Flyinges avelsrådgivning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 5 294
Sv: Flyinges avelsrådgivning

Nä, det blir nog inget med det... :crazy: Jag har inte jättelångt, men det vore ju bra om man kunde lämna några dagar i alla fall. Hur funkar det om man väljer bete? Är det någon viss tid man måste lämna dem kvar, eller kommer det ston och går hela tiden? I så fall borde det ju bli väldigt oroligt i flocken, och högre skaderisk.

Alla ston står på stall de dagar de seminerar, antar att det blir för mycket jobb annars, att hämta hästar hela dagarna. (Finns små rasthagar, typ 7x7 meter, som de kommer ut i ibland.)

Vill man däremot vänta med att ta hem hästen till konstaterad dräktighet så kan man välja att ha dem på bete fram till 16-dagarskollen.

Kanske inget alternativ om du har så nära, men för mig som har runt 25 mil ner så funkade det bra. Dock inte ekonomiskt...

Senast ändrad:

Mitt sto gick ute i de stora hagarna om dagarna, och inne om nätterna. Detta gjorde hon alla dagar, även när hon seminerades - och det funkade jättebra!!

Först önskade jag inte att hon skulle gå ihop med andra, just pga skaderisken, men efter en dag i rasthagen (mer 5 x 5 tror jag) så bönföll personalen mig att hon skulle få gå ut i de stora hagarna. Hon fungerade minst sagt inte i rastfållan..

Hon släpptes därför ut i de stora härliga gräshagarna, och det fungerade förträffligt i de övriga 10 dagar hon stod där.
Jag vill påpeka att hagarna är så stora att det finns plats för dem att gå undan om de vill, och personalen har ett öga på dem hela tiden!

Jag kan verkligen varmt rekommendera uppstallningen där, tycker inte heller det är dyrt om man jämför med vanligt "uppstallningspris", foder ingår ju faktiskt också (även om man får ha med eget som jag hade)!

Ring inte dit, det är inte någon rådgivning du får, vilken hingst du än frågar om så kommer den passa utmärkt till just ditt sto, alla har utom ordentligt bra exterör och ingen har knepigt temeperament och har inte heller gett avkommor som fått det. :crazy:.

Jag ringde däremot en annan hingsthållare som var oerhört intressant att prat med, först frågade han vilka hingstar som jag var intresserad av sedan typ 50 frågor om stoet, därefter plockade han bort en efter en av "sina" hingstar som han inte trodde skulle passa, han talade även om att den som jag var mest intresserad av var gammal och att dennes fertilitet inte var speciellt bra längre så den rekomenderade han inte av den orsaken även om den förmodligen hade passat annars, när vi var klara så var vi ner på två hingstar av den han hade.

Det låter seriöst i mina öron. Sådana hingst hållare är antagligen inte bara intresserade av pengar utan även av att hingsten får gått renome´genom sina avkommor.

Hälsningar Helen

Nån som vet nånting om sunset boulevard?
Vad han lämnar för avkommer, hur stora dom är osv?
Nån som har bild på honom?
Jag vet att han dog 99 men finns det5 fryst efter honom?

Någon som vet om de svarar på avelsfrågor som gäller inte bara deras egna hingstar ?

Hej!
länken till testet finns här:
http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi-bin/StallionSelector.exe
Jag kan tyvärr inte skriva ut exakt innehåll.
Det är cirka 30 punkter som tas hänsyn till.
100 är medel (som på alla blup?)
Sedan plottar du in om ditt sto tex har en väl liggande bog, eller mer stupande...
Samma med fölet.

Lycka till!
mvh

Jag hittade tillbaks till den här gamla tråden, och undrar om någon kan göra en översättningsinsats med länken ovan? Vill gärna göra testet, men förstår inte riktigt alla termerna....

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 256
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 081
Senast: Johanna1988
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 438
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 215
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka