FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Okej, ja isf gärna efter 17.00, för fritidskortet funkar efter det :)

InteAlls: ja den hagen är jättebra tycker jag med! Brukade gå dit med förra hundarna :)

*KL*

Jag kanske låter lite dum nu men jag sökte efter bilder på whippet på google och fick syn på den här snyggingen :love:

whippet_10.jpg

H*n påminner mig inte om någon annan whippet jag har sett hittills, på grund av dess päls och lite annorlunda färg och teckning. Så jag undrar om den verkligen är en whippet? Eller finns det en särskild gren för dessa typer?

Jag är tacksam för alla svar - jag blev verkligen kär i den här hunden!

Jag hittade svaret på min egen fråga :p Långhåriga Whippets - jag hade inte hört om dem förut men jag tittade nu på en tysk uppfödares hemsida och wow vad vackra de är! :love: Vet någon här om de finns i Sverige också?

LHW finns inte i Sverige, däremot finns Silken Windhounds.

LHW är en av de ursprungliga ingredienserna i Silken Windhound, tillsammans med Borzoi o Whippet.

En Silken Windhound är större än en LHW, max 60 cm och är utseendemässigt mer lik en Borzoi än en Whippet.
Här ses en Borzoihane med en Silken Windhoundhane. Just denna Silken Windhoundhane, SLO Ch Kristull Elven King kontrollmättes av Slovenska Kennelklubben när han avelsgodkändes, till 52 cm. Vilket får betraktas som en oerhört liten hane, som regel är det endast tikar som är så små.
spurty_1_und_2_006.jpg

Det finns 3 olika rasklubbar och 3 olika stamböcker för LHW. Somliga vidhåller att dom är renrasiga whippets men långhåriga. De andra erkänner vad DNA-forskning redan avslöjat - att det finns Sheltie eller Collie bakom. Då skaparen av LHW tidigare födde upp Sheltie så är det också det mest sannolika.

Dessutom har LHW sjukdomar som inte återfinns hos Whippet, däremot hos Sheltie, Collie m m. Då LHW ingick i skapelsen av Silken Windhounds så har vi dessvärre fått dom också. (MDR1 och CEA, se http://www.silken.windhound.com/ind...-silken-windhound&catid=49:nyheter&Itemid=169)

Inom LHW är man emot slutna stamböcker. De som erkänner att LHW inte är renrasiga Whippets korsar faktiskt med lite vad som helst, för att erhålla genetisk variation. Dom har "percentage registries". Exempel kan ses t ex på
http://www.tovasighthounds.freeservers.com/ourdogs.html

Dom som envist insisterar på att LHW är renrasig whippet "korsar" istället med vanlig whippet. Enligt deras sätt att se är det ju då ingen korsning alls förstås...

Detta har man gjort i mycket stor utsträckning, så att det nu finns gott om korthåriga halv-LHW. Korthår är dominant över långhår, korsa en långhårig hund med en korthårig så blir avkomman korthårig. Alla blir då bärare av ett långhårsanlag. Vid återkorsning med långhår blir nu statistiskt sett 50% av avkomman i generation 2 långhårig.

Med så mycket korthåriga hundar slåss dom nu i USA om huruvida korthår ska bli ett godkänt hårlag för långhårig whippet eller inte.

Jisses vad jag skrattade första gången jag hörde det, korthårig långhårig whippet! Snacka om att gå över ån efter vatten :)

LHW liksom Silken Windhound har ursprungsland USA. Silken Windhound arbetar på ett officiellt erkännande av rasen, så här långt är dom erkända i UKC men inte av AKC.

LHW eftersträvar inte officiellt erkännande alls, då det skulle betyda att dom måste stänga stamböckerna bland annat.

Jag hittade svaret på min egen fråga :p Långhåriga Whippets - jag hade inte hört om dem förut men jag tittade nu på en tysk uppfödares hemsida och wow vad vackra de är! :love: Vet någon här om de finns i Sverige också?

Senast ändrad:

Silken Windhounds som inte är tungt pälsade kan kanske tyckas något mer whippetlika. Det skall dock betonas att en Silken Windhound varken är en whippet med päls eller en Borzoi i miniatyr. Dom påminner lite om båda men är en egen särpräglad ras.

Tiken Puppan
Best-Bitch2.jpg

Hanen Brendan
BIM.jpg

Brendans dotter Hejsan, mer pälsad, tillsammans med 7 månaders valpen Merlin
DSC_0022.jpg

Dem är så vackra silkisarna:love: en vacker dag hoppas jag hitta en passande till mig med, dem är ju onekligen i mer passande storlek än borzoien, så en borzoi och en silk borde få rum i bilen, :angel:

Förresten, någon här som tränar agilty med sin vintis? Vi är sugna på kurs men det verkar bara finnas agility. Vi har kört lite på egen hand, Men aldrig gått kurs!? Vore ju kul testa en sån kurs. Så kör vi lydnad på torsdagar på klubben:D

Okej, ja isf gärna efter 17.00, för fritidskortet funkar efter det :)

InteAlls: ja den hagen är jättebra tycker jag med! Brukade gå dit med förra hundarna :)

Den är inhägnad alltså? Konstigt att jag inte har hört talas om den. :) Men jag kan tänka mig att ses där Efter 17 fungerar bra för mig med. Vad blir lagom? 17.30?

Den vid Braskens bro är också rätt stor, ungefär ett halvt hektar.

Förresten, någon här som tränar agilty med sin vintis? Vi är sugna på kurs men det verkar bara finnas agility. Vi har kört lite på egen hand, Men aldrig gått kurs!? Vore ju kul testa en sån kurs. Så kör vi lydnad på torsdagar på klubben:D

Jag har gjort det en hel del, och nu blir det väl mer "någon gång ibland" (dvs, rätt sällan :angel:) Har planer på att tävla med Waha i agility nästa år, så jag ska se till att komma igång med träningen igen så fort vi fått lydnaden lite överstökad. Nu är det ju tävling på lördag, sedan ska jag tävla igen om två veckor och sedan hinna med ytterligare några tävlingar i hopp om att hinna med ett LP1 nu i år. (Jösses vilken tävlingsmänniska jag är :D)

Det är mycket som blir "mindre" med Silken jämfört med Borzoi.
Dom tar mindre plats. Äter betydligt mindre. Fäller mindre för en mindre hund har mindre mängd päls:)

Men ack, dom har mer energi, i synnerhet i valp o junioråldern... Merlin, nu 8 månader är väldigt billig emellanåt! Lokala elfirman flinar när jag kommer. "Vilken kabel har han tuggat av nu då? "

Att ha duk på köksbordet fungerar bara om jag är i köket. Går jag ut ur köket så tar det ett par minuter så är duken nersliten och söndersliten i små, små stycken.

Hundbäddar som inte är klädda med riktigt skinn är bara att glömma. Innehållet tycks vara väldigt kul, det hamnar i hela huset:D

Dessutom saknar han all respekt för de äldre hundarna. Han ska alla tuggben m m, är lite av en "bully" i mentaliteten när det gäller kuliga saker som han tycker att han vill ha.
Merlin-7month.jpg

Hittade jag någon halvfodervärd (eller vad det heter nu förtiden men ni vet vad jag menar) någorlunda nära i regionen som är villig att träna med en vinthund med för mycket hjärna så får han nog flytta.
Har ju varit hemma i flera år men det ser ut som att jag kanske får jobb nu och då hinner o orkar jag inte med hela flocken + mental träning för Merlin. Han skulle verkligen behöva nån som gillar träning, själv tycker jag det är så förbålt tråkigt.

Dem är så vackra silkisarna:love: en vacker dag hoppas jag hitta en passande till mig med, dem är ju onekligen i mer passande storlek än borzoien, så en borzoi och en silk borde få rum i bilen, :angel:

Den är inhägnad alltså? Konstigt att jag inte har hört talas om den. :) Men jag kan tänka mig att ses där Efter 17 fungerar bra för mig med. Vad blir lagom? 17.30?

Den vid Braskens bro är också rätt stor, ungefär ett halvt hektar.

Om vi är i den bakom resecentrum så funkar 17.30 perfekt för mig, för tåget åker 17.01 och blir framme 17.28 i resecentrum..o sen är det nära därifrån till "hundhagen" :)

Jo den är inhägnad, men om den är det helt runt om minns jag faktiskt inte, men det kanske InteAlls har koll på? :)

Jag har ju lite större hundar så har inte behövt kontrollera på samma sätt (+ att jag bara behöver ha koll på den vuxna hunden, lillan hänger på då också). Kommunen har gjort lite förbättringar på ena sidan där det förut fanns hål, men kan inte svära på att det är 100% rymningssäkert vid några inbygda bänkar.

Kan ta promenaden förbi där ikväll, rapporterar senare med bilder om jag är osäker ;)

copernica; gud vad söt, grattis!

Jag har ju lite större hundar så har inte behövt kontrollera på samma sätt (+ att jag bara behöver ha koll på den vuxna hunden, lillan hänger på då också). Kommunen har gjort lite förbättringar på ena sidan där det förut fanns hål, men kan inte svära på att det är 100% rymningssäkert vid några inbygda bänkar.

Kan ta promenaden förbi där ikväll, rapporterar senare med bilder om jag är osäker ;)

Jaha okej, ja det vore jättebra om du kunde göra det :)
Är vi vid braskens bro istället så kommer jag lite senare beroende på hur bussarna går. Men kan inte vara så länge då för är bjuden till mamma imorn kväll också, så måste försöka hinna med allt, men vill jättegärna träffa er och hundarna :)

Silkens är underbara och det var väl därför jag föll som en fura för vår William som ser ut som en mindre pälsad silken. I temprament och all annan beskrivning passar han in exakt. Men vad jag vet finns inte silkens på Irland i ngn omfattning så jag tror deras beräkning att han är saluki X? troligen greyhound och/eller whippet i honom. Men han har silkens bakåtplacerade öron och längre päls. Rätt lik den långhåriga whippen =)

Det finns omkring ett 30-tal Silkens i Storbritannien och vi har koll på varenda en:laugh:
Det är inte känt att det skulle hänt någon blandraskull med Silkens inblandat i GB. (Tyvärr sålde jag en tik till fel person som i sin tur sålde hunden vidare så det finns minst en blandraskull med Silkens/Springer Spaniels i Sverige:mad:)

Ännu finns ingen på Irland. Men det finns ett par i Skottland vet jag.

Irländska kennelklubben, ja det finns faktiskt en sån och den är ansluten till FCI, har lovat att om det flyttar någon Silken till Irland så ska dom ta erkännande av rasen under övervägande.

Det är ju som vanligt pengar det handlar om. Irland är en väldigt liten kennelklubb. Allt dom kan göra för att dra utställare från andra håll är en vinst för dom. Och dom lär ju få utställare från i alla fall hela Storbritannien om dom erkänner Silkens...

Innan jag började med Silkens på 90-talet hade jag ingen aning om hur mycket politik det var i hundvärlden. Men det är mycket, mycket politik och alldeles för lite om själva hundarna när det kommer till kennelklubbar:(

Silkens är underbara och det var väl därför jag föll som en fura för vår William som ser ut som en mindre pälsad silken. I temprament och all annan beskrivning passar han in exakt. Men vad jag vet finns inte silkens på Irland i ngn omfattning så jag tror deras beräkning att han är saluki X? troligen greyhound och/eller whippet i honom. Men han har silkens bakåtplacerade öron och längre päls. Rätt lik den långhåriga whippen =)

Hittade jag någon halvfodervärd (eller vad det heter nu förtiden men ni vet vad jag menar) någorlunda nära i regionen som är villig att träna med en vinthund med för mycket hjärna så får han nog flytta.
Har ju varit hemma i flera år men det ser ut som att jag kanske får jobb nu och då hinner o orkar jag inte med hela flocken + mental träning för Merlin. Han skulle verkligen behöva nån som gillar träning, själv tycker jag det är så förbålt tråkigt.

Haha, svalde en för stor klunk med te och satte i halsen:D hade jag haft ordning på torpet, så hade jag visat mitt intresse:p:love: men men.. får dagdrömma ett tag till :D

Sen ska jag hund nappa samtliga hundar i tråden och fylla mitt hus med:laugh:

Jag har gjort det en hel del, och nu blir det väl mer "någon gång ibland" (dvs, rätt sällan :angel:) Har planer på att tävla med Waha i agility nästa år, så jag ska se till att komma igång med träningen igen så fort vi fått lydnaden lite överstökad. Nu är det ju tävling på lördag, sedan ska jag tävla igen om två veckor och sedan hinna med ytterligare några tävlingar i hopp om att hinna med ett LP1 nu i år. (Jösses vilken tävlingsmänniska jag är :D)

Jag gillar ditt tempo :D du är en stor inspiratör med din hundträning. Jag mer gillar träna hemma eller på klubben men tävla har jag inget för. Fast jag är inte helt främmande inför det och har det hela tiden som mål, sånt måste man ha!!

Aa vi körde ju alla agilty hinder i vintras i ridhuset men hmm... Äsch vi kör på och bjuder på oss själva:laugh:

Idéfix är nybadad och fönad, så nu ska jag borra ner näsan i hans silkes päls och glömma att det regnar. Hästarna får vila tycker jag:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 914
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar