Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lärare var barnmorska. Hon så att hon DAGLIGEN fick den lustiga skojsiga frågan av blivande pappor och mammor om de inte kan lägga in ett par extra stygn efter förlossningen, höhö.
Nu känner jag mig jättedum men uhm vardå? extra stygn. (fattar inte skämtet :o)

Sant, men mitt underliv och bäckenbotten osv är helt intakta och precis som innan. Betydligt viktigare för mig.

Likaså mina. Det är liksom nånting kroppen är designad för. Ja det går fel för en del men de flesta liksom mig märker inte av det efteråt. Det kanske förändras något men det behöver inte betyda till det sämre.

Graviditet är tufft, det finns de som får sviter av det efter. Allt hänger inte på förlossningen.

Nu är det ju inte bara allvarliga sjukdomar, oförenliga med liv, som diskutereras. Sådant som nämns i tråden är downs syndrom, adhd, autism, Aspergers och ja mycket mer som speglar en elitistisk människosyn. Jag svarade @Sofie.S som nämnde glutenintolerans och synnedsättning som sämre genetiska arv.

Ser du verkligen inte hur tankesättet är snubblande nära rashygienen och tvångssteriliseringen av ”svaga” individer?

Vill någon inte att ha barn pga sina gener så är det upp till den personen. Men att moralisera över andras barnafödande utifrån vad man själv uppfattar som ”dåliga” gener är verkligen något helt annat.
Nej, jag ser absolut inte likheterna mellan "rashygien" och ett samhälle där alla erbjuds större chans till ett friskt barn.
Finns möjligheterna rent vetenskapligt till att välja egenskaper för sina barn så kommer det säkert förr eller senare göras av folk som har råd men det är inte direkt så att det kommer förhindras av lagstiftning eller att man försöker förhindra sjukdomsscreening av foster hos "vanligt" folk.

Tighta till underlivet antar jag. För pappas skull. :yuck:
Öh, jaha. Ok, tror jag hörde ett sådant skämt någon gång på mitt första jobb, det var 60+ gubbar.
Min spontana tanke var, menar de att de skulle ta bort en bit mer mage vid kejsarsnitt eller? vad?

(Att en kille ens skulle våga skämta så, det är ju så uppenbart vilken kroppsdel på vem som borde justeras i så fall.)

Nej, jag ser absolut inte likheterna mellan "rashygien" och ett samhälle där alla erbjuds större chans till ett friskt barn.
Finns möjligheterna rent vetenskapligt till att välja egenskaper för sina barn så kommer det säkert förr eller senare göras av folk som har råd men det är inte direkt så att det kommer förhindras av lagstiftning eller att man försöker förhindra sjukdomsscreening av foster hos "vanligt" folk.

Mödrarvården är exakt densamma idag oavsett din ekonomiska status (exkl kungafamiljen), du tror att den reformeras?

Mödrarvården är exakt densamma idag oavsett din ekonomiska status (exkl kungafamiljen), du tror att den reformeras?
Nu förstår jag inte vad du menar? Det är alltid möjligt för folk med pengar att åka utomlands och göra vårdrelaterade saker som inte är lagliga eller tillgängliga här.

Tror kungafamiljen får exakt samma också, men att sjukhuset förbereder ett rum för att inte orsaka kaos för övriga på förlossningen om ngn kunglig med säkerhetsvakter o dyl skulle komma in.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 849
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama