FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Kom på en sak jag måste fråga, spec dig Red Chili som har salukis. Omsätter ökenhundar/vinthundar vätska bättre än andra raser? För jag har nu i de här 5 dagarna vi ägt W märkt att han dricker ungefär lika mycket som Melvin men han kissar bara 1-2 ggr per runda och då valpkissar han alltid i koppel men lyfter på benet lös. Han kissar då en ok mängd men inte jättemycket och jag är alltid orolig för om det räcker. Men han klarar sig fint med att få kissa så lite var 4:e timme ungefär. När han sedan är i hagen kan han kissa 2-3 ggr till men sammanlagt kissar han betydligt mindre ( uppskattningsvis iallafall ) än vad M gör. Det är skönt naturligvis men samtidigt så ovant för mig!! Han är så himla undergiven och följsam i koppel så det är otroligt och vet inte om det hör ihop.

Jag är ju lite dålig på att skriva här i tråden nu, men jag kollar iaf vad som skrivs och jag är här :D

I vilket fall som helst, mina dricker pluttlite jämfört med andra hundar, och jag tror att det beror dels på att de är bra på att ta tillvara på vattnet och det faktum att de faktiskt inte har så mycket kroppsmassa. Även om de är stora så är det ju mest långa ben :p

Vanliga dagar är det långpromenader och lösspring här. Det går åt kanske 2 liter vatten på två dygn här. De dricker alltså ungefär en halvliter per dygn var, men är absolut inte uttorkade eller så. Dock har jag lite vatten på deras torrfoder också som jag inte räknar med, men det är ju ändå inga stora mängder mat de äter.

Dessutom tycker jag att du ska ta och lugna ner dig lite ;) Även om Willam kanske är för smal nu så verkar han ju inte lida av det och därför är det ju inte heller bråttom med att få upp honom i vikt. Risken med om du får honom att öka i vikt snabbt är att du plötsligt står där med en tjock vinthund och har ett jäkla jobb med att få ner honom i vikt igen (jag talar av erfarenhet :angel:). Har du möjlighet att fixa någon helkroppsbild på honom där han står still så man ser hur han är i hullet? Jag tycker nämligen inte att han ser ett dugg för smal ut på bilderna, och muskler, det är sådant som tar TID att bygga upp.

Jo jag vill ju inte ha en fet vinthund. Men han har underull som döljer hur smal han är. Man ser varenda revben trots pälsen och alla ben känns eftersom musklerna på ryggen är obefintliga. I förhållande till dina hundars vikt får de då "rätt" ranson eller mer? För ska jag gå på vad jag tror W ska väga typ 18 kg ( 16 nu ) så ska han äta samma som M bara det att M äter lite mindre för han går upp av luft typ ;) Så iallafall då skulle W alltså äta ca 400 g Vo H eller 2 bravo burgare. M ska eg ha 1½ eller 200 g mat VoH men äter 1 burgare eller 125 g + godis då. Detta är per mål alltså, dygn är ju det dubbla.

Vi går oxå promenad på minst 1 timme ( igår på ojämna stigar med naturliga stentrappor och mycket backar ) samt 1-2 ggr per dag lösspring i hage. Han springer några varv och sedan sover han i hagen ;) Men han går ju inte lös i skogen än. ( Även om jag tror han skulle vara väldigt mammig )

Hur bygger man muskler? Har inget sandtag tyvärr men dock en paddock och i skogen en grym backe. Kommer snart leka mer och hoppa över stock och sten men har ju tagit det lugnt hittills då han bara varit här i 5 dygn.

Vi går oxå promenad på minst 1 timme ( igår på ojämna stigar med naturliga stentrappor och mycket backar ) samt 1-2 ggr per dag lösspring i hage. Han springer några varv och sedan sover han i hagen ;) Men han går ju inte lös i skogen än. ( Även om jag tror han skulle vara väldigt mammig )

Hur bygger man muskler? Har inget sandtag tyvärr men dock en paddock och i skogen en grym backe. Kommer snart leka mer och hoppa över stock och sten men har ju tagit det lugnt hittills då han bara varit här i 5 dygn.

För att få de där riktigt kraftfulla musklerna som man ser på många racehundar så krävs explosiv styrketräning, dvs. sprint/snabba rusher, som utförs under kort tid och med få repetitioner. På en vinthund så kommer dessa muskler oftast av sig själv eftersom det ju är så de oftast beter sig när man släpper dem lösa.

Den fysiska träning som du ger hunden för tillfället är nog precis lagom eftersom du inte riktigt vet vilken fysisk belastning han tidigare har utsatts för. Hoppa över stock och sten är ju jättebra att lägga till och det stärker också självförtroendet, förutom att det stärka de små stabiliserande musklerna.

Det är viktigt att inte öka på fysträningen för fort tycker jag. Muskler får inte bli ett självändamål, utan det något som kommer sig naturligt av att kroppen får lagom mycket belastning i kombination med vila och bra mat. Låt de raska promenaderna bli allt längre successivt. Men låt det ta ett tag innan du börjar tänka på att mer medvetet fysträna hunden. :)

En jättebra bok i ämnet är Anna Holmgrens Fysträning för hund.

I förhållande till dina hundars vikt får de då "rätt" ranson eller mer?

De får typ.. hälften av vad de "ska" ha :p Får de mer blir de feta :angel: (Och så är det oavsett vilket foder vi ger)

Vet inte om jag skrivit det förut, men mina är 62 och 64cm höga och väger båda 21kg när de väger "perfekt", då har Wahidah väldigt mycket muskler och Zala knappt några muskler.

De får typ.. hälften av vad de "ska" ha :p Får de mer blir de feta :angel: (Och så är det oavsett vilket foder vi ger)

Vet inte om jag skrivit det förut, men mina är 62 och 64cm höga och väger båda 21kg när de väger "perfekt", då har Wahidah väldigt mycket muskler och Zala knappt några muskler.

Ok som min pudelmix då. Min är 58 hög och 62 lång ( deras mätning iallafall ).
Vad har du för täcken på dina? W päls är naturligt vattentålig men JAG vill gärna slippa torka och så stör sig min man på den svaga hunddoften ( bortskämd från pudeln ) så vill ha ett regntäcke och ett vintertäcke för så tjock ull har han inte. Visserigen är han helt ovan vid täcken och kunde inte gå :rofl: när jag provade men han får vänja sig. Dessutom är han helt naken under bröstkorgen ( vet ej varför frågat och väntar på svar ) så vill helst ha med magvärmare under.

Jag har inga täcken nu, inte heller när det regnar (känns som om jag är enda vinthundsägaren som inte dränker sin hund i täcken :D). På vintern har jag två vanliga vattentäta med varmfodring som jag fick av en vän, men jag vet att det ena är köpt på Hööks. Kan skicka länk till dig till den modell som är mest lik (precis det som jag har finns inte i affären längre).

Sedan ska de få fleecetäcken sydda till sig också, men sådant använder jag faktiskt sällan. Många vinthundar är ju nakna på magen och inte heller Wahidah har speciellt mycket päls där, men jag bryr mig faktiskt inte om det. Fryser de får de såklart på sig täcken, men jag drar ut på det så länge som möjligt för att de ska kunna vänja sig vid kylan.

En vän till mig har två salukis som hon fick ha på dubbla varma täcken, skor, tror hon hade halsduk/mössa också och allt möjligt, bara för att kunna rasta hundarna när det var 15 minusgrader. När det var 17 minusgrader gick jag och damerna på 3 timmars långpromenad :D Visserligen hade de täcken då, men inte dubbla täcken, inte skor och de frös inte alls. Jag tror det har delvis att göra med just det faktum att de får gå nakna länge.

Ja han har ju inte täcke nu =) Vill oxå ha en köldtålig hund men jag vet ju inte, han kanske är en fryslort. Här är nämligen hemskt blåsigt där jag bor och gbg är rått redan som det är spec här på berget hos oss. Det gör ju kylan värre vissa dagar. Pudeln däremot verkligen hatar regn så han får regntäcke på för att ens vilja gå ut och kissa. Men bara om det spöregnar.

Justja... göteborsvädret... Bodde några mil utanför Gbg förut och jäklar, jag har aldrig frusit så mycket som då (och då har jag ändå bott uppe i Piteå).

TYpiskt reste mig för att hämta kameran då de delade bädd för första gången men då reste de sig. W har varit lös idag för första gången! Vi var 11 hundar på en vinthundssäker sträcka i skogen i blandad terräng. 1 stor, strävhårig Podenco, 2 italienare, 2 mellanpudlar, min pudelmix, en puff, 1 grönlandshund och en grönisvalp och en pappillon samt W =) Den som sprang det var Min Melvin, en pudelmix som tror han är en vinthund =) Helgalen och busig och helskön är han :D Glömde kameran dock! W var mammig och sprang bara pytte men jag är glad han aktade benen och vänjer sig vid terrängen! Passar på att öva lös oxå medans allt är nytt och han är såpass mammig.

lånar tråden lite...

Är det någon här som ska till whippet specialen i vingåker 1/10?

Jag ska till Vingåker! :)

Än så länge är det dock oklart hur jag tar mig dit (och jag har heller inte fått någon anmälningsbekräftelse än :crazy:).

Var bor du?
Vi åker från gbg så är du i närheten eller på vägen kan vi hämta upp dig :)
Har inte heller fått någon bekräftelse men har anmält och betalt innan tiden gick ut så antar att de är ok ;)

Tack vad snäll du är! :) Men vi bor på fel sida om Vingåker (Stockholm). Det blir förmodligen vandrarhem för vår del. Det går visserligen tåg på morgonen men det är inte framme i Vingåker förrän kl. 9 och det är lite sent.

Fått svar nu att Ws sår uppstod när de hade råkat lämna ett litet fönster öppet i kenneln som han då förskt smita ut genom. Väldigt litet fönster tydligen. Och den nakna magen tror de är stress/dålig mat eftersom han är upphittad lösdrivande ute. Så jag hoppas pälsen återhämtar sig såsmåningom. Här får han ju bra förutsättningar för det iallafall med färskfoder, fiskolja och msn i maten. Nu har W dessutom börjat tugga på tuggben till min stora lättnad!

Hittade denna artikel i en hundtidning jag kollade i lite igår. Det är om de mest kända allergivänliga raserna...och gissa om jag blev förvånad över att hitta både whippet och saluki med där!
Blev lite nyfiken över att läsa om just det då jag är lite allergisk mot vissa hundraser, inte alls lika mycket som mot katter där jag typ kvävs i närheten av dom...men t.ex. så kan jag få små utslag när vår amstaff slickar mig. Jag vet ju att det där är väldigt individuellt, då jag helt tålde min chihuahua jag hade innan och även pappas schäfer, men har svårare för just amstaff/pitbull blandningar. Hur som helst...blev mest nyfiken över om någon whippet/saluki-ägare här har erfarenhet av att just de här två vinthundsraserna ofta är allergivänliga? :)
Blev förvånad då jag "forskat" runt mycket om vilka hundraser som ofta anses som allergivänliga och aldrig innan har jag hört att whippet eller saluki ska vara det..
Blev ju iaf glad då jag om 3 dagar får hem min whippet, så kanske kommer tåla hans pussar lite bättre än amstaffens :p Fast iof så var jag ju och besökte uppfödaren och var där i flera timmar och kände inte av nånting då, inte heller min brorsa gjorde det som har astma och hundallergi :)

2011831122652522516258_sbig.jpg

Åh. Nej. Jag hoppas VERKLIGEN inte att det där får folk att tänka att de ska skaffa saluki (eller whippet) bara för att de råkar vara allergiska och vill ha hund ändå till vilket pris som helst... :cool: Jag avskyr sånt där. Står det någon rasbeskrivning i texten? Vad står i så fall, du kanske har lust att citera?

Till din fråga:
Min tant har en gång träffat en person som vanligtvis är allergisk. Den personen reagerade inte ett smack på henne trots att hon låg i hans knä för att bli kliad i någon timme.

Unga dåren har varit hos hundvakt som har två greyhounds. Hundvaktens sambo märkte av sin hundallergi när hon var hos dem, aldrig annars.
Hennes bror bodde ett tag hos en familj där pappan varit allergisk men inte reagerat på deras whippet. Efter ett tag med salukin i huset började han dock märka av sin allergi.

Kort sagt, det varierar nog som alltid från hund till hund och från person till person och jag tror man ska passa sig jääääkligt noga för att måla upp bilden av att vissa raser är mer allergivänliga än andra "bara sådär". Det kan nog lätt leda till att allergiker skaffar hundar de senare kommer tvingas omplacera.

Jo där håller jag helt med dig om att det kan bli helt fel ändå! Det vet jag själv som i många många år varit lite allergisk mot vissa hundar, att jag kan vara allergisk mot en individ i en ras men inte mot en annan individ av samma ras. Det finns så många olika saker man kan vara allergisk mot att man inte kan säga att man kan tåla en korthårig eller naken hund bättre än en långhårig. I mitt fall så är det "bara" salivet jag kan vara känslig mot, och inte pälsen eller om den fäller eller ej. Hur som helst, här behöver du inte oroa dig för en omplacering iaf, it just won't happen! ;)

Men jag förstår oron där, den artikeln kan säkert få många att testa på just dessa raser och sen kan det sorgligt nog resultera i en omplacering för hunden och en matte/husse som tappar hoppet. Jag som tål både min pappas schäfer, kusinens alaskan malamute och min förra chihuahua, skulle aldrig rekommendera nån av dom raserna till en allergiker, utan isåfall åtminstone testa på en enskild individ först för att veta att man tål den...
så tycker det är dumt att just slukin och whippet kom med som en av de "allergivänliga raserna" i den artikeln.
Tyvärr så hann jag inte läsa allt då jag inte köpte tidningen utan bara snabbkollade just den artikeln när jag stod i kassan då rubriken "allergivänliga raser" lockade mig. Men det jag minns som stod om whippet var bara nånting om att den har kort päls, och sen om vilken underbar ras det är...så det stod inte mycket om varför just den rasen anses allergivänlig...
Därför jag frågar här, då jag blev väldigt förvånad!

Som tur är, så finns det nog inte såå många vinthundsuppfödare ändå som är så oseriösa att de säljer till vem som helst (som jag upplever att det finns inom vissa andra raser, framförallt inom raser där det är vanligt med "renrasig fast oreggad" som tex rottis och schäfer). Men jag måste nog ta mig till någon affär och bläddra i den där tidningen för att se vad det står i den :p

Och förresten!

Det är nu 1 vecka och två dagar kvar tills jag och Wahidah debuterar på lydnadstävling! OCH jag har redan anmält till ännu en tävling :D
Den 10e och 24e får ni hålla tummarna för oss!

Fått svar nu att Ws sår uppstod när de hade råkat lämna ett litet fönster öppet i kenneln som han då förskt smita ut genom. Väldigt litet fönster tydligen. Och den nakna magen tror de är stress/dålig mat eftersom han är upphittad lösdrivande ute. Så jag hoppas pälsen återhämtar sig såsmåningom. Här får han ju bra förutsättningar för det iallafall med färskfoder, fiskolja och msn i maten. Nu har W dessutom börjat tugga på tuggben till min stora lättnad!

Kali hade heller ingen päls om magen när jag fick henne. Alltså bortsett från att hon hade rävskabb och så alltså så hade hon ingen päls på hela undersidan ens innan. Nu har hon det. :p Hon hade även fällt ur sin sadel väldigt mycket, det gör hon inte nu längre. Det sista är dock svårt att veta, det kanske kommer igen i och med löp och sånt. Men hon har ätit upp sig på färskfoder, musklat på sig utan annan träning än lösspring med mina andra (och bra mat såklart) och pälsen växer och är tät och fin. :) Jag ger ju VoH, plus standart då och då för att dom ska kunna äta torrisar vid behov. Jag ger mina mer mat än vad dom "ska" ha tror jag, då dom onekligen inte blir tjocka. Kali har fått extra mycket för att kunna bygga muskler och lägga på sig. :) Så kör bara! Musklerna tar längre tid, nu tycker jag Kali börjar bli fin muskelmässigt och då har jag haft henne i 8 månader nu ju. :)

Jag har inte alls haft tid att hänga med här inne nu på länge. :( Men jag kom på att jag ju måste visa vad som händer på vår sida. :laugh:

Spana in det här fina reportaget om Cerberus när han jobbar som Fadderhund, så himla gulliga bilder och allt. Min fina fina hund! Vintisar kan visst! Helt enkelt.

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=1csx67c5&gInitPage=53

Och tja. Nästa steg i mitt lilla projekt "Affar kan också" är att vi har startat i freestyle. :rofl: Han ogillar att jobba utan godis, men jag tyckte han gjorde riktigt bra ifrån sig för att vara han ändå. Första dagen ösregnade det. Vi var försenade så jag hann bara dit, anmäla och lämna in musik, sen sprang jag och hämtade honom i bilen och på väg tillbaka hörde jag hur dom ropade upp oss. Huu. Så han hann varken rasta sig eller spana in omgivningen.

Filmaren missade att få med början tyvärr. Där gjorde han en jättefin platsliggning och inkallning bl.a. :) Han slutade på femte plats av sex starter.

http://youtu.be/yZ5Tk2xSKS8 (ursäkta ljudet, det ösregnade som sagt)

Dagen efter jobbade han ännu bättre i början, sedan stannade han upp, vände sig om och rusade suuuperglad ut ur ringen bort till vårat camp och våra kompisar. Han hade kännt lukten av det grisöra som väntade på honom efter utför program, så han ställde sig och letade efter det. :eek: :D Tur man vet vad man tävlar med, helt enkelt. Skoj som sjutton hade vi, och vi startar igen om två veckor! Sedan ska vi göra en ny rutin till My Dog tänkte vi. Att vi kommer sist bryr vi oss inte om, skoj har vi! Och förhoppningsvis publiken också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits