FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tycker nog du fått med det mesta!

Det kan vara skönt att ha en sele när de är små, vår whippetvalp är mer vild än tam fortfarande och i nya miljöer (utställning, hästtävling, hundtävling) tycker jag det är skönt att ha selen så han inte stryper sig själv...

bra tänkt. Skriver upp det på lappen direkt. Fast det kanske är lättare att köpa sen när jag hämtat valpen så man kan prova eller? nån som kan rekommendera nån bra sele? har sett att det varit uppe en del "sel-snack" i tråden tidigare :angel:

har jag glömt nåt? åh jag är så nervös inför detta så det är helt galet:crazy: Tänk om allt bara blir fel och jag inte klarar av att göra saker och ting rätt. Tänker hela tiden att jag nog "bara haft tur" med gammelhunden och att jag nog egentligen inte klarar av detta. Snälla lite pepp hitåt tack!:angel: Har läst igenom min favvobok kontaktkontraktet både framåt och bakåt och upp och ner sisådär 1000 gånger, hihi:D

Det är klart du fixar det! Whippetvalpar kan lätt gå en på nerverna emellanåt, vår lille har ett par gånger varit nära att knäcka oss, men kom ihåg att det är övergående och lika för alla.... Mys med och njut av din lilla tjej, de växer snabbt!

bra tänkt. Skriver upp det på lappen direkt. Fast det kanske är lättare att köpa sen när jag hämtat valpen så man kan prova eller? nån som kan rekommendera nån bra sele? har sett att det varit uppe en del "sel-snack" i tråden tidigare :angel:

När de varit små har vi bara köt "vanlig" sele, ingen vinthundsanpassad, men visst kan det vara lättare och köpa när du hämtat henne

Åhh jag är också riiktigt nervös.... :eek:

Jag är mest nervös över hur andra hunden, Coffee, ska reagera :crazy: Just detta med leksaker, tuggben, och sånt.....hur ska man göra så dom inte bråkar om det?? Ska man låta bli att helt ge sånna saker i början? Eller ska man ge dom varsin likadan varje gång? Jag tänker på att valpen ju kommer behöva sina tuggben för sina tänder, och leksaker så han inte ska ta och bita i våra skor (vilket han gjorde hos uppfödaren:o)... Och bädden...kommer dom dela bädd eller måste dom ha varsin...jag har ju köpt en till valpen också..men kommer dom lära sig vilka saker som är vems? Coffee älskar egentligen valpar, och är oftast som en valp själv..så tror inte han kommer tycka att Cashmir är för jobbig eller på...men Coffee älskar dock sina leksaker lika mycket.... Med förra hunden (chihuahua) så gick det bra iaf, men det berodde nog mest på att chihuahuan inte var intresserad av så stora leksaker...men dom åt ur samma matskål iaf, och det hade ingen av dom något emot... men tänk om det blir annorlunda då den här valpen är mycket större än chihuahuan...?
åhh...det är så mycket att oroa sig för...blev ännu mer nervös nu när jag skrev ner allt det här :crazy:

Senast ändrad:

hihi, vi sitter i samma sits. Jag är också lite nervös för hur min lilla terrier-tjej ska reagera. Som tur är så är hon inte särskilt intresserad av tuggben och leksaker så där tror jag inte att det kommer bli några problem. Däremot kommer hon säkerligen vara ganska grinig rent allmänt kan jag tänka mig. Men det löser sig nog hoppas jag :D

hmmm...i så fall har jag ju en riktigt bra sele liggande som jag aldrig använder på gammeltanten. Den borde nog faktiskt passa, iaf till en början :D

OK en foderfråga:

Har nu gett Bravo färskfoder lamm special. Igår fick jag i honom 2 burgare morgon och kväll, fiskolja var mycket gott och det verkar få honom att äta upp men har inte vågat ge full dos direkt. Nu imorse åt han 1½ burgare. Jag vet inte hans vikt förrän på mån hos vetrinären men i mitt tycke bör han lägga på sig en aning i muskler om inte annat. Har även VoH kyckling hemma som han måste få av annars tar burgarna slut innan måndag då maken ska köpa nytt.

Hur mycket äter en hund som gissningsvis väger mellan 17-20 kg?

Och vad för ben äter era hundar? Igår fick jag i honom ett grisöra för att vänja honom vid tugg överhuvudtaget. Testade smal liten tuggpinne, icke. Mjuka tuggpinnar med mintsmak, icke. Han har väldigt liten och smal nos och tänkte att små tugg är bättre men vem vet ska testa större och märgben oxå. Han har lite lätt tandsten på alla tänder med medföljande andedräkt så goda tuggvanor vill jag han ska ta efter vår andra hund!

och jag har fått lite beslutsångest när det gäller namn nu också. Var så säker på att det var en liten "loppan" men nu är jag inte lika säker längre. kanske är det en "dipsy" eller "Dippe". åh jag blir galen!

P8210091JPG-for-web-normal.jpg

kl

Nu kan jag också vara med! Är hundvakt i helgen till mammas whippetvalp. Underbart! Även om det var många år sedan man blev uppkörd före kl 7 av en nödig fyrbening så var det såå mysigt. Sen när dottern vaknat gick vi en skön promenad efter stranden så att Lillith (valpen) kunde springa lös hela tiden. Vi var ute och busade, strosade och undersökte i nästan en timme så nu ligger Lillith utslagen i soffan och sover sött. ;)

188269_10150247918508030_528978029_7783807_3817530_n.jpg

251704_10150247919893030_528978029_7783815_3156590_n.jpg

Men jag måste säga att gud vilken liten tuffing hon är! Undersöker allting. Gick själv ut på bryggorna i hamnen. Hon drivs liksom hela tiden framåt och räds inte för nåt. Verkligen en fantastiskt trevlig valp. Även om hon på typiskt vinthundsvis har svårt att fatta att hon inte får ligga i min säng. :devil:

Senast ändrad:

OK en foderfråga:

Har nu gett Bravo färskfoder lamm special. Igår fick jag i honom 2 burgare morgon och kväll, fiskolja var mycket gott och det verkar få honom att äta upp men har inte vågat ge full dos direkt. Nu imorse åt han 1½ burgare. Jag vet inte hans vikt förrän på mån hos vetrinären men i mitt tycke bör han lägga på sig en aning i muskler om inte annat. Har även VoH kyckling hemma som han måste få av annars tar burgarna slut innan måndag då maken ska köpa nytt.

Hur mycket äter en hund som gissningsvis väger mellan 17-20 kg?

Och vad för ben äter era hundar? Igår fick jag i honom ett grisöra för att vänja honom vid tugg överhuvudtaget. Testade smal liten tuggpinne, icke. Mjuka tuggpinnar med mintsmak, icke. Han har väldigt liten och smal nos och tänkte att små tugg är bättre men vem vet ska testa större och märgben oxå. Han har lite lätt tandsten på alla tänder med medföljande andedräkt så goda tuggvanor vill jag han ska ta efter vår andra hund!

Enligt Bravos hemsida så ska en hund på 10-20kg ha 2-3,5 burgare / dag av Lamm. Eftersom du tycker att han är lite tunn så skulle iaf jag ligga lite över rekommenderad mängd mat tills han har nått önskvärt hull. Eller byta till Plus av något slag för att få lite mer protein och fett.
VoH kyckling är ju inget helfoder men det går säkert bra att dryga ut burgarna med det om det bara gäller några dagar.
Vilja väger ca 10 kg och äter Bravo Plus med vom och rekommenderat för 10-20kg hund är också 2-3,5 burgare. Hon äter ungefär 2,5-3 om dagen (+någon näve Bravo högenergitorrisar mitt på dagen). Vi bytte till Bravo ganska nyligen för hon har varit för tunn innan men nu börjar hon bli fin!

I tuggväg så får Vilja lite blandat. Det som alltid ligger framme är vanliga tuggben av packad hud. Hon får också frysta märgben och frysta nötrevben (dom kanske kallas något annat?).

Då tänker jag rätt som ger burgare =) Men en sak stämmer inte. VoH kyckling är visst ett helfoder bara magrare. Min andra hund ha ätit det i månader innan vi började misstänka kycklingproteinöverkänslighet.

Jaha okej! Jag ser nu att det fungerar som det också.

"KYCKLING

100% kyckling. Vitaminiserat.

KYCKLING är ett utmärkt tilläggsfoder som består av kött, skinn och skrov från kyckling (inga innanmäten, huvuden eller fötter/klor).

Av våra foder har detta foder har visat sig vara det bästa alternativet för allergiska hundar. Många hundar med omfattande allergier fungerar utmärkt på detta foder, även då som helfoder."

Uppenbarligen var VoH jättegott enligt William iallfall !

Nu pågår en maktkamp här. W morrar, svänger häftigt med svansen och nästan ståndskäller på katten som sitter lugnt i sitt klätterträd. W kan ju inga svenska ord och har stark jaktinstinkt, kanske tom jagat på Irland? Men han svarar på när jag säger något med ett rullande RRRRR och står nu still och bara morrar svagt ibland. Vår första hund kunde i flera månader inte motstå att springa efter katten när hon rörde sig så jag har erfarenhet ocg vet att det är en lång process med vissa hundar. Har jag tur vill brorsan ha katten i nov men tills dess hoppas jag det går bättre...

Har ni lyckats vänja vuxna vinthundar med katter? Jag är nämligen inte säker på att detta bara är osäkerhet som det var med första hunden...

Idéfix gick sitt första nattgamla viltspår nu! + första gången med grisblod, har valt nöt tidigare.
Passade på att lägga första en liten kurva också, vad nervös jag blev sen på morgonen - gjorde jag det för svårt nu?

Men han tryckte ner näsan och gick stadigt fram genom snåren, sen i i kurvan blev han lite till sig, snurrade nåt varv och började blicka runt som om han ville se och vädra i luften. Men sen ner med nosen igen och sista biten drog han rejält i selen. Sen lekte vi jagalekar med klöven innan han fick bära den hem själv.

Det är så otroligt kul :bump:

Sen tycker jag ni ska kolla in på den här länken, obs, icke så vinthundig länk!

Länk FrittePower

OJoj fick en chock när William ställde sig på vågen hos vetrinären inför hälsokollen idag! 16,1 kg :eek::eek: Mindre än Melvins som är mindre! Han har uruselt med muskler och jag skulle inte bli förvånad om han väger 2 kg för lite! Så nu inhandlades sprint för 9 dagar och VoH med lax för det insåg jag snabbt att kycklingen är för mager nu ska här ätas protein och springas =)

Annars var allt ua utom tandsten och början till inflammation vid en tand så jag ska borsta och ta bort tandstenen om några månader när han bott in sig =) Inte helt akut tyckte vetrinären. Världens coolaste hund i väntrummen iallafall som bara slängde sig på sidan och i lilla rummet var tyst och skönt så stackars W kunde blunda en stund. Vi hade ju gått långpromenad inte långt innan.

trtt.jpg

grver.jpg

Senast ändrad:

Kom på en sak jag måste fråga, spec dig Red Chili som har salukis. Omsätter ökenhundar/vinthundar vätska bättre än andra raser? För jag har nu i de här 5 dagarna vi ägt W märkt att han dricker ungefär lika mycket som Melvin men han kissar bara 1-2 ggr per runda och då valpkissar han alltid i koppel men lyfter på benet lös. Han kissar då en ok mängd men inte jättemycket och jag är alltid orolig för om det räcker. Men han klarar sig fint med att få kissa så lite var 4:e timme ungefär. När han sedan är i hagen kan han kissa 2-3 ggr till men sammanlagt kissar han betydligt mindre ( uppskattningsvis iallafall ) än vad M gör. Det är skönt naturligvis men samtidigt så ovant för mig!! Han är så himla undergiven och följsam i koppel så det är otroligt och vet inte om det hör ihop.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits