbaka men inte Hedwig. Jag vill gärna att de får växa upp på lösdrift i en bra flock.
Hedda är extremt social och hon kan ledas i grimma och lyfta hovarna. Inga problem att borsta över hela kroppen samt man och svans.
De sköter verkning och då blir det automatiskt lite övning i att ledas och stå still när någon fixar med hovarna.
Vi åker ut en gång i veckan och borstar båda och gosar.
Tycker inte man behöver hålla på så mycket mer med föl.😊 ( Men det kan ju vara olika vad man tycker och vill)
Det är säkert heller inga problem för oss att ta upp dem till stallet om vi vill spola ben tex eller gå en liten promenad.

De kommer vara där fram till betet nästa år. Vi har jättefina beten hemma så då får de komma hem över sommaren. Ca fyra månader.
Sen är tanken att Hedda åker tillbaka men inte Hedwig. Jag vill gärna att de får växa upp på lösdrift i en bra flock.
Hedda är extremt social och hon kan ledas i grimma och lyfta hovarna. Inga problem att borsta över hela kroppen samt man och svans.
De sköter verkning och då blir det automatiskt lite övning i att ledas och stå still när någon fixar med hovarna.
Vi åker ut en gång i veckan och borstar båda och gosar.
Tycker inte man behöver hålla på så mycket mer med föl.😊 ( Men det kan ju vara olika vad man tycker och vill)
Det är säkert heller inga problem för oss att ta upp dem till stallet om vi vill spola ben tex eller gå en liten promenad.
Vad bra att du bor nära och har lite koll.
Man måste inte göra så mycket, utan låta dem bara vara föl också, tycker jag.

För egen del så har jag mina hästar på box, men de är ute minst 12 h per dygn.

Men lite pyssel blir det ett par gånger i veckan i alla fall.

Vad bra att du bor nära och har lite koll.
Man måste inte göra så mycket, utan låta dem bara vara föl också, tycker jag.

För egen del så har jag mina hästar på box, men de är ute minst 12 h per dygn.

Men lite pyssel blir det ett par gånger i veckan i alla fall.
Hade jag behållt dem hemma hade det varit samma upplägg här. Dvs ute 12-13 timmar o sen box på natten. Många har ju så.
Men det är ju roligt med jämngammal kompis och andra unghästar som gärna hänger på lite bus.❤️
Fick denna filmsnutt härom dagen. Man blir ju varm i hjärtat! Vilka gullungar❤️❤️
Fölbus
Hedwig gick här med förra fölungen och jag var väldigt nöjd då.

Hade jag behållt dem hemma hade det varit samma upplägg här. Dvs ute 12-13 timmar o sen box på natten. Många har ju så.
Men det är ju roligt med jämngammal kompis och andra unghästar som gärna hänger på lite bus.❤️
Fick denna filmsnutt härom dagen. Man blir ju varm i hjärtat! Vilka gullungar❤️❤️
Fölbus
Hedwig gick här med förra fölungen och jag var väldigt nöjd då.
Underbart!

Jag har gjort en annan lösning då jag köpt in en åring som lekkamrat. Det blir lite roligare med en killkompis jämfört med att gå med alla damer.

Nån mer än jag som väntar på pass? Eller har ni redan fått?
Jag skickade iväg handlingarna i måndags och uppdaterar nu SWBs pdf med inkomna handlingar stup i kvarten. Hoppas verkligen de kommer fram som dom ska. Men sen är det också mitt första och enda föl så jag tycker allting är väldigt nytt och spännande :o

Har fått mitt pass (svenska hästavelsförbundet) tog ca 1 vecka.
Var visserligen ute i väldigt god tid då mamman var skadad

Stora pojken fyllde 6 månader i måndags och miste sin mamma för två veckor sedan :cry:
Går kvar i flocken och "gammelmormor" låter honom snutta lite på morgonen.
Lite orolig i boxen ett par dagar, helt lugn i hagen.
1/12 då han åker till ny ägaren

Nån mer än jag som väntar på pass? Eller har ni redan fått?
Jag skickade iväg handlingarna i måndags och uppdaterar nu SWBs pdf med inkomna handlingar stup i kvarten. Hoppas verkligen de kommer fram som dom ska. Men sen är det också mitt första och enda föl så jag tycker allting är väldigt nytt och spännande :o
Mitt pass är inskickat för 2v sedan och står med på listan. Men passet lär dröja.
När jag skickade in på förra fölet 2022 fick jag det i början av februari, skickade uppgifterna i oktober 😁

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka