Flyinges avelsrådgivning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 5 294
Sv: Flyinges avelsrådgivning

Ja jag måste säga att jag är förbluffad över alla som i sin iver vill ringa avelsrådgivningen på Flyinge...

Ska det vara rådgivning...så ska det vara från någon utan "eget-intresse".

Dessutom tycker jag att jag har sett alla möjliga konstiga förslag...

Citerar mej själv...

Har INTE sagt att det är "konstigt" att de bara rekommenderar sina egna hingstar. ;)

Ha,ha...då tror jag mer på rådgivning a la´Buke än deras förslag...faktiskt. :angel:

Nej - det var inte du som sa det ;)

Och jag är helt enig, rådgivningen här på Buke är inte att förkasta :banana:

Och nu fick jag faktiskt tag på dem! Att de bara rekommenderar egna hingstar hade jag förväntat mig, och det var ju faktiskt dem jag ville veta mer om.

Jag fick i alla fall prata med en väldigt trevlig tjej, som först frågade om stam, stoets egenskaper/fysik och vad jag hade tänkt med avkomman osv. Utefter det rekommenderade hon 4-5 av deras hingstar, och ett par av dem var de som jag själv tänkt på. Så jag tycker det var helt okej, när jag nu väl kom fram... Sen om det verkligen blir en Flyinge-hingst, det är en annan femma! ;)

I holland finns det sidor där du plottar in allt om ditt sto + och -, och vad du önskar hos avkomman.
Därefter får du ett antal förslag på hingstar, som väger upp ditt stos nackdelar. Det sker alltså utifrån din värdering av ditt sto, och utifrån blupen på hingstarna. Och jag lovar att de har många bedömningspunkter!
Det sker automatisk, och därmed opartiskt. Det blir väl inte alltid 100, men det var kul när det visade sig att ett par av mina kandidater, dök upp som lämpliga för mitt sto! En bra fingervisning i alla fall!
Men det är nog länge till, innan vi får till ett liknande system här....
mvh

*knapplån*

Vet en som när hon kontakatde Flyinges avelsrådgivning tipsade om en hingst med samma pappa som stoet :smirk:

hoppsann skrev:
I holland finns det sidor där du plottar in allt om ditt sto + och -, och vad du önskar hos avkomman.
Därefter får du ett antal förslag på hingstar, som väger upp ditt stos nackdelar. Det sker alltså utifrån din värdering av ditt sto, och utifrån blupen på hingstarna. Och jag lovar att de har många bedömningspunkter!
Det sker automatisk, och därmed opartiskt. Det blir väl inte alltid 100, men det var kul när det visade sig att ett par av mina kandidater, dök upp som lämpliga för mitt sto! En bra fingervisning i alla fall!
Men det är nog länge till, innan vi får till ett liknande system här....
mvh

Var hittar man en sån sida?? Vore jättekul att testa??

Kul att det är fler än vi som har blivit rekommenderade alla flyinges hingstar. Vi har ett sto efter elektro som vi funderade på att betäcka. Vi ville ha en typ- och gångförbättrare då vårt sto har lite dålig halsansättning och kunde gott ha lite bättre gång. Det svar vi fick var att det gick ju bra med vilken av deras hingstar som helst, de var alla typ- och gångarts förbättrare. Intressant.
Har också fått lustiga rekommendationer till mitt chapman sto... Hmm
I år på Skandinavium tänkte vi titta närmre på Sandakan, deras nya hingst. Svaret blev att de intre hade ngn video då han blev riden för han var ju ung och vilade nu. När vi sade att vi ville se hur han såg ut under ryttare (då vi bara såg han för hand på bruksprovet) så att man kunde se ridbarheten då hasplade hon ur sig, på ett mycket otrevligt och spydigt vis att klart var han ridbar, han hade ju gått bruksprovet...!!!
Vi ska därmed inte välja en flyingehingst i år...!

*knapplån*

Jag gick till Flyinges monter på Euro-Horse förra våren. Hade med mig stoets stam i sex led. Hade redan bestämt mig till 99% (Flyinge-hingst). Men jag ville ändå att rådgivarna skulle titta på stammen och jag ville höra deras argument för eller emot. Om jag skulle tänka på någon annan hingst också. Trots att det var första dagen på mässan och lite folk kan jag inte påstå att det var överväldigande hjälpsamma precis. Jo, hingsten jag valt skulle nog bli bra. ??? Ja, och...? Jag hade ju som sagt redan till 99 bestämt mig så jag beställde den. De var någorlunda tillmötesgående fram till jag hade beställt och skrivit på. Sen var jag inte intressant mer (nej, jag är ingen tjatig, malande, kontaktsökande dåre). Lite trist, men jag förstår att de kan bli lite blase med tanke på hur många som förmodligen kontaktar dom varje säsong. Men för den enskilda kunden känns det trist.

Men håller med om att det är ganska självklart att man blir rekommenderad en Flyingehingst om man ringer till Flyinge. Tycker Ängagårdens tänkande och bemötande är exemplariskt. Att verkligen lägga tid på att utreda vad du har för sto och vilken hingst som verkar lämpligast utifrån det, men... de skulle väl knappast rekommendera en hingst som inte ingick i deras program?

Och... för ca två år sedan mailade jag till Flyinges avelsrådgivning. Tyckte jag fattade mig kort nog för att någon skulle orka läsa men fick ändå med det väsentliga. Jag har inte fått svar ännu.

Men håller med om att det är ganska självklart att man blir rekommenderad en Flyingehingst om man ringer till Flyinge

Jo det är väl ingen som sagt något annat...bara att där borde finnas någon att rådfråga, utan att ha eget vinstintresse i den här saken.Som kanske någon från ASVH tex. ;)

Nej, hur bra avelsrådgivning Ängagården än må ha, så skulle de ju självklart heller inte rekommendera annat än en egen hingst!

Det jag menade var att skillnad låg i att han dels hjälpte mig att befästa vilka kriterier jag skulle gå på, men också berättade vilka kriterier han tyckte jag skulle prioritera (och för mig som oerfaren uppfödare så är det en otroligt stor hjälp, jag hade svårt att inbördes rangordna mina kriterier). Det slutade ju trots allt med en Flyinge-hingst, men baserat på vad Ängagården sagt - Flyinge skulle kanske skicka lite royalty till dem :D

När jag pratade med Ängården (förra säsongen) så frågade de inte något om mitt stos stam eller vad jag skulle ha fölungen till. Jag antydde att jag eventuellt var inne på en hingst som förädlade och fick då rekomenderat en hingst, när det sedan blev strul med hingsten så blev jag rekomenderad en annan hingst som skulle vara ännu bättre en den andra (varför sa det inget om den från början?). Sen var det en massa annat strul runt om och det hela kändes väldigt oseriöst. Men det var ju som sagt förra säsongen och de kan ju ha ändrat rutiner.

På Flyinge däremot fick jag en jättefin service och kvinnan som svarade frågade jättemycket om mitt sto och rekommenderade till slut två hingstar med betoning på den ena. I år så gick jag och pratade med Flyinge på Eurohorse och det var samma kvinna och hon kom i håg nästan allt som jag hade berättat om mitt sto. Även om det var mycket folk i deras monter så hade jag hennes fulla uppmärksamhet. Skall bara tillägga att mitt sto inte är någon super häst eller har någon superstam som gör att man skulle komma ihåg just henne bland alla andra hundra hästar.

Däremot så är Flyinges tillgänglighet under telefontid under all kritik.

Åh gud va kul det var!! Fick rekommenderat bla Jazz o Flemmingh, två hingstar som jag faktiskt redan innan det här testet har funderat på! :d

Haha!!

Vet en kompis som ringde dit, hon fick i princip förslag på alla deras hopp hingstar (hon ville ha hopp avkomma). De till och med rekomenderade sådana hingstar som var motsattsen till det hon ville avla fram.
Så jag undrar allt hur de resonerar....

Jag fick i alla fall ett gott skratt när kompisen berättade vad de hade rekomenderat...

Är det förresten nån som vet vad de har för priser på uppstallning? Glömde fråga, och jag hittar det inte på hemsidan.

Kul att du gillade den!
Det är lite mer bedömningsgrupper än vi är vana vid! ;)
Jag gillar den skarpt och den funkar ganska bra.
Då tycker jag du ska slå till på en av dem!
mvh

Ja, det kan bli tokigt!
Men som sagt, de kan ju vara trötta och slitna och kanske inte alltid är lika på alerten?
(försvarar mig själv för att ha yrat i nattmössan tidigare i tråden! och nu börjar jag bli trött, så det är bäst att jag inte skriver fler inlägg idag! :o)

mvh

Görel skrev:
Precis vad jag misstänkte, att de bara rekommenderar sina egna hingstar ;) :angel:

Jag vill ju också ha en svenskstammad hingst, och de har väl bara Pascal och Qalle kvar nu :D

Har funderat lite, eftersom min utvaldes hingsthållare tyckte att jag borde skaffa mig ett andrahandsalternativ också :confused: :( Men sen när jag förklarade att årets etta var förra årets andrahandsalternativ, och att förra årets etta dog, så att jag fick ta trean på listan, sa han att det nog skulle ordna sig :confused:

Ditt tips om den lokala avelsföreningen var bra! Skoa kontakta dom om jag skulle behöva!

förra årets etta dog? Vilken hingst var det?

100 kr/dag på stall och 50 på bete. Plus moms. Var lagom fint att ha hästskrället ståendes där över tre brunster... :crazy:

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 256
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 081
Senast: Johanna1988
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 438
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 215
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka