Den här tråden är ganska tveksam. Inläggen tenderar att vara rasistiska och tonen ganska vass. Jag gör ett försök till inlägg.
Jag har ett par i min närhet som har ett barn. Barnet har en mycket allvarlig sjukdom som är ärvd av mamman och pappan. En fruktansvärd sjukdom som innebär betydligt försämrad livskvalité, organtransplantation och för tidig död.
Ingen av föräldrarna är sjuka men de bär på en varsin sjuk gen (lite på djupt vatten nu men det är så jag förstått det). Tillsammans kan dessa två föräldrar få antingen ett barn som får båda de sjuka uppsättningarna gener och då blir sjukt. Eller så kan de få ett barn som får en eller två av de friska generna och barnet blir då friskt. Detta par vill nu ha ett litet syskon. De har valt att göra ivf och screena embryon för just denna sjukdom. Hittills har de gjort flera försök och fått ut ett tjugotal överlevande små embryon. Alla konstaterade sjuka. De har inte fått en chans att bli bebisar utan destruerats. Nästa steg blir ett försök till med egna könsceller. Efter det funderar de på att ta könsceller från tredje part.
Rätt? Fel? Sjuuuukt svårt. Sjukt svårt.
Man kan inte veta innan om bebisar är friska eller lite varierade. Man kan heller inte veta hur man reagerar i situationer där man får, kan eller tvingas välja. Jag tror det gäller att vara lite ödmjuk över att det är svårt att sätta sig in i andras situationer och att det är lätt att inte förstå och samtidigt döma utifrån sina egna erfarenheter.
Mvh Miks