Flyinges avelsrådgivning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 5 294

Trissa

Trådstartare
Är det nån som någonsin kommit fram per telefon? Jag tycker jag försökt olika veckodagar och olika tider, men det är aldrig nån som svarar. Enligt hemsidan ska de tex ha öppet helger mellan 13-16 på två mobilnummer, och nu när jag provade (13.20) så var bägge avstängda. Och jag minns att jag försökte flera gånger i fjol också. :mad:

Sv: Flyinges avelsrådgivning

Dåligt!
Man kan ju tycka att de skall vara tillgängliga när de säger att de är det.

Jag har pratat med dom 1 gång och då svarade dom, men det var för åtta år sedan.

Jag pratade med dom två gånger förra året och kom fram direkt. Har pratat med dom flera gånger tidigare och har aldrig haft problem att komma fram. Brukar visserligen inte ringa på mobilnummer utan det fasta numret.

Vad är det du behöver hjälp med?

Är det ett hopp el dressyrinriktat sto du har?
Är det en dressyr eller hoppinriktad hingst du vill ha?

Har du bestämt dig för hopp, så är det inga problem, du får rekommenderat alla! ;) :devil: :angel:
Har du bestämt dig för en dressyr, får du rekommenderat alla, utom kanske Wetano, som tävlas? ;) :devil: :angel:

Detta är skämt åsido! :D
Men faktum är att de gånger jag ringt och pratat med dem (ja, det går att få tag på dem), så har det blivit resultatet.
Tom när jag påpekade att jag absolut skulle ha en svenskättad hingst! Detta var ju på stenåldern, då tex Uttini fanns! Men jag fick nog alla utom just honom rekommenderad! Senare på året togs han ur aveln...

Skall jag vara helt ärlig, så hade jag nog vänt mig till den lokala avelsföreningen istället. Här och var finns otroligt mycket kunskap! Och oftast är de dessa människor som ser avkommeresultaten tidigt, genom sina arrangemang av fölutställningar, championat och kvalitetstävlan..
Och då kan du bli föreslagen hingstar från alla ägare, även Flyinges hingstar. :angel:

mvh

Precis vad jag misstänkte, att de bara rekommenderar sina egna hingstar ;) :angel:

Jag vill ju också ha en svenskstammad hingst, och de har väl bara Pascal och Qalle kvar nu :D

Har funderat lite, eftersom min utvaldes hingsthållare tyckte att jag borde skaffa mig ett andrahandsalternativ också :confused: :( Men sen när jag förklarade att årets etta var förra årets andrahandsalternativ, och att förra årets etta dog, så att jag fick ta trean på listan, sa han att det nog skulle ordna sig :confused:

Ditt tips om den lokala avelsföreningen var bra! Skoa kontakta dom om jag skulle behöva!

Det kan ju hända att jag har haft otur!
Men jag tycker att det räcker, som din hingsthållare, att ha en backup, kanske två. Att de rekommenderar sina egna hingstar kan jag förstå, eftersom det är ett företag. Men det blir för mig lite oseriöst, att gå igenom hela bunten. Jag frågade faktiskt speciellt, om de visste om Pascal hade lämnat något trevligt, tillsammans med den aktuella stolinjen, men det tror jag faktiskt inte jag fick något svar på.... :confused:
Jag blev istället rekommenderad en hingst (far och morfar importer), som skulle gå bruksprovet. Den gick senare inte igenom.....

Fast å andra sidan har jag förståelse för dem som sitter där. De svarar ju helt säkert på samma frågor femtioelva gånger per dag, och det kan ju inte vara lätt att vara lika motiverad varje dag!

Avelsföreningarna är nog dessvärre lite bortglömda. Och där hittar man ju många duktiga personer som har jobbat ideellt med avel i många år.
Tror det räcker med ditt 1a val!

På tal om ingenting, har det blivit något fel på Dardel på Del Mar (;))? Han är helt plötsligt efter Lane Court, istället för Homosassa!
mvh

Det året pållan skulle betäckas ringde jag tll Flyinge, och de rekommenderade 88an. Jag reflekterade inte så mycket över det förrän jag pratade med en kompis som också ringt.
Där rekommenderade de också 88an - utan att en ha hört stammen på hennes sto. Hon hann inte säga nånting om sin häst!

Hade han få ston bokade det året, eller.....?

Blev lite betänksam över rådgivningen då.
Nu spelade det ingen roll för mig för jag hade redan bestämt mig för vilken hingst jag skulle ha. Ville bara kolla vad de tyckte.
Min kompis sto blev inte betäckt det året.

Glömde....

Innan jag ringde Flyinge hade jag ringt en i premieringsnämnden för att få råd. Och han frågade en massa om stoet, och höll med om att den kombination jag tänkt nog skulle passa.
"- Och om jag inte tyckte det så skulle jag ha sagt det", sa han.
Och det var ju skönt att höra.

:rofl: :rofl: :rofl:
Du har helt rätt!
Vet jag ju! (Idag) ;)
Jag får skylla på att jag feberyrar + skulle ha gått och lagt mig en cirka 5 timmar tidigare!
Sorry! :D
Satt nog och tänkte på Ulla! (och varför inte Dardels halvsyster e. Homosassa!). :crazy: Pratade om de släktbanden och herr'n själv, för inte så länge sedan....
Jag bör nog gå till doktorn, för nu har jag varit sjuk, lite för länge!
mvh

Har du bestämt dig för hopp, så är det inga problem, du får rekommenderat alla!
Har du bestämt dig för en dressyr, får du rekommenderat alla, utom kanske Wetano, som tävlas?

Ja jag måste säga att jag är förbluffad över alla som i sin iver vill ringa avelsrådgivningen på Flyinge... :angel: :angel:

Ska det vara rådgivning...så ska det vara från någon utan "eget-intresse". ;)

Dessutom tycker jag att jag har sett alla möjliga konstiga förslag... :crazy:

Jag har lyckats att få dem rekommendera bara häften av dressyrhingstarna pga de förädlande egenskaperna samt mkt bra halsansättning som jag efterfrågade. Men av dessa ca 4-5 st kunde jag inte få någon speciellt urvald, mest kanske att de pushade på årets nya Sandakan och Santino (Birgitta Bentzer).

crazy skrev:
Ja jag måste säga att jag är förbluffad över alla som i sin iver vill ringa avelsrådgivningen på Flyinge... :angel: :angel:

Ska det vara rådgivning...så ska det vara från någon utan "eget-intresse". ;)

Dessutom tycker jag att jag har sett alla möjliga konstiga förslag... :crazy:
Min mor fick för sig att på äldre dar bli seriös (efter att ängnat sig åt buskavel i många år;-) och rådfrågade Flyinge för 2år sen om lämpliga hingstar till 2 ston, det fantastiska var att i princip alla Flyinges hingstar passade till båda stona, ett litet knubbigt 156cm högt sto e. Asterix-Krevad-Orkan, och ett långbent superädelt fullblodsto som är 168cm hög e. Monkey Tricks-Absalom. Det kallar jag kompletta hingstar som har allt.......... :d

Jag kan förstå kritiken som riktas mot Flyinges avelsrådgivning till stor del, jag har själv rent eländig erfarenhet med den.

Dock - jag kan inte förstå att man förväntar något annat än att Flyinge enbart ger sina hingstar som förslag - det är ju en förutsättning att man vill ha upplysning om just Flyinges hingstmaterial i kombination med sitt sto om man ringer till Flyinge... :smirk:

Hur kan man ens förvänta att Flyinges rådgivare ska ha styr på alla hingstar i Sverige, och vilket stomaterial de eventuellt skulle passa till? Det är ju knappast en uppgift för en enskild hingsthållare.... :smirk:

Med det sagt, så vill jag kritisera deras s.k. "avelsrådgivning" ordentligt, jag ringde som novis på avel till dem inför förra årets säsong, och ville ha lite råd. Jag förberedde mig maximalt, hade en lång lista uppskriven med diverse saker jag skulle fråga om, positiva såväl som negativa egenskaper hos mitt sto, hingstens förärvning, framtida önskemål med fölet etc etc etc.
Jag hade också ett par idéer om hingstar, men ville inte säga något om detta innan jag hört deras råd...

För att göra en lång historia kort(are), så slutade det med att de fick ur mig vilken jag ville ha, och gav honom som rekommendation. Jag försökte dock att öppna upp igen, och tog en annan hingst ur luften - "Vad tror du om ..." Svaret var naturligtvis att han också skulle passa mycket bra till mitt sto.
Personen i telefonen frågade heller inget annat om mitt sto än stammen, och när den inte sa henne något (belgisk/fransk/tysk), så var det liksom slutfrågat.. :mad:

Otroligt dåligt Flyinge - men det var också det enda som var dåligt - när jag väl kom dit så fick jag ett otroligt proffsig och välkomnande bemötande och vistelse för mig såväl som mitt sto! :)

Nej, det är väl klart att de rådger bara sina egna hingstar.

Därför menar jag på att det vore bättre att det fanns någon icke jävig organisation som hade näsan ute för att informera om detta utan eget vinstintresse.

Det är väl en av de nya tjänster som ASVH tänkt tillsätta för de nya inkomsterna som de förhöjda hingstlicenserna skulle ge. En opartisk avelsrådgivare.

Bara någon som tidigare sagt att det var lite konstigt de "bara" rekommenderade sina egna hingstar... Tycker jag INTE är konstigt. ;)

Talade samma säsong som ovannämnda telefonsamtal med ASVH, och fick "opartiskt" råd - mycket bra service tycker jag!

Det vore därför klart en bra investering om ASVH fick en tjänst till det enbart, men som alltid är det väl inom avelsarbete svårt att få fullständigt ojävig rådgivning... :angel: :smirk:
Det jag hoppades på var att tala med tillräckligt många "experter", och att fokusera på det som "alla" sa - och välja hingst utifrån de kriterierna!
Tror man rent allmänt ska undvika att lite blint på någon i dessa "valtider" ;)

Ren kuriosa - Ängagården var överlägsna i sin avelsrådgivning, deras råd var något som verkligen kunde användas. De fokuserade inte på vilken hingst jag var intresserad av, men ställde ledande frågor om mitt sto och mina önskemål enligt pre-definierat mönster, för att få fram kriterier för den hingst som skulle passa. Dessa kriterier gav de mig tillsammans med förslag på hingst som de har i sitt avelsprogram. Mycket konstruktivt!! :bow:

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 256
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 081
Senast: Johanna1988
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 438
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 215
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka