FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Det är just innan torpet är i ordning som Merlin passar in:D
Mr Merlin Demolitioner...

Haha, svalde en för stor klunk med te och satte i halsen:D hade jag haft ordning på torpet, så hade jag visat mitt intresse:p:love: men men.. får dagdrömma ett tag till :D

Sen ska jag hund nappa samtliga hundar i tråden och fylla mitt hus med:laugh:

Iofs. Ett jordstampat köksgolv, 40år fula tapeter, trägolv som ska bytas... Elen ska bytas ut så hmm.. Skulle säga valpsäkert! Dock inte så rymningssäkert nu när grunden gjuts om:D

Bara lite jobb kvar innan drömhuset står redo:crazy:

Nu har jag varit vid rastgården, det ser väl inte jättebra ut på sina ställen om man har en lite mindre hund med en vilja att ta sig ut om man säger så. Grindarna har ett hål på sig med ungefär 15 cm mellan dem. Sedan finns det två bänkar med plåttak över där ett ställe är lätt att ta sig igenom och sedan direkt på sidan av, som bilderna visar. Tog korten på själva hagen där. Det är en enorm hage som annars är bra inhägnad och det är upp till er andra vad ni känner er bekväma med. Om man står i något av hörnen kanske?
Här är bilderna:

IMG_0618.jpg

IMG_0619.jpg

IMG_0620.jpg

IMG_0621.jpg

IMG_0622.jpg

Oj, den var verkligen enorm! :) För min del går det bra att ses där. 17.30 passade Misiaczek och det fungerar bra för mig med.

Det är bra att jag inspirerar :D Det är faktiskt en av huvudanledningarna till att jag öht håller på som jag gör, jag vill visa att det går att träna vinthund och förhoppningsvis få någon att prova det där med att aktivera sin hund på nya sätt.

Åh. Nej. Jag hoppas VERKLIGEN inte att det där får folk att tänka att de ska skaffa saluki (eller whippet) bara för att de råkar vara allergiska och vill ha hund ändå till vilket pris som helst... :cool: Jag avskyr sånt där. Står det någon rasbeskrivning i texten? Vad står i så fall, du kanske har lust att citera?

Jag har tidningen i fråga, det står typ två meningar per ras.

Whippet: Kort, slät och glansig päls. Vänlig tillgiven och stabil kapplöpnings- och sällskapshund.

Saluki: Relativt kort och len päls. Vänlig och tillgiven vint- och jakthund.

Totalt 12 raser som de delat in i större, medelstora, mindre och "i flera storlekar".

Sen står det en del råd hur man ska gå tillväga innan man väljer hund och att man ska testa innan man bestämmer sig. Ett råd är visst att "Se till att ha ångerrätt & testa flera raser."

Senast ändrad:

:eek::eek::eek: Inte rådet att vara dagmatte åt hundar då, för att försöka se hur de passar..?

Nja, läser man mer så står det att man ska besöka uppfödare och se till att bli slickad, pussa på osv för att se om man får reaktion så det lät nog värre än det var.

Ett annat viktigt tips var att prata igenom det noga med familjen och ha en plan B om det ändå inte skulle fungera.

------

Tittar nu på ett program på AnimalPlanet och enligt dom så var visst whippet en bra familjehund då den inte skäller så mkt. :crazy:

kl*

utdrag ur Loppans dagbok:

hej dagboken!
idag har jag upptäckt den stora världen. jag har hoppat över massor med träd, pinnar och stenar och jag lovar er att jag är sjuuukt snabb minsann! matte hinner knappt ta kort på mig, så snabb är jag;)
6-14.jpg

Här är jag tillsammans med en otäck liten terrier som jag tydligen delar hus med

8-12.jpg

På spaning i skogen!

12-6.jpg

Du kan inte ta mig!!!!

13-8.jpg

Mmm...detta är så mycket bättre än vatten från kranen!

DSC00306.jpg

Såhär trött blir man efter att ha busat i skogen hela förmiddagen

Dem är så vackra silkisarna:love: en vacker dag hoppas jag hitta en passande till mig med, dem är ju onekligen i mer passande storlek än borzoien, så en borzoi och en silk borde få rum i bilen, :angel:

En Borzoi och 2 silkens får plats i en volvo 965 :laugh:, och säkert någon silken till :D utan problem. Annars har ju jag en folkabuss också :D

Senast ändrad:

Haha, svalde en för stor klunk med te och satte i halsen:D hade jag haft ordning på torpet, så hade jag visat mitt intresse:p:love: men men.. får dagdrömma ett tag till :D

Sen ska jag hund nappa samtliga hundar i tråden och fylla mitt hus med:laugh:

Klart du ska ha en Merlin ;), en liten grå söt sak, är som Viper men lite mer. Så underbart söta, men blandning mellan Rabiesmittad varg och piraya i tonåren. Väldigt förarbundna så jag tror inte att han rymmer :angel:.
Och blir gosigare och gosigare för var dag :love:.

kl
6122680797_8e77befda2_z.jpg

Rut bara växer å växer :) Hon är riktigt duktig!
I helgen var vi och träffade min mammas valp, en GD-kille som är fem dagar yngre än Rut. Och lååångt mer klumpig ;)
6122660971_a3b46c6af2_z.jpg

6123201652_feaec7fdfd_z.jpg

Så här såg det ut mest hela tiden :p
6122666811_c3806bd266_z.jpg

åhhh hon är ju alldeles bedårande!:love: nån gång ska jag också ha en farao, dom är helt fantastiskt vackra!

Haha, ja utrymme finns väl alltid om man vill!:D

Är silkisar så rabiata alltså som valpar och unghundar? Värre än red_chilis Waha som underhöll tråden med nya tuggade saker varje vecka:banana: ??;) (vad tiden går fort!!)

Farao- Helt ljuvlig!! Dem knubbiga valpbenen och allt:love: Och jag är galen i öron som pekar uppåt som paraboler:D Som tur är står dem ju imellanåt uppåt även på zoien:laugh:

Vad kul med två valpar i samma ålder, dubbeltrubbel:D

Det är perfekt! Och det bästa av allt är att jag har en närboende kompis med valp i samma ålder. Fast han tycker att Rut är pest, alldeles för vild :p

Hennes öron är förresten inte alls så roliga!! De veckar sig på nya ställen varje dag känns det som... Just nu lutar det ena inåt över huvudet. Men det ordnar upp sig :D

Själv har jag bara haft 2 raser som valpar, Borzoi o Silkens. Jisses vilken skillnad! Att ta hem en Borzoivalp är ju som att ställa in en ny vas i hemmet, mer bekymmer är det inte. Men en Silken...

Förskräckligt påhittiga. Runt 7 månader och nåt halvår framåt så är i synnerhet elkablar av alla sorter i farozonen. Och annat smått o gott som fjärrkontroller, telefoner, headset. Min telefonbok brukar ätas upp minst en gång i varje generation.

Merlin har pippi på bordsdukar. Det går inte att lämna köket med en duk på bordet och tro att den ska finnas kvar 5 minuter senare.

Att ha hundlucka i huset gör dom bortskämda så att stängda dörrar inte riktigt accepteras. Inte mycket färg o tapeter kvar runt dörrar som stängs ibland... Mina grindar i trä är snart genomtuggade. Merlin var i och för sig inte ens 3 månader innan han lärde sig att köra huvudet under grinden och lyfta upp den:p

Sen är dom plötsligen 3 år och man har en ny hund. En hund som aldrig gör nåt dumt, som aldrig förstör och är allmänt älskvärd på alla sätt o vis.

Haha, ja utrymme finns väl alltid om man vill!:D

Är silkisar så rabiata alltså som valpar och unghundar? Värre än red_chilis Waha som underhöll tråden med nya tuggade saker varje vecka:banana: ??;) (vad tiden går fort!!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar